Kia Niro to kompaktowy crossover, który od momentu debiutu w 2016 roku stał się jednym z filarów elektryfikacji marki Kia na rynku europejskim.
Kia Niro od początku była strategicznym modelem dla Kia Motors Europe. Był to pierwszy crossover marki, który jednocześnie oferował hybrydę, hybrydę plug-in i elektryka w ramach jednej linii modelowej. Dzięki temu Niro idealnie wpisała się w unijne normy emisji i rosnące zainteresowanie autami niskoemisyjnymi.
Dzięki temu Kia mogła elastycznie odpowiadać na potrzeby różnych rynków – od krajów z dużym udziałem hybryd (np. Hiszpania, Włochy) po te, gdzie dynamicznie rosła sprzedaż EV (np. Norwegia, Holandia). Kia Niro w ciągu niespełna dekady stała się jednym z najważniejszych samochodów elektryfikujących flotę Kia w Europie.
Kia Niro (DE, 2016–2021)
Kia Niro pierwszej generacji zadebiutowała w Europie w 2016 roku. Samochód został zbudowany na nowej platformie K platform, zaprojektowanej specjalnie pod napędy hybrydowe. Od początku wyróżniał się neutralnym, stonowanym designem i uniwersalnym charakterem, co miało przyciągnąć szerokie grono odbiorców.
Początkowo oferowano:
- Niro Hybrid (HEV) – klasyczna hybryda z silnikiem benzynowym 1.6 GDI i jednostką elektryczną (141 KM),
- od 2017 r. Niro Plug-in Hybrid (PHEV) – możliwość ładowania z gniazdka, zasięg elektryczny do ok. 49 km (WLTP).
W 2018 roku do gamy dołączył e-Niro – w pełni elektryczna wersja, która szybko zdobyła popularność w Europie dzięki konkurencyjnemu zasięgowi. Oferowano dwie wersje:
- bateria 39,2 kWh (zasięg do ok. 289 km WLTP),
- bateria 64 kWh (zasięg do ok. 455 km WLTP).
Kia e-Niro zebrała liczne nagrody, m.in. „Car of the Year” w Wielkiej Brytanii (2019) od magazynu What Car?, głównie za połączenie zasięgu, ceny i praktyczności.
Kia Niro (SG2, 2022-)
Nowa Kia Niro drugiej generacji zadebiutowała oficjalnie w 2021 roku (premiera w Korei), a do Europy trafiła w połowie 2022 roku. Auto przeszło gruntowną zmianę stylistyczną – nowy, odważniejszy design z charakterystycznym słupkiem C w kontrastowym kolorze inspirowanym konceptem Kia HabaNiro.
Podobnie jak poprzednik, Niro II gen. występuje wyłącznie w wersjach zelektryfikowanych:
- Niro Hybrid (HEV) – 141 KM,
- Niro Plug-in Hybrid (PHEV) – 183 KM, zasięg elektryczny do ok. 65 km WLTP,
- Niro EV – silnik 204 KM, bateria 64,8 kWh, zasięg do ok. 460 km WLTP.
Nowa generacja otrzymała też bardziej zaawansowane systemy wsparcia kierowcy (ADAS), m.in.:
- asystenta jazdy po autostradzie (HDA),
- adaptacyjny tempomat z funkcją uczenia się stylu kierowcy,
- system automatycznego parkowania.
Wnętrze zaprojektowano zgodnie z nową filozofią marki Kia – z zakrzywionym panelem z dwoma ekranami (zestaw wskaźników + multimedia) i ekologicznymi materiałami, m.in. tapicerką z recyklingu.



