KIA EV4 to przełomowy model koreańskiej marki produkowany od 2025 roku, który wyznacza nowy kierunek elektromobilności.
EV4 nie podąża za powszechnym trendem produkcji wyłącznie elektrycznych SUV-ów, lecz oferuje tradycyjne nadwozia typu hatchback oraz fastback (nazywany także sedanem).
Model EV4 powstał w odpowiedzi na potrzeby europejskich klientów, poszukujących kompaktowego auta elektrycznego o funkcjonalności zbliżonej do popularnego Kii Ceed, ale z nowoczesnym i odważnym designem.
Kluczowe etapy rozwoju
2023: Światowy debiut koncepcyjnej wersji KIA EV4 zaznaczył kierunek stylistyczny firmy – filozofia „przeciwieństw, które się uzupełniają” znalazła odzwierciedlenie w dynamicznych liniach, pionowych reflektorach LED oraz nowoczesnych wnętrzach z cyfrowymi panelami.
2024 – 2025: Intensywne prace rozwojowe, adaptacja płyty podłogowej E-GMP w wariancie 400 V (stosowanej także w modelu EV6). EV4 miał być alternatywą nie tylko dla Ceeda ale również dla konkurencyjnych modeli jak VW ID.3, Renault Megane E-Tech czy MG4.
Wprowadzenie na rynek europejski
Produkcja: Hatchback przeznaczony wyłącznie na rynek europejski produkowany jest w fabryce w Żylinie na Słowacji, co czyni go pierwszym elektrycznym modelem Kii wytwarzanym na Starym Kontynencie. Fastback (sedan) powstaje w Korei Południowej i jest dostępny na rynkach światowych, natomiast hatchback trafia tylko do Europy.
Terminy: Produkcja wersji fastback ruszyła w Korei w marcu 2025, natomiast hatchbacka w połowie sierpnia 2025. Pierwsze egzemplarze obu odmian – wykończone w liniach Business, GT-Line i Air – pojawią się w europejskich salonach we wrześniu 2025. Bogatsza wersja Earth w ofercie od grudnia 2025 roku.
Najważniejsze cechy i innowacje EV4
Napęd i zasięg: Obie wersje korzystają z elektrycznego silnika o mocy 204 KM i baterii – do wyboru jest akumulator o pojemności 58,3 kWh (daje zasięg 425–440 km) lub 81,4 kWh (do 625–630 km wg norm WLTP w zależności od wersji nadwoziowej).
Ładowanie: Szybkie ładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 29–31 minut, dostępne są funkcje V2L (ładowanie sprzętów zewnętrznych z gniazda samochodu) i aktualizacje oprogramowania OTA.
Wyposażenie i technologie: Do bogatego wyposażenia standardowego należą dwa duże ekrany 12,3 cala, osobny panel klimatyzacji, asystenci jazdy (Highway Driving Assist, automatyczne parkowanie, asystent głosowy AI), system Digital Key 2.0 oraz nowoczesne multimedia z obsługą YouTube, Netflix, Disney+ i gier.
Przestronność i praktyczność: Hatchback ma długość 4,43 m, fastback – 4,73 m, rozstaw osi 2,82 m (lepszy niż w Ceedzie), bagażnik hatchbacka mieści 435 l, fastbacka 490 l. Wersja GT-Line wyróżnia się sportowymi detalami i 19-calowymi felgami.
Strategia i znaczenie dla Europy
EV4 ma być bezpośrednią, nieemisyjną alternatywą dla wycofywanego ze sprzedaży Ceeda i jednym z ważniejszych modeli Kia w popularyzowaniu elektromobilności na Starym Kontynencie. Lokalna produkcja hatchbacka w Europie zmniejsza ślad węglowy i zapewnia krótszy czas dostaw oraz lepszą dostępność serwisową.
Cenowo EV4 konkuruje z autami segmentu C z napędem tradycyjnym i innymi elektrykami, co jest możliwe m.in. dzięki udziałowi w rządowych programach dopłat w wybranych krajach.


