KIA PV5 zapisała się w historii marki jako pierwszy w pełni elektryczny pojazd użytkowy zaprojektowany od początku do końca jako auto elektryczne – bez kompromisów technologicznych czy adaptowania klasycznych konstrukcji.
Model PV5 jest inauguracyjnym samochodem z globalnej strategii Platform Beyond Vehicle (PBV), której celem jest stworzenie nowej generacji wszechstronnych, łatwo konfigurowalnych aut typu van i dostawczych.
PV5 wyznacza nowy punkt odniesienia zarówno dla rynku lekkich pojazdów użytkowych w Europie, jak i dla samej Kii.
Fazy rozwoju i kluczowe premiery
Pierwotna prezentacja studyjna miała miejsce jesienią 2024 roku podczas targów IAA w Hanowerze, gdzie PV5 pojawiło się w postaci koncepcyjnej, zarówno w odmianie osobowej (People Mover), jak i użytkowej – Cargo i High Roof. Oficjalna światowa premiera produkcyjnej Kii PV5 odbyła się 27 lutego 2025 podczas Kia EV Day w hiszpańskiej Tarragonie.
Wersja przeznaczona na Europę została pokazana szerokiej publiczności podczas Poznań Motor Show w kwietniu 2025. PV5 jest strategicznie skierowane do europejskich odbiorców – przewagę daje mu lokalne dostosowanie pod względem wyposażenia, łączności i możliwości zabudowy wnętrza, co jest szczególnie istotne dla segmentu B2B oraz miejskiego transportu osobowego.
Rodzina wersji nadwoziowych i elastyczność modułowa
PV5 wyróżnia się unikalną, platformową konstrukcją E-GMP.S (skateboard platform), pozwalającą na błyskawiczną wymianę i konfigurację nadwozi. Dostępne są trzy główne warianty:
- Passenger (osobowy) – dla transportu nawet 7-9 pasażerów.
- Cargo (dostawczy) – o kubaturze do 5,2 m³ w największej wersji (L2H2), z niskim progiem załadunku (419 mm).
- Chassis Cab – platforma do specjalistycznych zabudów (np. chłodnia, wywrotka).
Modułowa technologia pozwala na łatwą adaptację wnętrza do bieżących potrzeb – z układem siedzeń, zabudową do przewozu osób lub ładunków, a nawet dostępnością wariantów dla klienta indywidualnego i biznesowego.
Napęd i technologie
- Silnik elektryczny: o mocy 163 KM (120 kW), moment obrotowy 250 Nm, napęd na przód.
- Warianty akumulatorów: 43,3 kWh (wersja Cargo), 51,5 kWh oraz 71,2 kWh (opcje podstawowej i wydłużonej). Największy zasięg wynosi do 400 km WLTP. Wersje z mniejszą baterią służą obniżeniu ceny wejścia lub obsłudze klientów flotowych, kierujących się krótkimi trasami.
- Ładowanie: szybkie DC 150 kW (10–80% w 30 minut).
- Funkcja V2L (Vehicle-to-Load): umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych z akumulatora auta (mobilny agregat dla budowy, eventu, warsztatu).
- System Digital Key 2.0, sterowanie pojazdem ze smartfona, bezkluczykowy dostęp (NFC, BLE, UWB).
- Multimedia: 12,9-calowy centralny ekran dotykowy, nowoczesny system IVI oparty o Android Automotive OS, obsługa OTA (Over-the-Air) dla wszystkich aktualizacji systemu i funkcji.
Znaczenie strategiczne i plany rozwoju
KIA PV5 otwiera dla marki zupełnie nowy segment. Innowacyjność polega nie tylko na w pełni elektrycznym napędzie, ale na całościowej strategii PBV: adaptowalności produktu, usług i oferowanych zabudów oraz maksymalnym wsłuchaniu się w potrzeby klientów biznesowych i flotowych.
Model PV5 trafi do europejskich salonów w drugiej połowie 2025 roku, początkowo jako Passenger i Cargo, potem także Chassis Cab oraz warianty specjalistyczne (np. dostępny dla wózków inwalidzkich – WAV). Przedsprzedaż modelu Kia PV5 rozpoczęła się z końcem maja 2025 roku.
Wszystkie pojazdy objęte są 7-letnią gwarancją z limitem do 150 000 km, a praktyczna aranżacja wnętrza oraz niska podłoga pozwalają na szerokie spektrum zastosowań miejskich i podmiejskich.


