Kia Stonic to najmniejszy w gamie południowokoreańskiego producenta subkompaktowy crossover SUV, który został zaprezentowany 20 czerwca 2017 roku, a swoją publiczną premierę miał na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) we wrześniu tego samego roku we Frankfurcie nad Menem.
Model dzieli płytę podłogową oraz wnętrze z Kią Rio czwartej generacji, a na rynku mógłby konkurować bezpośrednio z modelem Hyundai Kona, gdyby nie to, że dostępny jest ze słabszymi silnikami i tylko z napędem na przednie koła.
Kia Stonic jest oferowana z czterema silnikami do wyboru: trzycylindrowym silnikiem T-GDI o mocy 120 KM i pojemności 1 litra (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa), czterocylindrowymi wolnossącymi jednostkami benzynowymi MPI (z wtryskiem wielopunktowym) o pojemności 1,2 litra 84KM lub 1,4 litra 100KM oraz czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 1,6 CRDi, który zamyka gamę silnikową Stonica i wyróżnia się najniższą emisją spalin ze wszystkich silników dostępnych dla tego modelu.
Kilka miesięcy po premierze Euro NCAP poddało model Stonic standardowym testom bezpieczeństwa. W podstawowej wersji samochód otrzymał jednak tylko trzy z pięciu możliwych gwiazdek. Stało się tak, ponieważ pakiet bezpieczeństwa dla tego modelu dostępny był opcjonalnie. W teście modelu z pakietem bezpieczeństwa Kia Stonic otrzymała najwyższą możliwą notę czyli pięć gwiazdek.
Podobnie jak inne modele tego koncernu, również Kia Stonic standardowo została objęta unikalną 7-letnią gwarancją producenta (do przebiegu 150 000 km).