Nowa Mazda CX-5 otwiera kolejny rozdział w historii marki, będąc pierwszym modelem wyposażonym w Mazda E/E Architecture+ (Mazda EEA+), najnowszą architekturę elektryczną i elektroniczną Mazdy oraz zaawansowany interfejs człowiek-maszyna (HMI) z wbudowanymi usługami Google, które znajdują się w centrum doświadczeń z jazdy. Te trzy elementy współgrają ze sobą tworząc kokpit łączący najnowocześniejszą technologię z przejrzystym, skoncentrowanym na kierowcy projektem wnętrza.

Mazda E/E Architecture+ (EEA+) łączy elektroniczne sterowniki pojazdu, warstwy oprogramowania, sieci komunikacyjne oraz zewnętrzne serwery obsługujące funkcje cyfrowe samochodu. Ta zaawansowana platforma stanowi podstawę całkowicie nowego interfejsu HMI i funkcji łączności w nowej Maździe CX-5 oraz umożliwia bezprzewodową aktualizację funkcji (OTA) i wprowadza zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), tworząc podstawę dla przyszłych modeli Mazdy bazujących na oprogramowaniu – Software Defined Vehicles (SDV).
Nowy interfejs HMI został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcom pełną kontrolę nad pojazdem, minimalizując jednocześnie rozpraszanie uwagi: wzrokowe, manualne i poznawcze. Jest on zgodny z filozofią bezpieczeństwa Mazdy dążącą do prostoty i łatwości obsługi w każdej interakcji.

W centrum starannie zaprojektowanego, horyzontalnego układu kokpitu znajduje się nowy, zintegrowany wyświetlacz dotykowy dostępny w rozmiarach 12,9 lub 15,6 cala z możliwością dostosowania obsługi na wzór smartfona. Podstawowe elementy sterowania są zgodne z zasadą „bezpieczeństwo przede wszystkim”: podstawowe funkcje jak odmrażanie przedniej i tylnej szyby oraz włącznik świateł awaryjnych są dostępne za pośrednictwem fizycznych przycisków, a często używane elementy obsługi są umieszczone wyżej na ekranie i są stale widoczne, co ogranicza ruchy gałek ocznych.
Wszystkie wersje są wyposażone w cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala, a już od drugiego poziomu wyposażenia Centre-Line mają seryjny, większy niż dotychczas wyświetlacz head-up. Intuicyjne przełączniki na kierownicy, które mogą być obsługiwane dotykowo lub tradycyjnie, poprzez naciskanie, dają dostęp do kluczowych funkcji, takich jak kamery 360 stopni i wybór trybów jazdy Mi-Drive, a precyzyjne rozpoznawanie głosu zapewnia pełną kontrolę nad pojazdem bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Nowa Mazda CX-5 jest pierwszym samochodem Mazdy wyposażonym w wbudowane usługi Google dostępne z asystentem Google Assistant, który wkrótce zostanie zaktualizowany do Google Gemini, asystenta AI firmy Google. Umożliwia to naturalne sterowanie za pomocą poleceń głosowych wszystkimi ważnymi funkcjami podczas jazdy, od regulacji klimatyzacji po wyszukiwanie celu podróży. Apple CarPlay, Android Auto Auto™, aplikacja MyMazda oraz system audio Bose® premium z 12 głośnikami podnoszą jakość cyfrowych doświadczeń w samochodzie.
Integrację systemów Mazda EEA+ oraz zaawansowanego HMI z usługami Google built-in uzupełniają japońskie zasady projektowania Mazdy charakteryzujące się wnętrzem, które zapewnia spokojną, przestronną atmosferę dzięki zastosowaniu wyrafinowanych materiałów.

W projekcie nadwozia nowa Mazda CX-5 stanowi rozwinięcie stylistyki Kodo, charakteryzując się bardziej wyrazistą sylwetką i udoskonalonymi proporcjami, a napędzana jest silnikiem benzynowym e-Skyactiv G 141 o pojemności 2,5 litra z technologią Mazda M Hybrid.
Nowa Mazda CX-5 trafi do wybranych europejskich salonów w grudniu 2025 r., w Polsce data premiery w salonach zapowiedziana została na marzec 2026 r., a cennik otwiera wersja Prime-line wyceniona od 139 900 zł.
