Mazda 6 z bliska ...

Mazda 6 z bliska ...13.08.2002
Mazda6 lub Atenza – tak nazywa się na rynku japońskim - to całkowicie nowy samochód lokujący się w segmencie wyższym średnim, który pod koniec sierpnia bieżącego roku będzie dostępny w Polsce. Nowe jest nie tylko nadwozie i jego wnętrze, ale także silniki i platforma podłogowa ...

Mazda6 lub Atenza – tak nazywa się na rynku japońskim - to całkowicie nowy samochód lokujący się w segmencie wyższym średnim, który pod koniec sierpnia bieżącego roku będzie dostępny w Polsce.

Mazda 6 z bliska ... 1 Nowe jest nie tylko nadwozie i jego wnętrze, ale także silniki i platforma podłogowa. Już przyglądając się z zewnątrz na agresywnie i dynamicznie zaprojektowane nadwozie odnosi się wrażenie, że jest to samochód o nieprzeciętnych parametrach jezdnych. Dzięki szerszemu o 50 mm rozstawowi kół uzyskano obniżenie o 20 mm środka ciężkości samochodu. W rezultacie nowa Mazda6 jest jeszcze stabilniejsza w czasie jazdy po ostrych łukach drogowych i nie wykazuje skłonności do przechyłów nadwozia.

Patrząc na Mazdę 6 z przodu lub z tyłu można zauważyć, że górna część nadwozia spoczywa na nieco szerszej części dolnej, dodatkowo poszerzonej głęboko wyciętymi nadkolami. Takie uformowanie bryły samochodu potęguje odczucie pewności i stabilności jego prowadzenia oraz doskonałego trzymania się nawierzchni drogi.

Zuchwała stylistyka przodu jest ewolucyjną kontynuacją linii znanej z innych modeli o charakterystycznej pięciokątnej osłonie chłodnicy, z centralnie umieszczonym dużym logo Mazdy, a nowe wielosoczewkowe, wielofunkcyjne reflektory dodają drapieżności.

Mazda 6 z bliska ... 2 Tył samochodu z zachodzącymi na boki nadwozia przezroczystymi kloszami lamp jest dopełnieniem dynamicznej stylistyki Mazdy 6. Wszystkie płaszczyzny miękko i łagodnie przechodzą jedna w drugą tworząc harmonijne i doskonale wyważone linie nadwozia.

W podobnym stylu utrzymane jest wnętrze: eleganckie, ale z lekko sportowym odcieniem, zachęcające do zajęcia miejsca i oddania się radości jazdy. Uwagę zwraca całkowicie nowa deska rozdzielcza z chromowanymi i tytano-podobnymi wykończeniami. Wnętrze zaskakuje swoją obszernością, zakresem ustawień i wygodą foteli, zapewniając komfortowe warunki podróżowania dla pięciu dorosłych osób.

Po złożeniu dzielonego w proporcji 40:60 oparcia tylnej kanapy otrzymujemy zupełnie płaską powierzchnię bagażową. Dodatkowym ułatwieniem zastosowanym w hatchbacku i wagonie jest wprowadzenie mechanicznego systemu "Karakuri", który powoduje opuszczenie siedziska w momencie składania oparcia. Dzięki temu nie trzeba teraz wyjmować zagłówków, ani podnosić siedzisk. Dźwignia zwalniająca mechanizm znajduje się teraz wewnątrz bagażnika.

Mazda 6 z bliska ... 3 Uzyskanie płaskiej powierzchni ładunkowej stało się możliwe dzięki zastosowaniu nowego zawieszenia tylnych kół typu E-link, które umożliwiło "pogłębienie" podłogi, a także powiększenie objętości bagażnika. W wersji kombi dostępny jest opcjonalnie układ samopoziomujące tylne zawieszenie. Wyrównanie poziomu następuje automatycznie poprzez wzrost ciśnienia czynnika w amortyzatorach.

Zawieszenie kół przednich wielowahaczowe ze stabilizacją kierunku jazdy przez ujemne ustawienie kąta płaszczyzny koła, z jednym wahaczem górnym i dwoma dolnymi na każde koło, ramą pomocniczą, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami teleskopowymi o dwukierunkowym działaniu, stabilizatorem oraz gumowymi elementami połączeniowymi wytłumiającymi hałas i drgania.

Zadbano o pojemne schowki i miejsca na butelki lub puszki z napojami. Całości dopełnia wzorcowa ergonomia, intuicyjnie wyczuwalne rozmieszczenie przełączników, wysoka jakość materiałów i dokładność wykończenia.

Mazda 6 z bliska ... 4 Bezpieczeństwo jest zawsze nadrzędnym celem konstruktorów Mazdy. Znany już z poprzednich konstrukcji system wzmocnień i stref absorpcji MAIDAS zapewnia ochronę kabiny pasażerskiej przed deformacją spowodowaną kolizją, a układ sześciu poduszek powietrznych chroni pasażerów przed obrażeniami. Przednie poduszki czołowe mają kontrolowane dwustopniowe napełnianie w zależności od siły uderzenia. Przednie poduszki boczne chronią klatkę piersiową, a boczne kurtyny powietrzne stanowią dodatkowe zabezpieczenie w przypadku kolizji bocznej dla pasażerów zajmujących przednie i tylne siedzenia. Przednie pasy bezpieczeństwa mają kontrolowaną siłę napięcia, a tylne siedzenia wyposażone są w dwa uchwyty ISO-FIX służące do mocowania fotelików dziecięcych. Fotel pasażera z przodu ma zamontowany czujnik, który dezaktywuje wyzwalanie poduszek prawej strony w przypadku (przednia i boczna), gdy miejsce to jest niezajęte lub przypięty jest fotelik dla dziecka.

Dla zminimalizowania ryzyka obrażeń nóg kierowcy w przypadku spowodanego kolizją przesunięcia przegrody między silnikiem a kabiną zastosowano „chowające się” pedały sprzęgła i hamulca.

Przednie fotele wyposażone są w aktywne zagłówki w znaczny sposób redukujące ryzyko urazów górnego odcinka kręgosłupa, jakie mogłyby powstać przy uderzeniu w tył samochodu.

Mazda 6 z bliska ... 5 Ażeby zapobiec obrażeniom wywołanym w czasie kolizji czołowej przez przesuwające się do przodu ładunki wzmocniono również oparcia, blokady i zawiasy tylnych siedzeń.

Bezpieczeństwo to także skuteczne hamulce z elektronicznie sterowanymi układami: antypoślizgowym ABS, rozdziału siły hamowania EBD i wspomagania hamowania awaryjnego EBA. Opcjonalnie oferowany też będzie układ kontrolujący tor jazdy TCS i stabilność pojazdu DSC.

Do napędu Mazdy 6 skonstruowano przy współpracy z Fordem rodzinę nowych 4-cylindrowych silników benzynowych z serii L o pojemnościach: 1.8, 2.0 oraz 2.3dm3 i mocach odpowiednio: 88kW (120KM), 104kW (141KM) oraz 121kW (166 KM). Wszystkie silniki wykonane są prawie całkowicie ze stopów aluminium, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i komorą rezonansową wykorzystującą efekt doładowania dynamicznego. Silnik o pojemności 2.3 dm3 dodatkowo wyposażony jest w układ rozrządu o zmiennych fazach otwarcia zaworów i wałek wyrównoważający.

Dostępne są także dwa nowe silniki wysokoprężne w technice common-rail DIREC-D o pojemności 2l i mocach: 88kW (120KM) oraz 100kW (136KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm przy 2.000 obr/min.

Paliwo jest teraz wtryskiwane do cylindra pod ciśnieniem 180 Mpa, czyli o 1/3 wyższym niż w poprzedniej wersji tego silnika. Nowy kształt komory spalania i tłoka, sekwencyjny wtrysk paliwa i sprężarka o zmiennej geometrii pozwoliły na znaczne obniżenie zanieczyszczeń spalin, które spełniają mającą obowiązywać od 2005r. normę czystości Euro IV. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu oraz drgań. Mazda6 będzie produkowana w trzech wersjach nadwozia: 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego hatchbacka i 5-drzwiowego station wagona. Zgodnie z uruchamianiem cyklu produkcyjnego pierwsze będą dostępne w sprzedaży sedany, miesąc później hatchbacki, a dopiero pod koniec roku kombi.

Źródło: Mazda