Odnowiona Mazda2 - prezentacja

Odnowiona Mazda2 - prezentacja05.11.2010
Nowa Mazda2 to ewolucja młodzieńczego i dynamicznego charakteru pierwszej wersji. Wciąż dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia, jako auto trzydrzwiowe i pięciodrzwiowe, a nowy przód, charakterystyczny dla wszystkich obecnych Mazd, ...

...sprawia że wygląda jeszcze bardziej sportowo. Nowa osłona chłodnicy nosi teraz logo Mazdy w każdej wersji (poprzednio tylko w wersji Sport), a pięciokątny grill jest większy i bardziej wyrazisty. Oprawy lamp przeciwmgielnych mają nowy kształt, nawiązujący do stylizacji nowego przodu samochodu. Podnosząca się linia boczna i niewielkie rozmiary zewnętrzne pozostają niezmienione – i wciąż sprawiają wrażenie, że Mazda2 jest w ruchu, nawet jeśli stoi.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 1 Bez zmian pozostawiono również pokrywę silnika Mazdy2 i charakterystyczną sylwetkę, której powierzchnia tworzy interesującą grę światła i cienia. Jej projektant, Ikuo Maeda, jest dziś szefem designu Mazdy. Przypomina sobie, że ostateczne decyzje podejmował na ulicach Mediolanu: Byłem w podróży służbowej do Mediolanu w 2005 roku. Jeden z głównych menadżerów z Japonii zadzwonił do mnie i powiedział: zostały dwa projekty,wybór należy do Ciebie. Spędziłem dwa tygodnie wyobrażając sobie te dwa projekty w najróżniejszych sceneriach. Tylko w Mediolanie mogłem dokonać właściwego wyboru.

Tak jak poprzedni, również model po faceliftingu dostępny jest w wersji Sport, która zawiera aerodynamiczne nakładki na progi i spojler dachowy. Nowe, 16-calowe koła z lekkich stopów mają jeszcze bardziej agresywny wzór. Dostępne są również stalowe koła o średnicy 15 cali, z nowymi kołpakami o dynamicznym kształcie.

Nowy model może wyjechać na ulice w jednym z 11 kolorów karoserii, z których dwa są całkowicie nowe – niebieski Aquatic Blue Mica, który podkreśla świeży, sportowy wizerunek Mazdy2, oraz czerwony Burgundy Red Mica.

WNĘTRZE
Wewnątrz, Mazda2 kontynuuje koncepcję „przestrzeni, która oznacza ruch“. Począwszy od deski rozdzielczej, która rozciąga się daleko do przodu i powoduje, że wewnątrz niewielkiego auta odczuwa się dużą przestrzeń. Dalej – nowe materiały i wykończenia dodają jakości wnętrzu. Środkowy panel jest wykończony czarnym lakierem fortepianowym, a chromowane listwy wyróżniają zamontowany tam zestaw audio. Nawiewy klimatyzacji są czarne i ozdobione srebrnymi pierścieniami. Tam, gdzie panel środkowy dotykany jest najczęściej, wprowadzono nowe, bardziej odporne materiały, dzięki czemu codzienna użyteczność Mazdy2 jest jeszcze większa.

W modelu po faceliftingu, instrumenty pokładowe mają nowy, sportowy wzór. Każdy zegar jest teraz otoczony srebrnym pierścieniem i ma białe cyfry na czarnym tle, podświetlane w nocy na bursztynowo. Przełączniki na kierownicy współgrają stylistycznie z instrumentami. Nowe zegary pasują do podstawowego, czarnego koloru foteli nowej Mazdy2, których materiały obić mają teraz nowe wzory i faktury. W materiał wpleciono błyszczące nici, a czerwona lamówka ozdabia boki i środek siedziska.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 2 KOMFORT I WYPOSAŻENIE
Mimo swojego kompaktowego, dynamicznego wyglądu, Mazda2 oferuje jedną z największych w segmencie B przestrzeni na głowę i na wysokości ramion, a miejsca na nogi z przodu i z tyłu wystarczy nawet na dłuższą podróż.

Fotel kierowcy regulowany jest na wysokość we wszystkich wersjach wyposażenia. Wraz z regulowaną kierownicą oraz wysoko zamontowaną dźwignią zmiany biegów, przyczynia się do wygody podróżowania na długie dystanse. Mazda2 ma wiele pomysłowych schowków w kabinie, w tym duży, praktyczny schowek przed fotelem pasażera, centralną konsolę środkową z uchwytem na napoje, duży schowek między fotelami, w którym bez trudu zmieści się torebka i uchwyty na półlitrowe butelki w drzwiach. Urządzenia elektryczne można ładować korzystając z praktycznego gniazda 12-woltowego, natomiast gniazdo AUX pozwala korzystać z urządzeń cyfrowych takich jak odtwarzacze MP3, w tym iPod®.

Nową Mazdę2, w zależności od wersji i rynku, można wzbogacić o wiele użytecznych elementów wyposażenia dodatkowego. Ta długa lista zawiera między innymi:

  • radio z odtwarzaczem MP3-CD i wejściem AUX
  • zmieniarkę MP3/CD
  • system bezkluczykowego wejścia i uruchamiania, w połączeniu z systemem automatycznych wycieraczek i świateł,
  • elektrycznie składane, regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
  • elektrycznie sterowane okna przednich i tylnych drzwi,
  • tempomat dla wersji z silnikiem benzynowym 1,5 MZR oraz dla wersji z silnikiem wysokoprężnym MZ-CD 1,6 z komputerem pokładowym,
  • ręczną lub automatyczną klimatyzację,
  • światła przeciwmgielne,
  • podgrzewane przednie siedzenia w zestawie ze skórzaną kierownicą oraz dźwignią zmiany biegów.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 3 Dostępny jest również system ostrzegania o przekroczeniu zaprogramowanej prędkości, połączony z komputerem pokładowym. System uruchamia alarm dźwiękowy, jeśli kierowca przekroczy wcześniej ustawioną prędkość.

ZESPOŁY NAPĘDOWE
Wszystkie silniki nowej Mazdy2 zostały udoskonalone tak, aby spełniać surowe wymagania normy Euro 5 i równocześnie zmniejszyć zużycie paliwa, bez zmniejszenia przyjemności i zabawy z jazdy. Klienci mogą wybierać między trzema silnikami benzynowymi oraz jednym wysokoprężnym.

Silniki benzynowe to:

  • dynamiczny silnik MZR 1,3, który występuje w dwóch odmianach; w wersji Standard Power rozwija on moc 55 kW/75 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 119 Nm; w wersji High Power jest to odpowiednio 62 kW/84 KM i 121 Nm
  • emisja CO2 obu silników 1,3 l została obniżona o 5 procent, do poziomu 119 g/km, a zużycie paliwa zmniejszyło się o 2 procent i wynosi teraz tylko 5,1 l / 100 km. Ten wynik osiągnięto dzięki elektronicznemu zarządzaniu alternatorem, zmniejszeniu lepkości oleju oraz wydłużeniu przełożeń od drugiego do piątego biegu w skrzyni biegów.

Najmocniejsza wersja benzynowa to model z silnikiem MZR 1,5:

  • moc maksymalna 75 kW/102 KM i 133 Nm maksymalnego momentu obrotowego
  • wybór jednej z dwóch dostępnych skrzyń biegów:
  • 5-biegowa przekładnia manualna, dzięki której spalanie wynosi tylko 5,8 l / 100 km, a emisja CO2 to 135 g/km,
  • szybka, czterostopniowa skrzynia automatyczna, dostępna po raz pierwszy w Europie. Zużycie paliwa samochodu w tej wersji wynosi 6,3 l / 100 km, a emisja CO2 - 146 g/km.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 4 Klienci poszukujący samochodu z dużym momentem obrotowym i o niewielkim zużyciu paliwa, docenią turbodoładowany silnik Diesla MZ-CD 1,6:

  • Rozwija on maksymalną moc 70 kW/95 KM (+ 5 KM) i ma potężny moment obrotowy wynoszący 205 Nm w bardzo szerokim zakresie obrotów między 1,750 a 3,000 obr,/min.,
  • Zużywa zaledwie 4,2 l ON / 100 km i emituje tylko 110 g CO2/km (około 2 procent mniej od poprzedniej wersji), co przekłada się na bardzo niskie koszty użytkowania

Ten wyjątkowo wydajny silnik został poprawiony w następujący sposób:

  • Zmniejszono stopień sprężania, przez co obniżona została temperatura spalania, a wysokowydajna chłodnica systemu recyrkulacji spalin z zaworem umożliwiającym pominięcie chłodzenia spalin pozwalają silnikowi błyskawicznie osiągnąć optymalną temperaturę pracy po zimnym rozruchu
  • Zastosowano dwa zawory na cylinder i rozrząd SOHC zamiast poprzednio stosowanego rozrządu DOHC i czterech zaworów na cylinder. Dzięki temu znacząco obniżono tarcie wewnętrzne rozrządu a zmniejszenie ilości części sprawiło, że silnik jest lżejszy od poprzedniej
  • Wprowadzono nową turbosprężarkę o stałej geometrii kierownic i poprawionych wirnikach kompresora i turbiny. Dzięki niej osiągnięto maksymalny moment obrotowy 205 Nm w zakresie między 1750 a 3000 obr./min. i przyjemne poczucie dużej, łatwo kontrolowalnej mocy silnika
  • Do układu wtryskowego common-rail zastosowano nowe wtryskiwacze ze zintegrowanymi przekaźnikami. Paliwo jest podawane pod ciśnieniem 1600 barów, co pozwala na bardzo precyzyjną kontrolę procesu wtrysku. W rezultacie osiągnięto zmniejszenie emisji, wysoki moment obrotowy i niewielkie zużycie paliwa. Zastosowanie wielokrotnego wtrysku pilotującego sprawia, że proces spalania następuje łagodnie – skutkiem czego silnik jest cichszy i bardziej komfortowy w dłuższej podróży
  • Pokrywany filtr cząstek stałych (cDPF) nowej wersji silnika korzysta z katalizatora utleniającego do podwyższenia temperatury spalin. Nie wymaga żadnego serwisowania i znacząco obniża koszty użytkowania – gdyż do oczyszczania spalin czy „regeneracji“ filtra nie jest wymagany żaden dodatek.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 5 LEKKA, BEZPIECZNA KONSTRUKCJA
Mimo niewielkiej masy, Mazda2 jest solidna i optymalnie zestrojona. Zawdzięcza to zastosowaniu stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. To połączenie niewielkiej masy i dużej sztywności czyni Mazdę2 zwinną, przewidywalną, przyjazną dla środowiska i bezpieczną. Nowa Mazda2 zachowuje wszystkie swoje dotychczasowe zalety, ale teraz jest jeszcze bardziej komfortowa. Aby osiągnąć ten cel, inżynierowie zwiększyli jeszcze sztywność nadwozia w kluczowych lokalizacjach blisko mocowań zawieszenia, nie zwiększając masy samochodu.

Na przedniej osi zmieniono linię wzdłuż której docinany jest element łączący obie części nadkola w górne mocowanie kolumny amortyzatora, a grubość tego elementu zwiększono z 1,4 mm do 1,8 mm. Zaowocowało to zwiększeniem sztywności przodu karoserii. W tym samym celu zmieniono kształt samych mocowań kolumn amortyzatorów po obu stronach auta. Z tyłu zmieniono kształt wnętrz tylnych nadkoli oraz zwiększono liczbę spawów.

Przednie kolumny McPhersona i tylne zawieszenie z belką skrętną zostały przekonstruowane tak, aby wykorzystać zwiększoną sztywność nadwozia, a bardziej miękkie mocowania wahaczy i osi wleczonej sprawiają, że wzrasta komfort jazdy bez negatywnego wpływu na sterowność samochodu. Zestrojono na nowo przednie amortyzatory i wprowadzono stałą zbieżność przednich kół, dzięki czemu samochód prowadzi się wyjątkowo stabilnie.

Tylne zawieszenie ma bardziej miękkie elementy mocujące z dodatkowymi wzmocnieniami pionowymi – dzięki temu elementy gumowo-stalowe mogą pracować w tym samym kierunku co podnoszące się i opadające koło. Zmieniono nastawienia tylnych amortyzatorów, zoptymalizowano elastyczność elementów między ich dolnymi i górnymi mocowaniami i zmniejszono sztywność tylnych sprężyn o 10 do 20%. Wprowadzone udoskonalenia czynią Mazdę2 samochodem jeszcze lepiej pokonującym nierówności.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 6 BEZPIECZEŃSTWO
Mazda2 ma równie dobrą widoczność na zewnątrz jak poprzedni model, a prowadzi się jeszcze bardziej przewidywalnie i jeszcze łatwiej ją kontrolować. Wszystkie wersje mają solidny układ hamulcowy z dobrze dobraną twardością pedału hamulca i znakomitą odpornością na nagrzanie. Wykorzystuje on przednie tarcze wentylowane o średnicy 258 mm i 200-milimetrowe hamulce bębnowe z tyłu. Standardowo układ ten obsługiwany jest przez ABS oraz elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), a dodatkowo układ stabilizujący Dynamic Stability Control (DSC). Nowa Mazda2 korzysta z ulepszonego systemu wspomagania układu hamulcowego, który w wypadku hamowania awaryjnego przeprowadzonego ze zbyt małą siłą nacisku na pedał, samodzielnie podniesie siłę hamowania do maksimum jakie zapewnia serwo hamulcowe, aby zmniejszyć dystans potrzebny do zatrzymania samochodu.

Dodatkową wygodę i bezpieczeństwo zapewniają system ostrzegający o przekroczeniu zadanej prędkości czy inteligentne oświetlenie automatyczne* i automatyczne wycieraczki* zapewniające zawsze optymalną widoczność w nocy i deszczu. Mazda2 jest wyposażona w sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe) i mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnej kanapie (skrajne siedzenia).

WPŁYW NA ŚRODOWISKO
Odnowiona Mazda2 jest lekka i zużywa niedużo paliwa, jest również czystsza niż jej poprzedniczka, gdyż wszystkie dostępne silniki spełniają wysokie wymagania normy Euro 5. Silniki benzynowe wyposażone są w katalizator umieszczony w innym miejscu, bliżej środka układu wydechowego, dzięki czemu zmniejszana jest ilość szkodliwych związków wydzielanych podczas rozruchu zimnego silnika. Poprawiony silnik wysokoprężny MZ-CD 1,6 z turbodoładowaniem nie tylko jest wyjątkowo sprawny, ale również korzysta teraz (w przeciwieństwie do poprzednika, który wymagał stosowania dodatków do filtra cząstek stałych) z nowego, nie wymagającego żadnych przeglądów czy dodatków układu DPF.

Odnowiona Mazda2 - prezentacja 7 Tak jak w poprzedniczce, kabina Mazdy2 jest zaprojektowana aby być najzdrowszą z możliwych. Zastosowanie niebezpiecznych substancji, takich jak toluen, ksylen, formaldehyd, aldehyd acetylowy czy polichlorek winylu zmniejszono do absolutnego minimum. Mazda2 nie zawiera żadnego ołowiu, kadmu, rtęci i chromu.

Nowa Mazda2, jak wszystkie modele Mazdy, będzie również łagodna dla środowiska nawet wtedy, gdy ostatecznie przestanie już jeździć po drogach. Spełnia bowiem wymagania japońskiej normy ISO 22628, nakazującej aby samochód w 95 procentach nadawał się do ponownego przetworzenia. Dla przykładu - zderzaki wykonano z materiału, który posłuży do produkcji podnóżków i chlapaczy, albo po prostu nowych zderzaków.

Źródło: Mazda Motor Poland