Mazda i-ELOOP, czyli jak odzyskać energię

Mazda i-ELOOP, czyli jak odzyskać energię30.11.2011
Mazda Motor Corporation skonstruowała pierwszy na świecie układ hamulcowy odzyskujący energię, przeznaczony dla samochodów osobowych, w którym zastosowano kondensator. Ten przełomowy system, nazwany przez Mazdę "i-ELOOP", ...

..pojawi się w samochodach Mazdy w 2012 r. W warunkach jazdy w ruchu drogowym, obfitującej w częste przyspieszenia i hamowania, „i-ELOOP” zmniejsza zużycie paliwa o ok. 10 %.

Układ hamulcowy Mazdy, umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania, jest wyjątkowy ze względu na zastosowanie w nim kondensatora, w którym na pewien czas można zmagazynować dużą ilość energii elektrycznej. W porównaniu do akumulatorów, kondensatory mogą być błyskawicznie naładowane i rozładowane, a przy tym są odporne na pogorszenie właściwości podczas długotrwałego użytkowania. „i-ELOOP” efektywnie przemienia energię kinetyczną samochodu w energię elektryczną podczas hamowania i pozwala użyć ją do zasilania klimatyzacji, systemu audio i innych odbiorników elektrycznych, których w samochodzie nie brakuje.

Układy hamulcowe odzyskujące energię, jako technologie oszczędzania paliwa, stają się coraz popularniejsze. Używają silnika elektrycznego lub alternatora do wytwarzania prądu elektrycznego gdy samochód zwalnia, by w ten sposób nie dopuścić do straty części energii kinetycznej pojazdu. W odzyskujących energię systemach pojazdów hybrydowych zazwyczaj stosuje się duże silniki elektryczne i dopasowane do nich akumulatory.

Badania Mazdy nad tym, co dzieje się podczas przyspieszenia i opóźnienia ruchu samochodu doprowadziły do stworzenia wysokowydajnego systemu hamowania, który błyskawicznie odzyskuje dużą ilość energii elektrycznej za każdym razem, gdy pojazd zwalnia. W przeciwieństwie do hybryd, system Mazdy unika także konieczności użycia specjalnego silnika elektrycznego wraz z odpowiednim, dedykowanym akumulatorem.

„i-ELOOP” zawiera nowy alternator o zmiennym napięciu 12-25V, niskoopornościowy dwuwarstwowy kondensator elektryczny i przetwornicę napięcia. System „i-ELOOP” zaczyna odzyskiwać energię już w chwili, gdy kierowca cofnie nogę z pedału gazu i samochód zacznie zwalniać. Wtedy alternator wytwarza energię elektryczną o napięciu do 25V (żeby uzyskać maksymalną wydajność tego procesu), która przesyłana jest do dwuwarstwowego kondensatora (Electric Double Layer Capacitor – EDLC) i tam przechowywana. Kondensator, który zaprojektowano specjalnie do zastosowania go w samochodzie, można w pełni naładować w czasie pojedynczych sekund. Zanim prąd elektryczny zostanie przekazany z kondensatora do urządzeń samochodu, przetwornica musi obniżyć napięcie prądu z 25V do 12 V. System doładowuje także akumulator pojazdu, jeśli zajdzie taka potrzeba. „i-ELOOP” działa zawsze ilekroć samochód zwalnia, zmniejszając konieczność zużywania dodatkowego paliwa przez silnik, gdy musi on wyprodukować energię elektryczną. W rezultacie, w warunkach jazdy „stop-and-go”, zużycie paliwa maleje o ok. 10 procent.

Nazwa „i-ELOOP” powstała od „Inteligent Energy Loop”, czyli „Inteligentnej Pętli Energetycznej”. Mazda przyjęła tę nazwę, by podkreślić zamiar zoptymalizowania obiegu energii w samochodzie w inteligentny sposób.

„i-ELOOP” działa również w połączeniu z unikatowym „i-stop” Mazdy, technologią wydłużającą czas wyłączenia silnika.

Podczas 42. Tokio Motor Show system i-ELOOP Mazdy zadebiutuje w samochodzie koncepcyjnym TAKERI, kolejnej generacji średniej wielkości sedana, wyposażonego w technologię SKYACTIV oraz design KODO – Dusza Ruchu.

Źródło: Mazda