Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie

Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie19.02.2010
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie odbędzie się światowa premiera zupełnie nowego globalnego samochodu kompaktowego marki Nissan oraz małego crossovera Juke.

Globalny samochód kompaktowy

Na miejsce światowej premiery nowego globalnego samochodu kompaktowego marki Nissan, który zastąpi model Micra, wybrano Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie. Samochód ten jest pierwszym modelem zbudowanym na zupełnie nowej Platformie V Nissana.

Szczególną uwagę zwrócono na obniżenie masy Platformy V pod kątem takich korzyści jak ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. Sprzedaż nowego auta rozpocznie się w kwietniu w Tajlandii, zaś w Europie będzie go można kupić od jesieni.

Nissan Juke

Zaprojektowany jako odświeżająca alternatywa dla nieciekawych tradycyjnych modeli w segmencie B, Nissan Juke jest wyrazistym połączeniem SUV a ze sportowym stylem w kompaktowym nadwoziu. Będzie to już trzeci crossover Nissana, który umocni pozycję marki jako pioniera w tym coraz popularniejszym segmencie.

Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie 1 Najmocniejszym silnikiem pod maską Juke będzie nowa turbodoładowana jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijająca moc 140 kW (190 KM) i maksymalnym moment obrotowy 240 Nm. Silnikowi 1.6 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem może towarzyszyć napęd ALL-MODE 4x4-i rozbudowany o układ indywidualnego podziału momentu obrotowego. Oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50:50, układ może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi, poprawiając zwrotność i ograniczając podsterowność w zakrętach. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w segmencie małych samochodów.

Wcześniej podobne układy były spotykane tylko we flagowych modelach samochodów klasy wyższej. Pozostałe silniki to 16-zaworowy 1.6 z unikatowym systemem podwójnych wtryskiwaczy, rozwijający moc 86 kW (117 KM) i maksymalny moment obrotowy 157 Nm, oraz diesel 1.5 dCi z common rail o mocy 81 kW (110 KM) i wytwarzający 240 Nm momentu obrotowego.

Juke będzie sprzedawany w Europie (od jesieni), a także w Japonii i Ameryce Północnej.

Nissan Leaf

LEAF to rodzinny samochód Nissana z segmentu C, oferujący podobną ilość miejsca i funkcjonalność jak jego tradycyjni rywale... ale z jedną istotną różnicą. LEAF to pojazd elektryczny (EV) w pełnym znaczeniu tej nazwy – nie emituje żadnych zanieczyszczeń i jest tani w eksploatacji. LEAF to pierwszy pojazd elektryczny zaprojektowany z myślą o masowej produkcji przez liczącą się firmę z branży motoryzacyjnej, a także pierwszy z całej serii pojazdów elektrycznych przygotowywanych przez Nissana wraz z firmą Renault jako partnerem Sojuszu.

Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie 2 Rozstaw osi w zbudowanym na nowej i specjalnie opracowanej platformie EV modelu LEAF wynosi aż 2700 milimetrów. Pozostałe wymiary to 4445 mm długości, 1770 mm szerokości i 1550 mm wysokości. Samochód napędzany jest skonstruowanym przez Nissana kompaktowym silnikiem elektrycznym, umieszczonym z przodu samochodu. Napęd przekazywany jest na koła przednie. Silnik elektryczny zasilany prądem zmiennym rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm, i rozpędza auto do ponad 140 km/h (90 mph). W pełni naładowany akumulator wystarcza na pokonanie około 160 km, co w pełni zadowoli 80 procent europejskich klientów, którzy w ciągu dnia przejeżdżają średnio mniej niż wynosi zasięg LEAF.

Silnik elektryczny czerpie energię z opracowanego przez konstruktorów Nissana laminowanego akumulatora litowo-jonowego, wytwarzającego moc ponad 90 kW. Akumulator złożony z 48 modułów jest zamontowany pod fotelami i podłogą LEAF. Energia elektryczna wytwarzana w czasie hamowania i zjazdu ze wzniesienia przesyłana jest wprost do akumulatora. Dzięki temu straty energii ograniczono do minimum.

Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie 3 Za pomocą zasilanej prądem stałym szybkiej ładowarki o mocy 50 kW akumulator samochodu można naładować do 80 procent jego pojemności w niecałe 30 minut. Jednakże dopóki stanowiska szybkiego ładowania nie pojawią się powszechnie przy drogach, większość właścicieli będzie ładowała swoje pojazdy w domu lub w pracy, korzystając ze zwykłego gniazdka z napięciem 220-240 V i prądem o natężeniu 16 A. W tych warunkach pełne naładowanie od 0 do 100 procent zajmuje około 8 godzin. Gniazdko ładowania do podłączenia standardowej i szybkiej ładowarki umieszczone jest z przodu samochodu, pod klapką ozdobioną logo Nissana.

Zamówienia na model LEAF można będzie składać na wybranych rynkach europejskich już latem. Pierwsza partia pojazdów – wszystkie w wersji z kierownicą z lewej strony – dotrze do odbiorców pod koniec 2010 roku.

Zmodernizowany Nissan Qashqai

Średni crossover Nissana, czyli model Qashqai, został poddany kompleksowej modernizacji w celu umocnienia jego pozycji jako lidera segmentu i pionierskiej alternatywy dla tradycyjnych hatchbacków w Europie.

Największe zmiany widoczne są w przedniej części nadwozia, którą gruntownie przeprojektowano. Nowa maska, przedni zderzak, błotniki, grill i reflektory podkreślają elegancję, wyrazistość i jakość modelu Qashqai. Nowy przód jest identyczny jak w modelu Qashqai+2. Wnętrze zyskało jednak bardziej prestiżową atmosferę i jest bardziej funkcjonalne.

Zmiany w konstrukcji podwozia przyczyniły się do poprawy własności aerodynamicznych. Współczynnik oporu powietrza zmniejszył się z 0,34 do 0,33. Bardziej aerodynamiczny Qashqai stał się też punktem wyjścia do opracowania nowej wersji Eco o obniżonej emisji CO2.

Dzięki zredukowaniu masy pojazdu, zastosowaniu aerodynamicznych kołpaków osłaniających obręcze kół, zaślepieniu gniazd lamp przeciwmgielnych, zamontowaniu opon o obniżonych oporach toczenia i wydłużeniu przełożenia przekładni głównej, udało się obniżyć emisję CO2 ze 137 do 129 g/km.

Odświeżone modele Nissan Pathfinder i Navara

Publiczności zaprezentowane zostaną także wszechstronnie odświeżone modele Pathfinder i Navara. W Genewie zadebiutuje nowy silnik Diesla 3.0 V6. Moc 175 kW (238 KM) i maksymalny moment obrotowy 550 Nm czynią go liderem w swojej klasie. Modernizacja silnika 2.5 dCI zaowocowała podniesieniem mocy i maksymalnego momentu obrotowego oraz obniżeniem emisji spalin i zużycia paliwa. Moc zwiększyła się do 140 kW (190 KM), czyli o 14 kW (19 KM), a maksymalny moment aż o 47 Nm, do 450 Nm.

Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie 4 W cyklu mieszanym wersje z przekładnią manualną zużywają 8,4 litra paliwa na 100 kilometrów, czyli o 1,4 litra mniej, zaś emisja CO2 spadła o 40g/km, do 224 g/km. Obydwie wartości są konkurencyjne w tej klasie pojazdów. Na niektórych rynkach oferowana jest także wersja z filtrem cząstek stałych (DPF).

Kolejne zmiany nastąpiły we wnętrzu. Poprawiła się jakość, komfort i precyzja wykończenia. Pierwsze egzemplarze z nowej serii dotrą do klientów w marcu.

Nissan 370Z Roadster

Na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie debiutuje legendarny model Nissana Z w wersji z rozkładanym dachem. Roadster, podobnie jak Coupe, napędzany jest silnikiem 3.7 V6, wytwarzającym 241 kW (328 KM) mocy i 363 Nm momentu obrotowego przekazywanych na koła tylne.

Nissan na 80 salonie motoryzacyjnym w Genewie 5 Samochód dostępny jest też z przekładnią manualną z unikatowym układem Syncro Rev Control, chwilowo zwiększającym otwarcie przepustnicy przy zmianie biegów w celu zapewnienia płynnej redukcji przełożeń, a także z siedmiobiegową przekładnią automatyczną sterowaną manetkami przy kierownicy.

Operacja składania dachu zajmuje 20 sekund i nie wymaga ręcznego zwalniania zaczepów przy szybie czołowej. Dach można złożyć także spoza pojazdu, naciskając i przytrzymując przez 3 sekundy przycisk odblokowujący drzwi na pilocie centralnego zamka. Dostawy samochodów do klientów rozpoczną się w marcu.

Źródło: Nissan