Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa03.01.2002 Pod pokrywą silnika w modelu Targa pracuje nowa sześciocylindrowa jednostka napędowa typu bokser o pojemności 3,6 litra i mocy 235 kW (320 KM) przy 6800 obr/min (...) Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm i jest osiągany już przy 4 250 obr/min ...

Porsche 911 Targa 1 Nowe perspektywy

Dokładnie 1,54 m² czystego szkła sięga od ramy przedniej szyby do pokrywy silnika. Żaden z prezentowanych dotychczas modeli Porsche 911 nie miał większej przeszklonej powierzchni. Dzięki niej nawet przy zamkniętym dachu, pasażerowie modelu Targa doświadczają zupełnie nowego poczucia nieograniczonej przestrzeni. Nowa Targa, którą łatwo rozpoznać m.in. po ostro zakończonych bocznych szybach tylnych, także przy jeździe z otwartym dachem przewyższa wyraźnie model 911 Carrera Coupe, na bazie którego została skonstruowana. Przy pomocy dwóch elektrycznych silników szklany dach Porsche Targa prawie bezszelestnie przesuwa się do tyłu tworząc dwukrotnie większą powierzchnię otwartą niż w 911 Coupe.

Szklany dach otwierany przez naciśnięcie przycisku

Aby otworzyć szklany dach wystarczy nacisnąć przycisk znajdujący się poniżej umieszczonego w konsoli środkowej wskaźnika temperatury.

Porsche 911 Targa 2 Dach zostaje najpierw elektrycznie opuszczony, a następnie przesunięty do tyłu i zatrzymany w dowolnej pozycji. Możliwe jest także otwieranie dachu przy użyciu przycisku w pilocie zintegrowanym z kluczykami. Naciśnięcie przycisku trwające dłużej niż trzy sekundy powoduje nie tylko odblokowanie drzwi, lecz także automatyczne rozsunięcie szklanego dachu i opuszczenie szyb bocznych. Przy zamykaniu pojazdu proces ten zachodzi w odwrotnym kierunku - zamyka się dach i szyby boczne.

Szklany dach można przesunąć o pól metra do tyłu, tak że maksymalna powierzchnia otwarcia wynosi 0,45 m². Konstruktorzy zadbali o to, by jazda nową Targą była czystą przyjemnością. Specjalnie skonstruowana owiewka umieszczona jest bezpośrednio przed rozsuwanym dachem i przy jego otwieraniu wysuwa się w górę. Dzięki niej zawirowania powietrza są prawie nieodczuwalne, co umożliwia jazdę z otwartym dachem nawet przy chłodnym wietrze. Jednocześnie poziom szumów wewnątrz pojazdu jest porównywalny z poziomem szumów w Carrera Coupe podczas jazdy z otwartym dachem.

Porsche 911 Targa 3 Podobne wartości szumów odnotowano dla obu modeli także przy jeździe z zamkniętym dachem. Stało się to możliwe dzięki specjalnemu systemowi uszczelnień, który został opracowany dla nowej Targi. System ten chroni niezwykle skutecznie nie tylko przed hałasem dochodzącym z zewnątrz, ale również przed wilgocią. Porsche Targa zakończył pomyślnie m.in. test dwudziestoczterogodzinnego zraszania wodą.

Ochrona przed słońcem i chłodem

Obok przycisku otwierającego dach umieszczono przycisk służący do rozwijania osłony przeciwsłonecznej, zamocowanej przy tylnej krawędzi szklanego dachu. Krótkie wciśnięcie przycisku powoduje automatyczne rozwinięcie osłony przeciwsłonecznej aż do przedniego słupka lub jej zwinięcie. Dłuższe naciśnięcie przycisku umożliwia dowolne ustawienie. Osłona wykonana jest z czarnego, nieco przejrzystego materiału zatrzymującego silne promienie słoneczne, a także chroniącego skutecznie przed chłodem.

Porsche 911 Targa 4 Dzięki przejrzystości materiału także przy całkowicie zasuniętej osłonie przeciwsłonecznej wnętrze pojazdu zachowuje przytulny charakter. Po raz pierwszy, ze składaną tylną szybą

Obok szklanego dachu i osłony przeciwsłonecznej w ramie modułu dachowego umieszczona jest szyba tylna. To połączenie trzech elementów jest rozwiązaniem dobrze przemyślanym, ponieważ nie chodzi tu o zwykłą, ogrzewaną tylną szybę, lecz o ruchomy element szklany, który podnoszony jest w górę przy pomocy dwóch teleskopów gazowych ukrytych za czarnymi osłonami. W czasie deszczu odpowiednio ustawiona rynienka zapobiega przedostaniu się wody do wnętrza pojazdu.

Porsche 911 Targa 5 Tylną szybę można podnieść naciskając przycisk w progu obok fotela kierowcy lub odblokować pilotem i otworzyć ręcznie. Przy jej podnoszeniu automatycznie włącza się dodatkowe oświetlenie wewnętrzne. Zamykanie wspomagane jest elektrycznie. Składana tylna szyba ułatwiła znacznie załadunek bagaży. Przy złożonym oparciu kanapy tylnej podróżujący nowym Porsche mają do dyspozycji bagażnik o pojemności 230 l.

Wzorzec jakości i bezpieczeństwa

W celu zagwarantowania wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa, charakterystycznych dla marki Porsche, całkowicie zmieniono strukturę nadwozia nowej Targi powyżej linii środkowej pojazdu. Podobnie jak w 911 Carrera Coupe słupek przedni biegnący od przedniej części dachu do tylnego słupka wzmocniony został rurą o średnicy 30 mm, wykonaną ze stali o zwiększonej wytrzymałości. Rura ta jest przyspawana do nadwozia w przednim i tylnym słupku poprzez tzw. węzły blach. Trzecim ważnym punktem oparcia dachu jest środkowy słupek prowadzony z poszycia bocznego do przedniej części dachu i tam przyspawany. Projektanci odpowiedzialni za konstrukcję mówią o poszyciu bocznym stanowiącym strukturalną część nadwozia odrywającym decydującą rolę dla odporności pojazdu na skręcanie i zginanie. Potwierdza to "test krawężnika", który Targa zdała bez problemów. Podczas tego testu pojazd z pełnym obciążeniem najeżdża bokiem na krawężnik o wysokości 150 mm, a następnie sprawdzana jest prawidłowość działania szklanego dachu i składanej tylnej szyby.

Porsche 911 Targa 6 Duża sztywność nadwozia ma także niewątpliwy wpływ na bezpieczeństwo aktywne. Odpowiednio dopasowane zawieszenie gwarantuje dużą przyjemność z jazdy, również po bardzo krętych drogach.

Porsche Targa zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego. Obok nowej konstrukcji dachu model ten posiada wszystkie systemy bezpieczeństwa stosowane w wersji Coupe - pochłaniającą energię konstrukcję nadwozia, zderzaki i drzwi, których zdefiniowane strefy obciążeń przenoszą energię na środkowy słupek, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz opracowany specjalnie dla Porsche system bocznych poduszek powietrznych POSIP ( Porsche Side Impact Protection). Szklany dach, podobnie jak przednia szyba, wykonany jest z bezpiecznego szkła klejonego. Przeprowadzone testy udowodniły, że spełnia on wszystkie obowiązujące na świecie przepisy dotyczące bezpieczeństwa.

Porsche 911 Targa 7 Nowe wnętrze

Tylna część wnętrza nowego modelu Porsche różni się znacznie od modelu Carrera Coupe. Dzięki podniesionej wyżej, składanej tylnej szybie możliwe stało się przedłużenie wyłożenia tapicerką za poprzeczną belkę tylną. Pojemność części bagażowej po złożeniu oparć kanapy tylnej wzrasta o 30 litrów do 230 1.

Do nowości należą także zwijacze tylnych pasów bezpieczeństwa umieszczone na wysokości trójkątnego zakończenia szyb bocznych. Pasy te nie wymagają stosowania punktu zawracania, jak to jest w przypadku modeli Carrera. Ponadto w prawej i lewej obudowie zwijaczy znalazło się wystarczająco dużo miejsca na lampki oświetlające wnętrze pojazdu i część bagażową. Lampki włączają się automatycznie przy podnoszeniu tylnej szyby.

Porsche 911 Targa 8 Pozostałe elementy wyposażenia są takie same jak w 911 Carrera Coupe. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. fotele wyłożone częściowo skórą, kierownicę z trzema szprychami, automatyczną klimatyzację, szyby termoizolacyjne, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek oraz immobilizer, a także system alarmowy nadzorujący wnętrze samochodu.

Silnik

Pod pokrywą silnika w modelu Targa pracuje nowa sześciocylindrowa jednostka napędowa typu bokser o pojemności 3,6 litra i mocy 235 kW (320 KM) przy 6800 obr/min. Pojazd wyposażony w ten silnik osiąga prędkość maksymalną 285 km/h, a od 0 - 100 km/h rozpędza się w czasie 5,2 s. Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm i jest osiągany już przy 4 250 obr/min.

Mimo zwiększonej mocy oraz wysokiego momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych zużycie paliwa wg norm EG wynosi 11,1 litra na 100 km. Uzyskanie tak niskiej wartości stało się możliwe dzięki zastosowaniu systemu Vario Cam Plus, który po raz pierwszy został zaprezentowany przez firmę Porsche wiosną 2000 roku w modelu 911 Turbo. System Vario Cam Plus bazuje na nowym sposobie regulacji skoku zaworów przez przełączalne popychacze oraz na wałku rozrządu ze zmiennymi fazami dla zaworów ssących.

Źródło: Kulczyk Tradex