Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach07.02.2009
Porsche Boxster umacnia swoją pozycję jako wzór do naśladowania wśród dwuosobowych, otwartych samochodów sportowych. Od samego początku ten roadster z umieszczonym centralnie silnikiem był zawodnikiem wagi lekkiej o wielkiej sile i niewielkich potrzebach.

Jego druga generacja jest jeszcze lepsza pod względem dynamiki i jeszcze mniej wymagająca pod względem ilości potrzebnego paliwa. Zmiana generacji dotyczy przede wszystkim całkowicie nowych sześciocylindrowych silników typu bokser o pojemności 2,9 litra w modelu Boxster i 3,4 litra w modelu Boxster S. Należą one do tej samej rodziny, co niezwykle efektywne silniki wprowadzone niedawno do serii 911-tek. Nowa podstawowa jednostka napędowa osiąga teraz moc 255 KM (188 kW) przy 6.400 obr./min, czyli o dziesięć KM więcej, niż poprzedni model o pojemności 2,7 litra.

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach 1 Sześciocylindrowy silnik w modelu Boxster S dzięki bezpośredniemu wtryskowi benzyny ma o 15 KM większą moc niż dotychczas, czyli 310 KM (228 kW) przy 6.400 obr./min. Oba roadstery mogą poszczycić się zatem doskonałym jednostkowym obciążeniem mocy: każdy KM Boxstera wprawia w ruch tylko 5,2 kilograma, w Boxsterze S na jednego KM przypada 4,4 kilograma. Dla kierowcy oznacza to maksymalną dynamikę przy minimalnym zużyciu paliwa. Przede wszystkim dzięki - również nowej - dwusprzęgłowej przekładni PDK. Z tą skrzynią biegów Boxster S przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy, a Boxster w 5,8 sekundy. Mimo tak doskonałych osiągów oba te dwuosobowe samochody sportowe spalają jeszcze mniej paliwa na 100 kilometrów, niż dotychczas: Boxster - 8,9 litra, Boxster S – 9,2 litra (wg EU4), w obu przypadkach z PDK. Silniki te spełniają ponadto surowe wymagania norm emisji spalin EU5 i ULEV.

Pewny siebie wygląd
Nowe Boxstery już swoim wyglądem dają do zrozumienia, że nie mają się czego wstydzić: większe zewnętrzne wloty powietrza podkreślają wyjątkowy charakter i możliwości drzemiące w nowych modelach. Dwie poprzeczki w każdym wlocie powietrza w Boxsterze utrzymane są w kolorze nadwozia, w wersji S są czarne. Nad bocznymi wlotami znajdują się poziome diodowe światła pozycyjne i reflektory przeciwmgielne. Kierunkowskazy zostały zintegrowane z nowymi halogenowymi reflektorami głównymi, które swoimi dwoma „tubami” przypominają światła z modelu Carrera GT. Jako opcja dla obu modeli Boxster dostępne są nowe reflektory biksenonowe ze światłami dziennymi, funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów, zespołem spryskiwaczy i automatyczną regulacją zasięgu świateł. Oddzielne diodowe światła dzienne zajęły miejsce reflektorów przeciwmgielnych, których funkcję bez uszczerbku dla jakości światła rozproszonego i oświetlenia pobocza przejęły zoptymalizowane reflektory biksenonowe.

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach 2 PDK: szybsza zmiana biegów, spalanie mniejsze nawet o 16 procent
Dla obu Boxsterów dostępna jest po raz pierwszy wywodząca się z samochodów wyścigowych dwusprzęgłowa przekładnia Porsche, zastępująca dotychczasową Tiptronic S. PDK ma siedem biegów i składa się z dwóch przekładni, z których każda ma własne sprzęgło. Jedna z nich jest odpowiedzialna za biegi 1, 3, 5 i 7 oraz bieg wsteczny, druga – za biegi 2, 4 i 6. Zmiany przełożenia następują bardzo szybko, bez szarpania i przerywania siły ciągu. Zasada działania jest następująca: jedno sprzęgło otwiera się a w tym czasie drugie sprzęga. Przy dźwigni selekcyjnej w pozycji D dzieje się to całkowicie automatycznie. Możliwa jest także manualna zmiana przełożenia przyciskami na kierownicy lub przez krótkie popchnięcie dźwigni selekcyjnej. Jednak w obu przypadkach sprzęgło działa absolutnie bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy. PKD nie tylko poprawia komfort, lecz także pozwala na uzyskanie lepszych osiągów jezdnych i jeszcze niższych wartości zużycia paliwa, niż w wersjach z przekładnią manualną. Wyeliminowanie przerw w sile ciągu pozwala Boxsterowi S przyspieszać do 100 km/h w 5,2 sekundy, Boxsterowi w 5,8 sekundy. Dzięki optymalnym punktom zmiany przełożenia PDK zużycie paliwa przez Boxstera S zmniejsza się o 16 procent w porównaniu z jego poprzednikiem z Tiptronic S, czyli do 9,2 litra na 100 kilometrów. Spalanie modelu podstawowego z PDK leży nawet poniżej granicy dziewięciu litrów: 8,9 litra na 100 km oznacza redukcję o jedenaście procent w porównaniu z odpowiednim poprzednim modelem.

Poprawę wartości przyspieszenia od zera do 100 km/h o 0,2 sekundy w modelach z PDK udało się osiągnąć dzięki elektronicznie regulowanej funkcji pozwalającej uzyskać optymalne przyspieszenie przy ruszaniu – „Launch Control”.

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach 3Funkcja ta aktywowana jest przyciskiem „Sport Plus”, który w połączeniu z PDK należy do opcjonalnego pakietu Sport Chrono lub Sport Chrono Plus. Ten ostatni można zamówić wyłącznie w połączeniu z dostępnym na życzenie Porsche Communication Management (PCM). Pakiet ten obejmuje dodatkowy wskaźnik osiągów oraz indywidualną pamięć. Przycisk „Sport Plus” aktywuje także specjalną sportową strategię zmian przełożenia dla PDK, przystosowaną do jazdy po torze. Oba pakiety oferują ponadto możliwość wyboru przyciskiem zdecydowanie bardziej sportowego dostrojenia innych systemów, takich jak sterowanie silnikiem, Porsche Stability Management (PSM) i opcjonalne zawieszenie PASM. Znakiem rozpoznawczym tych pakietów są przyciski aktywacji na konsoli środkowej i analogowo – cyfrowy stoper na tablicy rozdzielczej, którym można sterować przy użyciu dźwigni na kolumnie kierownicy i w ten sposób na przykład mierzyć czasy okrążenia.

W obu modelach seryjnie montowana jest udoskonalona skrzynia manualna z sześcioma biegami. Zarówno z przekładnią manualną, jak i z nową skrzynią PDK seryjnie współpracuje układ wspomagający ruszanie, który przy ruszaniu zapobiega przez około dwie sekundy stoczeniu się samochodu z pochyłości. Układ ten umożliwia więc płynne i komfortowe ruszanie pod górę bez konieczności używania hamulca ręcznego i odciąża w ten sposób kierowcę podczas codziennej jazdy.

Zawieszenie z jeszcze większą dynamiką i lepszym komfortem
Niezwykła przyjemność jazdy oferowana przez oba modele Boxstera wynika z szerokiego rozstawu kół i zawieszenie, które mimo bardziej komfortowego niż dotychczas ustawienia jeszcze lepiej poprawia dynamikę jazdy. Nowe ustawienie zawieszenia to wpływ między innymi nowych opon.

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach 4Pozwalają one na uzyskanie lepszych osiągów przy jednocześnie większym komforcie jazdy dzięki obniżeniu ciśnienia w kołach osi tylnej. Boxster porusza się seryjnie na 17-calowych kołach, poszerzonych o pół cala, aby pomieścić większe hamulce Boxstera S na przedniej osi. Rozmiar opon pozostał niezmieniony: 205/55 ZR 17 na przednich kołach i 235/50 ZR 17 na tylnych. W Boxsterze S montowane są 18-calowe koła, z przodu z oponami 235/40 ZR 18, z tyłu 265/40 ZR 18. W połączeniu z 18- i 19-calowymi kołami można zamówić dla nowych modeli mechanizm różnicowy z blokadą osi tylnej. Wartości blokowania wynoszą 22 procent przy przyspieszaniu i 27 procent przy hamowaniu.

Poprawia to znacznie trakcję i stabilność, co prowadzi do wyczuwalnej poprawy osiągów na odcinkach z dużą ilością zakrętów, szczególnie na torach wyścigowych. Ponadto mechaniczny mechanizm różnicowy zmniejsza potrzebę elektronicznej ingerencji w hamulce (ABD) przez układ kontroli trakcji, ponieważ poślizg koła na jednostronnie gładkiej nawierzchni jest hamowany przez działanie blokady.

Porsche Active Suspension Management, nazywany w skrócie PASM, jest dostępny na życzenie dla obu modeli. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku PASM zmienia charakterystykę tłumienia i stanowi pomost między sportowo-komfortowym, a sportowo-sztywnym zawieszeniem, co przynosi korzyści szczególnie podczas jazdy na torze wyścigowym.

Wyjątkowy układ hamulcowy z opcją hamulców ceramicznych
Doskonałą skuteczność hamowania gwarantują w obu Boxsterach seryjne perforowane i wentylowane tarcze hamulcowe.

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach 5Energia hamowania jest przenoszona w obu modelach z przodu przez czterotłokowe aluminiowe hamulce monoblokowe z nieruchomymi zaciskami na wentylowane tarcze o średnicy 318 milimetrów i grubości 28 milimetrów. Na tylnej osi optymalne hamowanie zapewniają tarcze o grubości 20 milimetrów (w modelu „S” – 24-milimetry) i średnicy 299 milimetrów, również dociskane przez czterotłokowe aluminiowe nieruchome zaciski monoblokowe.

Klasą samą w sobie są oferowane na życzenie dla Boxstera S ceramiczne hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 350 milimetrów na wszystkich czterech kołach i specjalne okładziny cierne w połączeniu z sześciotłokowymi aluminiowymi zaciskami nieruchomymi w kolorze żółtym na przedniej i czterotłokowymi na tylnej osi gwarantują doskonałą skuteczność, a przede wszystkim stałą siłę hamowania i bardzo krótkie drogi hamowania nawet przy ekstremalnie wysokich obciążeniach.

Bogaty system zabezpieczania przed skutkami ujemnego przyspieszenia z poduszką powietrzną chroniącą głowę
Również w dziedzinie bezpieczeństwa biernego Boxstery z poduszkami chroniącymi głowy wytyczają nowe standardy wśród roadsterów. Poduszki powietrzne, rozwijając się z górnej części tapicerki drzwi poniżej szyb, chronią pasażerów przy zderzeniu bocznym i stanowią uzupełnienie elementów ochronnych w drzwiach. Dodatkowo w zewnętrznej części oparć foteli umieszczone są poduszki chroniące tułów. Boczne poduszki oraz dwie rozwijające się dwustopniowo, pełnowymiarowe poduszki przednie a także napinacze i ograniczniki siły naprężenia pasów zapewniają w roadsterze Porsche bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.

Boxster i Boxster S: mocarze o małych potrzebach 6 Wysokiej jakości wnętrze z nowym PCM
Seryjnie Boxster i Boxster S są}wyposażone w system audio CDR-30 z dobrze czytelnym pięciocalowym wyświetlaczem monochromatycznym. Wbudowany napęd CD odtwarza również muzykę w formacie MP3.

Jako opcja dostępny jest nowy Porsche Communication Management (PCM) – jeszcze wydajniejszy, bardziej wszechstronny i zdecydowanie łatwiejszy w obsłudze. PCM służy jako centralna jednostka sterująca dla wszystkich funkcji audio, komunikacji i nawigacji. Główny element charakterystyczna tego systemu to nowy monitor obsługowy, reagujący na dotyk. Z wyświetlaczem 6,5 cala jest on zdecydowanie większy, niż 5,8-calowy monitor w poprzednim modelu. W porównaniu z tamtym liczba przycisków została ograniczona o połowę, tzn. do 16. W połączeniu z dostępnym jako opcja uniwersalnym gniazdem audio PCM pozwala teraz na sterowanie zewnętrznymi źródłami audio, takimi jak iPod® lub pendrive. Kolejne opcje dla PCM to na przykład głosowe wprowadzanie danych i elektroniczna książka przejazdów. W ofercie wyposażenia dodatkowego znajduje się również Porsche Sound Package Plus z radiem, odtwarzaczem CD i siedmioma głośnikami oraz system nagłośnieniowy BOSE® Surround z jedenastoma głośnikami i siedmiokanałowym wzmacniaczem cyfrowym, dostosowany do specyfiki pojazdu, a także różne przyłącza do telefonu.

W przypadku opcji wyposażenia obejmującej ogrzewane fotele można otrzymać na życzenie wentylację siedzeń, która poprawia komfort podróżowania zwłaszcza latem. Powierzchnia foteli jest wentylowana dokładnie w tych miejscach, w których pasażerowie mają kontakt z siedzeniem. Wentylację można włączyć razem z ogrzewaniem foteli. Gwarantuje to stałe odprowadzanie wilgoci przy jednoczesnym zachowaniu przyjemnej temperatury.

Źródło: Porsche AG