Skoda Slavia siódmym koncepcyjnym samochodem studenckim

Skoda Slavia siódmym koncepcyjnym samochodem studenckim21.07.2020
Premiera modelu Skoda Slavia - siódmego samochodu studenckiego Akademii Skody zbiega się w czasie z obchodami 125. rocznicy powstania marki.

Tym razem jest to kompaktowy model Scala, który został przeprojektowany oraz zmodyfikowany i stał się sportowym autem w wersji Spider. Pomimo współczesnej linii nadwozia i zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań pojazd nawiązuje także do czasów, gdy Václav Laurin oraz Václav Klement tworzyli pierwsze rowery marki, noszące również nazwę Slavia.

Samochód studencki Slavia to model, który łączy w sobie przeszłość oraz przyszłość. 31 uczestników i uczestniczek renomowanego projektu – Akademii Skody, zaprojektowało i zbudowało nowoczesny samochód, inspirując się przy tym historią marki. Nazwa nawiązuje do pierwszych rowerów wyprodukowanych w 1895 roku przez założycieli firmy – Václava Laurina oraz Václava Klementa. Otwarty dach pojazdu przywodzi na myśl czasy, w których na drogach królowały pierwsze automobile. Sprawia również, że jazda niekonwencjonalnym modelem SLAVIA jest swobodna i dynamiczna. Pojazd uosabia młodzieńczą pasję i pozytywną energię. Siódmy samochód studencki to kolejny dowód na wysoki poziom nauczania, który zapewnia Akademia Skody.

Skoda
Skoda Slavia

Sportowa Slavia pojazdem marzeń

Studenci Akademii Skody obrali sobie za cel zbudowanie samochodu marzeń. Bazą projektu stał się kompaktowy model Scala, który przekształcono w sportowy pojazd typu cabrio. Kolor nadwozia White Crystal Blue zapewnia modelowi szczególny połysk. Biały lakier high-tech składa się z trzech warstw, które tworzą opalizujący efekt. Diody LED umieszczone pod progami bocznymi i za felgami aluminiowymi, zapewniają wyraziste zewnętrzne oświetlenie w kolorach niebieskim, czerwonym oraz białym. Podświetlany napis Skoda pełni funkcję kierunkowskazu, światła hamowania, a także światła cofania. Plakietka umieszczona na przednich drzwiach przypomina o obchodzonych w tym roku 125 urodzinach marki.

Uwagę przyciąga wyjątkowy detal – czarny skórzany element dekoracyjny z wyhaftowanymi lwami, za którymi ukryto dwa głośniki basowe. Moc wyjściowa Subwoofera wynosi 2250 watów, a pozostałe głośniki uzupełniają ją o dodatkowe 320 watów. Kolejny kreatywny pomysł studentów można odkryć zaglądając do bagażnika modelu Slavia. Znajdują się w nim dwie hulajnogi elektryczne Skoda. Stanowią one doskonałe rozwiązanie przyjazne dla środowiska.

Skoda
Skoda Slavia

Dynamiczne osiągi Skody Slavia są zasługą silnika benzynowego 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) z bazowego modelu Scala oraz siedmiobiegowej skrzyni DCT. Inne elementy zaczerpnięte z modelu stanowiącego podstawę samochodu studenckiego obejmują przednią i tylną oś, układ kierowniczy, elektronikę, a także systemy wspomagające, tak samo jak deska rozdzielcza, wirtualny kokpit i system Infotainment.

Podróż w głąb historii marki

Jedną z inspiracji dla prototypowego modelu Slavia stanowiła Skoda 1100 OHC, dwumiejscowy prototyp samochodu sportowego z otwartym dachem, zaprojektowany w 1957 roku z myślą o rajdach długodystansowych. Dzięki aerodynamicznemu nadwoziu z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym i niskiej wadze wynoszącej zaledwie 550 kg, napędzane czterocylindrowym silnikiem auto osiągało prędkość maksymalną 200 km/h. Stworzenie prototypu stanowiło przełomowy moment w historii samochodów sportowych Skody. Jeden z dwóch istniejących oryginałów można obecnie podziwiać w Muzeum Skody w Mladá Boleslav.

Wzorując się na Skodzie 1100 OHC studenci postanowili przekształcić kompaktową Skodę Scala w model Slavia cabrio. Wymagało to licznych modyfikacji nadwozia samochodu. Dach został usunięty, a tylne drzwi przyspawano. Wzmocniono także podwozie. Dzięki temu kompaktowy model z pięcioma miejscami zmienił się w dwumiejscowy pojazd o sportowym charakterze.

Skoda
Skoda Slavia

Od szkoły zawodowej do Akademii Skody

Szkołę zawodową Skody w Mladá Boleslav założono w 1927 roku. Szybko zyskała ona renomę placówki o doskonałym poziomie nauczania. Dziś może poszczycić się ona liczbą 23 000 absolwentów. Każdemu z nich złożono ofertę pracy w fabryce marki. Aktualnie do szkoły uczęszcza ponad 900 uczniów, którzy biorą udział w 13 różnych kursach technicznych. W 2013 roku placówka stała się częścią Akademii Skody, w ramach której wdrożono coroczny projekt koncepcyjnego samochodu studenckiego. Umożliwia on młodym talentom nie tylko zaprojektowanie oryginalnego pojazdu, ale także samodzielne zbudowanie go. Pierwszym efektem Akademii Skody była realizacja pojazdu Citijet w 2014 roku, który stanowi dwumiejscową wersję Skody Citigo.

Rok po powstaniu modelu Citijet pojawił się pick-up Funstar inspirowany Skodą fabia. Następnym rezultatem projektu okazał się Atero coupé zbudowany na bazie Rapid Spaceback. W 2017 roku studenci powrócili do modelu Citigo, przekształcając go w samochód elektryczny Element. Kolejny samochód studencki to kabriolet Sunroq oparty na Skodzie Karoq. 12 miesięcy później światło dzienne ujrzał imponujący pick-up Mountiaq, którego podstawę stanowił model SUV Kodiaq.

Dla studentów udział w projekcie stanowi wyjątkową okazję do wykorzystania wiedzy teoretycznej i zastosowania jej w praktyce. Mogą oni doskonalić swoje umiejętności pod czujnym okiem ekspertów ze wszystkich działów Skoda Auto. Kreatywne pomysły, które powstają w ramach Akademii Skody wnoszą powiew świeżości do branży motoryzacyjnej, wzbogacając ją o zupełnie nowe rozwiązania.

Źródło: Skoda