Rekordy „Najdłuższy, nieprzerwany drift pojazdu na lodzie” oraz „Najdłuższy, nieprzerwany drift na lodzie pojazdem elektrycznym”, zatwierdziło Guinness World Records. Zostały one ustanowione w czwartek 19 stycznia 2023 r., przez dziennikarza motoryzacyjnego Richarda Meadena na okrągłym torze o obwodzie 188,496 m, powstałym na zamarzniętym jeziorze Stortjärnen w pobliżu Östersund w Szwecji.
Pierwszy sukces Skody na jeziorze Stortjärnen dotyczy najdłuższego, nieprzerwanego driftu pojazdu na lodzie. Prowadząc SUV-a Skoda Enyaq RS iV, Richard Meaden ustanowił nowy, oficjalnie zweryfikowany rekord, utrzymując samochód w kontrolowanym poślizgu przez ponad 15 minut i pokonując 7,351 km. Drift Meadena pobił poprzedni rekord wynoszący 6,231 km, ustanowiony w Chinach w 2022 roku. Meaden i SUV Enyaq RS iV ustanowili także drugi rekord w kategorii „Najdłuższego, nieprzerwanego driftu na lodzie pojazdem elektrycznym”.
![SUV Skoda Enyaq RS iV](https://img.motonews.pl/news/2023/13081_1.jpg)
Skoda ustanowiła rekord w obecności sędziego Guinness World Records i międzynarodowego sędziego driftingu Davida Kalasa. Liczne próby z różnymi kombinacjami opon, wykonane w celu osiągnięcia driftu perfekcyjnego, to aż 18 godzin ćwiczeń w ujemnych temperaturach.
Podczas rekordowego przejazdu Enyaq RS iV okrążył tor driftowy 39 razy w 15 minut i 58 sekund. Maksymalna prędkość auta wyniosła 48,69 km/h, a najmniejsza 31,64 km/h. Samochód produkcyjny wyposażony był w 20–calowe obręcze ze stopów lekkich. Pochodzące od Michelin opony Däckproffsen 245/35–R20 na przednich kołach miały 600 pięciomilimetrowych kolców, co pozwoliło na jeszcze lepszą trakcję i sterowność na zamarzniętej, pozbawionej przyczepności powierzchni. Natomiast zamontowane na tylnych kołach opony Nokian Hakkapelitta 255/45–R20 miały 300 dwumilimetrowych kolców na całej powierzchni, co okazało się idealną kombinacją do kontrolowanego poślizgu na powierzchni zamarzniętego jeziora.
![SUV Skoda Enyaq RS iV](https://img.motonews.pl/news/2023/13081_2.jpg)
Osiągnięcie to powoduje, że Skoda, Richard Meaden oraz tabliczka znamionowa RS wracają do księgi rekordów Guinness World Records. W 2011 roku brytyjski kierowca ustanowił rekord prędkości na lądzie (przyznany przez Southern Californian Timing Association (SCTA)), za pomocą 2,0–litrowego samochodu produkcyjnego z obiegiem wymuszonym, osiągając 227,080 mph. Rekord został ustanowiony na legendarnym torze Bonneville Salt Flats w USA za kierownicą Skody Octavia RS.
– Powrót za kierownicę kolejnej rekordowej Skody to wyjątkowe doświadczenie. Jestem niesamowicie dumny, że po 12 latach znów należę do zespołu bijącego rekordy – kto by pomyślał, że będziemy driftować samochodem elektrycznym po lodzie? To pokazuje, jak dynamicznie zmienia się świat motoryzacji i jak ekscytujące są to zmiany – mówi Richard Meaden.
![SUV Skoda Enyaq RS iV](https://img.motonews.pl/news/2023/13081_3.jpg)
W stosunku do standardowego modelu Enyaq iV, Skoda Enyaq RS iV wyróżnia się sportowym zawieszeniem obniżonym o 15 mm z przodu oraz o 10 mm z tyłu. Jeszcze lepszą trakcję umożliwiają ponadto progresywny układ kierowniczy, Driving Mode Select, a także zawieszenie adaptacyjne DCC (Dynamic Chassis Control). Dalsze udoskonalenia obejmują charakterystyczne sportowe zderzaki RS, czarne detale zewnętrzne, a także sportowe fotele z czarną skórzaną tapicerką, która znajduje się również na sportowej kierownicy i desce rozdzielczej.
SUV Enyaq RS iV oferuje 299 KM i zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy – wszystko to dzięki akumulatorowi o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) oraz podwójnym silnikom elektrycznym. Model Enyaq RS iV wytwarza 460 Nm momentu obrotowego, zapewniając potężne osiągi.