Skoda Fabia Super 2000

Skoda Fabia Super 200009.07.2008
Wielkimi krokami zbliża się debiut Skody Fabia w klasie Super 2000. Pod koniec etapu testów koncern Skoda Auto po raz pierwszy zaprezentował sportową wersję Nowej Fabii. Mogli się z nią zapoznać importerzy z kilku krajów Europy ...

...podczas otwartej prezentacji na torze Auto Moto Centrum w Bělá pod Bezdezem oraz widzowie Rajdu Bohemia w Mladá Boleslav.

Skoda Fabia Super 2000 1 Planowany start Nowej Fabii w rajdach samochodowych w klasie Super 2000 to nowa karta w ponad 100-letniej tradycji aktywności Škoda Auto w sportach motorowych. Lipcowa prezentacja dla przedstawicieli importerów Škody zapowiada szybkie zakończenie finalnego etapu przygotowań Nowej Fabii Super 2000, która według deklaracji producenta, powinna być gotowa do startów jeszcze w tym roku.

Nowy rajdowy model Škody pojawił się także w 7. rundzie mistrzostw Czech - 4 lipca podczas Rajdu Bohemia. Škoda Auto to wieloletni partner Rajdu, który tradycyjnie odbywa się w Mladá Boleslav. Kibice mogli z bliska zobaczyć, jak wygląda najnowsza Fabia S2000 - model testowy został wyeksponowany przy rampie startowej. Pierwszy publiczny pokaz możliwości tego samochodu odbędzie się podczas przedostatniej rundy mistrzostw Czech - prestiżowego Rajdu Barum, będącego eliminacją ME i IRC, w dniach 22-23 sierpnia.

Warto dodać, że w lipcowej prezentacji Fabii S2000 wzięli udział kierowcy rajdowi Jan Kopecký i Raimund Baumschlager. Młody, 26-letni Czech Jan Kopecký, startuje w rajdach samochodowych dopiero od siedmiu lat.

Skoda Fabia Super 2000 2Już jednak zdążył wpisać się w listy rankingowe motosportu zajmując punktowane miejsca, kierując Fabią WRC w rajdach w Hiszpanii, Niemczech i Finlandii. W 2004 roku został Rajdowym Mistrzem Czech.

Z kolei 49-letni Raimund Baumschlager to doświadczony kierowca austriacki. Brał udział w kilkunastu rajdach Mistrzostw Świata (WRC), był kierowcą fabrycznym Volkswagena, a w latach 2003-2005 co roku zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Austrii. Wśród kierowców uczestniczących w procesie testowania i optymalizacji modelu rajdowego Fabia Super 2000 znaleźli się także wielokrotny mistrz Finlandii Sebastian Lindholm, a także dwukrotny mistrz świata i ikona rajdów Carlos Sainz.

- Spodziewany start Nowej Fabii w klasie Super 2000 budzi w kręgu fanów sportów motorowych wiele emocji - mówi Maciej Wisławski, polski pilot rajdowy, jeden z najbardziej utytułowanych rajdowców w Polsce i ekspert Szkoły Auto. - Klasa Super 2000 została zaprojektowana z myślą o większej dostępności sportów motorowych. Samochody w niej startujące miały być tańsze niż dostosowane do klasy WRC.

Skoda Fabia Super 2000 3Planowano, aby były bardziej zbliżone cenowo do grupy N, czyli samochodów produkcyjnych, ale producenci samochodów oraz zawodnicy dostrzegli w niej olbrzymi potencjał rozwoju - twierdzi Wisławski. Wyjaśnia, że w rezultacie samochody grupy N nie mają większych szans w starciu z klasą Super 2000 i znaczna grupa zawodowych rajdowców planuje transfer z grupy WRC do klasy S2000. - To dynamiczne, lekkie i silne samochody. Ważą 1150-1200 kg i są napędzane silnikami o mocy około 300 KM. Myślę, że Nowa Fabia S2000 może w tej klasie wywalczyć dla Škody wiele sukcesów - dodaje.

Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA nowy model napędza 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa opracowana w oparciu o dwulitrowy silnik FSI 110 kW, znany ze Škody Octavia, którego moc podniesiono ze 150 KM do około 280 KM. Fabia została wyposażona w sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów oraz system napędu na cztery koła z trzema dyferencjałami mechanicznymi. Wymiary auta to: 3992 mm długości, 1798 mm szerokości i rozstaw osi równy 2486 mm.

Realizując pierwsze testy modelu Škoda Fabia Super 2000, firma Škoda Auto uczciła setną rocznicę jednego z najbardziej pomyślnych okresów w historii swej rywalizacji sportowej, w którym zdobywała liczne nagrody i wyróżnienia podczas krajowych i międzynarodowych rajdów.

Źródło: Skoda Auto Polska