Pod maską Yeti

Pod maską Yeti07.08.2009
Pod maską Skody znaleźć można to co najlepsze w dzisiejszej motoryzacji - benzynowe turbodoładowane jednostki TSI oraz wysokoprężne TDI z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail.

Silniki benzynowe Yeti to nowoczesne jednostki o znakomitych osiągach i małym zużyciu paliwa. Silniki wysokoprężne natomiast są wersjami silnika dwulitrowego z wysokociśnieniowym układem wtrysku paliwa Common Rail, standardowo wyposażonymi w filtr cząstek stałych.

Silniki TSI doładowane za pomocą turbosprężarki pozwalającej na uzyskanie dużej wartości momentu obrotowego w zakresie niskiej i średniej prędkości obrotowej, charakteryzują się maksymalną siłą przy minimalnym zużyciu paliwa. Nowością wśród silników Škody jest podstawowa jednostka Yeti - czterocylindrowy silnik benzynowy 1,2 TSI/77 kW (105 KM). Jest to całkowicie nowa konstrukcja o małej pojemności skokowej. Ten turbodoładowany czterocylindrowy silnik, montowany tylko w połączeniu z przednim napędem, zapewnia zaskakującą elastyczność i dynamikę jazdy. Jego mocnymi stronami są niskie zużycie benzyny, a co za tym idzie niewielki poziom emisji CO2. Drugą jednostką benzynową jest 1.8 TSI 118 kW (160 KM) dostępny z napędem na obie osie. Zapewnia ona nieprzeciętne w tej klasie osiągi i bardzo dużą radość z jazdy.

Yeti jest także pierwszym modelem Škody, w którym montowana jest podstawowa wersja silnika wysokoprężnego 2,0 l/81 kW TDI CR DPF, a ponadto dwie mocniejsze wersje tego silnika o mocy 103 kW (140 KM) oraz 125 kW (170 KM). Są one wyposażone w nowoczesny układ wysokociśnieniowego wtrysku paliwa Common Rail i filtr cząstek stałych. Zastosowanie tych rozwiązań zapewnia wysoką kulturę pracy silnika, wysoką sprawność termodynamiczną, łatwość uzyskiwania wyższych parametrów użytkowych oraz niższą emisję spalin.

Turbodoładowanie sprawia, że wszystkie silniki Yeti mają bardzo dobry moment obrotowy, którego maksimum leży w najczęściej wykorzystywanym zakresie prędkości obrotowej. Ponieważ nie trzeba zmuszać silnika do pracy z dużą prędkością obrotową by uzyskać maksimum momentu obrotowego, zużycie paliwa jest mniejsze, a tym samym zmniejsza się emisja CO2. Silniki turbodoładowane mają więc większą sprawność, są bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska.

Źródło: Skoda Auto Polska