Ford na autosalonie w Berlinie

Ford na autosalonie w Berlinie14.11.2000 Na tegorocznym berlińskim pokazie samochodowym Ford zaprezentował nowe Mondeo - pokazane już kilkanaście dni temu na paryskim autosalonie, a oprócz tego najnowszą wersję off-roaderów ...

Na tegorocznym berlińskim pokazie samochodowym Ford zaprezentował nowe Mondeo - pokazane już kilkanaście dni temu na paryskim autosalonie, a oprócz tego najnowszą wersję off-roaderów: Maverick i Explorer. Poza tym zobaczyć w Berlinie można nowe Ka Royal - wariant ze szczególnie ekskluzywnym wyposażeniem, Pumę z nowym napędem oraz "podrasowaną" wersję Ambiente Forda Focusa. Obecne są także samochody użytkowe, takie jak Ford Transit i pick-up Ranger.

Ford Explorer

Najnowsza wersja od lat najczęściej sprzedawanego off-roadera Forda Explorera ma według producenta największe wnętrze w swojej klasie. Stało się to możliwe dzięki powiększonemu o 50 mm rozstawowi osi i o 50 mm powiększony rozstaw kół. Oprócz tego karoserii Explorera nadano nowy kształt a wnętrze urządzono w nowym stylu.

Ford Explorer
Ford Explorer

Oprócz przerobionego 4,0-litrowego silnika benzynowego V6 o mocy 150 kW (204 KM) do oferty należą także 2,5-litrowy turbodiesel o mocy 105 kW (140 KM) z techniką common-rail oraz 4,6-litrowy silnik V8 o mocy 169 kW (230 KM). Koła Explorera zostały indywidualnie zawieszone zarówno z przodu, jak i z tyłu. Samochód dostępny będzie w dwóch wariantach wyposażenia - podstawowym i Limited.

Ford Explorer
Ford Explorer

Ford Maverick

Nowy Maverick dysponuje licznymi unowocześnieniami, m.in. nową karoserią, indywidualnym zawieszeniem kół oraz stałym napędem na obie osie ze zmienną dystrybucją momentu obrotowego. Do pojazdu wyposażonego w potężne, poszerzone błotniki można dołączyć przyczepę o masie do 1,7 tony. Samochód może napędzać jeden z dwóch silników: 2,0-litrowy, czterocylindrowy, benzynowy o mocy 91 kW (124 KM) współpracujący z pięciobiegową skrzynią lub 3,0-litrowy motor V6 o mocy 145 kW (197 KM) z czterobiegową skrzynią automatyczną.

Hydrauliczny układ kierowniczy ułatwia manewry na zatłoczonych parkingach lub trudnym terenie. O bezpieczeństwo pasażerów dbają poduszki powietrzne (dla kierowcy, pasażera na przednim siedzeniu i boczne) oraz napinacze pasów.

Ford Mondeo

W centrum uwagi na ekspozycji Forda w Berlinie znajduje się oczywiście całkiem nowy Ford Mondeo w trzech wariantach nadwozia: sedan, hatchback i kombi. Patrząc na ten samochód można od razu stwierdzić, że dynamiczne elementy typowego dla Forda designu new-edge przeszły już dalszą ewolucję.

Wynik przeróbek: według producenta to największa przestrzeń dla pasażerów na tylnych siedzeniach dostępna w tym segmencie, dzięki rozstawowi osi powiększonemu o 50 mm. Część bagażowa mieści 500 litrów a model kombi (Turnier) oferuje pojemność od 540 do 1700 l. Wspólnie z nowym modelem Mondeo swą premierę świętują nowe silniki benzynowe i diesle z wtryskiem bezpośrednim o pojemności skokowej 2,0 l, szesnastoma zaworami, o mocy 85 kW (115 KM) i 66 kW (90 KM). Motory benzynowe o pojemności skokowej 1,8 l uzyskuje moc maksymalną 81 kW (110 KM) i 92 kW (125 KM), a dwulitrowy- 107 kW (145 KM).

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Wszystkie jednostki benzynowe spełniają warunki normy Euro-4, dotyczącej emisji spalin - norma ta od 2005 roku obowiązywać będzie w Unii Europejskiej. Silnikiem znajdującym się na szczycie listy dostępnych napędów jest znany już 2,5-litrowy Duratec V6 o mocy 125 kW (170 KM) przy 6000 obr/min jednak został on poddany modernizacji. On także spełnia warunki normy Euro-4.

Nowy, 115-konny diesel osiąga maksymalny moment obrotowy 280 Nm już przy 1900 obr/min. Ford Mondeo dysponuje systemem "intelligent protection", który chroni pasażerów podczas zderzenia. Należą do niego takie elementy, jak:

  • uwalniane stopniowo przednie poduszki powietrzne z systemem czujników, rozpoznających, jak poważny zdarzył się wypadek, w jakiej pozycji siedzi kierowca i czy miejsce obok kierowcy jest zajęte przez pasażera.
  • poduszki powietrzne chroniące okolice głowy i ramion, które wystrzeliwują podczas wypadku z dachu i rozwijają się w ułamku sekundy od słupka przedniego do tylnego, pomiędzy oknami bocznymi - tworząc rodzaj ochronnej kotary
  • boczne poduszki powietrzne chroniące okolice klatki piersiowej
  • pirotechniczne napinacze pasów
  • ograniczniki napięcia pasów
  • aktywne zagłówki

Mondeo dysponuje seryjnie hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach, ABS-em z elektroniczną dystrybucją siły hamowania i asystentem hamowania (EBA). Przy pełnym hamowaniu z dużych prędkości dzięki asystentowi droga hamowania skraca się o 10-20 procent - jak obiecuje producent.

Źródło: Ford