Szósta generacja Sonaty w Genewie

Szósta generacja Sonaty w Genewie17.03.2008
Podczas genewskich targów Geneva International Motor Show Hyundai Motor Co. zaprezentował, szóstą generację Sonaty, która została poddana faceliftingowi. Nowa Sonata to samochód stylowy, łatwy w obsłudze oraz charakteryzujący się ...

...lepszymi parametrami technicznymi od poprzednika. Wnętrze samochodu otrzymało nowocześniejszy projekt deski rozdzielczej, a użyte materiały zyskały na jakości. Ograniczenie wartości współczynnika NVH przyczyniło się do zmniejszenia hałasów dobiegających z zewnątrz auta oraz silnika.

Szósta generacja Sonaty w Genewie 1 Zmodyfikowane zawieszenie i układ kierowniczy dbają o nienaganne właściwości jezdne. Wprowadzona w 1988 roku Sonata odniosła sukces na rynkach światowych, potwierdzeniem tego są najwyższe miejsca zajmowane w rankingach US JD Power, gdzie ocenie podlega jakość i niezawodność. Nie zapomniano także o jednostkach napędowych obecna wersja została wyposażona w silniki Theta Series II o pojemności 2.0 i 2.4 litra z najnowszym systemem VIS (zmiennej geometrii układu dolotowego). Modyfikacją nie oparła się również jednostka Diesla 2.0 CRDi.

Stylizacja i design
Sonata wprowadzona pod koniec 2005 roku emanowała gładkością linii oraz harmonią i stylem. Styliści chcąc zachować czystość i wymowę formy zdecydowali się na delikatne zmiany stylistyczne, dzięki czemu samochód zyskał na charakterze.

Wprowadzone zmiany z łatwością dostrzeże każdy fan marki Hyundai. Grill nabrał wyrazistości, a reflektory zostały zmodyfikowane. Przeprojektowany zderzak i zintegrowane z nim reflektory przeciwmgielne podkreślają siłę i wytrzymałość konstrukcji.

Szósta generacja Sonaty w Genewie 2 Sonata porusza się na 16 calowych aluminiowych felgach, o nowym atrakcyjniejszym wzorze ramion, dodając autu szczyptę sportowego animuszu. Tylny zderzak o prostej opływowej bryle jest wyposażony w czujniki cofania polakierowane w kolorze nadwozia, podkreślające dbałość o szczegóły.

Wnętrze
Udoskonalenia wnętrza pokazują, że ten samochód to niemal całkowicie nowy model. Uwagę zwrócono na poprawienie zarówno faktycznej, jak i postrzeganej jakości materiałów bez strat w stosunku do przestronnego wnętrza poprzedniej Sonaty.

Białe podświetlenie zegarów ustąpiło miejsce, przyjaźniejszemu dla oczu człowieka podświetleniu o barwie niebieskiej. W dbałości o ergonomię wyświetlacz ciekłokrystaliczny został powiększony i przeniesiony wyżej wraz z centralnym panelem sterowania, które zostało przeprojektowane, debiutuje również dwustopniowy system podgrzewania foteli. Zmieniono położenie górnych wlotów powietrza, teraz wyposażonych w chromowane obwódki oraz dodano centralnie umieszczony schowek.

Szósta generacja Sonaty w Genewie 3 Przełączniki zainstalowane w drzwiach przeprojektowano w celu zwiększenia wygody użytkowników pojazdu. Ten sam proces przeszły dźwignie regulujące położenie foteli – zmieniono ich umiejscowienie tak, by ich obsługa była prostsza. Zastosowano trzy nowe rodzaje wykończeń drewnianych w zestawieniu z jednolitą czarną, dwutonową beżową lub szarą tapicerką. Zamontowane na podłodze uchwyty na butelkę lub kubek oraz zmienione położenie hamulca ręcznego czynią samochód wygodniejszym dla kierowcy.

Nowe radioodtwarzacze dbają o wyższą jakość dźwięku, jeden z nich posiada zmieniarkę na 6CD oraz obsługą mp3,odtwarzacze są zintegrowane z konsolą centralną. Podłokietnik konsoli centralnej posiada obszerny schowek oraz wejście USB na iPoda lub odtwarzacz mp3. Znajduje się tam również gniazdko 12V.

Zawieszenie, komfort oraz NVH
W "odświeżonej" Sonacie wprowadzono opatentowany przez Hyundai system Active Geometry Control Suspension. Rozwiązanie to w aktywny sposób wykorzystuje siły mechaniczne generowane przez zawieszenie, celem zoptymalizowania korzyści z zaawansowanego podwójnego wahacza przedniego zawieszenia oraz wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Zasadniczo konstrukcja zawieszenia została niezmieniona, jednak poddano go modernizacji. Poprzez modyfikację amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów zwiększono komfort jazdy i precyzję prowadzenia oraz ograniczono wartości NVH (hałasu i wibracji).

Szósta generacja Sonaty w Genewie 4 Zmienione zostało przełożenie układu kierowniczego z 3,28 do 3,01, co w znaczący sposób zwiększyło poczucie kontroli nad autem oraz umożliwiło efektywniejsze wykorzystanie modyfikacji zawieszenia.

Ograniczono wartość NVH przez przeprojektowanie układu doprowadzającego paliwo i wzmocnienie wsporników silnika. Zmniejszyło to poziom dźwięków o wysokiej częstotliwości i dźwięków wywołanych przepływem paliwa. Zmiana siły wspomagania wpłynęła na bardziej bezpośrednią odpowiedź układu kierowniczego, a zmiany w układzie wydechowym zmniejszyły głośność na wolnych obrotach.

Jednostki napędowe
Sonata skorzystała z wprowadzenia nowych silników benzynowych Series II Theta. Zarówno w wersji 2.0 jak i 2.4, czterocylindrowe silniki charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami. Obydwa są również wyposażone w system DVVT, działający na zaworach wlotowych i wylotowych. Efektem jest wzrost mocy o 20km z 144km do 164km w wersji 2.0 oraz o 9km z 165km do 174km, w wersji 2.4. 3.3 litrowy silnik V6 Theta korzysta z usprawnionego układu dolotowego, co zwiększyło jego moc z 233km do 250km. Tak jak poprzednio, opcja pięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów jest dostępna również z silnikiem 2.4 Theta. Wzmocnienie silnika 2.0CRDi osiągnięto przez usprawnione przekazywanie ciepła gazów wylotowych oraz przez modyfikację układu wydechowego. W efekcie uzyskano wzrost mocy do 150km. W Europie dostępne są ręczne skrzynie sześciobiegowe lub czterobiegowe skrzynie automatyczne.

Szósta generacja Sonaty w Genewie 5 Bezpieczeństwo
Sonata tak jak pozostałe nowe modele Hyundai otrzymała opracowane komputerowo, sztywne nadwozie ze wzmocnieniem dachowym, wzmocnionymi słupkami i usztywnioną ramę przednią. Strefy zgniotu i pochłaniacze siły zderzenia zostały zoptymalizowane podczas licznych testów zderzeniowych. W dodatku, standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego zawiera przednie i boczne poduszki powietrzne oraz przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne, aktywne zagłówki przednie, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły.

Środki bezpieczeństwa aktywnego to między innymi, opcjonalny elektroniczny system kontroli trakcji (ESP) oraz asystent hamowania. Standardowe wyposażenie zawiera czterokanałowy ABS z EBD.

Wygoda
Jeśli chodzi o wygodę i wyposażenie wnętrza, istnieje niewielu rywali dla Hyundaia. Udogodnienia w nowej Sonacie to między innymi dwustopniowe podgrzewanie foteli i wyjście USB. Z poprzedniego modelu Sonaty przeniesiono najlepsze elementy, w tym obszerne schowki w drzwiach przednich i tylnych, przyciemniane szyby, uchwyty na kubki oraz schowki na mapy dokładnie w miejscach, gdzie są potrzebne kierowcy i pasażerom. Zainstalowano również przyciski sterowania systemem audio w kierownicy. W wyposażeniu standardowym i opcjonalnym znajdziemy między innymi, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, centralny zamek, tempomat, elektryczne opuszczanie szyb z zabezpieczeniem przed przycięciem, w pełni automatyczną klimatyzację, filtry powietrza, 3-dyszowe spryskiwacze i system odmrażania szyby przedniej.

Źródło: Hyundai, fot. Hyundai