Koncepcja i-blue już dzisiaj pozwala na masową produkcję bardzo przyjaznych dla środowiska pojazdów.
Emisja dwutlenku węgla stanowi temat kluczowy polityki ekologicznej, a Hyundai jest w stanie poczynić dalsze postępy w jej ograniczaniu. Nowe osiągnięcia są tym bardziej konieczne, im bardziej nagląca staje się potrzeba zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, ograniczenia konsumpcji i oszczędzania zasobów naturalnych. W ramach koncepcji i-blue, Hyundai połączył ze sobą elementy nowoczesnych technologii aby sprostać stale rosnącym standardom i wymaganiom klientów.
W rezultacie otrzymano całe spektrum technologii zastosowanych w modelach i10, i10 CNG, i30 oraz oczekiwanym i20, zaprojektowanych w sposób wyznaczający nowe standardy w ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i konsumpcji paliwa.
„O koncepcji i-blue można myśleć jako o wprowadzeniu elementów, które w naturalny sposób będą ewoluować w przyszłych samochodach Hyundai, ale również, jeśli popyt ze strony dystrybutorów, dealerów i klientów będzie wystarczający, może przekształcić się w osobną serię modeli eko-dynamicznych. W jednym i w drugim wypadku, biorąc pod uwagę, że już produkujemy najbardziej efektywne w swoich klasach pojazdy pod względem ograniczenia emisji dwutlenku węgla (na przykład obecny Santa Fe CRDi) koncepcja ta jest przykładem nieustającego zaangażowania firmy Hyundai na rzecz zarówno klientów, jak i ekosfery” – wyjaśnia Hans van Gent z Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH.
Każdy z modeli wyróżnionych wizualnie za pomocą znaczków i-blue oferuje znaczące ograniczenie zanieczyszczeń bez szkody dla osiągów, niezawodności czy satysfakcji z jazdy.
i-blue – skład pakietu:
Podczas gdy poszczególne modele różnią się zastosowanymi zestawami elementów i-blue, na pakiet składają się rozwiązania zmniejszające opory ruchu, zwiększające efektywność silnika i skrzyni biegów oraz dopracowany kształt nadwozia.
Ulepszenia w zakresie aerodynamiki:
Aby osiągnąć istotne (do 10%) zmniejszenie współczynnika oporu Cd, pakiet i-blue uwzględnia:
• Zależne od pojazdu nadanie kształtów opływowych podwoziu
• Zoptymalizowane pod względem aerodynamiki wnęki na koła przednie i tylne
• Zoptymalizowane wloty powietrza z przodu oraz tylni spoiler
Mechanizm napędowy
Elementy zestawione celem osiągnięcia istotnego spadku spalania to:
• Zwiększenie wewnętrznej sprawności silnika przez ograniczenie tarcia układu napędowego, zastosowanie oleju niskotarciowego i optymalizację układu chłodzenia
• Zmiana oprogramowania sterującego silnikiem. Przykładowo, sterowanie ciśnieniem wtrysku i taktowaniem cykli silnika, jak również zaawansowane procedury przetwarzania spalin oraz obniżenie prędkości biegu jałowego
• Wyposażenie pojazdu w sterowany elektronicznie wskaźnik zmiany biegów (wskaźnik przełożenia)
• Wdrożenia systemu Bosch Start & Stop (łącznie z inteligentnym generatorem).
Nadwozie
Dopracowanie nadwozia pomoże zmaksymalizować zyski zarówno aerodynamiczne jak i te, dotyczące efektywności zużycia paliwa. Zmiany uwzględniają:
• Obniżenie zawieszenia o około 15-20mm
• Zastosowanie opon Michelin o bardzo małym oporze tocznym (i10: 175/55 R14; i30: 205/55 R16) ze zwiększonym ciśnieniem powietrza.
Skrzynia biegów
Zmiana skrzyni biegów z pięciobiegowej na sześciobiegową i wydłużenie najwyższych, trzech przełożeń znacząco ogranicza obroty, co w efekcie skutkuje zmniejszeniem spalania i emisji gazów cieplarnianych. zZiany uwzględniają:
• Zastąpienie pięciobiegowych, ręcznych skrzyni biegów skrzyniami sześciobiegowymi
• Wydłużenie najwyższych trzech przełożeń
• Zainstalowanie wskaźnika przełożenia bezpośrednio na tablicy rozdzielczej
Seria pojazdów i-blue:
i30 blue
Wyposażony w silnik Diesla 90PS 1.6CRDi, model i30 w wersji pięciodrzwiowej może się pochwalić zadziwiająco niską emisją dwutlenku węgla: 125 g/km. Wyposażenie w pakiet –i-blue zmniejsza tę wartość o dalsze 15,2% do zaledwie 106g/km. Naturalnie ten spadek procentowy wiąże się również z mniejszym zużyciem paliwa.
i10 blue
Wprowadzony w roku 2007, model i10 zaproponował nową jakość w segmencie A. Bardzo ekonomiczny, pięciodrzwiowy model 70PS 1.1CRDi sam w sobie ma bardzo niski poziom emisji dwutlenku węgla - 114 g/km. Z podstawowymi elementami pakietu i-blue i silnikiem U2 1.6, wielkość ta obniża się do zaledwie 95g/km, osiągając znaczący 17% spadek.
i10 blue CNG
Najbardziej doskonałe rozwiązanie, udało się osiągnąć dzięki połączeniu nowo opracowanego, trzycylindrowego silnika 0.L z turbodoładowaniem (98PS) oraz zastosowania CNG. W tym pakiecie, i10 blue CNG staje się liderem w swojej klasie pod względem emisji dwutlenku węgla na poziomie jedynie 65g/km.
Zobacz filmy przedstawiające inne modele zaprezentowane w Genewie.