Nowe wyzwania technologiczne oleju Mobil 1

Nowe wyzwania technologiczne oleju Mobil 116.03.2007
W ubiegłorocznym cyklu wyścigów zmniejszono pojemność silnika bolidu z 3 do 2,4 litra (...) W odpowiedzi na zmiany firma ExxonMobil stworzyła środki smarne Mobil 1 zdolne do pracy w jeszcze trudniejszych warunkach ...

Kiedy prędkość obrotowa silników w bolidach Formuły 1 jest ograniczona do 19 000 obr/min, jak to ma miejsce w tym roku, dla współpracujących ze sobą inżynierów ExxonMobil i członków zespołu McLaren Mercedes najważniejszym staje się wyciśnięcie z takiego silnika maksymalnej mocy.

"Zespoły Formuły 1 w każdym sezonie muszą radzić sobie z nowymi wyzwaniami, a po wprowadzeniu w 2007 roku nowych zasad homologacji silników nacisk na działanie środków smarnych staje się jeszcze większy" - powiedział Bruce Crawley, doradca ExxonMobil ds. produktów smarnych w zespole McLaren Mercedes. "Silnik sportowy pracuje pod dużym obciążeniem, dlatego tak ważne jest ograniczanie tarcia, zachowanie wytrzymałości i uzyskanie maksymalnej mocy".

Ciągły rozwój sportów motorowych

Nie po raz pierwszy zmiany w regulaminie Formuły 1 zmuszają do udoskonalania produktów smarnych.

Nowe wyzwania technologiczne oleju Mobil 1 1 W ubiegłorocznym cyklu wyścigów zmniejszono pojemność silnika bolidu z 3 do 2,4 litra oraz zredukowano, z dziesięciu do ośmiu, liczbę cylindrów. W odpowiedzi na zmiany firma ExxonMobil stworzyła środki smarne Mobil 1 zdolne do pracy w jeszcze trudniejszych warunkach, przy większej prędkości i niestabilności spowodowanej wibracjami mniejszego silnika.

"Kiedy patrzysz na osiągi ośmiocylindrowych silników sportowych, to zaczynasz rozumieć, jak fenomenalna praca zachodzi w ich wnętrzu. Mamy dowody na poprawę mechaniki pracy silnika, dzięki wykorzystaniu olejów Mobil 1, używanych i doskonalonych w ramach naszego partnerstwa z firmą ExxonMobil" - powiedział Steve Hallam, główny inżynier wyścigowy zespołu McLaren Mercedes.

Sporty motorowe – korzyści dla kierowców

Zespół McLaren Mercedes i firma ExxonMobil w ubiegłym roku celebrowały swoje dwusetne wspólne Grand Prix i przedłużenie umowy o technologicznej współpracy. W nadchodzących latach nadal będą się ścigać razem. "Cieszymy się z przedłużenia naszego partnerstwa technologicznego" - powiedział Jerry Kohlenberger, Prezes ExxonMobil Lubricants & Petroleum Specialities Company. "Ścigając się w Formule 1 z tak znakomitym zespołem, możemy prowadzić badania i testy, służące tworzeniu produktów dla zwykłych kierowców".

Partnerstwo Technologiczne ExxonMobil i zespołu McLaren Mercedes trwa od 1995 roku. Przez 12 lat zespół startował w 204 wyścigach Grand Prix, z których 44 wygrał, 46 razy zdobył pole position oraz 140 razy gościł na podium. W zeszłym roku w klasyfikacji konstruktorów team zajął trzecie miejsce.

Nowe wyzwania technologiczne oleju Mobil 1 2 Stajnia McLaren Mercedes używa rozwiązań smarnych Mobil 1 w silnikach, skrzyniach biegów i podwoziach bolidów, czego efektem jest 3-5% poprawa osiągów maszyn. Co ciekawe, zespół McLaren Mercedes zabiera na każdy wyścig aż osiem silników – po jednym do każdego z trzech bolidów, dwa dodatkowe na piątkowe sesje treningowe oraz trzy silniki rezerwowe.

W trakcie rywalizacji zespołów na torze rajdowym, oleje Mobil 1 poddawane są przeciążeniom 8,5 tys. razy przekraczającym siłę ciężkości. Muszą też zachowywać swoje właściwości w ekstremalnie wysokiej temperaturze, sięgającej ponad 300 stopni Celsjusza.

ExxonMobil oprócz współpracy z McLaren Mercedes nadal będzie tworzyć i testować produkty smarne Mobil 1 również z innymi zespołami, które biorą udział w takich wyścigach, jak Indycar, NASCAR i DTM. Tak różne warunki testowe pozwalają firmie ExxonMobil tworzyć produkty niezawodne i chroniące silnik niemal w każdych warunkach jazdy. Korzystają z tego wszyscy kierowcy, ponieważ dobry olej zmniejsza zużycie silnika i paliwa oraz zwiększa osiągi.

Produkty smarne Mobil 1 należą do najłatwiej dostępnych w Polsce. Można je znaleźć w większości dobrych warsztatów obsługi, sklepów z artykułami samochodowymi, salonów samochodowych, stacji paliw i hurtowni.

Źródło: Weber Shandwick