PRE-SAFE zastosowano już w 75 000 samochodów

PRE-SAFE zastosowano już w 75 000 samochodów10.12.2003
Od chwili wejścia do seryjnej produkcji – dokładnie przed rokiem – przewidujący system ochrony pasażerów PRE-SAFE zastosowano już w 75 000 samochodów na całym świecie. Innowacyjne rozwiązania techniczne, wchodzące w skład seryjnego wyposażenia Klasy S ...

Od chwili wejścia do seryjnej produkcji – dokładnie przed rokiem – przewidujący system ochrony pasażerów PRE-SAFE zastosowano już w 75 000 samochodów na całym świecie. Innowacyjne rozwiązania techniczne, wchodzące w skład seryjnego wyposażenia Klasy S, mogą przewidzieć grożący wypadek i prewencyjnie przygotować na niego pasażerów i pojazd. Marka ze Stuttgartu wkroczyła tym samym w nową erę bezpieczeństwa samochodów osobowych, wnosząc kolejny ważny wkład w ochronę pasażerów. Zespół zajmujący się projektem PRE-SAFE nominowany został do nagrody prezydenta Niemiec za przyszłościowe rozwiązania techniczne - Deutscher Zukunftspreis 2003.

PRE-SAFE zastosowano już w 75 000 samochodów 1 Do działań przewidującego systemu ochrony pasażerów należy na przykład szybkie napinanie pasów bezpieczeństwa, które zmuszają kierowcę i pasażera jeszcze przed zbliżającą się kolizją do zajęcia optymalnej pozycji siedzącej, tak aby rozwijające się poduszki powietrzne mogły ich jak najlepiej ochronić. Jeśli to konieczne, PRE-SAFE zmienia też ustawienia fotela pasażera obok kierowcy i pojedynczych foteli z tyłu pojazdu wyposażonych w elektryczną regulację oraz, jeśli auto zacznie wpadać w poślizg, zamyka automatycznie otwierany dach.

Rozwijając PRE-SAFE Mercedes-Benz opierał się na wynikach badań wypadków, zgodnie z którymi ponad dwie trzecie wszystkich kolizji samochodowych poprzedzają niebezpieczne manewry pojazdu – wpadanie w poślizg, awaryjne hamowanie czy też nagła zmiana toru jazdy. Manewry takie zwiększają znacznie groźbę wypadku. Ten cenny czas przed zderzeniem, który może trwać do kilku sekund, nie był dotychczas wykorzystywany przez bierny system ochrony pasażerów, ponieważ sprawdzone systemy, takie jak pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne czy napinacze pasów wkraczają do akcji dopiero podczas uderzenia.

W odróżnieniu od tego PRE-SAFE może wykryć odpowiednio wcześniej grożące wypadkiem niebezpieczeństwo i wykorzystać ten czas do uruchomienia środków zapobiegawczych. Innymi słowy: dzięki systemowi PRE-SAFE auto wykazuje po raz pierwszy „odruchy”. Tak jak żywe organizmy reagują odruchowo na nagłe zagrożenie, szukając przezornie ochrony, tak reaguje również nowoczesna technika bezpieczeństwa Klasy S, uaktywniając w najkrótszym czasie wszystkie ważne systemy, aby zmniejszyć ryzyko urazów u pasażerów.

PRE-SAFE zastosowano już w 75 000 samochodów 2 Do przewidywania możliwości wypadku system PRE-SAFE wykorzystuje czujniki elektronicznego programu stabilizującego pojazd ESP oraz asystenta hamowania, które rozpoznają niebezpieczną sytuację podczas jazdy. Elementy systemu działają w sposób odwracalny: jeśli w ostatnim momencie uda się zapobiec wypadkowi, prewencyjne napięcie pasów jest automatycznie zwalniane, a pasażerowie mogą przestawić swoje fotele do ich poprzedniej pozycji i przywrócić położenie otwieranego dachu. System PRE-SAFE jest ponownie gotowy do natychmiastowego działania.

System jest wynikiem intensywnych sześcioletnich prac inżynierów Mercedesa. W testach i pracach nad precyzyjnym zestrojeniem przyszłościowego systemu brały udział setki kierowców, którzy wypróbowywali PRE-SAFE na testowych trasach i w berlińskim ośrodku symulacji jazdy należącym do działu badawczego koncernu DaimlerChrysler.