Treningi Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz

Treningi Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz12.04.2005
Wiele znaczących innowacji, poprawiających bezpieczeństwo pasażerów zostało wprowadzonych po raz pierwszy do produkcji seryjnej właśnie w samochodach marki Mercedes-Benz ...

Inżynierowie pracujący dla Mercedes-Benz zajmują się intensywnie problemem bezpieczeństwa już od lat czterdziestych. Wiele znaczących innowacji, poprawiających bezpieczeństwo pasażerów zostało wprowadzonych po raz pierwszy do produkcji seryjnej właśnie w samochodach marki Mercedes-Benz: ABS, poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, ograniczniki siły nacisku pasów bezpieczeństwa, boczne poduszki powietrzne, poduszki nadokienne to tylko kilka przykładów. Również najnowocześniejsze systemy elektroniczne jak ESP (elektroniczny układ stabilizujący jazdę) czy BAS (asystent układu hamulcowego) należą do seryjnego wyposażenia samochodów osobowych marki Mercedes-Benz i w aktywny sposób pozwalają na unikanie wypadków. Najbezpieczniejsze auto staje się jednak bezpieczne dopiero wtedy, gdy prowadzi je "bezpieczny" kierowca.

Według specjalistów zajmujących się ruchem drogowym, bardzo ważnym czynnikiem, który należy uwzględnić w rozważaniach dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu jest kondycja kierowcy.

Treningi Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz 1 Kierowcy, którzy oprócz stresu związanego z samym udziałem w ruchu drogowym, dodatkowo odczuwają dyskomfort wskutek skomplikowanej obsługi pojazdu, wysokiego poziomu hałasu lub niewygodnego siedzenia, stanowią potencjalne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. DaimlerChrysler jest jedynym producentem samochodów, który posiada własny zespół badaczy zajmujących się tą dziedziną. Naukowcy pracujący dla koncernu zbadali ponad 2500 kierowców (kobiet i mężczyzn) podczas testowych jazd na długich trasach i przeanalizowali obciążenia występujące u uczestników testów, biorąc pod uwagę m.in. częstotliwość pracy serca, napięcie mięśni, zachowanie podczas hamowania i reakcje źrenic. Podczas tych badań zebrano cenne informacje na temat wpływu techniki na fizyczne i psychiczne obciążenie kierowcy. Zebrane informacje wykorzystane zostały w każdym modelu Mercedesa. Układy jak ASR, ESP, BAS samoczynnie przejmują wykonywanie określonych zadań i wspomagają działania kierowcy. Pomimo niezwykłej roli, jaką odgrywają "elektroniczni asystenci kierowcy" w prowadzeniu pojazdów najważniejszy jest człowiek. Kierowca musi być sprawny fizycznie i sprawnie kierować pojazdem podczas jazdy, co pozwoli mu prawidłowo rozpoznać zagrożenia we właściwym czasie i umożliwi bezpieczne reagowanie. W nieprzewidzianych sytuacjach w ruchu drogowym ważne jest przede wszystkim zachowanie spokoju i, koncentracji oraz prawidłowe reagowanie.

Bezpieczeństwo w samochodach dostawczych

W przypadku samochodów dostawczych ważnym czynnikiem gwarantującym bezpieczeństwo jest prawidłowy załadunek. Pośpiech i konieczność dotrzymania terminów często odsuwa na dalszy plan bezpieczne ułożenie towaru. Każdy, kto wrzuca swój sprzęt i towar do samochodu "byle jak" i bez zastanowienia rusza w trasę, popełnia wielki błąd. Źle zamocowany ładunek sprawia, że nawet wzorowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego samochodów Mercedes-Benz Sprinter lub Vito nie może być w pełni wykorzystane. Według policji drogowej i ubezpieczycieli specjalizujących się w obsłudze spedytorów, wypadki spowodowane niezabezpieczonym ładunkiem są wręcz powszechne. Wadliwe zamocowanie przewożonego towaru ujawniane jest w ponad 70% kontrolowanych pojazdów. Wystarczy awaryjne hamowanie lub kolizja polegająca na najechaniu na tył innego pojazdu, aby niezabezpieczony ładunek stał się śmiertelnym zagrożeniem. Niestety jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu powstawania ogromnej energii kinetycznej w momencie wypadku.

Zgodnie z prawem bezwładności, jeżeli pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h uderzy czołowo w twardą przeszkodę, na przykład niezamocowany pojemnik z farbą ważący 25 kg przemieści się do przodu z praktycznie nie zmniejszoną prędkością i uderzy kierowcę od tyłu z siłą odpowiadającą przedmiotowi ważącemu 900 kg (przyspieszenie 36g), – czyli prawie całą tonę. Niewykluczone, że nawet siatka czy przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni ładunkowej nie wytrzyma obciążeń działających w takiej sytuacji. Nietrudno wyobrazić sobie co się stanie, jeżeli samochód przewróci się, a przewożone lodówki, skrzynie i pudła z narzędziami zaczną fruwać w powietrzu...

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu - uchwyty i pasy mocujące ładunek

Unikanie kolizji to nie tylko kwestia wysokich umiejętności kierowcy. O wszystkim może zadecydować także zastosowanie zasad bezpieczeństwa jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Niestety wielu kierowców zbyt często zapomina o tak ważnej czynności, jak regularna kontrola ciśnienia w ogumieniu. Tymczasem, jeżeli pojazd jest przeładowany lub eksploatowany na oponach zamontowanych na nieodpowiednich obręczach wypadek jest niemal z góry przesądzony. Dlatego należy zawsze sprawdzać ciśnienie w oponach oraz czy w pojeździe zamontowane są właściwe obręcze kół i ogumienie.

Nie ma praktycznie dnia bez doniesień o korkach i wypadkach, do których doszło w wyniku zgubienia ładunku przez pojazd. Ze skrzyń ładunkowych spadają rozmaite rzeczy: drewno w dłużycach, skrzynie i metalowe części. Źródłem niebezpieczeństwa są także przedmioty wrzucone byle jak lub tylko luźno zamocowane w przestrzeni ładunkowej, gdyż są w stanie uniemożliwić zapanowanie nad pojazdem w przypadku wykonywania gwałtownego manewru omijania przeszkody. Ryzyka można uniknąć, jeżeli kierowca dopilnuje prawidłowego zamocowania ładunku przed rozpoczęciem podróży.

Nabywcy modelu Vito mają do wyboru dwa zestawy wyposażenia, zapewniające optymalne zabezpieczenie ładunku: pakiet "Top Load", dostępny jako opcja w wersji furgon, univan i kombi, składa się z podstawowych relingów dachowych, bagażnika z rolkami ułatwiającego załadunek oraz zestawu pasów mocujących. Pakiet "Cargo" oferowany tylko do nadwozi typu furgon i univan, obejmuje specjalny system mocowania do ścian bocznych, oraz zestaw pasów mocujących, drewnianą podłogę przedziału bagażowego oraz szyny w podłodze umożliwiające zamocowanie ładunku. Akcesoria te nie tylko bezpiecznie utrzymują ładunek na miejscu, ale także chronią wnętrze przestrzeni ładunkowej przed uszkodzeniami, co zwiększa wartość pojazdu przy odsprzedaży.

Analogiczny system mocowania do bocznych ścianek dostępny jest także w modelu Sprinter, w każdej z trzech wersji różniących się rozstawem osi. Duże i nieporęczne przedmioty, takie jak drabiny, można bezpiecznie przewozić na dachu, mocując je na poddanych rygorystycznym testom relingach oraz rolkach lub bagażnikach dachowych. Wśród akcesoriów znajdują się także maty antypoślizgowe do całej przestrzeni ładunkowej. Wprawdzie akcesoria te nie mogą zastąpić pasów mocujących ładunek, ale i tak stanowią dodatkowe zabezpieczenie przy transporcie paczek czy palet. Maty antypoślizgowe dostępne wśród akcesoriów Mercedes-Benz charakteryzują się wysokim poziomem odporności na ślizganie się ładunku (ok. 60%). Niemniej jednak, jak już wspomniano, cały ładunek powinien być unieruchomiony za pomocą pasów, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie.

Mercedes oferuje szereg specjalnie wyposażonych pojazdów dla specjalistycznych branż – takich jak hydraulicy, elektronicy czy mechanicy. Wyposażenie tych pojazdów zostało opracowane we współpracy właśnie z przedstawicielami tych zawodów, pod kątem zapewnienia maksymalnego ładu i bezpieczeństwa. Ogromną zaletą pojazdów ze specjalistycznym wyposażeniem jest nie tylko fakt, iż ułatwiają one codzienną pracę swoim użytkownikom, ale także to, iż mogły być poddawane testom zderzeniowym wraz z danym wyposażeniem.

Bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego - jednak najważniejszym elementem decydującym o bezpieczeństwie jest kierowca

Ponad 90% wszystkich wypadków to następstwo błędu człowieka. Dlatego, kształtowanie bezpiecznego stylu jazdy, umiejętności dostrzegania zagrożeń oraz bezpiecznego zachowania należą do najwyższych priorytetów koncernu DaimlerChrysler. Kierowca powinien być w stanie poświęcić całą swoją uwagę drodze - nic nie może go rozpraszać ani powodować zmęczenia. W związku z tym, układ przełączników i przyrządów w pojazdach dostawczych marki Mercedes-Benz podporządkowany jest najnowszym ustaleniom w dziedzinie ergonomii.

Testy zderzeniowe wykazały, że wszystkie odmiany pojazdów zostały zaprojektowane pod kątem optymalnej wytrzymałości i sztywności, zarówno wzdłużnej, jak i skrętnej. W nowym Vito, cechy te uzupełniają dwa tzw. boxy deformacyjne. Elementy te, znajdujące się w przedniej części pojazdu, absorbują maksymalną ilość energii kinetycznej podczas zderzenia, zapobiegając jednocześnie odkształceniom bocznych podłużnic ramy w przypadku drobnych kolizji.

Modele Vito i Sprinter poddawane są niezwykle zróżnicowanym testom (opartym na analizie rzeczywistych wypadków drogowych prowadzonej przez dział badania wypadków Mercedes-Benz): są to symulacje komputerowe i liczne testy zderzeniowe służące opracowaniu pojazdów charakteryzujących się dostateczną sztywnością kabiny pasażerskiej, a jednocześnie lekką konstrukcją (przyczyniającą się do niższego zużycia paliwa) oraz odpowiednimi wymiarami, możliwie jak największą przestrzenią ładunkową i zapewniających odpowiedni komfort kierowcy i pasażom. Wysoki poziom ochrony osób zapewniają precyzyjnie dopasowane strefy kontrolowanego zgniotu, stosowane szczególnie w przedniej części pojazdu dla zneutralizowania znacznych opóźnień powstających podczas zderzenia czołowego. Naturalnie, równie rygorystyczne podejście obowiązuje w przypadku elementów zabezpieczających przed skutkami kolizji bocznych, dachowania i uderzenia w tył pojazdu, co w sumie składa się na wysoki standard bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo czynne i bierne od dawna jest dziedziną, w której Mercedes-Benz prowadzi kompleksowe prace badawczo-rozwojowe. Wysiłki zmierzające do poprawy bezpieczeństwa pojazdów, dzięki którym firma uzyskała liczne patenty, odegrały zasadniczą rolę w budowaniu globalnej reputacji marki Mercedes-Benz. Dotyczy to zarówno segmentu samochodów osobowych, jak i pojazdów komercyjnych. Do ważnych osiągnięć należy zaliczyć: system przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), system zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania (ASR), układ wspomagania hamowania awaryjnego (Brake Assist – BAS) czy elektroniczny program stabilizujący (ESP). Na bezpieczeństwo w dużym stopniu wpływają także poduszki powietrzne i systemy wspomagające pracę kierowcy. Jednak zalety tych technologii mogą być wykorzystane tylko wówczas, gdy sam kierowca ma świadomość kwestii decydujących o bezpieczeństwie i przestrzega podstawowych zasad unikania wypadku oraz potrafi przewidywać potencjalne zagrożenia na drodze.Z myślą o dobrym przygotowaniu do takich sytuacji Mercedes-Benz realizuje program doszkalania kierowców: Trening Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz.

Treningi Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz

Celem Treningów Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz jest: ćwiczenie sytuacji ekstremalnie niebezpiecznych i prawidłowego reagowania na nie oraz szybka i sprawna jazda przy oszczędnym zużyciu paliwa. Treningi Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz przeprowadzane są od 1994 roku i obejmują szkolenia zarówno w zakresie bezpieczeństwa jazdy jak również szkolenia ECO (dot. ekonomicznej jazdy) i prawidłowego załadunku pojazdów. Zajęcia obejmują warsztaty teoretyczne oraz przede wszystkim ćwiczenia praktyczne. Imprezy tego rodzaju odbywają się w specjalnie do tego celu przygotowanych ośrodkach szkolenia i dokonalenia techniki jazdy, na lotniskach i torach wyścigowych.

Trening Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz w Polsce

Również w Polsce realizowane są programy szkoleniowe Mercedes-Benz. Po raz pierwszy Trening Bezpiecznej Jazdy Mercedes-Benz odbył się w lipcu 2000 roku. Od tamtej pory co roku na terenie Lotniska Wojskowego Bemowo instruktorzy Mercedes-Benz z Niemiec przeprowadzają szkolenie dla polskich kierowców. Zaproszeni klienci Mercedes-Benz przez cały dzień mają możliwość doszkalania własnych umiejętności drogowych w różnych sytuacjach: "test łosia", techniki hamowania na różnych nawierzchniach, panowanie nad pojazdem na śliskiej nawierzchni oraz w sytuacjach krytycznych itp. oraz poznać możliwości techniczne samochodów Mercedes-Benz i "elektronicznych asystentów kierowców" - ESP, BAS, ABS, ASR. Szkolenie obejmuje również zasady prawidłowego załadunku pojazdów. W bieżącym roku trening bezpiecznej jazdy pod nazwą "Vans Safety on Tour" odbędzie się w dniach 30-31 marca na lotnisku Muchowiec w Katowicach.