DaimlerChrysler przedstawił program optymalizacji

DaimlerChrysler przedstawił program optymalizacji21.06.2005
W celu umocnienia oraz optymalizacji swojej obecnej strategii, koncern DaimlerChrysler opracował program Global Excellence (Globalna Doskonałość) dla pionu Pojazdów Użytkowych. Program ten koncentruje się na krótko- średnio- i długoterminowych celach ...

W celu umocnienia oraz optymalizacji swojej obecnej strategii, koncern DaimlerChrysler opracował program "Global Excellence" ("Globalna Doskonałość") dla pionu Pojazdów Użytkowych. Program ten koncentruje się na krótko- średnio- i długoterminowych celach, których zadaniem jest przede wszystkim zwiększenie efektywności oraz wykorzystanie korzyści skali. Program "Globalna Doskonałość" składa się z czterech inicjatyw: optymalizacji modelu działania, wykorzystania efektów synergii oraz korzyści skali, dalszy rozwój na globalnych rynkach pojazdów użytkowych oraz rozwijanie kolejnych generacji produktów.

Pierwsza inicjatywa – "optymalizacja modelu działania" – została opracowana w celu zmniejszenia skutków cyklicznego charakteru działalności w tym sektorze. Ma to zapewnić długofalową rentowność działu.

W roku 2004 dział Pojazdów Użytkowych osiągnął rekordowy wynik sprzedaży – ponad 712 tysięcy sprzedanych ciężarówek, samochodów dostawczych oraz autobusów. W porównaniu do roku 2003 była to poprawa wyniku o 42%. Nawet bez uwzględnienia wyników sprzedaży Mitsubishi Fuso (firma ta została włączona do koncernu w marcu 2004), sprzedaż wzrosła do poziomu ponad 594 tysięcy pojazdów (wzrost o 19%). Tak dobry wynik sprzedaży był możliwy dzięki ogólnej dobrej sytuacji gospodarczej oraz silnemu wzrostowi zanotowanemu na globalnych rynkach. W roku 2004 na świecie wyprodukowano więcej dużych ciężarówek niż kiedykolwiek wcześniej.

Pozytywne zmiany widoczne były także w pierwszym kwartale 2005 roku, kiedy sprzedaż - w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 - wzrosła o 43%, osiągając poziom 179 500 pojazdów. Przychody w tym samym okresie wzrosły o 32%, do poziomu 8,7 miliarda euro (1 kwartał 2004: 6,6 miliarda euro).

Rynek pojazdów użytkowych jest szczególnie podatny na cykliczność, z uwagi na wykorzystywanie tych pojazdów do konkretnych celów, cykl życia flot pojazdów, skutki kursów wymiany walut, rozwój globalnej gospodarki oraz wprowadzane nowe przepisy dotyczące norm emisji spalin. „Naszym celem jest utrzymanie rentowności tego pionu w przyszłości, niezależnie od zmian sytuacji rynkowej. Aby zrealizować to zamierzenie, będziemy działać zgodnie z naszą polityką "marża zamiast wielkości sprzedaży", powiedział Andreas Renschler, członek Zarządu DaimlerChrysler odpowiedzialny za pion Pojazdów Użytkowych. "Dlatego właśnie jedno z naszych głównych krótko- i średnioterminowych zadań koncentruje się na optymalizacji modelu działania".

Druga inicjatywa – "doskonałość operacyjna" – skupia się na znaczącej obniżce kosztów materiałowych oraz stałych; jak również na optymalizacji globalnych procesów oraz zwiększeniu elastyczności zakładów produkcyjnych. Jako największy producent pojazdów użytkowych na świecie, zatrudniający około 115 000 pracowników w 60 zakładach, koncern DaimlerChrysler podejmuje intensywne działania w celu uzyskania dalszych efektów synergii oraz korzyści skali. Koncern planuje w szczególności zacieśnić współpracę pomiędzy poszczególnymi zakładami, oraz zintegrować swoje produkty w ramach strategii wspólnych komponentów.

Na przykład, kolejne generacje ciężarówek będą otrzymywać nie tylko wspólny, bardzo wytrzymały silnik, ale także wspólną architekturę elektryczną i elektroniczną, oraz standardowe części osi.

W ramach trzeciej inicjatywy – strategii globalnego wzrostu – Pion Pojazdów Użytkowych przeprowadzi głębszą integrację swojego japońskiego działu, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), jako głównego elementu strategii działania na rynkach azjatyckich. Po objęciu większości udziałów w MFTBC, władze koncernu DaimlerChrysler odkryły, że reputacja tego japońskiego producenta ucierpiała z powodu licznych problemów z jakością pojazdów, sięgających aż do lat 70-tych. Spowodowany tym spadek sprzedaży w Japonii został wyrównany w roku 2004 przez znaczny wzrost w południowo-wschodniej Azji, w Europie i na Bliskim Wschodzie. Koncern DaimlerChrysler zidentyfikował wszystkie problemy z jakością w MFTBC, oraz wdrożył konieczne rozwiązania techniczne.

Pod koniec czerwca Harald Bölstler zastąpi Wilfrieda Portha na stanowisku prezesa Mitsubishi Fuso. "Będzie to początek nowej epoki, podczas której Mitsubishi Fuso zostanie ściślej zintegrowane z Pionem Pojazdów Użytkowych DaimlerChrysler. W ten sposób firma będzie mogła w pełni skoncentrować się na nowych wyzwaniach", powiedział Renschler. "Ofensywa zmierzająca do poprawienia jakości została z dużym powodzeniem zapoczątkowana pod rządami Wilfrieda Portha. Drugi etap, w trakcie którego ustalimy przyszłość tego działu, będzie teraz realizowany przez Haralda Bölstlera. Innymi słowy, Mitsubishi Fuso jest i pozostanie najważniejszym filarem naszej strategii na rynki Azji”. Strategicznym celem czwartej inicjatywy związanej z "globalną doskonałością" jest promowanie innowacji oraz tworzenie jeszcze bardziej atrakcyjnych kolejnych generacji produktów. W ten sposób Pion Pojazdów Użytkowych koncernu DaimlerChrysler umocni swoją pozycję lidera w zakresie koncepcji dotyczących bezpieczeństwa oraz nowych technologii. Starając się zrealizować wizję "bezwypadkowej jazdy", Pion Pojazdów Użytkowych od ponad 25 lat opracowuje nowe systemy wspomagające. Systemy takie są projektowane przede wszystkim po to, aby zwiększyć kontrolę kierowców nad prowadzonymi przez nich ciężarówkami, a w ten sposób poprawić bezpieczeństwo. DaimlerChrysler od dawna jest liderem w dziedzinie systemów aktywnego bezpieczeństwa. Jednym z takich osiągnięć jest system hamowania awaryjnego Telligent, który pomoże znacznie obniżyć liczbę oraz skutki uderzeń w tył pojazdu. Jego wprowadzenie przewidziane jest na wiosnę 2006 roku. Z takich innowacji korzystają także pojazdy użytkowe innych marek, produkowanych przez Grupę.

Inną istotną kwestią technologiczną w DaimlerChrysler jest opracowanie alternatywnych systemów napędu, takich jak technologie wykorzystujące gaz ziemny oraz ogniwa paliwowe. Oprócz tego, firma jest pionierem w zakresie opracowywania napędów hybrydowych dla autobusów, ciężarówek i samochodów dostawczych. Najnowsze wyniki takich prac to niskopodłogowy autobus o napędzie hybrydowym Orion VII HybriDrive oraz ciężarówka Mitsubishi Canter Hybrid. W roku 2003 i 2004, zarząd transportu miejskiego w Nowym Jorku zamówił ponad 325 sztuk autobusów Orion VII HybriDrive.

Mercedes-Benz wprowadził na rynek, w lutym 2005, ciężarówki wyposażone w silniki Diesla wykonane w nowej technologii BlueTec. Pojazdy te spełniają już normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5, mimo iż będą one obowiązywać, odpowiednio, dopiero od 2006 i jesieni 2009 roku. Do chwili obecnej sprzedano ponad 4800 pojazdów w technologii BlueTec, co stanowi 70% penetracji odnośnych rynków i kategorii produktów.

Oznacza to, że emisja cząsteczek stałych przez pojazdy wyposażone w technologię BlueTec jest co najmniej 80% niższa niż poziomy określone w obecnych normach, a emisja tlenków azotu jest niższa o 60%. Jeżeli chodzi o obecność cząsteczek stałych w spalinach, skuteczność działania filtrów w systemie BlueTec jest o 80% wyższa niż poziom określony w normie Euro 3. Łącząc katalizator SCR z najnowocześniejszą technologią konstrukcji silników, można nawet odfiltrować niektóre z najdrobniejszych cząsteczek. Koncern DaimlerChrysler pracuje obecnie intensywnie nad opracowaniem odpowiednich rozwiązań, które pozwolą na instalację filtrów cząsteczek stałych w już użytkowanych pojazdach.