Nowa Zafira - dynamiczna wszechstronność

Nowa Zafira - dynamiczna wszechstronność30.01.2008
Dzięki trzem mocniejszym i bardziej ekonomicznym silnikom, bardziej sportowemu wyglądowi i nowemu wyposażeniu, Opel Zafira drugiej generacji jest gotów do zaplanowanej na luty 2008 roku premiery rynkowej.

Nowy, udoskonalony silnik benzynowy 1.6 ECOTEC z innowacyjną technologią faz rozrządu wytwarza moc 85 kW/115 KM i jest nową podstawową jednostką Zafiry. Zastąpił on czterocylindrowy silnik 1,6 l o mocy 77 kW/105 KM. Opel kontynuuje strategię mmniejszych silników dzięki dwóm ekonomicznym jednostkom wysokoprężnym turbo 1.7 CDTI z układem wtrysku common-rail (moc 81 kW/110 KM i 92 kW/125 KM). Nowe silniki wysokoprężne zastępują jednostkę 1,9 l o mocy 74 kW/100 KM i 1,9 l o mocy 88 kW/120 KM z manualną skrzynią biegów.

Nowa Zafira - dynamiczna wszechstronność 1 Sportowe akcenty i zmodyfikowane wnętrze podkreślają wszechstronne właściwości tego siedmiomiejscowego pojazdu. W nowym modelu nie zabrakło sztandarowego wyróżnika Zafiry, jakim jest system foteli Flex7. System jest niespotykaną gdzie indziej innowacją, dzięki której możliwa jest błyskawiczna transformacja wnętrza pojazdu bez żmudnej konieczności wyjmowania foteli. To mistrzowskie wręcz rozwiązanie jest jedną z przyczyn sukcesu, jaki Zafira odnosi od 1999 roku: jej dwumilionowy egzemplarz zjedzie z taśmy produkcyjnej w chwili debiutu rynkowego nowej wersji. Od debiutu rynkowego Merivy w 2003 roku, Zafira przoduje w segmencie pojazdów jednobryłowych w Europie.

Zwiększanie wydajności było integralną częścią strategii silnikowej inżynierów Opla pracujących nad poszerzoną gamą jednostek napędowych Zafiry. W rezultacie użytkownicy Zafiry dostali do wyboru trzy nowe silniki benzynowe i wysokoprężne w popularnym zakresie pojemności skokowej i mocy. Klienci będą zadowoleni z wyraźnie lepszej charakterystyki jezdnej przy niższym zużyciu paliwa. Oszczędność dotyczy również emisji CO2, ograniczonej w porównaniu do poprzednich popularnych silników.

Nowy silnik 1.6 ECOTEC o mocy 85 kW/115 KM oferuje lepszą elastyczność, równą pracę i o dziesięć procent wyższą moc niż poprzednia jednostka 1,6 l o mocy 77 kW/105 KM. Zużywa przy tym mniej paliwa i ma niższą emisję CO2: wymaga średnio siedmiu litrów paliwa na 100 km, czyli o 4,3 procent mniej w porównaniu z poprzednią jednostką. Dobrze odczuwalny jest lepszy przebieg krzywej momentu obrotowego, którego maksymalna wartość wynosi 155 Nm (3,3 procent więcej niż w silniku 1,6 l o mocy 105 KM), dostępnego w szerokim zakresie prędkości obrotowej. Dzięki nowemu silnikowi Zafira przyspiesza od 0 km/h do 100 km/h w 13,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h.

Mocne strony nowej czterocylindrowej, szesnastozaworowej jednostki oparte są przede wszystkim na technologii faz rozrządu "Cam-Phase". Obejmuje ona stale zmienne fazy sterowane przez wałki dolotowy i wydechowy, dostosowujące się do sytuacji na drodze. Oboma wałkami steruje w sposób nieodczuwalny i niezależny system zarządzania silnikiem za pomocą dwóch niewielkich, łopatkowych krzywek hydraulicznych. Zapewnia to spontaniczny dobór i lepsze dopasowanie do sytuacji momentu dolotu i wydechu, a przez to bardziej spontaniczne reakcje silnika, lepiej dopasowane do wymogów związanych z mocą i wydajnością. Kierowca "definiuje" te wymagania pedałem gazu i zmianą biegów.

Nowa Zafira - dynamiczna wszechstronność 2 Inżynierowie Opla usprawnili inteligentny i wyjątkowo wydajny system TWINPORT w 115-konnym silniku 1,6 l. Głowica wyposażona została w dwa oddzielne porty dolotowe na cylinder. O ile do tej pory klapki kolektora musiały zapewnić stałe i niezmienne spalanie, o tyle nowy silnik 1.6 ECOTEC funkcjonuje bez nich dzięki zmiennej długości plastikowego przewodu dolotowego. Inżynierowie zdołali to osiągnąć dzięki zoptymalizowanemu ustawieniu portu dolotowego oraz faz rozrządu. Pojawiająca się w efekcie wymiana spalin zwiększa oszczędność.

Po raz pierwszy w silniku tej klasy Opel stosuje laserowo obrabiane cylindry. Precyzyjnie określone, maleńkie wgłębienia powstają w specjalnej fazie produkcji i pełnią funkcję systemu komór mikrociśnieniowych. Powoduje to ograniczenie tarcia tłoka i ścierania oraz mniejsze zużycie paliwa i oleju. Inne nowości technologiczne tego silnika to działający na podstawie mapy termostat i nisko poprowadzony kolektor dolotowy ze zintegrowanym katalizatorem.

Oba nowe silniki 1.7 CDTI (81 kW/110 KM i 92 kW/125 KM) współpracują z sześciobiegową manualną skrzynia biegów i - jak wszystkie wysokoprężne modele Zafiry -mają bezobsługowy filtr cząstek stałych w standardzie. Podobnie jak silniki benzynowe, mają one wyższą moc przy obniżonym zużyciu paliwa i emisji spalin w porównaniu z poprzednimi jednostkami o pojemności skokowej 1,9 l. Obie jednostki 1.7 CDTI wyposażone są w układ wytrysku bezpośredniego common-rail i cztery zawory na cylinder z kontrolą zawirowania. Zapewniają doskonałe reakcje oraz wzorcową oszczędność. Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 5,7 litra na 100 km, te dwa silniki wysokoprężne są znacznie oszczędniejsze niż poprzednie silniki 1.9 CDTI. Zaś dzięki zmniejszaniu pojemności skokowej silniki 1.7 CDTI wytwarzają 152 g CO2/km - to mniej więcej o pięć procent lepiej w porównaniu z jednostkami 1,9 l.

Oba silniki mają ponadto lepsze osiągi: przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje teraz nowej, turbodoładowanej jednostce o mocy 110 KM 13,4 sekundy, a wersji o mocy 125 KM - zaledwie 12,3 sekundy. Prędkość maksymalna wersji 110 KM i 125 KM to odpowiednio 179 km/h i 189 km/h.

Gama nowoczesnych diesli Zafiry obejmuje obecnie nowy silnik 1.7 CDTI o mocy 81 kW/110 KM i 1.9 CDTI o mocy 110 kW/150 KM. Najmocniejszy diesel dostępny jest z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. W ofercie pozostaje nadal 120-konna jednostka wysokoprężna 1,9 l z sześciobiegową przekładnią automatyczną.

Nowa Zafira - dynamiczna wszechstronność 3 Nowa Zafira dostępna jest z dziesięcioma silnikami. Do wyboru mamy między innymi pięć jednostek benzynowych oraz silnik 1.6 CNG na gaz ziemny. Następnym w kolejności silnikiem po nowym 1.6 ECOTEC jest 1.8 ECOTEC o mocy 103 kW/140 KM, również wyposażony w regulowane wałki rozrządu, optymalizujące zużycie paliwa i moc. Jednostka 1,8 l współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub opcjonalnie ze zautomatyzowaną Easytronic.

Aluminiowy silnik 2.2 DIRECT ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem wytwarza moc 110 kW/150 KM i współpracuje z manualną sześciobiegową skrzynią biegów lub opcjonalnie czterobiegową przekładnią automatyczną. Silnik 2.0 turbo z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oferuje aż 147 kW/200 KM. Najwyższą wersją jest sportowa odmiana OPC, którą silnik turbo (moc: 177 kW/240 KM) rozpędza od 0 km/h do 100 km/h zaledwie w 7,8 sekundy. Prędkość maksymalna wersji OPC wynosząca 231 km/h czyni z niej najszybszego vana na świecie.

Gama silników obejmuje również wyjątkowo ekonomiczną i przyjazną dla środowiska jednostkę 1.6 CNG (na sprężony gaz ziemny). Napędzana nim Zafira to nowy standard na rynku: dzięki średniemu zużyciu paliwa około pięciu kg gazu na 100 km koszty paliwa są znacznie obniżone. Poziom podatku i ubezpieczenia odpowiadają technologicznie zbliżonemu silnikowi benzynowemu 1.6 ECOTEC. Napędzana jednostką o mocy 69 kW/94 KM na gaz ziemny Zafira ma także atuty ekologiczne: taki rodzaj napędu wytwarza 80 procent mniej tlenku azotu niż silnik wysokoprężny, a gazy spalinowe niemal nie zawierają cząsteczek sadzy. Średnia emisja CO2 to zaledwie 138 g/km - to najlepsza wartość w klasie kompaktowych vanów. Przy sześciu pasażerach i kierowcy Zafira 1.6 CNG - dostępna jako Opel ecoFLEX od wiosny 2008 roku - wytwarza zaledwie 20 g CO2/km na pasażera.

Źródło: GM