Vectra OPC: koncepcja wyczynowego Turbo-Diesla

Vectra OPC: koncepcja wyczynowego Turbo-Diesla10.12.2003
Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Essen (od 28 listopada do 7 grudnia 2003 r.) miała miejsce wyjątkowa premiera: Opel Performance Center (OPC) zaprezentowało koncepcyjny samochód sportowy, zbudowany na bazie Vectry GTS ...

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Essen (od 28 listopada do 7 grudnia 2003 r.) miała miejsce wyjątkowa premiera: Opel Performance Center (OPC) zaprezentowało koncepcyjny samochód sportowy, zbudowany na bazie Vectry GTS.

Vectra OPC: koncepcja wyczynowego Turbo-Diesla 1 Silnik wysokoprężny, wyposażony w dwie turbosprężarki, o pojemności 1,9 litra wytwarza moc 156 kW (212 KM) oraz maksymalny moment obrotowy ponad 400 Nm, począwszy już od 1 400 obr./min. Jednostka ta pozwala Vectrze OPC przyspieszyć do 100 km/h w czasie nie przekraczającym 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h, a zużycie paliwa według testu europejskiego wynosi zaledwie sześć litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Ten dużej mocy, ekonomiczny diesel common rail o charakterystyce wyczynowej jest nowym świadectwem potencjału i zaawansowanej technologii, jakimi w tej dziedzinie dysponuje firma Opel.

Oprócz koncepcyjnej Vectry OPC, Opel przedstawi w Essen swoją aktualną ofertę modelową w zakresie sportu motorowego: Astrę V8 Coupé, która triumfowała podczas 24-godzinnego wyścigu na torze w Nürburgring, zwycięzcę inauguracyjnej rundy europejskiej Formuły 3, napędzanego silnikiem Opel 2.0 oraz Corsę S 1600 junior WRC – ze stajni lidera tegorocznych brytyjskich samochodowych mistrzostw rajdowych w klasie S 1600. Interesującym dopełnieniem ekspozycji firmowej Opla w Hali 3 jest pokaźna kolekcja samochodów sportowych produkowanych seryjnie. Są to m.in. Speedster Turbo, Zafira OPC, a także najnowsza Astra.

Vectra OPC: koncepcja wyczynowego Turbo-Diesla 2 Koncepcyjna Vectra, stworzona przez OPC na bazie sport sedana GTS, napędzana jest zmodernizowaną wersją turbodoładowanego silnika wysokoprężnego o pojemności 1,9 litra, który na początku przyszłego roku będzie dostępny w wyposażeniu samochodów Vectra i Signum. Podczas gdy standardowa jednostka ECOTEC 1.9 CDTI osiąga 110 kW (150 KM) w wersji z podwójnym doładowaniem, moc ta wzrasta do 156 kW (212 KM) i w kategorii jednostkowej przewyższa moc słynnego, 6-litrowego silnika benzynowego V12 Ferrari Enzo. Włoski bolid wytwarza 80,8 kW (110 KM) z litra pojemności skokowej; Opel Vectra OPC z podwójnym turbodoładowaniem – 82 kW (112 KM) z tej samej pojemności.

Kluczem do tych znakomitych osiągów są dwie elektronicznie sterowane turbosprężarki o maksymalnym ciśnieniu doładowania 3 bar. To dzięki nim 1,9-litrowy Diesel odznacza się tak płynną pracą jak silnik wolnossący o znacznie większej pojemności. Wynoszący ponad 400 Nm maksymalny moment obrotowy dostępny jest w całym zakresie pomiędzy 1 400 a 3 500 obr./min. Obok znacznego przyrostu mocy jedną z ważnych zalet rozwiązania dwusprężarkowego jest niskie zużycie paliwa. Mimo iż wyższa moc napędu łączy się często ze zwiększonym apetytem na paliwo, podwójnie doładowany silnik Vectry OPC nie odbiega pod tym względem od jednostki seryjnej (6,0 l oleju napędowego na każde100 km według testu europejskiego).

Vectra OPC: koncepcja wyczynowego Turbo-Diesla 3 Poziom emisji spalin Vectry OPC plasuje się poniżej normy Euro 4, która zacznie obowiązywać w Europie z dniem 1 stycznia 2005 roku.

Samochód koncepcyjny pokazywany w Essen jest w typowym dla produkcji OPC kolorze niebieskim Arden blue, posiada obniżone zawieszenie nadwozia, elementy aerodynamiczne oraz obręcze aluminiowe z ogumieniem o rozmiarze 235/30. We wnętrzu dominuje wystrój skórzany w kolorze błękitnym. Z uwagi na wyczynowy charakter samochodu nastawy sprężyn zawieszenia i amortyzatorów zostały odpowiednio zmodyfikowane oraz zastosowano układ hamulcowy o zwiększonej skuteczności.