Najlepsza nota EuroNCAP dla Opla Merivy

Najlepsza nota EuroNCAP dla Opla Merivy24.11.2010
Opel Meriva zebrał pięć gwiazdek podczas najnowszej edycji testów przeprowadzonych przez EuroNCAP. Meriva uzyskała następujący wynik: 89% za ochronę dorosłych pasażerów (32 punkty na 36 możliwych do uzyskania), 77% za ochronę dzieci ...

...przebywających w pojeździe (38 punkty na 49 możliwych do uzyskania), 55% za ochronę przechodniów (20 punktów za 36 możliwych do uzyskania) i 86% w kategorii „safety assist”, czyli wspomagania bezpieczeństwa za pomocą dodatkowych technologii (6 punktów na 7 możliwych do uzyskania).

A oto, jakim komentarzem EuroNCAP opatrzyło wyniki swoich testów:

Ochrona dorosłych pasażerów
Przedział pasażerski zachował stabilność podczas zderzenia czołowego, słupki podtrzymujące szybę przednią zostały wgniecione w kierunku tyłu pojazdu zaledwie na 3 mm. Nie zanotowano nadmiernych deformacji w rejonie, w którym kierowca zwykle trzyma stopy, ani groźnego rozerwania metalu. Test na manekinach pokazał, że Meriva zapewnia dobrą ochronę kolan i ud pasażerom na przednim fotelu. Dodatkowe testy pokazały, że podobny poziom ochrony zostaje zapewniony w przypadku pasażerów o różnej budowie ciała i siedzących w różnych pozycjach. Podczas testu zderzenia bocznego pojazd uzyskał maksymalną liczbę punktów za ochronę kierowcy. Jednak przy poważniejszym uderzeniu bocznym w słup deformacja żeber manekina wskazywała na kiepską ochronę okolic klatki piersiowej. Zagłówki i fotele zapewniały dobrą ochronę przy odgięciowym urazie kręgosłupa szyjnego w przypadku zderzenia tylnego.

Ochrona dzieci
Opel rekomenduje niecodzienną metodę instalacji fotelika samochodowego dla 3-letnich dzieci: oprócz mocowania ISOFIX i kotwic górnego paska mocującego należy użyć także pasów bezpieczeństwa dla dorosłych, by zabezpieczyć fotelik. Właściciele modeli Meriva powinni być świadomi, że właśnie taką metodą instalacji fotelika posłużono się podczas testów EuroNCAP i że ich wyniki odzwierciedlają zachowanie fotelika zamontowanego w taki właśnie sposób. Podczas zderzenia czołowego nie zanotowano nadmiernego ruchu ku przodowi manekina imitującego 3-letnie dziecko. Podczas zderzenia bocznego zarówno manekiny imitujące dziecko 18-miesięczne, jak i 3-letnie pozostały w prawidłowy sposób w ochronnej strefie fotelików. Można dezaktywować poduszkę powietrzną dla pasażera na tylnej kanapie umożliwiając w ten sposób montaż fotelika tak, by dziecko siedziało twarzą w kierunku tyłu samochodu. Jednak informacja, jaką na temat poduszki powietrznej uzyskuje kierowca nie jest wystarczająco jasna. Zamontowana na stałe plakietka wyraźnie ostrzega przed niebezpieczeństwami wiążącymi się zamontowaniem fotelika w takiej pozycji, o ile poduszka powietrzna nie zostanie wyłączona.

Ochrona pieszych
Zderzak w większości zapewnia dobrą ochronę nóg pieszych. Przednia krawędź maski silnika oferuje jedynie kiepską lub marginalną ochronę dla pieszych. Maska silnika zapewniała jednak dobrą ochronę w większości miejsc, w które uderzyć może głowa dziecka. Jednak w przypadku dorosłych pieszych przednia szybka i słupki A nie dawały odpowiedniej ochrony.

Safety assist
System ESC należy do wyposażenia standardowego. Przednie fotele wyposażono standardowo w funkcję ostrzegającą w przypadku, gdy pasażer i kierowca nie zapną pasów. Opcjonalnie funkcja ta jest także dostępna dla pasażerów na tylnej kanapie.


Źródło: Euro NCAP, opracowanie: BM