Opel Astra: tylko 99 g CO2 / km

Opel Astra: tylko 99 g CO2 / km30.06.2011
Modele o niskim poziomie emisji CO2 przeważnie wyposażone są w silniki o małej lub średniej mocy. Małe zużycie paliwa i niski poziom emisji idzie zazwyczaj w parze ze słabymi lub średnimi osiągami. Jednak podejście Opla do tej kwestii jest inne, ...

...czego wynikiem są modele z gamy ecoFLEX z mocnymi silnikami. Nowa Astra ecoFLEX posiada turbodoładowany silnik diesla CDTI o mocy 96 kW/130 KM i pojemności 1,7l. Jest to kolejny samochód w gamie dynamicznych i oszczędnych modeli Opla po Insigni ecoFLEX z silnikiem o mocy 118 kW/160 KM oraz Corsie ecoFLEX z silnikiem o mocy 70 kW/95 KM.

Opel Astra: tylko 99 g CO2 / km 1 Nowa, pięciodrzwiowa Astra ecoFLEX w cyklu mieszanym zużywa zaledwie 3,7l oleju napędowego. Dzięki emisjom CO2 na poziomie 99 gr/km, jest to jak dotąd najbardziej oszczędny i ekologiczny Opel Astra. Przy silniku o mocy 96 kW/130 KM, maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 300 Nm i sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów, ten ekologiczny samochód klasy kompakt jest punktem odniesienia w kwestii osiągów i przyjemności prowadzenia w najważniejszym segmencie samochodów w Europie. Ceny tego modelu zostaną podane jesienią w momencie wprowadzenia na rynek.

Oprócz specjalnego układu napędowego Astry ecoFLEX z wydajnym systemem regulacji temperatury, pakietem technologii zmniejszających zużycie energii i paliwa – a przez to emisji dwutlenku węgla – obejmuje inteligentny układ odzyskiwania energii elektrycznej poprzez przetwarzanie energii z hamowania, aktywne komponenty aerodynamiczne oraz mniejszy opór toczenia. Wszystko to umożliwiło zmniejszenie emisji CO2 (minus 20 gr/km) i zużycia paliwa (minus 0, 8l/100 km) o 17% w stosunku do podstawowego modelu Astry z silnikiem CDTI o pojemności 1,7l.

Nowy układ sterowania silnikiem
Nowy układ sterowania silnikiem, w całości zaprojektowany przez inżynierów Opla, do jednostki o pojemności 1, 7l z wtryskiem paliwa typu common-rail, zapewnia maksymalną wydajność. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm dostępny jest w zakresie od 2 000 - 2 500 obr/min. Mniejszy stopień sprężania – w połączeniu z nowym, wielofazowym wtryskiem paliwa, który wykonuje do ośmiu wtrysków na cykl przy ciśnieniu 1 800 barów – usprawnia proces spalania i zmniejsza zużycie paliwa. Przyczynia się do tego również nowa turbosprężarka o zmiennej geometrii, która zapewnia bardzo precyzyjną kontrolę ciśnienia doładowania dzięki dodatkowemu czujnikowi położenia na nastawniku geometrii turbiny.

Czujniki ciśnienia w cylindrach
Zużycie paliwa obniża również zmodyfikowany układ tłoków o mniejszym tarciu. Powleczone diamentem syntetycznym popychacze zaworów i sworznie tłokowe oraz zoptymalizowane pod względem tarcia pierścienie tłoka również przyczyniają się do zmniejszenia tarcia, a przez to zużycia ruchomych części silnika.

Opel Astra: tylko 99 g CO2 / km 2 Lekki, plastikowy kolektor dolotowy wraz z elektronicznie sterowanym układem zmiennego zawirowania mieszanki zapewnia wydajny proces spalania. Umieszczone w świecach żarowych czujniki ciśnienia w cylindrach (technologia spalania Cleantech) umożliwia niezwykle precyzyjną kontrolę procesu spalania, także środek spalania znajduje się zawsze w jasno określonej pozycji względem położenia wału korbowego.

Jednocześnie, niskonapięciowe świece żarowe zmniejszają obciążenie alternatora podczas rozruchów zimnego silnika. W celu przyspieszenia fazy nagrzewania się silnika, obejście chłodnicy oleju zmniejsza spadki ciśnienia. Obniża to również zużycie paliwa, ponieważ silnik szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy. Przełączalna pompa wody zapewnia optymalne rozgrzewanie silnika.

Elektronicznie sterowany układ recyrkulacji spalin (EGR) z dodatkową funkcją chłodzenia również bierze udział w utrzymaniu optymalnego poziomu temperatury, aby uzyskać niższy poziom emisji w procesie spalania. Dodatkowo zmniejszeniu ulega również poziom emisji NOx. Zoptymalizowane platynowe pokrycie wstępnego i głównego katalizatora oraz precyzyjne dopasowanie obu części, jak również ich umiejscowienie blisko silnika powoduje, iż układ kontroli emisji szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy, co zwiększa jego sprawność.

System Start/Stop
Opracowany przez Opla system Start/Stop skraca czas pracy silnika podczas postoju, a w konsekwencji obniża zużycie paliwa, jak również emisje gazów cieplarnianych i poziom hałasu – ogromna korzyść dla wszystkich użytkowników dróg, zwłaszcza w centrach miast. System automatycznie wyłącza silnik, kiedy kierowca wyłącza bieg i zdejmuje nogę z pedału sprzęgła (tryb AutoStop). Podczas ruszania kierowca zwyczajnie włącza pierwszy bieg i odjeżdża. Zespół inżynierów Opla sprawił, że silnik uruchamia się natychmiast, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła. Akumulator o dużej pojemności zapewnia niezawodne działanie tego elektrycznego systemu oraz natychmiastowe uruchomienie się silnika za każdym razem.

Ze względu na bezpieczeństwo i komfort pasażerów, w trybie AutoStop aktywna pozostaje klimatyzacja i układ podciśnieniowego wspomagania hamulców. Przy użyciu klawisza „eco” znajdującego się na konsoli centralnej kierowca może w razie potrzeby wyłączyć system, na przykład w warunkach powolnej jazdy, gdy co chwilę konieczne jest zatrzymywanie samochodu i ponowne ruszanie.

Opel Astra: tylko 99 g CO2 / km 3 Sześciostopniowa przekładnia manualna i system odzyskiwania energii
Opel Astra z gamy ecoFLEX z silnikiem CDTI o pojemności 1,7l posiada sześciostopniową, manualną przekładnię o zmniejszonym tarciu specjalnie dopasowaną do tego nowego silnika. Innym standardowym elementem wyposażenia w gamie ecoFLEX jest wskaźnik zmiany przełożenia. Podświetlany wskaźnik umieszczony pomiędzy prędkościomierzem, a licznikiem sugeruje kierowcy najbardziej odpowiedni moment zmiany biegu, zaś na dodatkowym wyświetlaczu graficznym system daje kierowcy wskazówki odnośnie najbardziej ekonomicznego stylu jazdy.

W celu zapewnienia optymalnego wykorzystania energii elektrycznej, Opel wprowadza system odzyskiwania energii podczas hamowania, który przy udziale prądnicy w czasie hamowania silnikiem zamienia energię kinetyczną na elektryczną i magazynuje ją w akumulatorze. Dzieje się to automatycznie, kiedy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub naciśnie pedał hamulca. W przypadku gdy w akumulatorze znajduje się wystarczająco dużo energii, moc generatora ulega znacznemu zmniejszeniu i wszystkie urządzenia elektryczne zasilane są energią elektryczną, czego wynikiem jest oszczędność paliwa. Dzięki temu silnik jest mniej obciążony, ponieważ podczas przyspieszania nie musi napędzać prądnicy, przez co maleje zużycie paliwa i poziom emisji.

Ponadto sprzęgło uruchamia sprężarkę systemu klimatyzacji tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dostępne w standardzie światła LED do jazdy w dzień również obniżają zużycie energii.

Aktywna przysłona na przedniej kratce wlotu powietrza i opony o niskim oporze toczenia
W celu osiągnięcia lepszej aerodynamiki, Astra ecoFLEX wyposażona została w aktywną przysłonę zintegrowaną z przednią kratką wlotu powietrza. Kiedy jest ona otwarta, utrzymuje optymalną temperaturę przy niskich prędkościach oraz gdy silnik pracuje pod dużym obciążeniem, jak np. w czasie jazdy pod górę lub podczas holowania. Przysłona automatycznie zamyka się przy większych prędkościach, kierując pęd powietrza, powstały na skutek szybkiej jazdy, wokół samochodu. Wynikiem tego jest lepsza aerodynamika, mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji CO2. Obniżone o 12 mm podwozie Astry oraz 5 opon ContiEcoContact o wymiarach 215/60 R 16 lub 225/50 R 17 i mniejszym oporze toczenia przyczynia się do dalszego obniżenia poziomu spalania.

Źródło: Opel