Opel RAK e - 100 km za 1 euro

Opel RAK e - 100 km za 1 euro15.09.2011
Koszty energii, oszczędne zużycie paliwa i lekki desgin to hasła przewodnie 64 Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej we Frankfurcie. Opel dorzuca swój kamyczek do tego ogródka prezentując nowy pojazd elektryczny zasilany za pomocą baterii.

Nazywa się RAK e i jak twierdzi producent ma otworzyć nowy rozdział w historii mobilności elektrycznej. Zgodnie z danymi Opla przejechanie 100 km RAK e będzie kosztowało zaledwie 1 euro, pojazd waży 1/3 tego, co standardowy, nowoczesny mały samochód i rozwija prędkość 120 km/h.

Opel RAK e - 100 km za 1 euro 1 Ten lekki koncept zbudowano na stalowej kratownicy przestrzennej „space-frame”, na którą nałożono powłokę z konwencjonalnego materiału syntetycznego. Zapewnia to wysoko poziom bezpieczeństwa za rozsądną cenę. Opel z rozmysłem unikał drogich materiałów kompozytowych, choć w ten sposób łatwo zmniejszyć masę pojazdu, aby jego pojazd elektryczny był dostępny dla jak największej liczby nabywców.

Nazwa RAK e nawiązuje do pionierskich pomysłów Fritza von Opla i jego rewolucyjnego samochodu napędzanego rakietami stworzonego w minionym stuleciu. W 1928 r wnuk założyciela firmy Adam Opel osiągnął w RAKu 2 prędkość 228 km/h. Literka „e” ma być skrótem od słów „elektryczny” oraz „eksperymentalny”.

Potencjał tego spektakularnego pojazdu eksperymentalnego odzwierciedla innowacyjny design. Nadwozie wykonano z materiału syntetycznego, który można w całości poddać recyclingowi. Dwuosobowa kabina, w której pasażerowie siedzą w układzie podobnym do rowerowego tandemu przypomina wnętrze szybowca. Przedni fotele, kolumna kierownicy i podłokietniki automatycznie składają się ku przodowi by ułatwić wchodzenie. Pedały gazu, hamulca i sprzęgła oraz kierownica dopasowują się do rozmiarów kierowcy.

Opel RAK e - 100 km za 1 euro 2 Sportowy charakter dwuosobowego konceptu podkreślają widoczne komponenty podwozia.

Celem projektantów było stworzenie pojazdu dynamicznego, lekkiego i oszczędnego, a jednocześnie maksymalnie prostego w obsłudze. RAK e ma około 3 m długości i 119 cm wysokości, waży 380 kg i oferuje bezemisyjną jazdę przy minimalnych kosztach. Ładowanie baterii 5 kWh trwa trzy godziny i kosztuje około 1 euro, a RAK e może po takiej procedurze przejechać do 100 km, zanim trzeba będzie ponownie naładować jego akumulatory. Rozwija prędkość maksymalną 120 km/h i przyspiesza z miejsca do 100 km/h w mniej niż 13 sekund. Moc maksymalna RAKa e to 49 KM/36,5 kW, a moc stała 14 KM/10,5 kW.


Źródło: Opel, opracowanie: BM