911 GT3 R Hybrid - Porsche z napędem hybrydowym

911 GT3 R Hybrid - Porsche z napędem hybrydowym23.02.2010 Dokładnie 110 lat po tym, jak Ferdinand Porsche skonstruował pierwszy pojazd z napędem hybrydowym - Lohner Porsche Semper Visus – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, powraca do tej wizjonerskiej koncepcji w aucie wyścigowym GT, ...

...powstałym na bazie elementów fabrycznych.

911 GT3 R Hybrid - Porsche z napędem hybrydowym 1Innowatorski i nowoczesny system hybrydowy został opracowany specjalnie do zastosowania w samochodzie wyścigowym - pod względem konstrukcji i użytych podzespołów wyraźnie różni się od konwencjonalnych napędów hybrydowych. Elektryczny napęd na przednią oś, z silnikami elektrycznymi o mocy 60 kW każdy, uzupełnia moc 480-konnego, sześciocylindrowego silnika typu bokser o pojemności czterech litrów, umieszczonego z tyłu auta. Zamiast baterii stosowanych w samochodach hybrydowych przeznaczonych do ruchu po drogach publicznych, energię dla silników elektrycznych dostarcza elektryczny zamachowy zasobnik energii, umieszczony we wnętrzu, obok kierowcy.

Zamachowy zasobnik energii jest urządzeniem, którego wirnik może obracać się z prędkością do 40 tys. obrotów na minutę. Magazynuje on w ten sposób energię w postaci energii rotacyjnej. Zasobnik zamachowy jest ładowany przy hamowaniu, gdy oba silniki elektryczne na przedniej osi zmieniają swoją funkcję i pracują jako prądnice. Z naładowanego zasobnika auto w razie potrzeby (np.: przy przyspieszaniu, podczas wyjścia z zakrętu lub podczas wyprzedzania) może pobrać energię. Koło zamachowe w trybie prądnicy jest wtedy hamowane elektromagnetycznie i dostarcza nawet 120 kW mocy dla obu silników elektrycznych na przedniej osi. Ta dodatkowa moc jest do dyspozycji kierowcy po każdym procesie ładowania przez okres od sześciu do ośmiu sekund.

911 GT3 R Hybrid - Porsche z napędem hybrydowym 2 Energia, która wcześniej przy hamowaniu zamieniana była w niepotrzebne ciepło, teraz jest maksymalnie efektywnie wykorzystywana jako dodatkowa siła napędowa. Dodatkową zaletą napędu hybrydowego jest zmniejszenie zużycia paliwa w niektórych warunkach, przez co zwiększa się efektywność auta – Porsche 911 GT3 R Hybrid jest lżejszy (dzięki lżejszemu zbiornikowi paliwa) i rzadziej musi zjeżdżać do boksu.

911 GT3 R Hybrid, po swojej premierze w Genewie, będzie testowane podczas zawodów na długim dystansie na torze Nürburgring. Najważniejszym punktem tych testów będzie start w 24-godzinnym wyścigu na Pętli Północnej w dniach 15-16 maja. Ewentualne zwycięstwo 911 GT3 R Hybrid nie będzie jednak najistotniejsze w tym starcie. Jako nośnik nowych technologii i tzw. „wyścigowe laboratorium”, auto ma przede wszystkim dostarczyć wiedzy, która będzie wykorzystana do ulepszenia napędu i późniejszego stosowania techniki hybrydowej w samochodach sportowych przeznaczonych do ruchu po drogach publicznych.

911 GT3 R Hybrid jest doskonałym przykładem filozofii „Porsche Intelligent Performance” – zasady, która znajduje zastosowania przy tworzeniu każdego modelu Porsche: „większa moc przy mniejszym zużyciu paliwa, większa efektywność i mniejsze emisje CO2 - zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze.

Źródło: Porsche