Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą05.03.2008
Samochody 4x4 często kojarzą się ze skomplikowaną obsługą. Jedną z głównych zalet Koleosa jest łatwość i szybkość, z jaką można opanować jego obsługę. Dzięki długości 4,52 m i szerokości 1,85 m, Renault Koleos posiada stosunkowo kompaktowe wymiary.

Dzięki długości 4,52 m i szerokości 1,85 m, Renault Koleos posiada stosunkowo kompaktowe wymiary. Pozwalają one swobodnie poruszać się po mieście, a także w terenie poza przetartymi szlakami. Renault Koleos umiejętnie łączy konwencję stylistyczną aut 4x4 z dynamiczną i wyważoną linią. Jednocześnie posiada atrybuty typowe dla samochodu terenowego – duży prześwit, osłony nadwozia – które w połączeniu z wytrzymałą konstrukcją budzą poczucie pewności.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 1 Wnętrze Koleosa jest przyjazne dla użytkowników. Ergonomiczna deska rozdzielcza oraz logicznie zaprojektowane instrumenty pokładowe i przełączniki pozwalają na szybkie opanowanie obsługi elementów sterujących. Zarówno system nawigacji, radia, ogrzewania, jak i klimatyzacji, jest intuicyjny w obsłudze. Przełączniki nawigacji, telefonicznego zestawu głośnomówiącego, radioodtwarzacza i automatycznego hamulca postojowego są umieszczone pod kierownicą lub w bezpośrednim zasięgu ręki kierowcy. Informacje dotyczące systemu nawigacji i radia są wyświetlane w górnej części deski rozdzielczej, co ułatwia odczyt wszystkim osobom siedzącym w kabinie.

Liczne elementy wyposażenia ułatwiają prowadzenie auta, przypominając, że Koleos jest jak najbardziej samochodem marki Renault: karty hands free odblokowujące drzwi i umożliwiające uruchomienie samochodu, automatycznie włączane wycieraczki, system kontroli ciśnienia w oponach, panel sterujący elektrycznie podnoszonymi szybami, regulacją lusterek bocznych i centralnym zamkiem umieszczony na drzwiach kierowcy oraz regulator-ogranicznik prędkości.

Dbając o ergonomię miejsca kierowcy, szczególny nacisk położono na zapewnienie dobrej widoczności. Renault Koleos może się poszczycić doskonałą widocznością do góry i do przodu, na najlepszym poziomie w tym segmencie. Z równie dużą uwagą potraktowano widoczność do tyłu – kąt widzenia w poziomie należy do największych w tym segmencie.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 2 Kierowca może precyzyjnie dobrać pozycję za kierownicą dzięki regulacji wysokości siedzenia oraz dwupłaszczyznowej regulacji kierownicy.

Wspomagany układ kierowniczy pracuje niezwykle płynnie i precyzyjnie zapewniając kierowcy doskonałe wyczucie drogi. Pomimo dużego prześwitu Koleos trzyma się drogi w sposób zbliżony do klasycznych wersji nadwoziowych. Przy projektowaniu układu jezdnego skoncentrowano się na zapewnieniu wysokiego poziomu komfortu, a jednocześnie doskonałego zachowania na drodze. Niezwykle starannie dopracowano trzymanie nadwozia podczas pokonywania zakrętów w celu zmniejszenia przechyłów bocznych, które zazwyczaj są dość duże w tego typu samochodach.

Renault Koleos jest crossoverem czerpiącym inspirację ze świata klasycznych wersji nadwoziowych, vanów i samochodów 4x4. Łączy w sobie najlepsze cechy tych trzech typów aut, co zapewnia wyjątkową uniwersalność i przyjemność jazdy w każdych okolicznościach. Zarówno w mieście, na autostradzie jak i w terenie, układ jezdny Koleosa daje poczucie autentycznego panowania nad samochodem i bezpieczeństwa.

Zastosowano w nim zawieszenie przednie typu Mac Pherson oraz niezależne wielodrążkowe zawieszenie kół tylnych, wprowadzone w Nowym X-Trail. Konstrukcja ta gwarantuje komfort i precyzyjne prowadzenie niezależnie od sytuacji. Amortyzatory i sprężyny zawieszenia zostały dostosowane do wymiarów Koleosa i założonego kompromisu między komfortem i zachowaniem na drodze.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 3 Zawieszenie Koleosa jest przystosowane do jazdy w terenie. Auto posiada prześwit 206 mm (188 mm w przypadku wersji z silnikami wysokoprężnymi) oraz kąt natarcia i zjazdu wynoszące odpowiednio 27 i 31°.

Renault Koleos jest pierwszym samochodem marki wyposażonym w napęd na cztery koła już w momencie wprowadzenia na rynek. Rozłożenie napędu na przednie i tylne koła następuje automatycznie w zależności od przyczepności. W normalnych warunkach jazdy moment obrotowy jest przenoszony wyłącznie na przednie koła. W przypadku utraty przyczepności część momentu jest przenoszona na tylną oś. W ekstremalnych warunkach napęd jest rozdzielany po równo na przednią i tylną oś za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła i systemu najnowszej generacji All mode 4x4-i opracowanego przez Nissana dla Nowego X-Traila.

Ten układ o uznanych osiągach ma na celu zapewnienie maksymalnego napędu niezależnie od przyczepności i zapewnia Koleosowi doskonałą sprawność w terenie. System rozdziału napędu przyczynia się również do wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego. Niezwłocznie koryguje najmniejsze oznaki pod- lub nadsterowności poprzez zmianę rozdziału momentu obrotowego na przednią i tylną oś, jeszcze przed zadziałaniem systemu ESP. Na nawierzchniach o słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) kierowca ma możliwość elektronicznego zablokowania rozdziału mocy na wszystkie koła i przeniesienia 50% momentu obrotowego na tylną oś za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Kierowca może również przełączyć na stałe napęd na dwa koła.

Renault Koleos dysponuje również systemem wspomagania ruszania pod górę, przydatnym w codziennej eksploatacji tego typu pojazdów. Jest on automatycznie aktywowany w przypadku ruszania na drodze o nachyleniu powyżej 10%.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 4Uniemożliwia stoczenie się samochodu ze zbocza i ułatwia kierowcy manewrowanie samochodem, eliminując konieczność szybkiego przenoszenia nogi z pedału hamulca na gaz, niezbędną w innych samochodach.

Bezpieczną jazdę w terenie zapewnia system kontroli prędkości podczas zjazdu. Funkcję tę można aktywować za pomocą przycisku w centralnej części deski rozdzielczej. Zapewnia ona automatyczne utrzymanie prędkości 7 km/h podczas zjazdu na zboczach o nachyleniu równym lub wyższym niż 10%, bez konieczności włączenia hamulca. Funkcja ta działa również na biegu wstecznym. System nawigacji Koleosa posiada funkcje przydatne podczas jazdy w terenie. Informuje kierowcę i pasażerów o wysokości nad poziom morza, ciśnieniu atmosferycznym, kącie pochylenia samochodu, wysokości względnej wzniesienia oraz wysokości nad poziom morza dotychczas pokonanych dróg. Cyfrowa busola ułatwia orientację tam, gdzie nie ma znaków informacyjnych.

Renault Koleos będzie również dostępny w wersji z napędem na dwa koła, przeznaczonej dla klientów, którzy cenią sobie terenową stylistykę crossovera, a jednocześnie nie potrzebują auta z napędem na cztery koła.

O uniwersalnym charakterze Koleosa świadczą zarówno jego zalety jezdne, jak i liczne elementy wyposażenia oraz pomysłowe rozwiązanie kabiny. Załadunek Renault Koleosa ułatwia klapa z podwójnym systemem otwarcia. Górną część można otworzyć np. na ciasnych parkingach, aby uzyskać dostęp do bagażnika lub przewieźć długie przedmioty o szerokości ponad 1 m. Dolna część po rozłożeniu umożliwia przewóz długich przedmiotów.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 5Po zatrzymaniu samochodu, mogą usiąść na niej dwie osoby (maks. udźwig wynosi 200 kg). Szeroki na 1,07 m otwór bagażnika należy do największych w tym segmencie.

Funkcja easy break pozwala na łatwe złożenie od strony bagażnika tylnej ławki dzielonej w układzie 1/3-2/3 za pomocą 2 dźwigni, bez konieczności sięgania od strony kabiny. Po złożeniu tylnej ławki uzyskujemy całkowicie płaską podłogę, co ułatwia załadunek bagażnika. Jego pojemność można zwiększyć z 450 dm3 w konfiguracji 5-miejscowej do 1 380 dm3 po złożeniu tylnej ławki. Pojemny bagażnik można wykorzystać na różne sposoby dzięki licznym zaczepom umożliwiającym zamocowanie siatki na bagaże. Jako samochód przeznaczony do aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu, Koleos posiada schowek na narty pod tylną ławką. Oparcie przedniego siedzenia pasażera można złożyć uzyskując stolik, co pozwala na zwiększenie długości załadunku do 2,60 m.

W całej kabinie są rozmieszczone liczne schowki. W desce rozdzielczej znajduje się chłodzony schowek o poj. 15 l, a w konsoli centralnej schowek z wyjmowanym koszykiem. Dodatkowym miejscem na rzeczy jest szuflada pod siedzeniem pasażera z przodu. Dolna kieszeń w przednich drzwiach może pomieścić butelkę o poj. 500 ml, a w podłokietniku wygospodarowano zamykany schowek na płyty CD. Pasażerowie siedzący na tylnych miejscach mają dostęp do schowka w tylnej części konsoli centralnej. W podłodze znajdują się dwa schowki o poj. 5 l każdy. W kieszeniach tylnych drzwi może się zmieścić butelka o poj. 500 ml lub 5 płyt CD. Również centralny podłokietnik z tyłu może być wyposażony w schowek.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 6 Pod podłogą bagażnika znajdują się schowki o łącznej pojemności 28 l. Łączna pojemność schowków w Koleosie wynosi 70 l. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą również korzystać ze stolików z uchwytem na kubek umieszczonych na oparciach przednich siedzeń.

Renault Koleos będzie dostępny z dwoma rodzajami silników produkowanych przez Alians. Pierwszy z nich to silnik wysokoprężny 2.0 dCi Euro 4 najnowszej generacji (silnik M9R) oferowany w dwóch poziomach mocy: 110 kW (150 KM) i 127 kW (175 KM). Silnik ten, napędzający obecnie modele Renault wyższej klasy oraz samochody z gamy: Megane, Nowa Laguna a także Nissan Qashqai, Nowy X-Trail oraz model QM5 Renault Samsung Motors, jest wyposażony w najnowsze technologie stosowane w jednostkach wysokoprężnych: piezoelektryczne wtryskiwacze, listwę wtrysku z ciśnieniem 1600 bar, turbosprężarkę o zmiennej geometrii chłodzoną wodą czy filtr cząstek o okresowej regeneracji.

Silnik 2.0 dCi posiada wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów. Maksymalny moment wynosi 320 lub 360 Nm (w zależności od wersji) i jest osiągany już przy niskiej prędkości obrotowej. Oferowany w wersjach 4x2 i 4x4, silnik 2.0 dCi 110 kW może współpracować z mechaniczną lub automatyczną 6-biegową skrzynią. Wersja o mocy 127 kW jest oferowana w modelach z napędem na 4 koła z 6-biegową skrzynią mechaniczną.

Drugim silnikiem oferowanym w Koleosie jest jednostka benzynowa 2.5 l Euro 4 (silnik Nissana TR25), rozwijająca moc 126 kW (170 KM) i osiągająca moment obrotowy 226 Nm. W zależności od rynku może być dostępna z 6-biegową skrzynią mechaniczną i/lub bezstopniową skrzynią biegów (CVT).

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 7 Aby zapewnić wysoki komfort podróży niezależnie od zajmowanego miejsca, firma Renault wyposażyła Koleosa w automatyczne, dwustrefowe ogrzewanie i klimatyzację z dodatkowymi nawiewami na tylne miejsca. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mogą niezależnie regulować temperaturę w swojej części kabiny, a pasażerowie zajmujący tylne miejsca mogą regulować siłę nawiewu za pomocą przycisku z tyłu konsoli centralnej. Mają również do swojej dyspozycji żaluzje przeciwsłoneczne. Wszyscy pasażerowie mają więc zapewniony we wnętrzu Koleosa rzeczywisty komfort.

Renault Koleos dysponuje bogatą ofertą radioodtwarzaczy i wysokiej klasy systemem audio opracowanym przez firmę Bose®, dostosowanym do akustyki kabiny Koleosa. Obejmuje on cyfrowy wzmacniacz, 7 głośników oraz głośnik niskotonowy. Wysoka jakość odtwarzanego dźwięku pozwala cieszyć się muzyką z radia, jednej z 6 płyt umieszczonych w zmieniarce lub z odtwarzacza MP3 lub I-poda podłączonego do gniazda typu jack w konsoli.

Kierowca Renault Koleosa ma również do swojej dyspozycji liczne wyposażenie podnoszące komfort i przyjemność jazdy. System wspomagania parkowania przodem i tyłem ułatwia manewrowanie na parkingu. Auto posiada również automatyczny hamulec postojowy, aktywowany po wyłączeniu silnika i dezaktywowany automatycznie w momencie ponownego uruchomienia samochodu.

Renault Koleos dysponuje również systemem Carminat Navigation et Communication obejmującym trzy funkcje: nawigację GPS z 7-calowym ekranem 16/9 i płytą DVD z mapami, radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 CD i telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth®. Wszystkie elementy sterujące są rozmieszczone w zasięgu ręki na panelu na konsoli centralnej.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 8 Renault Koleos może być również wyposażony w bi-ksenonowe reflektory z reflektorami kierunkowymi, poprawiające widoczność w nocy. Dodatkowa żarówka oświetla wnętrze zakrętu i pozwala dostrzec z wyprzedzeniem ewentualne przeszkody. Dzięki poszerzeniu pola widzenia w miejscach podwyższonego ryzyka (skrzyżowania, zakręty), przyczyniają się one do podniesienia komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy nocą.

Bezpieczeństwo stanowi fundamentalną zaletę samochodów Renault. Zarówno pod względem bezpieczeństwa czynnego jak i biernego, konstrukcja Koleosa reprezentuje wzorcowy poziom. Bezpieczeństwo czynne zapewniają precyzyjnie działający układ jezdny i potężny układ hamulcowy, który umożliwia zatrzymanie Koleosa jadącego z prędkością 100 km/h na odcinku 42 m, co stanowi jedną z najkrótszych dróg hamowania w segmencie aut typu SUV i crossover.

W sytuacji nagłego hamowania, próby ominięcia przeszkody czy utraty przyczepności, kierowcy pomaga system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania, system wspomagania nagłego hamowania i ESP z modułem kontroli podsterowności. Zanim jeszcze system ESP zdąży zadziałać, pierwsze objawy pod- lub nadsterowności są korygowane za pomocą zmiany rozdziału momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła.

Dzięki ofercie 9 modeli, które mogą poszczycić się oceną 5 gwiazdek w crash testach EuroNCAP, Renault jest uznanym autorytetem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Podczas projektowania Koleosa wykorzystano wyniki wieloletnich badań rzeczywistych wypadków. Auto posiada konstrukcję wyposażoną z przodu i z tyłu w strefy kontrolowanego zgniotu. Elementy konstrukcyjne kabiny zapewniają rzeczywistą ochronę w razie wypadku.

Koleos - obszerna prezentacja przed Genewą 9Dodatkowo Renault Koleos jest wyposażony w kompletną ofertę elementów podnoszących bezpieczeństwo pasażerów: 6 poduszek powietrznych, w tym dwie czołowe, samoczynnie dostosowujące się do budowy ciała użytkowników, napinacze pasów na przednich miejscach i system mocowania fotelików dla dzieci Isofix na bocznych miejscach z tyłu.

Renault Koleos wyróżnia się pełną ekspresji linią. To prawdziwy samochód 4x4, a jego design jest atrakcyjny, lecz bez nadmiernej ostentacji. W przedniej części maski widoczne są nowoczesne reflektory oraz logo umieszczone pomiędzy dwoma wlotami powietrza. Niektóre wersje posiadają eliptyczne reflektory ksenonowe ze światłami doświetlającymi zakręty.

Widziany z profilu Renault Koleos posiada duży prześwit i mocno zarysowane nadkola, co wyraźnie świadczy o jego przynależności do świata samochodów 4x4. Koleos ma silną osobowość, jest wyjątkowym samochodem w naszej gamie, a wśród konkurencji wyróżnia się pochyloną tylną szybą, która nadaje mu dynamiczny wygląd – mówi Patrick le Quement, dyrektor Designu Renault. Niezwykle charakterystyczny tył zwraca uwagę linią biegnącą od podstawy tylnej szyby do logo, doskonale wyeksponowanego na błyszczącej czarnym lakierem powierzchni.

Miejsce kierowcy w kabinie stanowi eleganckie połączenie płynnych linii z intuicyjnymi w obsłudze rozwiązaniami. Wrażenie to potęguje falista linia dolnej części deski. Design konsoli centralnej, gdzie umieszczone zostały panele sterujące najważniejszych funkcji pojazdu, zapewnia wysoki komfort. Jakość zastosowanych materiałów oraz staranne połączenia dopełniają doskonałego wrażenia. Aby spełnić oczekiwania klientów, którzy lubią wyróżniające się samochody, Renault proponuje ofertę akcesoriów. Niektóre z nich pozwalają mocniej wyeksponować terenowy charakter Koleosa.

Źródło: Renault