Renault Laguna GT

Renault Laguna GT05.03.2008
Cechująca się pełną ekspresji, rasową linią Renault Laguna GT jest wyposażona w układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi (4RD). Rozwiązanie to, opracowane wspólnie przez Renault i Renault Sport Technologies, ...

...zapewnia lepszą zwrotność samochodu, większą dynamikę jazdy i wyższą precyzję prowadzenia, co znajduje swe odzwierciedlenie w przyjemności jazdy. Renault Laguna GT jest napędzana jednym z dwóch wyjątkowej klasy silników o mocy 180 i 205KM, których osiągi umacniają pozycję Laguny w segmencie sportowych samochodów tej klasy.

Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi ma wiele zalet. Poza większą zwrotnością i znacznie bardziej dynamicznym zachowaniem, zapewnia niezrównaną precyzję prowadzenia. Dzięki niej kierowca intuicyjnie utrzymuje właściwy tor jazdy, co gwarantuje niezwykłą przyjemność prowadzenia i wysoki poziom bezpieczeństwa. Samochód dobrze się prowadzi nawet przy małej prędkości. Zarówno w mieście, jak i na krętej drodze, prowadzenie jest łatwe, samochód jest zwrotny i przyjemny w jeździe.

Renault Laguna GT 1 Specjalne ustawienie zawieszenia i jego twardość znacząco ograniczają boczne przechyły, a pasażerowie nie odczuwają kołysania na boki przy pokonywaniu zakrętów. Brak zjawisk dynamicznych w postaci kołysania na boki już przy pokonaniu pierwszych zakrętów, a także precyzyjne prowadzenie przy kilkustopniowych skrętach kierownicy daje wyjątkową przyjemność jazdy. Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi wykazuje zalety nie tylko w warunkach utrudnionego hamowania (asymetryczna przyczepność kół do nawierzchni, działanie systemu ESP dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy), lecz także w trakcie manewru omijania przeszkody (test "łosia").

Cechująca się płynnym i rasowym designem Renault Laguna GT wnosi powiew nowości na rynku GT, zapewniając przyjemność prowadzenia i pełen komfort szerokiej grupie klientów. Jest objęta 3-letnią gwarancją (lub do 150 tys. km).

Wyposażona w układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi, Renault Laguna GT jest równie zwrotna w ruchu miejskim jak i na krętych drogach poza miastem. Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu 3,5°. Układ jezdny Active Drive posiada więc dwie zasadnicze zalety: ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz ogranicza kąt skrętu kierownicy dzięki specjalnie opracowanym parametrom układu kierowniczego.

Średnica zawracania Renault Laguny GT z układem jezdnym Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest zmniejszona o 10 % w porównaniu do standardowego zawieszenia: z 12,05 m w samochodzie z kołami 18-calowymi, do zaledwie 10,80 m. Im większy jest kąt skrętu tylnych kół, tym mniejsza jest średnica zawracania. Znaczne ułatwienie w wykonywaniu manewrów jest odczuwalne zwłaszcza przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub przy wjeżdżaniu w wąskie uliczki miasta.

Renault Laguna GT 2 Ponadto, ponieważ kąt skrętu kół przednich i tylnych sumuje się, system 4RD powoduje też zmniejszenie przełożenia kąta skrętu kierownicy. W Nowej Lagunie, aby skręcić koła o 1°, trzeba wykonać skręt kierownicą o 16 stopni, podczas gdy w samochodzie z układem jezdnym Active Drive, wystarczy skręcić kierownicę o 13,5°, by uzyskać te samo ustawienie kół przednich. Dzięki temu kierowca ma bardziej bezpośredni wpływ na zachowanie samochodu, wykonuje mniej ruchów kierownicą, co poprawia zwrotność auta. W celu pokonania zakrętu, kierowca musi wykonać mniejszy skręt kierownicy. Manewry omijania są łatwiejsze – samochód sprawia wrażenie, jakby owijał się wokół przeszkody.

Przy prędkości powyżej 60 km/h, Nowa Laguna zapewnia większą precyzję prowadzenia. Skręt tylnych kół w tym samym kierunku i czasie co koła przednie, poprawia stabilne utrzymywanie toru jazdy. Samochód zachowuje się, jakby jechał po szynach. Układ Active Drive z czterema kołami skrętnymi działa przeciwnie do siły odśrodkowej wyrzucającej tylną oś z zakrętu (zarzucanie tylnej osi). W ten sposób układ przesuwa granice możliwości samochodu przy pokonywaniu zakrętów. Koła tylne, wykonując najczęściej skręt mniejszy niż 2°, natychmiast ustawiają tylną oś na właściwym torze jazdy zapewniając stabilne i pewne prowadzenie pojazdu. Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi dodaje dynamiki w prowadzeniu samochodu gwarantując jednocześnie pewne zachowanie na drodze, bezpieczeństwo i wyjątkowo przyjemną jazdę.

Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi stwarza również poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego przy omijaniu przeszkody. W nagłej sytuacji na drodze koła tylne mogą być skręcone o kąt 3,5°. Blok elektroniczny systemu 4RD analizujący dotychczasowe skręty kierownicy potrafi rozpoznać sytuację, w której kierowca stara się ominąć przeszkodę (charakteryzującą się znacznym zróżnicowaniem kąta skrętu kierownicy w krótkich odstępach czasu) i odpowiednio dostosowuje kąt skrętu kół tylnej osi.

Renault Laguna GT 3 Specjalne oprogramowanie systemu ESC (Electronic Stability Control) jest dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy, dzięki temu korekta toru jazdy przez ESC włącza się z opóźnieniem i przeszkoda zostaje ominięta szybciej i spokojniej. Korekta ta następuje tylko w razie konieczności i w sposób stopniowy, gdyż jest to związane ze skrętem kół tylnej osi. Za pośrednictwem bloku elektronicznego systemu ESC i ABS, moduł elektroniczny 4RD rozpoznaje także sytuacje hamowania z asymetryczną przyczepnością kół. W takim przypadku następuje automatyczne dostosowanie kąta skrętu kół tylnych, aby utrzymać stabilny tor jazdy samochodu, a kierowca nie musiał wykonywać dodatkowych skrętów kierownicy. Zachowuje on panowanie w sytuacjach krytycznych, co zapewnia mu większe poczucie komfortu psychicznego i bezpieczeństwa w codziennej jeździe.

Opracowany wspólnie przez zespoły Renault i Renault Sport Technologies, układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest sterowany elektronicznie w czasie jazdy, co zapewnia dynamiczną kontrolę zachowania samochodu. Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła informację o kącie skrętu kierownicy za pośrednictwem szyny CAN (computer area network) do bloku elektronicznego 4RD. Jest on zainstalowany za tylną osią i odbiera również informacje o prędkości samochodu z bloku elektronicznego systemów ESC/ABS. Blok ten porównuje także wartości kąta skrętu kierownicy w kontrolowanym czasie, co pozwala mu na rozpoznawanie silnych i szybkich ruchów kierownicy charakterystycznych dla sportowego stylu jazdy lub konieczności ominięcia przeszkody.

W zależności od tych parametrów, blok elektroniczny wysyła polecenie wykonania odpowiedniego skrętu tylnych kół do elektrycznych siłowników umieszczonych w tylnej osi. Precyzyjne kontrolowanie zachowania samochodu w czasie jazdy pozwala na dokładne ustawienie pojazdu na zamierzony przez kierowcę tor jazdy w oparciu o dane wynikające z jego działań oraz z rzeczywistego położenia pojazdu. Dostawcą bloków elektronicznych 4RD oraz siłowników elektrycznych jest firma Cisin, uznany i doświadczony producent osprzętu do samochodów z czterema kołami skrętnymi.

Renault Laguna GT 4 Silnik 2.0 dCi będący liderem w swej kategorii pod względem osiągów, przyjemności prowadzenia i cichej pracy, jest oferowany w wersji o wyjątkowej mocy 180 KM (131kW) uzyskiwanej przy 3750 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny już od 2000 obr/min i sięga zakresu 5000 obr/min zapewniając szybkie i płynne wchodzenie na obroty. Silnik jest wyposażony w turbo o zmiennej geometrii łopat i niewielkiej inercji zapewniające lepsze osiągi w niskim zakresie obrotów, gdzie wykazuje pełnię swych zalet dynamicznych: Renault Laguna GT pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,6 sekundy (przyspieszenie od 0 do 100km/h w 8,5s). Ta nowa jednostka jest również przyjazna dla środowiska; posiada filtr cząstek stałych oraz zawór EGR o wzmocnionym chłodzeniu, a jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l/100km (przy emisji CO2 172 g/km). Dzięki zastosowaniu bardzo szybko działających świec żarowych, silnik 2.0 dCi 180KM uruchamia się w chwili wciśnięcia przycisku "Start", nawet przy silnym mrozie (-23°C).

W wersji benzynowej, Renault Laguna GT posiada sportową odmianę 16-zaworowego, 2-litrowego silnika osiągającego moc 205 KM (150 kW) przy 5000 obr/min i moment obrotowy 300 Nm dostępny od 3000 obr/min. Silnik ten został opracowany przez Technologie Renault Sport (do Megane RS) i specjalnie przystosowany w celu uzyskania optymalnych parametrów w Renault Lagunie GT, pod względem osiągów oraz przyjemności prowadzenia samochodu. Jego wszechstronny charakter przejawia się elastyczną płynną pracą w codziennej jeździe oraz zadziwiająco szybką reakcją i zdecydowanym przyspieszeniem w jeździe sportowej. Szczegółowe dopracowanie układu dolotu powietrza i zastosowanie turbo z dwoma kanałami wlotowymi (Twin scroll Turbo) skracającego czas reakcji silnika zapewnia szybkie wchodzenie na obroty. Renault Laguna GT 2.0T przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 28 sekund zużywając 8,2 l/100km (emisja CO2 194 g/km).

Renault Laguna GT 5 Charakteryzująca się pełną ekspresji i rasową linią Renault Laguna GT jest czymś więcej niż zwykłą sportową wersją Laguny. Długa, opadająca maska jest wyposażona w masywny „grill”, typowy dla najbardziej dynamicznych samochodów marki, który nadaje modelowi bardziej agresywny wygląd. Boczne wyprofilowania błotników przypominające kształtem wyloty powietrza i reflektory z czarnymi kloszami dopełniają wrażenie wyjątkowego charakteru tego auta. W Renault Lagunie GT wykorzystano rozwiązania rodem z Formuły 1. Auto dostępne będzie z 17" felgami lub ze specjalnymi oponami Bridgestone Potenza o imponujących wymiarach 225/45/18”. Zaprojektowane specjalnie dla tego modelu ażurowe obręcze Celsium pozwalają dostrzec duże tarcze hamulcowe (o średnicy 320 mm z przodu i 300 mm z tyłu), zapewniające zwiększoną skuteczność hamowania. Dynamiczna linia progów oraz podwójna rura wydechowa o prostokątnym przekroju podkreślają wyczynowy charakter auta. Czarne lakierowane lusterka boczne i przyciemniane klosze tylnych świateł są kolejnymi stylistycznymi atrybutami typowymi dla aut GT.

Oznaczenie GT widoczne na środkowym słupku jest również wytłoczone na oparciach przednich foteli pokrytych jasnoszarą alkantarą. Podobnie jak we wszystkich wersjach Renault Laguny, design wnętrza budzi u wszystkich użytkowników poczucie komfortu. O ekskluzywnym charakterze wersji GT przypominają liczne sportowe akcenty: perforowane aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów typowa dla sportowych modeli marki, pokryte ciemnografitową skórą fotele o wzmocnionym podparciu bocznym, sportowa kierownica. Wysokiej klasy materiały i precyzyjne połączenie poszczególnych elementów również przyczyniają się do odczuwanej przyjemności, ponieważ Renault Laguna GT ma zapewnić najwyższy komfort kierowcy.

Renault Laguna GT 6 Renault Laguna GT, dostępna w wersji hatchback i kombi, jest jedną z najbardziej luksusowych wersji w gamie Laguny ze względu na zastosowane technologie i silniki. Ta wyposażona w układ jezdny Active Drive i mocne silniki wersja będzie umacniała wizerunek Laguny dzięki swoim osiągom i wyposażeniu, unikalnym na rynku samochodów o bardziej sportowym temperamencie.

Premiera Renault Laguny GT ma miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po udostępnieniu samochodu do jazd testowych dla prasy międzynarodowej od 20 marca, zostanie on wprowadzony do sprzedaży na wiosnę, po czym będzie stopniowo oferowany w sprzedaży na kolejnych rynkach większości krajów Europy.

Źródło: Renault