Nowa gama Kangoo Express

Nowa gama Kangoo Express06.11.2001
Występujący w nowej, niedawno wprowadzonej do sprzedaży gamie, Kangoo Express pojawia się teraz również w wersji z napędem 4x4. Przy tej okazji wzbogacono go też o wersję 1.2 dwupaliwową (LPG) z układem wielopunktowego wtrysku gazu ...

Dzięki nowej gamie i nieznanej dotychczas wersji 4x4 Renault Kangoo Express dostosowuje się do wszystkich potrzeb i do każdej nawierzchni.

Nowa gama Kangoo Express 1 Występujący w nowej, niedawno wprowadzonej do sprzedaży gamie, Kangoo Express pojawia się teraz również w wersji z napędem 4x4. Przy tej okazji wzbogacono go też o wersję 1.2 dwupaliwową (LPG) z układem wielopunktowego wtrysku gazu. Wersja z silnikiem benzynowym 1.2 16V zostanie natomiast wprowadzona na początku 2002 r. Kangoo Express dysponuje rzadką na rynku pojazdów dostawczych funkcją Wspomagania Nagłego Hamowania, która występuje w opcji z ABS. W celu optymalnego podniesienia poziomu bezpieczeństwa czynnego w nowej gamie Kangoo Express zastosowano z przodu tarcze hamulcowe o średnicy zwiększonej z 238 do 259 mm. Poprawiony został również komfort jazdy, dzięki nowej kolorystyce wnętrza i modyfikacjom wpływającym na obniżenie poziomu hałasu.

Kangoo Express 4x4, powstały na bazie osobowej wersji Kangoo z napędem na cztery koła, zyskał dodatkowe elementy wyposażenia, dostosowane do użytku w celach zawodowych. Dostępna na początku 2002 r. wersja została więc jeszcze lepiej dopasowana do oczekiwań klientów, zarówno rzemieślników, handlowców jak i firm, stając się pierwszą seryjną furgonetką z napędem na 4 koła. Kangoo Express 4x4 jest przeznaczony dla osób pracujących w trudnych warunkach terenowych, dlatego też wyposażono go w skrzynię biegów typu « full time » oraz silnik turbo diesel 1.9 dCi Common Rail, rozwijający moc 80 KM. Zmiany estetyczne w zewnętrznym wyglądzie pojazdu, konieczne ze względu na jego terenowy charakter, odróżniają ten samochód od wersji z napędem na 2 koła.

KANGOO EXPRESS

Wprowadzony do sprzedaży w listopadzie 1997, Kangoo Express szybko zdobył pozycję lidera na rynku furgonetek we Francji oraz w Europie i w końcu sierpnia 2001 był już wyprodukowany w ponad 429 600 egzemplarzach. Nadal niezwykle ceniony jako pojazd do użytku zawodowego, Kangoo Express był najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym w Europie w roku 2000, osiągając wynik 117 600 zarejestrowanych pojazdów i wyprzedzając Forda Transita (114 600 egzemplarzy) i Mercedesa Sprintera (96 700 egzemplarzy). Kangoo Express zajmuje również czołowe miejsce pod względem sprzedaży we Francji, osiągając wynik 32 400 zarejestrowanych pojazdów (11,2% udziału w rynku), i plasując się przed modelami Renault Master (19 400) i Citroën Berlingo (14 090).

Do Kangoo Express wprowadzono zmiany w zakresie wyglądu zewnętrznego. Boczne listwy zostały poszerzone, aby lepiej chronić nadwozie, a lusterka wsteczne (teraz asferyczne, o kształcie bardziej aerodynamicznym) zyskały nową formę. W niektórych wersjach Kangoo Express pojawiły się kołpaki "Aquarius". Ponadto sześć nowych kolorów (szary hologram, gwiezdna szarość, metylowy błękit, granat, zieleń oceanu i czerwień wiśni) uzupełnia gamę pięciu dostępnych do tej pory lakierów.

W celu zapewnienia wyższego komfortu jazdy, w samochodzie wprowadzono zmiany wpływające na znaczne obniżenie poziomu hałasu. W licznych częściach pojazdu zastosowano nowe części: w komorze silnika zwiększono grubość wkładki wygłuszającej w przegrodzie czołowej, natomiast w kabinie założono podwójne uszczelki w przednich drzwiach.

Nowa forma zewnętrznych lusterek wstecznych pozwoliła na zmniejszenie hałasu związanego z ruchem powietrza. W celu ograniczenia odgłosów jazdy i poprawy izolacji akustycznej zaproponowano w opcji poszycie tylnych nadkoli. Przyczynia się ono również do zabezpieczenia tych elementów. Ponadto w styczniu 2002 w Kangoo Express zostaną zamontowane grubsze o 22 % szyby w drzwiach przednich. W wyniku wszystkich tych zmian poziom hałasu zostanie obniżony o około 4 dB, przy ustabilizowanej prędkości 130 km/h.

W układzie hamulcowym wprowadzono również znaczące zmiany. Przednie tarcze mają nowe wymiary, ze średnicą zwiększoną z 238 do 259 mm. Ponadto w Kangoo Express pojawia się dość rzadka na rynku samochodów dostawczych funkcja Wspomagania Nagłego Hamowania, dostępna w opcji z ABS z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania EBV.

Istotne modyfikacje zastosowano w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. W zakresie konstrukcji w Kangoo Express wprowadzono nowe wzmocnienia ramy drzwi przednich oraz wzmocnienia progów. W celu zapewnienia ochrony osobom podróżującym samochód wyposażono seryjnie w przednią poduszkę powietrzną z programowanym napełnianiem oraz w opcji – w poduszkę pasażera. Należy przypomnieć też, że w Kangoo Express wykorzystano całe bogate doświadczenie Renault w dziedzinie zabezpieczenia pasażerów, poprzez zastosowanie napinaczy i ograniczników naciągu 400 kg wbudowanych w przednie pasy bezpieczeństwa, oraz zagłówków o podwyższonym poziomie ochrony.

Bezpieczeństwo osób i samego samochodu i przewożonych towarów, zwłaszcza w czasie dostaw w mieście, zapewnia dostępny w całej gamie Kangoo Express system automatycznego blokowania zamków drzwi podczas jazdy, wraz z centralnym zamkiem sterowanym nadajnikiem. Po przekroczeniu prędkości 7 km zamki drzwi zostają automatycznie zablokowane. Oczywiście funkcję tę można wyłączyć.

Gama silników zmieni się wraz z pojawieniem się w styczniu 2002 silnika benzynowego 1.2 16V/75 KM. Przypomnijmy, że ta najnowsza wersja benzynowego silnika wielozaworowego Renault, montowana już w Twingo i Nowym Clio, rozwija moc 75 KM (55 kW) przy 5 500 obr./min. i osiąga moment obrotowy 105 Nm (11 mkg) przy 3 500 obr./min. Nowy silnik zapewnia zadowalający komfort jazdy i oszczędne zużycie paliwa - 7,0 l / 100 km w cyklu mieszanym, czyli podobne jak w silniku 1.2 60 KM.

W ofercie wersji diesel Kangoo Express znajdują się nadal oszczędne silniki 1.9D 55 i 65 KM oraz charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa i wysokimi osiągami turbo diesel z wtryskiem bezpośrednim 1.9 dTi 80 KM.

Oprócz oszczędnego zużycia paliwa zarówno wersje z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi, zapewniają niskie koszty eksploatacji, przy częstotliwości wykonywania przeglądów co 30 000 km (za wyjątkiem silnika 1.9D, w przypadku którego ta częstotliwość wynosi 15 000 km), co dla klientów używających pojazdu do celów zawodowych stanowi niebagatelny atut.

Renault potwierdza, że chce być obecne w segmencie LPG i wprowadza nową wersję Kangoo Express 1.2 LPG. Uwzględniając nowe normy ochrony środowiska Euro III / Euro 2000, konstruktor opracował, we współpracy z Sagem, niespotykany dotąd, wielopunktowy układ wtrysku gazu LPG. Istotną innowację tego układu stanowi automatyczne przełączenie na tryb benzynowy, gdy zbiornik gazu jest pusty. Nowy układ pozwolił również znacznie zwiększyć komfort jazdy i wydajność oraz obniżyć stopień emisji zanieczyszczeń do środowiska, zapewniając w ten sposób identyczny poziom jakości i wygody jak w pojazdach klasycznych.

KANGOO EXPRESS 4x4

Kangoo Express 4x4 został wyposażony w zewnętrzne elementy przydatne podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych, jak np.: specyficzne zderzaki z przodu i z tyłu, stanowiące dodatkowe zabezpieczenie pojazdu. W celu zwiększenia zdolności dostosowania się samochodu do każdego terenu w Kangoo Express 4x4 zamontowano 15-calowe, blaszane obręcze na koła "Aria" i podwyższono prześwit o 40 mm. Kangoo Express 4x4 prezentuje się więc zupełnie inaczej niż wersja z napędem na 2 koła.

Podobnie jak w gamie wersji z napędem 4x2, nową kolorystykę wnętrza w jasnym kolorze gałki muszkatołowej, o dwóch odcieniach, połączono z obiciami "Tortella". Koło zapasowe zostało przeniesione do wnętrza samochodu i umieszczone w położeniu pionowym. W celu zachowania optymalnej przestrzeni ładunkowej i zapewnienia łatwego załadunku, wprowadzono trzy wsporniki, które są montowane w trzech różnych miejscach. Wybór miejsca zależy od typu nadwozia (bez drzwi bocznych, rozsuwanych, z jednymi drzwiami bocznymi lub z dwoma) i od rodzaju przegrody (nieruchoma lub obrotowa).

Jako wielofunkcyjny pojazd dostawczy Kangoo Express 4x4 oferuje możliwość jazdy w najróżniejszych warunkach, łącząc w sobie wydajność i niski koszt eksploatacji. Wersję tę wyposażono w sprzęgło hydrauliczne o zmiennej charakterystyce oraz most tylny pochodzący z Nissana. Przejście do trybu 4x4 dokonuje się automatycznie, bez udziału kierowcy, w sytuacji, gdy przednie koła zaczynają się ślizgać.

Sprzęgło hydrauliczne o zmiennej charakterystyce steruje automatycznie rozdziałem momentu obrotowego na przednie i tylne zawieszenie, w zależności od warunków użytkowania i zgodnie z trzema trybami pracy, których użycie zależy od prędkości pojazdu. Te trzy tryby umożliwiają osiagnięcie optymalnego przeniesienia momentu obrotowego, zużycia paliwa i osiągów. Ponadto, sterowany elektronicznie system antypoślizgowy oddziaływuje na przednie koła, aby zapobiec utracie własności jezdnych. Odnotować należy, że skrzynia biegów z podwójnym wyjściem została zapożyczona ze Scénica RX4.

W Kangoo Express 4x4 zachowano zawieszenie przednie typu Mac-Pherson, ale zastosowano wzmocnione elementy i zwiększone wychylenie. Zawieszenie tylne jest natomiast zupełnie nowe. Skonstruowane w oparciu o podobną koncepcję jak w modelu Scénic RX4, przypomina ono zawieszenie z wleczonymi wahaczami pozwalające uzyskać doskonały kompromis między komfortem jazdy a przyczepnością do wszystkich typów nawierzchni. Zespół tylnego zawieszenia i przekładni jest umocowany na ramie silnika, która z kolei została połączona z nadwoziem przy pomocy silentbloków tłumiących uderzenia i hałas.

Prześwit w Kangoo Express 4x4 osiąga 200 mm przy pustym pojeździe (180 mm, gdy pojazd jest załadowany), a wartości określające zdolność jazdy tego modelu w trudnych warunkach terenowych przedstawiają się następująco:
- Kąt wejścia: 27° pojazd obciążony / 28° pojazd pusty
- Kąt zejścia: 28° pojazd obciążony / 35° pojazd pusty
- Kąt wierzchołka: 16° pojazd obciążony / 20° pojazd pusty
- Zdolność pokonywania brodu: 400 mm
- Ruszanie na wzniesieniu przy załadowanym pojeździe: 27%
- Maksymalne, jednostronne pochylenie jezdni możliwe do pokonania przy pustym pojeździe: 47%

Przy jeździe w trudnych warunkach terenowych blaszane elementy ochronne pod pojazdem zapewniają skuteczną ochronę zespołu napędowego, przewodów hamulcowych i paliwowych oraz zbiornika paliwa. Układ hamulcowy został wzmocniony przy pomocy czterech tarcz o średnicy 280 mm (z przodu - wentylowane). Uzupełnia go, montowany seryjnie w Kangoo Express 4x4, ABS wraz z systemem wspomagania nagłego hamowania. Połączenie tych elementów zapewnia Kangoo Express 4x4 znakomity poziom bezpieczeństwa czynnego. Koła 15-calowe, z oponami przystosowanymi do wszystkich typów nawierzchni, o wymiarach 185/65R15, opracowane specjalnie dla Kangoo 4x4, gwarantują optymalne przeniesienie mocy i momentu obrotowego. Kangoo Express 4x4 zachowuje w ten sposób bardzo dobre właściwości jezdne na każdej nawierzchni, przy jednakowym przyspieszeniu i zużyciu paliwa.

Kangoo Express 4x4 jest wyposażony w silnik turbo diesel 1.9 dCi Common Rail, specyficzny dla Kangoo 4x4, pochodzący od wersji montowanej w modelach Mégane i Scénic. Silnik ten dostosowano do funkcji, jakie ma pełnić Kangoo 4x4 : jego moc celowo ustalono na poziomie 80 KM (59 kW przy 4 000 obr./min), aby zapewnić optymalną relację między osiągami a kosztem eksploatacji. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu 180 Nm (18,7 mkg), który jest osiągany przy 2 000 obr./min, uzyskano optymalny komfort jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach. Udało się także ograniczyć zużycie paliwa do 7,4 l / 100 km w cyklu mieszanym.

Stworzony w oparciu o nową gamę Kangoo Express, Kangoo Express 4x4 został oczywiście wyposażony we wszystkie innowacje, jakie wprowadzono do wersji z napędem na 2 koła w dziedzinie wzmocnienia konstrukcji

Źródło: Renault