Nowa, bardziej dynamiczna Thalia

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia06.04.2002
Wyprodukowana w ponad 125 000 egzemplarzy od czasu jej wprowadzenia na rynek w 1999 roku, Thalia cieszy się ogromnym powodzeniem. Ośmielony tym sukcesem koncern Renault zamierza od kwietnia 2002 ...

Bardziej dynamiczna i zrównoważona linia.

Ta wersja zawiera ewolucyjne rozwiązania wyglądu zewnętrznego, które wykorzystano w nowym Clio w roku 2001. Styliści pracowali nad trzema kierunkami rozwoju: wzmocnieniem osobowości, zaakcentowaniem dynamiki i poprawą jakości.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 1 Po całkowitym liftingu maska samochodu nawiązuje teraz do stylu zapoczątkowanego przez model Renault Vel Satis, wprowadzając jednak własne nowe elementy. Pokrywy chłodnicy umieszczone po obu stronach logo są przecięte trzema wkomponowanymi w nie paskami. Maskę zdobi przechodzące przez środek wypukłe "żeberko", natomiast wzdłuż boków pokrywy ciągnie się ozdobny pasek. Nowe reflektory przednie z regulacją kąta pochylenia wiązki świetlnej, z migaczami umieszczonymi w górnej części, rozciągają się ku górze sięgając bocznych ścian nadwozia.

Nowe błotniki przednie, typu Noryl, są bardziej wyprofilowane i stanowią przedłużenie linii pokrywy silnika i przedniej bocznej osłony zderzaka. Koła 14’’ wzmacniają dynamikę i osadzenie pojazdu na drodze.

Z tyłu można zauważyć listwę ochronną, nadającą samochodowi lekkości linii. Nowe pokrywy kół typu Ursa i Pragma, tak jak obręcze z lekkiego stopu typu Equation uzupełniają harmonię wizerunku zewnętrznego samochodu.

Wreszcie nowa Thalia posiada bagażnik o pojemności 510 litrów, co sytuuje ją na czele samochodów swojej kategorii.

Cieplejsze i lepiej wyposażone wnętrze.

Wewnątrz nowej Thalii deska tablicy rozdzielczej zmienia się pod względem stylistyki, funkcjonalności i wyglądu dzięki zastosowaniu nowych materiałów połączonych z nowymi włóknami sztucznymi i nowym wystrojem wnętrza. W ten sposób wrażenia dotykowe i harmonia kolorów otaczają użytkownika cieplejszą i bardziej dynamiczną atmosferą, a także bardzo dobrym poziomem jakości.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 2 Deska tablicy rozdzielczej jest dwukolorowa – część górna w kolorze szarym, a część dolna, schowek na rękawiczki i konsola środkowa mają kolor beżowy, tak samo jak tapicerka drzwi.

W wersji Dynamique, w górnej części tablicy rozdzielczej pojawia się centralny wyświetlacz. Wyświetlacz ten, idealnie dopasowany do stylistyki tablicy rozdzielczej, wskazuje godzinę, temperaturę na zewnątrz oraz częstotliwość lub nazwę wybranej stacji radiowej.

Tak jak wszystkie samochody gamy Renault, nowa Thalia przyjęła nowy styl nazewnictwa poszczególnych standardów wyposażenia. Istniejące już trzy, a nie dwie, wersje zostały ochrzczone odpowiednio Authentique, Expression oraz Dynamique.

Na tych poziomach wyposażenia będą dostępne odpowiednio trzy wersje kolorów tapicerki: kolor szary "Voile" dla wersji Authentique, tonacja granatowa "New Clic" dla wersji Expression i w ciemna tonacja "Arsene-Mossa" (dostępna w drugiej połowie 2002) dla wersji Dynamique. W trosce o komfort już od wersji Expression dostępne są w standardzie elektrycznie podnoszone szyby z mechanizmem sterującym umieszczonym w drzwiach. Drzwi obite są tapicerką zgraną kolorystycznie z fotelami i posiadają standardowo wmontowane głośniki.

Wszystkie modele dysponują nowym rodzajem kierownicy, z funkcją regulacji wysokości dostępną jako standardowe wyposażenie już na poziomie Authentique.

Prawdziwe atuty w dziedzinie bezpieczeństwa

Od wielu lat koncern Renault czyni z bezpieczeństwa jedną ze swoich osi strategicznych i konsekwentnie realizuje ją w produktach całej gamy. Nowa Thalia proponuje rzadkie w swoim segmencie środki bezpieczeństwa, takie jak ABS (w wersji Dynamique), 2 przednie poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa wyposażone w napinacze i ograniczniki napięcia. W opcji dostępne są również boczne poduszki powietrzne.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 3 W zakresie bezpieczeństwa pasażerów, nowa Thalia dysponuje szerokim wachlarzem wyposażenia wysokiej jakości, co plasuje ją w czołówce swojego segmentu w tej dziedzinie.

Już od podstawowej wersji wyposażeniowej Thalia oferuje w seryjnej sprzedaży następujące elementy:
- poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera,
- napinacze pasów i wbudowane ograniczniki napięcia (400 daN) na przednich siedzeniach.
- trzy regulowane w pionie zagłówki dla pasażerów siedzących z tyłu
- odłączalna poduszka powietrzna pasażera, w przypadku instalacji na tym siedzeniu fotelika dziecięcego. Kontrolka na tablicy rozdzielczej sygnalizuje odłączenie poduszki powietrznej.
- 3 trzypunktowe pasy na siedzeniach tylnych.
- ABS w wersji Dynamique

Aby zapewnić pasażerom nowej Thalii najwyższy poziom bezpieczeństwa, wśród opcji dostępny jest dodatkowy wybór wyposażenia.
- ABS
- Boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową.

Przyjemność prowadzenia samochodu i wzrastający komfort jazdy

Już teraz określany jako referencja dla swojego segmentu, dzięki udanemu połączeniu dobrych osiągów z odpowiednim komfortem, jak również doskonałości działania układu napędowego w wersji z silnikiem na benzynę, nowa Thalia została wyposażona w nowy silnik turbo diesel 1,5 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wspomaganym systemem Common Rail o mocy 65KM.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 4 Koncern Renault opracował niepowtarzalny silnik turbo diesel 1.5 dCi. Aby osiągnąć dobre połączenie oraz równowagę pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa, z jednoczesnym osiągnięciem zwartości bryły silnika, który nie powinien zajmować dużo miejsca pod maską, Renault zdecydował się zainstalować lekki diesel o małej pojemności (1461 cm³). Ma to na celu do minimum zmniejszyć tarcia mechaniczne, co przy dodatkowym turbodoładowaniu kompresorem zapewnia większą przyjemność prowadzenia tego pojazdu. Poza kompaktową bryłą silnika, jego dodatkowym atutem jest jego ciężar – zaledwie 127 kilogramów!

Zaawansowana technologia wtrysku paliwa silników diesel

System wtrysku paliwa Common Rail, opracowany wspólnie z firmą Delphi Automotive Systems, jest systemem szczególnym i stanowi absolutną nowość na rynku. O ile kolista forma szyny (maksymalne ciśnienie wewnątrz kuli wynosi 1400 barów) wyróżnia ją od zwykłej tradycyjnej szyny, jej zaletę stanowią przede wszystkim same wtryskiwacze, jak również udoskonalony system sterowania wtryskiem. Ten nowy system zwany Common Rail wyróżnia się tym, że ciśnienie zostaje nadane tylko absolutnie niezbędnej ilości paliwa, co polepsza jego wydajność i w efekcie zmniejsza jego globalne zużycie.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 5 System ten jest ponadto wyposażony w osobny system dawkowania dla każdego wtryskiwacza, co pozwala na osobne sterowanie przepływem oraz dystrybucją paliwa dla każdego z nich. Poza tym, w celu stałej optymalizacji ilości spalanego paliwa, został zainstalowany mechanizm kontroli oraz autokorekty ilości pobieranej przez system ilości paliwa, co pozwala na dokonywanie co jakiś czas na korekty jego ilości, co w innych samochodach jest niemożliwe.

Ten wysoko zaawansowany technologicznie system pozwala więc uzyskać lepszą jakość spalania, głównie w fazie przedwtryskowej, która jest stale korygowana pod kątem ilości podawanego paliwa. Faza przed wtryskiem paliwa (wtrysk wstępny) odgrywa decydującą rolę w procesie podwyższania temperatury oraz ciśnienia w komorze spalania, gdyż pozwala na ograniczenie charakterystycznych dla silników diesla "kaszlnięć" i wystrzałów. System kontroli silnika wysyła serię testową do wtryskiwacza cylindra w fazie wydechu. W momencie gdy impuls testowy powoduje mini-eksplozję, zostaje to wychwycone przez czujnik hałasu, który wysyła informację o tym do licznika. Ten z kolei precyzyjnie określając czas reakcji wtryskiwacza na to zdarzenie, może wprowadzić, o ile jest to konieczne, odpowiednią korektę. W ten sposób wtrysk wstępny jest zawsze odpowiednio dobrany i dostosowany do warunków przez cały okres żywotności silnika, co ma znaczący wpływ na polepszenie komfortu jazdy (brak hałasu lub jego znaczące się zmniejszenie), osiągów, jak również na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza przez zespół napędowy.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 6 Wtryskiwacze charakteryzują się niezwykłym poziomem zaawansowania technologicznego. To właśnie ciśnienie paliwa wprawia w ruch iglicę, która otwiera i zamyka wtryskiwacz. Użycie tej technologii pozwoliło zminiaturyzować komponenty tego mechanizmu. Mniejsze niż zwykle sprężyny oraz mniejsza cewka zapłonowa, wprowadzona do korpusu wtryskiwacza, pozwalają na redukcję działających tam napięć mechanicznych. Czas reakcji wtryskiwaczy na żądanie został w ten sposób ograniczony do minimum, co pozwala na dokonywanie wtrysku wstępnego tuż przed głównym podaniem paliwa, co dodatkowo zmniejsza poziom emitowanego hałasu. Sekcja przewodów i zaślepek, jak również powierzchnie, na które naciska paliwo w obrębie zaworów oraz iglicy są przedmiotem niezwykle dokładnych obliczeń w zakresie parametrów działających na nie sił. Powierzchnia tych komponentów wymaga również absolutnie rygorystycznie kontrolowanego procesu produkcji.

Ustawienie procesu otwierania i zamykania zaworu podawania paliwa przez specjalną cewkę pozwala na tworzenie okresów równowagi i nierównowagi ciśnienia w przewodach. W momencie otwarcia się zaworu najpierw spada ciśnienie w samej komorze, a następnie w belce i w korpusie samego wtryskiwacza. Ciśnienie paliwa na poziomie iglicy staje się większe od nacisku sprężyny, co powoduje powrót iglicy i początek wtrysku. Po zamknięciu się zaworu ciśnienia, te ponownie się równoważą. Łączne ciśnienie wywierane przez paliwo oraz sprężynę staje się wyższe od ciśnienia paliwa wokół iglicy, co powoduje jej powrót i zakończenie tym samym cyklu wtrysku paliwa.

Komfort jazdy, zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie emisji zanieczyszczeń

Wspomniany nowy silnik 1,5 dCi został opracowany tak, aby był zgodny z podstawowym wymogiem stawianym przez Renault w zakresie projektowania swoich silników: poszanowaniem środowiska. Dzięki silnikowi diesel nowej generacji, nowa Thalia oznaczona symbolem jednostki napędu 1.5 dCi, spala jedynie 4,7 l/100 km w mieszanym cyklu jazdy typu europejskiego, to znaczy przy obniżeniu poziomu emisji dwutlenku węgla do poziomu 126 g/km. W ruchu miejskim, natomiast, mniejsza pojemność oraz mniejszy ciężar silnika dają w efekcie poważne zmniejszenie zużycia paliwa.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 7 Postęp w tych dziedzinach, w przeciwieństwie do oferty niektórych konkurencyjnych koncernów samochodowych, został osiągnięty bez szkody dla komfortu i przyjemności prowadzenia oraz osiąganych parametrów technicznych oraz bez uciekania się do podstępów, jak na przykład obniżania ciężaru przez "rozbieranie" auta z elementów wyposażenia lub zbytnie wydłużenie skoków skrzyni biegów, co wyraźnie odbija się na komforcie prowadzenia tego pojazdu.

1.5 dCi 65 KM - Z momentem obrotowym 160 Nm dostępnym już przy najniższych prędkościach obrotowych, silnik 1.5 dCi umożliwia dynamiczną jazdę. W odniesieniu do silnika 1.9D 65 KM, zwiększenie momentu obrotowego wynosi +33% (+ 40 Nm). Elastyczność i rezerwa mocy przy niskich prędkościach obrotowych są dodatkowo polepszone przez zastosowanie turbosprężarki KKK o niskiej bezwładności i krótkich czasach reakcji.

Obok nowego silnika diesel, gama silników benzynowych została poszerzona przez najnowszą jednostkę 1.6 16v 107 KM, która uzupełnia jednostkę napędową 16-zaworową najnowszej generacji: 1.4 16v 98 KM.

Nowa, bardziej dynamiczna Thalia 8 Silniki zostały opracowane pod kątem spełniania podstawowych zadań: zapewnienia komfortu jazdy, kontroli i ograniczenia zużycia paliwa, ochrony środowiska i niezawodności. Silniki benzynowe nowej generacji, posiadają wspólne cechy. Mają głowice 16-zaworowe z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy oraz wałki rozrządu rurowe (drążone) zapewniające zmniejszenie masy (zysk 400 g na wałku). Rozrząd z zapadkami rolkowymi z hydraulicznym kasowaniem luzu stanowi również specjalne rozwiązanie i umożliwia zmniejszenie o 50% tarć układu rozrządu. Długość przewodów dolotowych została zoptymalizowana dla zapewnienia większej elastyczności i momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych bez wpływu na wyniki osiągane przy wysokich prędkościach obrotowych.
1.4 - Rozwijając moc 55 KW (75 KM) przy 5500 obr./min., silnik o pojemności 1390 cm³ łączy komfort użytkowania z przyjemnością jazdy. Z maksymalnym momentem obrotowym 114 Nm (11.7 mkg) przy 4250 obr./min., silnik 1.4 zapewnia Thalii powodzenie i wysoką jakość zarówno przy jeździe rejsowej, jak i po mieście, ze zużyciem na poziomie (w cyklu mieszanym - 7,1 l/100 km przy emisji 168 g CO2/km).
1.4 16v - Od momentu pojawienia się, silnik 16-zaworowy natychmiast podbił serca kierowców swoją dynamiką i doskonałymi osiągami. Dzięki mocy 72 KW (98 KM) przy pojemności 1390 cm³, silnik ten zapewnia doskonały komfort jazdy. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 127 Nm (13 mkg), którego 90 % jest dostępne w szerokim zakresie od 2000 do 5750 obr./min. Taka elastyczność silnika umożliwia wydłużenie przełożeń 4 i 5 biegu w celu zwiększenia komfortu jazdy na długich trasach. Przeznaczony dla klientów poszukujących żywotnej jednostki napędowej, zapewniającej dobre osiągi i zapewniającej niskie zużycie, nowa Thalia 1.4 16v łączy przyjemność użytkowania sportowego samochodu z prawdziwym komfortem jazdy przy niskim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 7 l/100 km (165 g CO2/km).
1.6 16v - Silnik 1.6 16v (K4M) osiąga 77 kW (107 KM) przy 5750 obr./min. oraz posiada maksymalny moment obrotowy 148 Nm (15,7 mkg) przy 3750 obr./min. z czego 90% jest dostępne od 2500 do 5500 obr./min. W użytkowaniu ten 16 zaworowy silnik wykazuje się dynamiką i zapewnia komfort jazdy, zachowuje dużą liniowość i pracuje bez szarpnięć przy niskich lub średnich obrotach. Przy takim poziomie mocy Thalia potwierdza wysoką jakość w jeździe sportowej lub w czasie podróży z zachowaniem pełnej kontroli zużycia paliwa na niskim poziomie. Z 7,1 l/100 km (168 g CO2/km) w cyklu mieszanym europejskim, nowa Thalia plasuje się wśród najbardziej ekonomicznych samochodów w swoim segmencie.

Począwszy od poziomu Authentique, Thalia posiada pełną paletę wyposażenia bezpieczeństwa aktywnego i biernego oraz wyposażenia związanego z komfortem:
- poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera,
- napinacze pasów i wbudowane ograniczniki napięcia (400 daN) na przednich siedzeniach.
- 3 zagłówki regulowane w pionie
- odłączalna poduszka powietrzna przedniego pasażera,
- 3 trzypunktowe pasy na siedzeniach tylnych.
- Regulacja kierownicy na wysokość
- Podwójne reflektory

Poziom wyposażenia Expression to dodatkowo:
- Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
- Elektrycznie podnoszone przednie szyby
- Elektryczna regulacja lusterek
- Reflektory przeciwmgłowe
- Centralny zamek sterowany falami radiowymi
- Regulacja wysokości fotela kierowcy

W wersji Dynamique Thalia posiada wyposażenie wersji Expression z dodatkowym wyposażeniem:
- ABS
- Felgi ze stopu metali lekkich
- Wyświetlacz centralny
- Radio 4x15W

Źródło: Renault Polska