Renault Kangoo Be Bop Z.E.

Renault Kangoo Be Bop Z.E.14.07.2009
W 2011 roku rozpocznie się masowa sprzedaż samochodów elektrycznych Renault. Jednak już teraz francuski koncern prezentuje prototyp samochodu elektrycznego Kangoo be bop Z.E. Samochód ten dysponuje technologią ...

...bardzo zbliżoną do tej, w którą wyposażone będą w przyszłości seryjnie produkowane samochody – znajdującą się obecnie w fazie prac rozwojowych.

W celu optymalnego wykorzystania energii, Kangoo be Bop Z.E. – podobnie jak concept car pokazany na Światowym Salonie Samochodowym w Paryżu (Z.E. Concept) – jest wyposażony w światła z diodami elektroluminescencyjnymi o niskim poborze prądu (przód i tył).

Renault Kangoo Be Bop Z.E. 1Ponadto, również w celu obniżenia zużycia energii, poprawiona została jego aerodynamika. Kangoo be bop Z.E. posiada pełne obręcze kół, a jego prześwit został obniżony o 20 mm w stosunku do wersji konwencjonalnej.

Kangoo be bop Z.E. posiada na bokach nadwozia świetlny wskaźnik informujący o stanie naładowania akumulatorów. Wskaźnik ten pojawia się z chwilą wciśnięcia przez użytkownika przycisku pilota centralnego zamka. Wewnątrz znajduje się stale widoczny dla użytkownika drugi wskaźnik, usytuowany po lewej stronie zespołu zegarów. Opracowany na bazie konwencjonalnego Kangoo be bop, Kangoo be bop Z.E. wyróżnia się niebieskim kolorem nadwozia. Umieszczone na osłonie chłodnicy i obręczach kół logo Renault posiadają niebieskawe, chromowane, matowe wykończenie. Umieszczone w kabinie, na elementach sterowania pojazdem akcenty w kolorze matowego chromu lub metalizowanej, fluoryzującej zieleni nadają Kangoo be bop Z.E. wyjątkowy wygląd. Ponadto Kangoo be bop Z.E. posiada unikalną tapicerkę z szarego weluru ze wzorem obwodów scalonych.

W 100% elektryczny zespół napędowy
Kangoo be bop Z.E. jest samochodem w 100% elektrycznym o zerowej emisji w fazie użytkowania. W związku z tym, nie emituje on jakichkolwiek ilości CO2, spalin i cząstek stałych.

•Silnik
Renault Kangoo be bop Z.E posiada silnik elektryczny o mocy 44 kW (60 KM), osiągający 12 000 obr./min. Jego sprawność energetyczna jest bardzo wysoka i sięga 90%, a więc jest znacznie wyższa od wynoszącej około 25% sprawności silników spalinowych (wynikającej ze znacznie większych strat energetycznych). Maksymalne dopuszczalne obroty wynoszą 12 000 obr./min. Silnik elektryczny zapewnia bezzwłocznie maksymalny, stały moment obrotowy na poziomie 190 Nm. Przyspieszenia nawet na najniższych obrotach są bardzo dynamiczne. Silnik elektryczny odznacza się ponadto unikalną, właściwą tylko dla niego cechą: jest wyjątkowo cichy.

Renault Kangoo Be Bop Z.E. 2 •Reduktor
Elektryczny silnik Kangoo be bop Z.E. współpracuje z reduktorem zastępującym skrzynię biegów, w którą wyposażone są silniki spalinowe. Reduktor ten posiada tylko jedno stałe przełożenie. Zapewnia on pojazdowi płynne, pozbawione wszelkich szarpnięć przyśpieszenia. Z uwagi na brak sprzęgła w tego typu rozwiązaniu nie występuje groźba zatrzymania silnika.

•Elektronika mocy
Energia elektryczna dostarczana jest do silnika za pośrednictwem wyposażonego w falownik elektronicznego bloku zasilania. Falownik przekształca prąd stały o napięciu 400V w trójfazowy prąd zmienny zasilający uzwojenie stojana i wirnika. Podobnie jak moduły elektroniczne, steruje on również mocą i momentem obrotowym silnika elektrycznego. Usytuowany w tym samym miejscu co falownik, transformator przekształca prąd stały o napięciu 400V docierający z akumulatora układu trakcyjnego w prąd stały o napięciu 12V do zasilania standardowej pokładowej instalacji elektrycznej oraz funkcji dodatkowych Renault Kangoo be bop Z.E (oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, radioodtwarzacz, elektryczne podnośniki szyb, itp.).

Moduł sprzęgający zapewnia doprowadzenie mocy do poszczególnych elementów silnika, akumulatora, układu klimatyzacji i układu ogrzewania. Moduł ten jest również wyposażony w układ ładowania, przekształcający prąd zmienny o napięciu 220V w prąd stały o napięciu 400V w celu doładowania akumulatora.

Akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji
Akumulator składa się z 48 modułów, każdy z nich zawiera 4 ogniwa podstawowe. To właśnie w tych ogniwach przebiegają reakcje elektrochemiczne, umożliwiające wytwarzanie prądu lub magazynowanie energii. Każdy z modułów jest zbliżony rozmiarami do notebooka. Są one ułożone w dwóch rzędach obok siebie. Cztery ogniwa podstawowe każdego z modułów wytwarzają prąd o napięciu 8,4V, co dla wszystkich 48 modułów akumulatora daje prąd o łącznym napięciu 400V.

Renault Kangoo Be Bop Z.E. 3 Zainstalowany w tym prototypie akumulator odznacza się pojemnością energetyczną wynoszącą 15 kWh. Zapewnia to modelowi Renault Kangoo be bop Z.E. zasięg około 100 km. Za półtora roku seryjne modele Renault z napędem elektrycznym będą dysponowały udoskonalonymi akumulatorami, zapewniającymi im zasięg około 160 km (w rzeczywistych warunkach użytkowania). Kangoo be bop Z.E. jest wyposażony w innowacyjne, kompaktowe akumulatory litowo-jonowe produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną wspólnie w kwietniu 2007 roku przez Nissana i firmę NEC. W zakresie parametrów użytkowych akumulatory te przewyższają niklowo-wodorkowe akumulatory starszej generacji pod każdym względem – zarówno wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa, jak i opłacalności. Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci, którego występowanie stwierdza się po szeregu cykli niepełnego ładowania i który powoduje spadek pojemności klasycznych akumulatorów. Akumulatory AESC są typu bezobsługowego i powinny utrzymać od 80 do 100% swojej pojemności w okresie średnio około 6 lat. Ponadto będą one mogły być poddawane krótkim doładowaniem bez groźby pogorszenia ich pojemności.

Kompaktowy zespół akumulatorów litowo-jonowych umożliwia optymalizację zabudowy samochodu i nadaje się do wszelkiego rodzaju zastosowań. W Renault Kangoo be bop Z.E. ważący 250 kg akumulator jest umiejscowiony pod podłogą samochodu, między przednimi a tylnymi siedzeniami. Jego zamontowanie wymagało dokonania szeregu modyfikacji w konstrukcji seryjnego Kangoo be bop. Środkowa część podłogi Kangoo be bop została zmodyfikowana dla potrzeb zamontowania akumulatora bez konieczności zmiany rozstawu kół pojazdu.

Z uwagi na podwyższoną o 45 mm podłogę:
• prowadnice przednich foteli zostały umieszczone bezpośrednio pod siedziskami, aby zachować identyczną wysokość siedziska,
• prześwit został obniżony o 20 mm w celu zachowania łatwego dostępu do tylnych siedzeń.

Renault Kangoo Be Bop Z.E. 4 Akumulator seryjnego Kangoo Express z napędem elektrycznym będzie umieszczony pod podłogą bagażnika i nie pomniejszy pojemności przestrzeni ładunkowej. Chłodzenie akumulatora odbywa się poprzez przepływ otaczającego powietrza dzięki wydajnemu odprowadzaniu ciepła przez jego aluminiową obudowę.

Należy również wspomnieć, że akumulatory litowo-jonowe nadają się do recyklingu oraz że Alians Renault-Nissan prowadzi prace nad procesami i systemem recyklingu dostosowanymi do akumulatorów samochodowych. W przeciwieństwie do klasycznych akumulatorów niklowo-kadmowych, akumulatory litowo-jonowe − zbudowane z elementów nietoksycznych (lit, tlenek manganu lub fosforan żelaza oraz grafit) − nie stanowią żadnego zagrożenia dla środowiska. Aby mieć bardziej globalne spojrzenie w zakresie niezbędnego zapotrzebowania na lit należy wiedzieć, że ważące 250 kg akumulatory AESC Aliansu zawierają zaledwie 3 kg litu. Według danych firm wydobywczych Chemetall i SQM, światowe zapasy litu są szacowane dziś na 14 do 17 milionów ton.

Prowadzenie samochodu z napędem elektrycznym − nowe doświadczenie
Prowadzenie samochodu z napędem elektrycznym stanowi nowego rodzaju doświadczenie. Bezgłośna praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny z chwilą wciśnięcia pedału gazu i płynność przyspieszeń tworzą zespół nowych punktów odniesienia w prowadzeniu pojazdu.

Specyficznymi cechami silnika elektrycznego są: wysoki moment obrotowy dostępny już przy najniższych obrotach oraz bezzwłoczne osiąganie maksymalnej mocy. Dzięki tym cechom Renault Kangoo be bop Z.E. odznacza się bardzo dużą dynamiką przy ruszaniu z miejsca oraz podczas przyspieszania przy małych prędkościach. Dzięki zastosowaniu reduktora samo przyspieszanie jest niezwykle płynne (od 0 do 50 km/h w ciągu 6 sekund), co przyczynia się do znacznego zwiększenia komfortu prowadzenia pojazdu.

Renault Kangoo Be Bop Z.E. 5 Z chwilą wciśnięcia pedału gazu, litowo-jonowy akumulator zaczyna zasilać silnik elektryczny. Silnik przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, przenoszoną następnie na koła pędne. Akumulator jest ponownie doładowywany podczas kolejnych faz wytracania prędkości przez pojazd. Kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału przyspieszenia, energia kinetyczna pojazdu jest odzyskiwana przez silnik, który przekształca ją w energię elektryczną. Wytworzony tym sposobem prąd służy do ponownego doładowania akumulatora.

Pozostałe właściwości jezdne (kontrola przechyłów bocznych, układ kierowniczy, itp.) są identyczne jak w przypadku Renault Kangoo be bop z silnikiem spalinowym. Również dźwięk pracującego silnika elektrycznego zmusza do wyrobienia sobie zupełnie nowych punktów odniesienia. Na wolnych obrotach jest on całkowicie bezgłośny. Ruszanie z miejsca jest wyczuwalne jedynie dzięki sygnałowi dźwiękowemu i zapaleniu się zielonej kontrolki. Podczas jazdy o pracy silnika informuje kierowcę jedynie właściwy dla silników elektrycznych cichy i bardzo dyskretny gwizd. Ponadto silnik elektryczny nie wytwarza niemal żadnych drgań, zapewniając znacznie wyższy poziom komfortu podróżowania w porównaniu do pojazdów z silnikiem spalinowym.

Źródło: Renault