Megane - silnik 1.5 dCi w wersji 100-konnej

Megane - silnik 1.5 dCi w wersji 100-konnej07.01.2004
Wersja ta stanowi istotne uzupełnienie gamy silników wysokoprężnych i plasuje się między silnikiem 1.5 dCi 80 KM (60 kW) a 1.9 dCi 120 KM (88 kW) oferowanymi już uprzednio w modelu Mégane ...

Mégane w wersji 3 i 5-drzwiowej dysponują już nową wersją silnika 1.5 dCi, którego moc została zwiększona do 100 KM (74kW).

Wywodząca się z jednostki 1.5 dCi 80 KM (60kW), nowa odmiana silnika K9K zapewnia wysoką przyjemność jazdy i niskie zużycie paliwa w segmencie samochodów kompaktowych. Wersja ta stanowi istotne uzupełnienie gamy silników wysokoprężnych i plasuje się między silnikiem 1.5 dCi 80 KM (60 kW) a 1.9 dCi 120 KM (88 kW) oferowanymi już uprzednio w modelu Mégane.

Megane - silnik 1.5 dCi w wersji 100-konnej 1 Wprowadzony do sprzedaży w czerwcu 2001 roku w modelu Clio w wersji o mocy 65 KM (48kW), silnik 1.5 dCi (K9K) był pierwszą jednostką, w której zastosowano system wtrysku paliwa Common Rail drugiej generacji. Wtrysk tzw. "kulisty" z nowoczesnym układem sterowania elektronicznego pozwala na lepszą kontrolę procesu spalania i to przez cały okres życia silnika. Jest to gwarancją znacznego obniżenia poziomu hałasu pracy silnika. Specjalna, zaawansowana technologia zastosowana w konstrukcji wtryskiwaczy zapewnia również optymalną wydajność układu zasilania i w konsekwencji, wyjątkowo niskie zużycia paliwa i niski poziom emisji zanieczyszczeń.

Nowa, 100-konna wersja silnika posiada wszystkie cechy wersji o mocy 65 i 80 KM, które zdecydowały o ich sukcesie i wprowadza nowe rozwiązania dotyczące układu doładowania i wtrysku paliwa.

Silnik 1.5 dCi 100 KM jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii skonstruowanej w technologii wielołopatkowej KKK. Zapewnia ona większe osiągi w wysokim zakresie obrotów, a jednocześnie niespotykaną elastyczność pracy przy niskiej prędkości obrotowej. Zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń utrzymują się na wzorcowum poziomie w tej kategorii silników: emisja CO2 nie przekracza 119 g / km w cyklu mieszanym.

Wtryskiwacze zostały zbudowane według tej samej technologii, co w wersjach o niższej mocy, jednakże ciśnienie wtrysku paliwa zwiększono z 1400 do 1600 barów. Ta zmiana spowodowała konieczność wzmocnienia niektórych części silnika takich jak korbowody, tłoki, czy łożyska główne wału korbowego.

Blok silnika 1.5 dCi 100 KM posiada również specjalną konstrukcję, co pozwala mu na utrzymanie czołowej pozycji pod względem cichej pracy (poziom hałasu pracy 71 dB według danych homologacyjnych).

Nowa wersja silnika oferowana w Mégane 3 i 5-drzwiowym uzupełnia ofertę silników wysokoprężnych modelu Mégane. Silnik ten jest dostępny już od poziomu wyposażenia Pack.

Źródło: Renault