Renault KANGOO Z.E. Concept

Renault KANGOO Z.E. Concept25.09.2009
Kangoo Z.E. Concept opracowane na bazie Renault Kangoo jest przykładem samochodu o zerowej emisji przeznaczonego dla firm. Wyposażono je w silnik elektryczny o mocy 70 kW osiągający moment obrotowy 226 Nm i akumulator litowo-jonowy.

Dzięki swojej długości 3,95 m i wysokości 1,85 m, Kangoo Z.E. Concept zwinnie porusza się w ruchu miejskim. Natychmiastowo dostępny moment obrotowy 226 Nm zapewnia mu dużą dynamikę przydatną podczas jazdy po mieście.

Renault KANGOO Z.E. Concept 1 SAMOCHÓD O ZEROWEJ EMISJI DLA FIRM
Kangoo Z.E Concept stanowi zapowiedź samochodu jutra przeznaczonego dla firm transportowych oraz firm zajmujących się lokalnymi dostawami. Kangoo Z.E. Concept zachowuje zalety Kangoo be bop pod względem komfortu, ilości miejsca i bezpieczeństwa. Posiada m.in. szeroki składany próg, pozwalający na postawienie przedmiotów lub łatwiejsze wsunięcie ładunku do bagażnika po otwarciu tylnej klapy.

DESIGN UMOŻLIWIAJĄCY OSZCZĘDZANIE ENERGII
Kangoo Z.E. Concept posiada design typowy dla samochodu elektrycznego, którego celem jest zmniejszenie zużycia energii do minimum przy jednoczesnym zaoferowaniu poziomu komfortu właściwego nowoczesnym samochodom.

Atermiczny lakier oraz tylko częściowo przeszklone nadwozie pozwalają na ograniczenie wahań temperatury. Nadwozie działa na tej samej zasadzie co termos. Składa się z podwójnej izolacyjnej ścianki pomiędzy powłokami, w której jest „uwięzione” powietrze. Jest to najlepszy znany obecnie materiał izolacyjny, pozwalający na zmniejszenie różnic temperatur pomiędzy kabiną a otoczeniem. Odpowiednie zabezpieczenie szyb również zapewnia optymalną izolację termiczną. Dzięki takim rozwiązaniom zmniejsza się zapotrzebowanie na klimatyzację lub ogrzewanie, które zużywają znaczną część energii wytwarzanej przez samochód.

Umieszczone na dachu baterie słoneczne zasilają system regulacji temperatury w kabinie. Schłodzenie powietrza wymaga dużej ilości energii. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury nawet na postoju lub po zatrzymaniu samochodu, dzięki czemu przy ponownym rozruchu zapotrzebowanie energetyczne układu klimatyzacji jest znacznie mniejsze.

Renault KANGOO Z.E. Concept 2 Układ ogrzewania i klimatyzacji został zaprojektowany pod kątem zapewnienia optymalnego bilansu energetycznego przy zachowaniu odpowiedniego poziomu komfortu. Przykładowo, jeśli temperatura wnętrza wynosi 15 stopni, ale zapewnimy delikatny nawiew w miarę możliwości jak najbliżej rąk i twarzy (np. ciepła kierownica), kierowca będzie miał wrażenie komfortu przy minimalnym zużyciu energii.

Lusterka boczne, które pogarszają parametry aerodynamiczne samochodów, zostały zastąpione wyprofilowanymi, energooszczędnymi kamerami. Są one zasilane przez baterie słoneczne umieszczone na dachu. Zapewniają kierowcy znacznie lepszą widoczność, zwłaszcza podczas manewrowania. Pełne obręcze kół ułatwiają przecinanie powietrza. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne. Diody LED cechują się wysoką sprawnością i trwałością, a jednocześnie niskim poborem energii.

INTERAKTYWNY, PROSTY W OBSŁUDZE SAMOCHÓD
Kangoo Z.E. Concept ułatwia użytkownikowi komunikację z samochodem, co znacznie ułatwia eksploatację. Samochód rozpoznaje na przykład zbliżających się pasażerów i sygnalizuje to za pomocą wyświetlanych logo. Jest ekologicznym samochodem. Zderzaki są na przykład wykonane z żelu poliuretanowego, który się łatwo odkształca, co pozwala na amortyzację drobnych stłuczek a jednocześnie podnosi poczucie bezpieczeństwa pasażerów i pieszych.

Czujnik umieszczony na zewnętrznej stronie drzwi samochodu informuje o pozostałym zasięgu. Podobnie jak wskaźnik w telefonach komórkowych, pozwala on na natychmiastowe wyświetlenie poziomu naładowania akumulatora.

Innowacyjny interfejs nawigacji pozwala na optymalizację zapotrzebowania na energię. Chodzi o ułatwienie przejazdów, aby zużywać jak najmniej energii. Dlatego też interfejsy, w które wyposażone jest Kangoo Z.E. Concept dostarczają informacji o najbliższych parkingach lub stacjach ładowania w zależności od pozostałego zasięgu. Samochód ostrzega i działa z wyprzedzeniem.

Renault KANGOO Z.E. Concept 3 W desce rozdzielczej jest również gniazdo do podłączenia telefonu komórkowego, który może przekazywać informacje między kierowcą a samochodem. Wykorzystanie telefonu komórkowego do nawigacji pozwala uniknąć konieczności posługiwania się komputerem pokładowym, który zużywa dużo energii.

Deska rozdzielcza jest podzielona na kilka części, w których zgrupowane są przełączniki różnych funkcji:
- minimalistyczny licznik, którego nowy kształt podkreśla specyfikę silnika elektrycznego;
- panel sterujący z touch-padem umieszczony między siedzeniami ułatwia wprowadzanie danych.

Kangoo Z.E. Concept stanowi zapowiedź przyszłego dostawczego samochodu elektrycznego Renault – prostego w obsłudze, praktycznego i odznaczającego się wysoką sprawnością.

Źródło: Renault