Nowe Renault Laguna

Nowe Renault Laguna06.12.2010 Nowe Renault Laguna zadebiutowało podczas tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu, od listopada można ją już kupić w salonach sprzedaży w Polsce. Z tej okazji nieco szczegółowiej prezentujemy ten model.

Wygląd zewnętrzny
Nowa Laguna zyskała bardziej wyrazisty przód nadwozia o dynamicznych liniach z czarną osłoną chłodnicy o perłowym połysku i dużej liczbie chromowanych elementów.

W wersji hatchback boczna linia nadwozia sięga aż do bagażnika, tuż poniżej tylnych, przydymionych świateł z diodami LED.

Nowe Renault Laguna 1Dzięki umieszczeniu w górnej części nadwozia, tylne światła przyczyniają się do podkreślenia ogólnej dynamiki pojazdu, tworząc przy tym charakterystyczny świetlny znak rozpoznawczy. Dwie chromowane końcówki wydechu przypominają – w najmocniejszych wersjach – o tym, że pod maską kryją się rasowe jednostki napędowe. Dla zapewnienia większej płynności linii nadwozia, antena radiowa została wbudowana w tylną szybę.

Nowe Renault Laguna Grandtour wyróżnia się silnym nachyleniem tylnej szyby oraz kształtem trzeciej szyby bocznej, podkreślającej sportową linię nadwozia. Odpowiednio wyprofilowane relingi dodają płynności sylwetce auta. Pomimo identycznego rozstawu osi jak w wersji hatchback (2,76 m), Nowa Laguna Grandtour wyróżnia się długością (4,80 m w porównaniu do 4,69 m w przypadku hatchbacka). Dłuższy tylny zwis pozwolił zwiększyć pojemność bagażnika do 501 litrów w konfiguracji 5-miejscowej. Przy złożonych fotelach pojemność zwiększa się do 1593 l.

Nowy wystrój kabiny
We wnętrzu Laguny zastosowano nowa tapicerkę skórzano-tkaninową o sportowym wyglądzie. Deska rozdzielcza rozciąga się na całą szerokość pojazdy i płynnie łączy się z konsolą środkową. Zadbano także o ergonomiczne rozmieszczenie wyświetlaczy i elementów umożliwiających kierowcy sterowanie pojazdem.

Precyzyjny układ kierowniczy
Zmniejszono przełożenie i usztywniono kolumnę kierownicy, dzięki czemu zwiększyła się precyzja działania układu kierowniczego, a co za tym idzie kierowca ma lepsze wyczucie drogi podczas dynamicznej jazdy. Przy przełożeniu 1/16 (skręt koła kierownicy o 16° odpowiada skrętowi kół o 1°) manewry są znacznie ułatwione, a auto jest niezwykle zwrotne. Zwiększona sztywność i systematyczne eliminowanie wszelkich luzów w układzie pozwoliły uzyskać bardziej bezpośrednie i precyzyjne wyczucie drogi, skracając czas reakcji między ruchem kierownicy i ustawieniem kół w pożądanym kierunku jazdy. Wersje z najsilniejszymi jednostkami napędowymi (2.0 T 170 aut. i dCi 180) są wyposażone w zmienne hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Pozostałe jednostki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w zespół elektropompy, który zapewnia zmienną siłę wspomagania poprzez zmianę wydatku pompy elektrycznej w zależności od warunków jazdy.

Nowe Renault Laguna 2Wydatek jest uzależniony od prędkości pojazdu oraz potrzebnego stopnia wspomagania (prędkość i kąt obrotu kierownicy), co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa dzięki elektrycznemu ustawieniu wydatku pompy na poziomie niezbędnego minimum.

System 4Control z 4 kołami skrętnymi
Opracowany wspólnie przez konstruktorów Renault i Renault Sport Technologies układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi działa w oparciu o elektroniczną kontrolę zachowania pojazdu w czasie jazdy. Umieszczony na kolumnie kierownicy czujnik wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do modułu systemu 4Control. Moduł ten, umieszczony w obrębie tylnego zawieszenia, zbiera również informacje o prędkości pojazdu pochodzące z modułu ESP/ABS. Moduł uwzględnia również prędkość obrotu kierownicy, wskazującą na sportową jazdę lub próbę ominięcia przeszkody.

Na podstawie powyższych parametrów moduł wydaje odpowiednie polecenie skrętu kół osi tylnej do zamontowanego w tylnym zawieszeniu siłownika elektrycznego. Precyzyjne modelowanie zachowania pojazdu w czasie jazdy pozwala non stop kontrolować zgodność z idealnym torem jazdy na podstawie informacji o manewrach wykonywanych przez kierowcę oraz rzeczywistego zachowania pojazdu na drodze.

Układ jezdny 4Control, wprowadzony po raz pierwszy w sportowych wersjach gamy (Laguna GT), następnie w Lagunie Coupe, jest obecnie dostępny z pośrednimi wersjami silnikowymi: dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów.

Jednostki napędowe
Silniki dCi:

  • Wersja dCi 110 KM (81 kW) przy emisji na poziomie 120 g CO2/km i spalaniu 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym, oferuje maksymalny moment obrotowy 240 Nm już od 2 000 obr./min).
  • Silnik M9R oferowany jest w czterech poziomach mocy: 130, 150, 175 (z automatyczną skrzynią biegów) i 180 KM (96, 110, 127 i 131 kW). Ta odznaczająca się maksymalnym momentem obrotowym 320 do 400 Nm jednostka niezwykle szybko i płynnie wchodzi na obroty aż do 5200 obr./min.

    Nowe Renault Laguna 3Zużycie paliwa wynosi od 5,2 do 5,7 l/100 km (6,2 w przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów), a poziom emisji CO2 w granicach od 136 do 163 g/km.

Silniki benzynowe:

  • 2.0 16V (M4R) rozwija moc 140 KM (103,4 kW) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 195 Nm. Przy zużyciu paliwa wynoszącym 7,5 l/100 l w cyklu mieszanym (173 g CO2/km), rozpędza nową Lagunę od 0 do 100 km w ciągu 9,1 sekundy.
  • 2.0 l Turbo 16V (F4Rt) rozwija moc 170 KM (125 kW) i osiąga maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Stanowi uzupełnienie oferty silników benzynowych i jest oferowany z automatyczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów Proactive (AJ0). Spalająca 8,7 l/100 km w cyklu mieszanym (201 g CO2/km) nowa Laguna 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w ciągu 30,2 s.

Wyposażenie
Nowa Laguna jest oferowana z dwoma rodzajami systemów audio:

  • 3D Sound by Arkamys® − standardowym systemem nagłośnienia w ofercie Renault,
  • Bose® Sound System − wysokiej klasy systemem nagłośnienia zapewniającym wierne odtwarzanie dźwięków i wysoki komfort odsłuchu na wszystkich miejscach w kabinie.

Oprócz tego znajdziemy w niej nowy system nawigacji Renault Carminat TomTom® LIVE ( w niektórych krajach oferowany jest również drugi system nawigacji: Carminat Bluetooth® DVD), system wspomagania parkowania przodem i tyłem, kartę Renault „hands free” trzeciej generacji, automatyczny hamulec postojowy, klimatyzację pracująca w trzech trybach automatycznych, system automatycznej ochrony przed szkodliwymi gazami

Bezpieczeństwo
Nowy model może również poszczycić się największą w tym segmencie skutecznością układu hamulcowego, w szczególności w teście wytrzymałości przy hamowaniu z rozgrzanymi tarczami (droga hamowania auta z 16-calowymi kołami, mierzona w końcowej próbie po 10 kolejnych hamowaniach ze 100 do 0 km/h wynosi 40 m). Układ hamulcowy został wyposażony w wentylowane tarcze o średnicy 280 do 296 mm z przodu i 300 mm z tyłu. Za wspomaganie nagłego hamowania odpowiedzialny jest zespół złożony z modułu elektronicznego i bloku hydraulicznego. W standardzie montowane są także układy ABS i ESP. Opcjonalnie dostępne są reflektory bi-ksenonowe, obracające się w zależności od prędkości pojazdu i kąta skrętu kierownicy.

Nowe Renault Laguna 4W aucie może być również zamontowany oferowany w opcji układ kontroli ciśnienia w oponach.

Nowa Laguna została wyposażona w układ 2 czujników, umieszczonych w przednich drzwiach i w środkowym słupku. Specjalny algorytm dostosowuje czas reakcji do siły zderzenia i aktywuje boczną poduszkę powietrzną nowej generacji z podwójną komorą (chroniącą klatkę piersiową oraz miednicę), wybierając jeden z 2 poziomów ciśnienia napełniania. Obowiązujące przepisy wymagają zapewnienia skuteczności tego układu do prędkości 50 km/godz. Wymagania wewnętrzne firmy Renault przewidują ochronę do 70 km/godz.

System ten składa się z 6 do 8 poduszek powietrznych (montowane w opcji na tylnych siedzeniach poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową) rozmieszczonych wokół pasażerów. Mechanizmy napinania w przednich pasach bezpieczeństwa montowane są obecnie na obu ich końcach (po stronie nawijacza i na końcu odcinka biodrowego). W połączeniu z wbudowanym w siedzisko zabezpieczeniem przed tzw. nurkowaniem, rozwiązanie to umożliwia, w razie zderzenia, dociśnięcie pasażerów do siedzeń, zapobiegając groźbie wysunięcia się ciała spod pasa. Wszystkie pasy bezpieczeństwa są obecnie pasami 3-punktowymi, wyposażonym w ograniczniki napięcia. Nowa Laguna jest wyposażona w świetlne kontrolki zapięcia pasów na wszystkich 5 siedzeniach oraz dodatkowo w brzęczyki na miejscach przednich.

Źródło: Renault