Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem EDC

Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem EDC23.05.2011
Od ponad roku Renault oferuje nową, 6-biegową skrzynię automatyczną EDC (Efficient Dual Clutch), zapewniającą znacznie niższy poziom zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnych skrzyń automatycznych (do 17% mniej, czyli o około 30 g CO2/km).

W tym celu przyjęto następujące rozwiązania techniczne:

  • podwójne suche sprzęgło, uruchamiane elektrycznymi siłownikami – pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie;
  • ustawienia parametrów pracy pozwalające na ograniczenie zużycia paliwa.

Skrzynia biegów EDC jest dostępna w całej gamie Megane w wersjach z najbardziej popularnym silnikiem dCi 110 FAP. Dzięki niskiej emisji CO2, Megane, Megane Coupe, Megane Grandtour z silnikiem dCi 110 FAP uzyskały znak Renault eco2 już po zaostrzeniu kryteriów jego przyznawania.

Atuty automatycznej skrzyni biegów EDC
W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w płynny sposób - komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.

W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) oraz biegu wstecznego. Konstrukcja ma cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne.

Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą elektrycznych siłowników sterowanych blokiem elektronicznym.

Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem EDC 1 W celu obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 inżynierowie Renault zdecydowali się na szereg rozwiązań konstrukcyjnych:

  • Technologia podwójnego, suchego sprzęgła, pozwalająca na ograniczenie oporów tarcia znanych z mokrych sprzęgieł lub przekładni hydrokinetycznych w tradycyjnych skrzyniach automatycznych;
  • Sterowanie dwoma sprzęgłami i synchronizatorami za pośrednictwem energooszczędnych siłowników elektrycznych;
  • Optymalne dopasowanie strategii zmiany przełożeń z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa: system zapewnia szybką zmianę przełożeń na wyższe, by doprowadzić do kontynuowania jazdy na możliwie najwyższym biegu dla danej prędkości, co pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2;
  • Skrzynia EDC posiada podobną sprawność jak skrzynia mechaniczna.

Płynna i komfortowa jazda
Jak w każdej skrzyni automatycznej zmiana biegów następuje bez przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego z silnika na koła. W czasie jazdy, gdy biegi nie są zmieniane, sprzęgło pozostaje załączone (przenosi ono moment obrotowy silnika za pośrednictwem aktualnie włączonego biegu, natomiast drugie sprzęgło zostaje w tym czasie rozłączone i jest sprzężone z kolejnym biegiem już włączonym). We właściwym momencie następuje zmiana biegów poprzez przełączenie momentu obrotowego z jednego sprzęgła na drugie: pierwsze sprzęgło rozłącza się, podczas gdy drugie jednocześnie zostaje włączone. Pozwala to na nieprzerwane utrzymanie przeniesienia napędu w czasie zmiany przełożeń (zmiana biegów bez utraty siły napędowej). Zmiany biegów są płynne i bez szarpnięć, co ma znaczący wpływ na komfort jazdy.

Natychmiastowa reakcja jednostki napędowej na polecenia kierowcy{BRREAK} Dzięki sześciu biegom i znacznie skróconemu czasowi zmiany przełożeń (290 ms), nowa skrzynia automatyczna EDC wykazuje się wyjątkowo szybką reakcją na działanie kierowcy oferując komfort jazdy porównywalny ze skrzynią mechaniczną, zarówno w trybie sterowania automatycznego jak i impulsowego.

W trybie automatycznym elektroniczny blok sterujący wybiera przełożenie idealnie dostosowane do różnych parametrów i warunków jazdy. Reaguje on natychmiastowo na działanie kierowcy włączając bieg umożliwiający bezzwłoczne uzyskanie potrzebnej mocy napędu, dokładnie w chwili, gdy jest to wymagane. W każdym momencie, kierowca może przejąć sterowanie systemem przełączając go na impulsowy tryb przełączania biegów.

Optymalne działanie biegu pełzającego zwiększające płynność jazdy
Podobnie jak w tradycyjnej skrzyni automatycznej, samochód stopniowo rusza z miejsca pracując na biegu jałowym przy puszczaniu pedału hamulca. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w czasie jazdy w korkach czy podczas parkowania.

System wspomagania ruszania pod górę
Podczas ruszania pod górę, gdy kierowca zwolni pedał hamulca, system utrzymuje wysoki poziom ciśnienia w układzie hamulcowym, aby pojazd pozostawał na miejscu jeszcze przez kilka sekund. W połączeniu z układem biegu pełzającego, system ten zapobiega staczaniu się samochodu do tyłu i gwarantuje bezpieczne i spokojne ruszenie pod górę.

Samochody Megane, Megane Coupe, Megane Grandtour dCi 110 FAP wyposażone w tę automatyczną skrzynię biegów emitują zaledwie 109 g CO2/km i spalają 4,2 l/100 km. Są pierwszymi samochodami z automatyczną skrzynią biegów, które uzyskały znak Renault eco2 już po zaostrzeniu kryteriów jego przyznawania. Emisja CO2 Scenica i Grand Scenica wynosi 124 g na kilometr, zaś samochody Megane Coupe/Cabriolet emitują 130 g CO2 na kilometr.

Źródło: Renault