Volkswagen Golf I generacji - rewolucyjny następca Garbusa

Volkswagen Golf I generacji - rewolucyjny następca Garbusa16.10.2019
Trwa odliczanie do premiery nowego Golfa ósmej generacji, która odbędzie się już 24 października. Tymczasem spójrzmy jak zaczęła się historia sukcesu 45 lat temu.

Produkcja Golfa pierwszej generacji ruszyła w Wolfsburgu w marcu 1974 roku. Samochód był dostępny w salonach sprzedaży od maja tego samego roku. Przez wiele dziesięcioleci na motoryzacyjnej scenie dominował Garbus – z silnikiem montowanym z tyłu i z napędem na tylne koła. Teraz rozpoczynała się era samochodu z silnikiem montowanym z przodu, poprzecznie do osi auta, napędzającym przednie koła. Scirocco i Passat, które debiutowały w 1973 roku, rozpoczęły ją nawet nieco wcześniej. Po Golfie, inne samochody należące do segmentu o największym potencjale produkcyjnym, zaczęły wykorzystać nowy rodzaj konstrukcji napędu.

Golf pierwszej generacji został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro i musiał sprostać niezwykle wysokim oczekiwaniom: jako następca legendarnego Garbusa, którego wyprodukowano ponad 21,5 miliona egzemplarzy, musiał kontynuować sukces modelu, który do tej chwili był numerem jeden w historii motoryzacji. Nowatorska koncepcja przeniesienia napędu, duża przestronność wnętrza oraz obszerny bagażnik i składane oparcie tylnego siedzenia, a także design Golfa I były tak przekonujące, że produkcję milionowego egzemplarza świętowano już w październiku 1976 roku.

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf 1 generacji

Wówczas Volkswagen pisał o nowym modelu: „Golf oferuje maksymalną przestrzeń użytkową i bezpieczeństwo. Został zaprojektowany z myślą o funkcjonalności. Nisko przebiegająca linia okien zapewnia dobrą widoczność, a opadająca pokrywa silnika ​​sprawia, że droga tuż przed autem jest zawsze dobrze widoczna. Nisko przebiegająca dolna krawędź szyby w pokrywie bagażnika zapewnia dobrą widoczność do tyłu podczas cofania”. To wszystko obowiązuje do dziś.

Podobnie jak wszystkie kolejne generacje Golfa, pierwsza również odzwierciedlała ówczesne – postęp techniczny i trendy w motoryzacji. Na przykład, za sprawą Golfa GTI – wprowadzonego do oferty w 1976 roku – Volkswagen sprawił, że samochody klasy kompaktowej stały się bardziej dynamiczne. W 1979 roku Volkswagen wprowadził na rynek Golfa Cabriolet – wówczas najlepiej sprzedawany kabriolet na świecie. Był to ogromny powiew świeżości w klasie aut, która już wtedy powszechnie była nazywana klasą golfa. W sumie – ze wszystkimi bliźniaczymi modelami, jak Cabriolet i Jetta (wtedy o identycznym wyglądzie) – na świecie sprzedano 6,99 miliona egzemplarzy Golfa pierwszej generacji, dzięki czemu okazał się on godnym następcą Garbusa.

Kalendarium Golfa I:

  • 1974: Debiut Golfa pierwszej generacji
  • 1976: w marcu wyprodukowano egzemplarz Golfa numer 500.000, 1.000.000 Golf zjechał z taśmy produkcyjnej w październiku, pierwszy Golf GTI, pierwszy golf z silnikiem Diesla
  • 1978: 2.000.000 Golf opuścił fabrykę w czerwcu, debiut amerykańskiej wersji „Rabbit” w lipcu
  • 1979: we wrześniu wyprodukowano Golfa numer 3.000.000, Pierwszy Golf Cabriolet, Debiut Caddy w wersji van, Facelifting
  • 1982: w lutym wyprodukowano 5.000.000 egzemplarz Golfa, pierwszy Golf z turbodoładowanym silnikiem Diesla (GTD)
  • 1983: po wyprodukowaniu 6,99 miliona egzemplarzy Golf pierwszej generacji znika z oferty Volkswagena

Źródło: Volkswagen