VW Temporary Auto Pilot, czyli jazda bez kierowcy

VW Temporary Auto Pilot, czyli jazda bez kierowcy27.06.2011
Podczas końcowej prezentacji wyników projektu badawczego Unii Europejskiej o nazwie HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport - Wysoce Zautomatyzowane Pojazdy na Rzecz Inteligentnego Transportu), prof. dr Jurgen Leohold...

...dyrektor wykonawczy Volkswagen Group Research, zaprezentował technologię “Temporary Auto Pilot” (TAP = Tymczasowy Autopilot). Dzięki niej monitorowany przez kierowcę pojazd może poruszać się po autostradzie w trybie półautomatycznym przy prędkości do 130 km/h. System TAP stanowi swego rodzaju etap przechodni między obecnymi systemami asystującymi, a samochodem poruszającym się w pełni automatycznym trybie.

Przede wszystkim jest to ważny kamień milowy na drodze ku bezwypadkowemu ruchowi drogowemu, podkreślił Leohold podczas prezentacji. TAP łączy funkcje półautomatyczne np. funkcje monitorowane przez kierowcę z innymi systemami wspomagającymi, takimi jak ACC czy Asystent Toru Jazdy w jeden kompleksowy układ. Mimo to kierowca przez czas zachowuje odpowiedzialność za proces i zawsze kontroluje sytuację, kontynuował Leohold. Kierowca może w każdej chwili pominąć lub dezaktywować system i musi go ciągle monitorować.

TAP zawsze oferuje kierowcy optymalny poziom automatyzacji na podstawie analizy sytuacji na drodze, samopoczucia kierowcy i stanu samego systemu. Ma zapobiegać wypadkom spowodowanym błędami popełnianymi przez nieuważnych, rozkojarzonych kierowców. W trybie jazdy półautomatycznej TAP zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu znajdującego się z przodu, utrzymuje prędkość wybraną przez kierowcę, zmniejsza ją odpowiednio przed wejściem w zakręt i zachowuje określoną odległość od oznaczeń pasa ruchu. System monitoruje także znaki informujące o ograniczeniu prędkości i zasadach wymijania. Zautomatyzowane jest także zatrzymywanie i ruszanie z miejsca w korkach ulicznych. Samochód korzystający z TAP może rozwijać prędkość do 130 km/h na autostradach i podobnych drogach. Kierowca musi jednak nadal skupiać uwagę na drodze, by móc interweniować w sytuacji ewentualnego zagrożenia.

O HAVEit
Projekt badawczy HAVEit sponsorowany przez Unię Europejską został powołany do życia w celu stworzenia koncepcji i technologii dotyczących wysoce zautomatyzowanych pojazdów drogowych. Ma to pomóc w zmniejszeniu przeciążenia kierowców, zapobiegać wypadkom, zmniejszyć negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko i sprawić, że będzie on bezpieczniejszy. Projekt rozpoczęto w lutym 2008 roku, a udział w nim wzięło 17 partnerów reprezentujących europejski przemysł motoryzacyjny i świat nauki.

Źródło: Volkswagen, opracowanie: BM