MotoNews.pl

SsangYong e-XIV Concept – zdjecia z paryskiej premiery

04 października 2012

SsangYong e-XIV 13

W Paryżu koreański producent prezentuje swój zupełnie nowy pojazd koncepcyjny. O SsangYong e-XIV pisaliśmy już trochę wcześniej, teraz uzupełnimy informacje o dane techniczne oraz zdjęcia z premiery podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w stolicy Francji.

E-XIV Concept bazuje na wcześniejszych modelach studyjnych XIV i KEV i wyposażono w napęd elektryczny z „przedłużaczem zasięgu” w postaci małego, 1-litrowego silnika benzynowego ładującego akumulatory zasilające motor elektryczny. Dzięki temu jest w dużej mierze niezależny od wciąż skąpej infrastruktury ładującej baterie.

Koncepcyjny SsangYong ma 4160 mm długości, 1790 mm szerokości, 1575 mm wysokości, a jego osie rozstawiono w odległości 2600 mm. Biorąc pod uwagę kształt bryły nadwozia należy zaliczyć e-XIV do rodziny crossoverów.

Kolejną cechą charakterystyczną e-XIV jest szklany dach, w którym zamontowano panel słoneczny składający się z dwunastu ogniw kumulujących energię słoneczną i wykorzystujących ją do zasilania wewnętrznych systemów pojazdu. Szklany dach zapewnia przy okazji lepszą widoczność w kabinie. Skoro już mowa o kabinie – we wnętrzu SsangYonga e-XIV znalazły się kubełkowe fotele dla czterech osób i „automatyczny interfejs użytkownika” znany z konceptów XIV1 i XIV2.

W trybie czysto elektrycznym e-XIV korzystając z silnika PMSM (silnika synchronicznego
z magnesami trwałymi) o mocy 80 kW i baterii litowo jonowej o pojemności 16 kWh może przejechać do 80 km. By naładować baterię potrzeba 4 godzin, jeśli korzystamy ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub 20 min. jeśli dysponujemy szybką ładowarką. Jeśli motor elektryczny wesprze 2-cylindrowa jednostka benzynowa i generator o mocy 20 kW zasięg konceptu wydłuża się do 600 km. SsangYong e-XIV emituje wtedy około 45g CO2/km. Koreańskie studium może rozwinąć maksymalną prędkość 150 km/h.

Zdjęcia: SsangYong, newspress, opracowanie: BM