MotoNews.pl

SsangYong LIV-2 – nowy, koncepcyjny SUV po raz pierwszy w Paryżu

wtorek, 04 października 2016

« poprzedni | news | następny »
Marka, model | ,
ssangyong-liv 018

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu prezentowany jest model koncepcyjny nowego, luksusowego SUV-a o nazwie SsangYong LIV-2 (Limitless Interface Vehicle),znany wcześniej jako projekt rozwojowy Y400. W swoim kolejnym wcieleniu po modelu LIV-1 zaprezentowanym podczas Salonu Samochodowego w Seulu w 2013 r. nowa odsłona serii oferuje bardziej zaawansowany język projektowy i pełniejsze ucieleśnienie koncepcji „Dignified Motion”.

Będąc kontynuacją wcześniejszej filozofii projektowej znanej pod nazwą „Robust, Specialty, Premium” (Krzepki, Wyspecjalizowany, Najlepszy), która leżała u podstaw uprzednich modeli koncepcyjnych SsangYonga, ten nowy i oryginalny koncepcyjny SUV zabiega o stworzenie emocjonalnej więzi między kierowcą, pasażerami i pojazdem. W przyszłości wyewoluować ma w następny strategiczny model ze stajni SsangYonga.

SsangYong LIV-2 – koncepcja stylizacji

SsangYong LIV-2 czerpie z doświadczenia firmy będącej wiodącym, koreańskim producentem SUV-ów z rzeczywistym napędem 4×4. Jednocześnie ucieleśnia koncepcję „Dignified Motion” zainspirowaną przez wspaniałość natury oraz filozofię projektową SsangYonga „Nature-born 3Motion”. Model charakteryzuje się twardym, męskim wyglądem SUV-a, wzbogaconym o dynamiczną i energiczną stylizację będącą częścią linii tematycznej „Robust Aesthetics”.

Oprócz silnej i trwałej konstrukcji ramowej oraz oryginalnego napędu na cztery koła SsangYonga, LIV-2 wyposażono w tzw. inteligentny interfejs. Ułatwia on komunikację między kierowcą a pojazdem.

„Nieograniczony potencjał” modelu LIV-2 oznacza, że pojazd poradzi sobie w niemal każdym terenie. Jednocześnie oferuje komfort i prowadzenie charakterystyczne dla limuzyny, z obfitością miejsca w drugim rzędzie foteli i wyposażeniem zapewniającym maksimum relaksu.

Jako model flagowy następnej generacji SsangYong LIV-2 będzie kluczowym samochodem typu SUV. Ma otworzyć przed firmą zupełnie nowe fragmenty rynku.

SsangYong LIV-2 – wygląd zewnętrzny

Modele koncepcyjne SsangYong XIV (eXciting user-Interface Vehicle) i SIV (Smart Interface Vehicle) prezentowały pomysły firmy na subkompaktowe i kompaktowe SUV-y. SsangYong LIV-2 ukazuje wizję marki w odniesieniu do SUV-ów średniej wielkości w segmencie D i dużej wielkości w segmencie E.

Na wygląd tego silnego, autentycznego SUV-a największy wpływ ma jego powściągliwa wrażliwość. Efekt nowoczesności zapewniają matowo-białe wykończenia nadwozia i odcienie bieli we wenętrzu kabiny. Te ostatnie podkreślają futurystyczną acz pełną mocy aurę przenikającą cały samochód.

Tak świeży, nowoczesny i atrakcyjny styl został stworzony poprzez fuzję mocnego nadwozia, rzucających się w oczy wlotów powietrza i spójności frontu płynnie łączącego maskownicę z reflektorami.

Siatka maskownicy przywodzi na myśl rozpięte skrzydła ptaka. Po raz pierwszy podobny wzór – symbolizujący wolność i swobodę – zastosowano w modelu Tivoli. Stosowany on będzie jednak we wszystkich przyszłych modelach SsangYonga, stając się ich znakiem rozpoznawczym.

Dodatkowo, silnie zarysowane linie boczne, szczególnie w tylnych rejonach samochodu, gdzie wznoszą się wzwyż ku tylnemu zderzakowi i które także pojawiły się już w Tivoli, również staną się kolejnym elementem wyróżniającym modele SsangYonga.

Nowe charakterystyczne elementy wyglądu obejmują m.in. elektryczne stopnie umieszczone po obu stronach pojazdu dla większego bezpieczeństwa i wygody, jak również zaawansowane technologie. Systemy te podświetlają ścieżkę dla pasażerów zmierzających do samochodu lub go opuszczających w nocy.

Opony dla koncepcyjnego modelu LIV-2 mają zapewnić komfort nawet w najtrudniejszych warunkach. Zróżnicowany kąt i wielowarstwowy bieżnik redukują szum powstający podczas jazdy na nierównej powierzchni. Znacząco zmniejszono także ryzyko tzw. akwaplanacji, czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu wysokiego sztywnego bloku i głębokiego rowku bieżnika.

Kolor nadwozia przejawiający się jako świetlista jasność transponuje czystość i tajemniczość. Zastosowanie kombinacji matowej i błyszczącej bieli podkreśla dostojność kształtów samochodu.

Wnętrze

Założeniem projektu LIV-2 było stworzenie nowoczesnego wnętrza charakterystycznego dla luksusowej limuzny z kierowcą. Oprócz tego projektanci chcieli zapewnić dużo miejsca dla pracy i odpoczynku. Z tego powodu też wnętrze powinno być wyposażone w szeroki wybór sprzętu komunikacyjnego stosującego najbardziej zaawansowane technologie.

Koncepcja „limuzyny z kierowcą” kładzie nacisk na komfort pasażerów podróżujących w drugim rzędzie. Udostępniono im indywidualne fotele i w pełni połączoną konsolę centralną. Oparcia wychylają się do tyłu, a fotele posiadają funkcję masażu wibracyjnego.

Doskonała skóra, prawdziwe drewno i błyszczące, czarne wykończenia paneli składają się na harmonijne, nowoczesne wnętrze. W pełni regulowane podświetlenie umieszczone subtelnie w konsoli i paneli drzwiach zapewnia futurystyczną i wytworną atmosferę.

Zintegrowany system komunikacij z trzema ekranami – 9,2-calowy monitor w tablicy rozdzielczej oraz 10,1-calowe monitory w zagłówkach, sygnał wi-fi dla urządzeń przenośnych, Apple CarPlay i Google Android oferują maksimum łączności ze światem podczas podróży. W środkowej konsoli drugiego rzędu znajdują się kontrolki zawiadujące wszystkimi tymi funkcjami. Pasażerowie z tyłu mogą sterować całym systemem rozrywkowym poslugując się dotykowym panelem kontrolnym i cieszyć się dźwiękiem „surround”, a gniazdka z zasilaniem zapewniają ciągłą możliwość ładowania telefonów i zestawów słuchawkowych.

Technologia

Silnik

LIV-2 napędzany jest własnym silnikiem SsangYonga o pojemności 2,2 litra, spełniającym normę Euro 6, w którym zastosowano wspólną szynę bezpośredniego wtrysku paliwa do cylindra pod ciśninienem 2000 barów, dzięki czemu zapewniono potężną moc, jak również wydajną jazdę, przy jednoczesnej redukcji hałasu i zwiększeniu reaktywności. Elektronicznie sterowana turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek piątej generacji (E-VGT, Electronic-Variable Geometry Turbocharger) umożliwia osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego na poziomie 420 Nm w przedziale 1.500-2.500 obrotów na minutę (rpm).

Zwiększono wydajność paliwową redukując tarcie w silniku, co uzyskano dzięki zastosowaniu pompy olejowej o zmiennej pojemności przeznaczonej do pracy przy niskich obrotach (VOP) i zestawowi pierścieni tłokowych o niskim naprężeniu. Natomiast dzięki zastosowaniu LP-EGR (układ niskociśnieniowej recyrkulacji spalin), na który składają się zawór EGR (recyrkulacji spalin), niklowana turbina sprężarki i nowa chłodnica EGR (typu I-flow z użyciem „falistych płetw”), emisja tlenków azotu została zredukowana przy wysokich obrotach i momencie obrotowym.

Do tak potężnego silnika dopasowano 7-biegową automatyczną skrzynię biegów Mercedes-Benz, która zapewnia zarówno wysoki komfort jazdy, jak i opytmalną wydajność.

Dostępny jest także zupełnie nowy silnik benzynowy GDi turbo o pojemności 2,0 litrów. Zintegrowana głowica kolektora wydechowego wyposażona w sterowany elektrycznie siłownik przepustnicy spalin zapewnia dobrą wydajność paliwową, jak również wysoki stopień redukcji hałasu i wibracji.

Bezpieczeństwo

LIV-2 wciela w życie przywiązanie SsangYonga do zapewnienia bezpieczeństwa – nie tylko dla kierowcy i pasażerów, ale również dla pieszych.

Prawdziwym priorytetem jest bezpieczeństwo podróżujących. LIV-2 wyposażony jest w aż dziewięć poduszek powietrznych: przednie, boczne z przodu i z tyłu, kurtyny i poduszkę chroniąca kolana kierowcy.

W samochodzie znajduje się zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS). Wykrywa on przy pomocy skanu radarowego i laserowego oraz czujnika umieszczonego na szczycie przedniej szyby przeszkody znajdujące się przed samochodem (takie jak inny pojazd, czy pieszy). W niektórych sytuacjach AEBS może także aktywować autonomiczny system hamowania awaryjnego, co dodatkowo zwiększa ochronę podróżujących.

LIV-2 potrafi także aktywnie unikać kolizji w martwych punktach oraz na skrzyżowaniach. Korzysta w tym celu z asystenta bezpieczeństwa ruchu (TSA) i asystenta świateł drogowych (HBA), który poprawia widoczność podczas jazdy nocą.

System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu minimalizuje ryzyko zajścia wypadku podczas jazdy autostradą. Wykrywanie martwego punktu i asystent zmiany pasa ruchu używając dwóch radarów zmniejszają niebezpieczeństwo zderzenia z niewidocznym obiektem. System ostrzegający o bocznym ruchu z tyłu chroni tył pojazdu przed kolizją podczas wyjeżdżania tyłem z zatoczki parkingowej.

Zdjęcia: SsangYong