Nowy Carnival - atrakcyjny, wysokiej klasy minivan

Nowy Carnival - atrakcyjny, wysokiej klasy minivan18.07.2006 Kontynuując największą w historii ofensywę produktową firma Kia Motors Corporation wprowadza całkowicie nowego Carnivala. Auto ma się pojawić na europejskich rynkach w lipcu bieżącego roku. Stworzony w ośrodkach badawczo-rozwojowych Carnival ...

Kontynuując największą w historii ofensywę produktową firma Kia Motors Corporation wprowadza całkowicie nowego Carnivala. Samochód ma się pojawić na europejskich rynkach w lipcu bieżącego roku. Stworzony w ośrodkach badawczo-rozwojowych w Niemczech, USA i Korei Carnival to kolejny produkt w odnowionej w ciągu ostatnich lat gamie modeli koncernu Kia.

Zaprojektowany i skonstruowany przez zespoły projektantów Kia w Korei, Stanach Zjednoczonych i Niemczech nowy Carnival (w niektórych krajach pojawi się jako Sedona) wzmocni pozycję marki w segmencie MPV. Nowy Carnival będzie w zależności od wersji dostępny z elektrycznie rozsuwanymi tylnymi drzwiami i podnoszoną elektrycznie klapą bagażnika.

Nowy Carnival - atrakcyjny, wysokiej klasy minivan 1 Aby zapewnić swemu minivanowi jak największe powodzenie u klientów w Europie, Kia zdecydowała się na zaprojektowanie całego samochodu od podstaw. Uwzględniając opinie konsumentów, stworzono nie jedną, lecz dwie wersje nowego Carnivala: na rynki USA, Korei i niektórych innych państw przeznaczono model o szerokim rozstawie osi i długości nadwozia 5,1 metra, podczas gdy w europejskiej sprzedaży pojawi się model o mniejszym rozstawie osi i długości nadwozia 4,8 metra.

Mimo że w pojeździe widać rozwinięcie motywów stylistycznych poprzednika, nie przeniesiono do niego ani jednego panelu z wcześniejszej wersji. Dzięki wysmukleniu sylwetki uzyskano korzystniejszą charakterystykę aerodynamiczną pojazdu.

Na rynku polskim klienci będą mogli wybrać jedną z dwóch wersji wyposażenia (Tour lub Freedom) i jeden z dwóch kolorów wnętrza – beżowy i jasno-szary. Pod maską nowego Carnivala znajdzie się zmodernizowana, 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna 2.9 CRDi. W Europie nowy Carnival będzie objęty trzyletnią gwarancją bez limitu kilometrów, trzyletnim okresem bezpłatnej pomocy drogowej oraz sześcioletnią gwarancją na korozję perforacyjną.

Kolejne wyzwanie w walce o prymat w segmencie minivanów

Nowy Carnival jest produkowany w koreańskiej fabryce koncernu – Sohari obok popularnego sedana Rio i modeli z nadwoziem typu hatchback. Wersja z dużym rozstawem osi (3020 mm) zdobyła już szerokie uznanie wśród klientów na rynku północnoamerykańskim. Wprowadzając krótszą wersję Carnivala, Kia ma zamiar podjąć podobne wyzwanie w europejskim segmencie samochodów wielofunkcyjnych.

W powszechnej ocenie nowy Carnival ma wszelkie szanse, aby osiągnąć status jednego z najczęściej kupowanych samochodów marki Kia w Europie i na świecie. Plany produkcji przewidują roczną sprzedaż zarówno wersji LWB (duży rozstaw osi), jak i SWB (mały rozstaw osi) powyżej 200.000 pojazdów, z czego do 35.000 aut ma znaleźć nabywców w Europie. Zeszłoroczny łączny wynik sprzedaży modelu Kia Carnival na rynkach europejskich wyniósł 25.139 pojazdów.

Funkcjonalność

Dzięki optymalnemu wykorzystaniu możliwości, jakie oferuje szersza kabina, siedem oddzielnych foteli nowego Carnivala jest teraz montowanych w układzie 2+3+2 (w poprzednim modelu stosowano układ 2+2+3), zapewniając każdemu kierowcy i pasażerowi, bez względu na wzrost i tuszę, doskonałe warunki podróżowania. Regulowane wielokierunkowo przednie fotele dysponują siedziskami o szerokości 530 mm i oparciami o szerokości 520 mm. Szerokość siedzisk zewnętrznych foteli drugiego rzędu oraz foteli trzeciego rzędu wynosi 500 mm, zaś szerokość oparć tych foteli – 480 mm. Siedzisko i oparcie środkowego fotela w drugim rzędzie są nieco węższe – ich szerokość wynosi 460 mm.

Nowy Carnival - atrakcyjny, wysokiej klasy minivan 2 Fotele drugiego i trzeciego rzędu można osobno przesuwać do przodu i do tyłu, składać oraz wymontowywać. Funkcjonalność wnętrza Carnivala podkreśla stosunkowo lekka konstrukcja foteli, ułatwiająca konfigurowanie ich położenia. Wymontowanie foteli trzeciego rzędu pozwala wygospodarować przestrzeń bagażową o długości 967 mm i pojemności 1485 litrów. Te wartości wzrastają odpowiednio do 1813 mm i 3423 litrów po wymontowaniu dodatkowo trzech foteli drugiego rzędu.

Zwiększenie gabarytów nowego modelu (szerokości o 40 mm i wysokości o 25 mm) przełożyło się na liczne korzyści dla użytkowników, mimo znacznego skrócenia nadwozia (o 120 mm) i niewielkiego zmniejszenia rozstawu osi (o 15 mm). Główną rolę w zmniejszeniu długości nadwozia odegrało skrócenie tylnego nawisu o 95 mm.

Większy przekrój poprzeczny kabiny nowego Carnivala w czytelny sposób przekłada się na zwiększenie miejsca nad siedziskami oraz w okolicach barków we wszystkich trzech rzędach foteli. Ilość miejsca na nogi jest zbliżona do oferowanej w porównywalnych pojazdach tej klasy. Mimo że rozstaw osi zmniejszono w porównaniu z poprzednim modelem, 2890 mm to i tak więcej niż 2832 mm Peugeota 807, 2803 mm Renault Espace, 2878 mm Chryslera Voyagera czy 2835 mm Forda Galaxy.

Dostęp do foteli trzeciego rzędu znacznie ułatwiają szerokie odsuwane drzwi. Dodatkowo oba zewnętrzne fotele drugiego rzędu można złożyć i przesunąć do przodu, dzięki czemu z każdej strony uzyskuje się przejście o szerokości co najmniej 320 mm.

W modelach przeznaczonych do sprzedaży w Europie wszystkie siedem foteli standardowo wyposażono w ręcznie regulowane zagłówki. Aktywne zagłówki przednich foteli znajdą się w wyposażeniu standardowym. Podczas zderzenia tylnego aktywne zagłówki przesuwają się do przodu, minimalizując ryzyko uszkodzenia kręgosłupa podróżującej w fotelu osoby.

Wykorzystując najlepsze doświadczenia z zakresu ergonomiki, wszelkie przełączniki i wskaźniki rozmieszczono tak, aby zapewnić kierowcy optymalną kontrolę nad pojazdem, maksimum komfortu oraz minimum wysiłku i zmęczenia. Dobrze leżąca w dłoniach, czteroramienna kierownica z możliwością regulacji osiowej elegancko komponuje się z panelem wskaźników.

Czytelne analogowe zegary pokazują prędkość jazdy, prędkość obrotową silnika, ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej. W standardzie dostępny jest komputer pokładowy wyświetlający szereg informacji, między innymi średnią prędkość jazdy, przejechaną odległość, ilość paliwa w zbiorniku oraz odległość możliwą do przejechania z wykorzystaniem paliwa dostępnego w zbiorniku.

Niezależne przełączniki wycieraczek i świateł usytuowano przy kolumnie kierownicy. Wycieraczki mogą pracować w dwóch trybach pracy ciągłej i dodatkowo w trybie pracy przerywanej z regulowanym odstępem między kolejnymi cyklami pracy. Reflektory są standardowo wyposażane w ręcznie sterowany elektroniczny mechanizm poziomujący.

Nowy Carnival - atrakcyjny, wysokiej klasy minivan 3 Dwa panele przełączników w podłokietniku drzwiowym kierowcy umożliwiają elektryczne regulowanie ustawień fotela w 8 płaszczyznach (wersja Freedom), elektryczne sterowanie czterema szybami, dwoma lusterkami zewnętrznymi i dwoma bocznymi tylnymi szybami. Dla zwiększenia komfortu obsługi układ sterowania szybą kierowcy wyposażono w funkcję AUTO, która umożliwia opuszczanie lub podnoszenie szyby bez konieczności przytrzymywania przełącznika.

W standardzie klient znajdzie także system automatycznej klimatyzacji dwustrefowej dla przednich foteli, umożliwiający ustawienie wartości temperatury i natężenia nawiewu powietrza osobno dla kierowcy i pasażera. We wszystkich wersjach nowego Carnivala w przemyślany sposób rozmieszczono wyloty nawiewów ciepłego powietrza oraz otwory wentylacyjne, aby osobom zajmującym fotele drugiego i trzeciego rzędu również zapewnić komfortowe warunki podróży. Modele z automatyczną klimatyzacją wyposażono w panel sterowania zainstalowany w tylnej części pojazdu, który pozwala pasażerom wybrać temperaturę i natężenie nawiewu w wybranym miejscu w zależności od bieżących potrzeb.

Zgodnie z tym, czego można oczekiwać w 7-osobowym pojeździe, w przestronnym wnętrzu nowego Carnivala rozmieszczono siedem różnych schowków. U podstawy środkowej konsoli znajduje się składany uchwyt na kubek oraz schowek na monety i płyty CD. W desce rozdzielczej przed pasażerem umieszczono pojemny, dwuczęściowy, podświetlany schowek podręczny. Między przednimi fotelami znajduje się duża konsola podłogowa z półką na drobne przedmioty i czterema uchwytami na kubki, którą można przesuwać do przodu i do tyłu o 80 mm. W schowku sufitowym znajduje się kieszeń na okulary. W obydwu przednich drzwiach znajdują się obszerne kieszenie z uchwytami na butelki. Dodatkowe uchwyty na butelki wkomponowano w boczne panele ozdobne po bokach foteli drugiego rzędu. W bocznych panelach przy fotelach trzeciego rzędu usytuowano zamykane od góry schowki z uchwytami na kubki.

Stylistyka

W odpowiedzi na opinie i uwagi klientów na temat poprzedniego modelu, nowy Carnival został zaprojektowany i skonstruowany od podstaw. Oferuje teraz europejskim nabywcom większą moc, lepsze osiągi i prowadzenie, większą kulturę jazdy, bardziej funkcjonalne wnętrze, wyższy komfort podróżowania, mniejsze zużycie paliwa, a także współczesną stylistykę nadwozia i wnętrza – w bardziej kompaktowym opakowaniu.

Linie przedniej części nadwozia są odważniejsze, przejrzystsze i przydają pojazdowi uroku obieżyświata. Profil ujawnia bardziej stromo opadającą pokrywę komory silnika i przesuniętą do przodu dolną krawędź przedniej szyby, dzięki czemu jej powierzchnia wznosi się łagodniej w kierunku wyżej poprowadzonej linii dachu. Większe obręcze kół z osadzonymi na nich oponami doskonale komponują się z subtelnie wyprofilowanymi błotnikami. Obrys tylnych paneli nadwozia oraz klapy bagażnika jest ostrzejszy i bardziej stateczny. Takie wrażenie potęgują szerzej rozstawione, duże koła, jakby wypchnięte na boki przez masywną, stabilną, zdecydowaną sylwetkę samochodu.

Przystępując do prac, zespół projektantów Kia wyznaczył sobie za cel stworzenie modelu o harmonijnych proporcjach, wyrazistszym przodzie z dzieloną osłoną chłodnicy, dynamiczniejszym, przejrzystszym profilem i statecznym, lekko sportowym tyłem – wszystko z dochowaniem wierności podstawowym cechom nowoczesnego minivana.

Przeprowadzone w Europie badania konsumenckie dowiodły, że obecnie większość użytkowników samochodów klasy MPV preferuje modele krótsze i zwrotniejsze, pod warunkiem zachowania układu z siedmioma miejscami siedzącymi. Nowy Carnival jest więc teraz wyższy (o 25 mm) i szerszy (o 40 mm).

Klatka nadwozia skonstruowana przez inżynierów Kia dla nowego Carnivala jest mimo większych gabarytów sztywniejsza i bardziej wytrzymała od stosowanej we wcześniejszym modelu. Warto dodać, że opisywane właściwości uzyskano bez zwiększania masy konstrukcji. Krytyczne pod względem obciążeń elementy surowej formy nadwozia, m. in. przednią przegrodę kabiny, wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości w celu zwiększenia sztywności konstrukcji i jej odporności na działanie sił skręcających.

Aby ograniczyć zużycie paliwa, silnik, skrzynie biegów i zawieszenie objęto programem "odchudzania". Dzięki temu, na przykład, wykonana w technologii hydroformowania przednia część ramy pomocniczej jest o 2,5 kg lżejsza od stalowej ramy wykonanej z tłoczonych profili stosowanej w poprzednim modelu.

Inżynierowie Kia stworzyli nadwozie, którego charakterystyka przewyższa założone w projekcie wymagania konstrukcyjne w zakresie wytrzymałości na działanie sił skręcających i zginających.

Konstrukcja nadwozia zapewnia spełnienie zarówno najwyższych standardów z zakresu bezpieczeństwa, jak i praktycznych wymogów dotyczących stosowania wytrzymałych i jednocześnie lekkich rozwiązań, które pozwalają myśleć o ograniczeniu lub zmniejszeniu zużycia paliwa. W oparciu o analizę elementów skończonych wykonaną przy użyciu nowoczesnych superkomputerów przeprowadzono szereg symulacji zderzeniowych, które umożliwiły zaprojektowanie optymalnej konstrukcji.

Mimo że nawis przedni nowego Carnivala skrócono o 5 mm, wytrzymałość zderzeniowa została znacznie zwiększona. Zaadoptowanie nowego typu przedniego zawieszenia wykorzystującego kolumny McPhersona w połączeniu z nową ramą pomocniczą pozwoliło projektantom Kia na nowo opracować konstrukcję przedniego nadwozia, aby zapewnić efektywniejsze rozprowadzanie energii zderzenia.

Silnik i skrzynie biegów

Pod maską nowego Carnivala znajduje się 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna 2.9 CRDi, która została kompleksowo zmodernizowana. Turbosprężarka z nowoczesnym, elektrycznie sterowanym systemem zmiennej geometrii łopatek zapewnia dynamiczne osiągi i poziom emisji spalin spełniający wytyczne normy Euro4. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki VGT udało się zwiększyć moc silnika o 40 KM, a moment obrotowy o około 33 Nm w porównaniu z poprzednim modelem.

Układ zasilania 16-zaworowej jednostki DOHC CDRi o pojemności 2902 cm sześc. oparto na wysokociśnieniowym systemie bezpośredniego wtrysku paliwa common rail drugiej generacji oraz standardowo montowanym filtrze cząsteczkowym DPF. Motor rozwija moc 185 KM (136 kW) przy prędkości 3800 obr/min i moment obrotowy 343 Nm w zakresie prędkości 1500 – 3500 obr/min.

Oferowana w nowym Carnivalu jednostka napędowa w porównaniu z silnikiem montowanym w poprzednim modelu rozwija wyższą moc i moment obrotowy bez zwiększonego zapotrzebowania na paliwo, jest cichsza, charakteryzuje się wyższą kulturą pracy i niższym poziomem drgań.

Nowy Carnival dostępny będzie do wyboru z 5 biegową manualną lub 5 biegową automatyczną skrzynią biegów. Przekładnię automatyczną wyposażono w elektroniczny moduł sterujący, który monitoruje szereg parametrów, takich jak: przyspieszenie, spadek prędkości podczas hamowania, prędkość obrotową silnika i prędkość jazdy. Moduł sterujący zapewnia doskonale płynną i precyzyjną zmianę przełożeń oraz dostosowuje pracę skrzyni biegów do indywidualnego stylu jazdy kierowcy. Ponadto w skrzyni automatycznej zastosowano opracowany przez inżynierów Kia system Sport Mode. Umożliwia on kierowcom korzystanie z całkowicie automatycznej pracy skrzyni (rozwiązanie idealnie sprawdzające się w ruchu miejskim) lub z trybu ręcznej sekwencyjnej zmiany przełożeń, który daje większą kontrolę nad pracą przekładni i pozwala cieszyć się bardziej dynamiczną jazdą na pozamiejskich trasach. Włączenie systemu Sport Mode następuje poprzez przesunięcie dźwigni automatycznej zmiany biegów w prawo, zaś zmiana przełożenia odbywa się każdorazowo przez jednokrotne popchnięcie (załączenie biegu wyższego) lub pociągnięcie (załączenie biegu niższego) dźwigni.

Zawieszenie i mechanizmy prowadzenia Znacznie szerszy (o 60 mm z przodu i 85 mm z tyłu) rozstaw kół oraz sztywniejsza konstrukcja krótszej (o 120 mm) klatki nadwozia nowego Carnivala niosą ze sobą naturalne korzyści przekładające się na poprawę kierowalności pojazdu, jego własności jezdnych, prowadzenia i bezpieczeństwa podróżujących.

Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano całkowicie niezależne zawieszenie, które ma zapewnić dobrą kierowalność samochodu i komfortową jazdę po europejskich drogach. Podobnie do systemów zastosowanych w modelu Magentis, zmienione zawieszenie ograniczyło poprzeczne i wzdłużne przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania oraz umożliwiło uzyskanie dynamicznej równowagi między komfortem jazdy, jakiego oczekują pasażerowie, a precyzyjnym prowadzeniem pojazdu, którego wymagają kierowcy.

Z przodu użyto nowych, lżejszych kolumn McPhersona ze współosiowymi sprężynami śrubowymi, zapewniających optymalną kierowalność pojazdu i wyższy komfort jazdy, a jednocześnie umożliwiających kierowcy łatwe prowadzenie samochodu i manewrowanie. Przednie zawieszenie przymocowano do ramy pomocniczej, która podtrzymuje także silnik i skrzynię biegów. Jego konstrukcja zapewnia stateczność ruchu pojazdu w każdych warunkach. Stabilizator przymocowano bezpośrednio do amortyzatora (rozwiązanie często stosowane w samochodach marki Kia), aby zwiększyć skuteczność jego działania. Nowa konstrukcja przedniego zawieszenia pozwoliła zmniejszyć wartości naprężeń i drgań przenoszonych na nadwozie.

Z tyłu sztywną oś zastąpiono (podobnie jak w modelu Magentis) kompaktową poprzeczną ramą pomocniczą i współpracującym z nią systemem wahaczy poprzecznych i wzdłużnych drążków reakcyjnych typu multi-link. Cały system zajmuje tak niewiele miejsca, że większa jego część jest schowana w przestrzeni wewnątrz dużych 17-calowych obręczy kół lub tuż przy nich, stąd nazwa: "in-wheel multi-link", czyli "system multi-link zintegrowany z kołami". W celu podniesienia komfortu jazdy oraz ograniczenia niezbędnej przestrzeni montażowej zastosowano oddzielne mocowania amortyzatorów i sprężyn śrubowych.

Nowoczesna, złożona konstrukcja tylnego zawieszenia oferuje użytkownikom pojazdu liczne korzyści. Przy jej projektowaniu optymalnie wykorzystano zalety sztywniejszej klatki nadwozia nowego Carnivala, tak aby uzyskać większą kontrolę nad kinematyką kół oraz zminimalizować zarówno przechyły nadwozia (podniesienie komfortu jazdy), jak i zmiany kątów pochylenia kół (wydłużenie żywotności opon). Zastosowane rozwiązanie pozwoliło ograniczyć do minimum konieczną ingerencję w kształt nadwozia, dzięki czemu udało się stworzyć przestronniejsze wnętrze. Nowa konstrukcja umożliwiła także zredukowanie hałasu toczenia i ograniczenie stopnia propagacji drgań.

Standardowo w skład przedniego i tylnego zawieszenia wchodzą amortyzatory gazowe (rolę czynnika roboczego pełni azot) zapewniające optymalne tłumienie drgań i stateczność nadwozia podczas jazdy.

Układ kierowniczy z przekładnią zębatkową VRS

W warunkach codziennej jazdy każda wersja modelu Carnival wykorzystuje układ kierowniczy z przekładnią zębatkową i wspomaganiem hydraulicznym, który daje pojazdowi zwrotność potrzebną w jeździe miejskiej oraz precyzyjne reagowanie na ruchy koła kierownicy podczas pokonywania pozamiejskich szos. Jednocześnie przełożenie kinematyczne układu w warunkach jazdy na wprost jest odpowiednio wysokie, aby zapewnić komfortowe podróżowanie po autostradach.

Mniejszy o 15 mm rozstaw osi i krótsze nadwozie sprawiają, że nowy Carnival jest zwrotniejszy od poprzedniego modelu, co podkreśla mniejszy promień zawracania wynoszący 5,8 m (w porównaniu z 6,3 m poprzednika). Takie udogodnienie jest szczególnie odczuwalne w ruchu ulicznym.

Aby jeszcze bardziej ułatwić sobie jazdę w warunkach miejskich, nabywcy nowego Carnivala mogą skorzystać z opcji wyposażenia dodatkowego obejmującej opracowany przez Kia unikalny układ kierowniczy VRS z listwą zębatą o zmiennej długości. Przełącznik na tablicy rozdzielczej umożliwia wydłużenie listwy zębatej przekładni kierowniczej, co pozwala uzyskać większy kąt skrętu kół i zmniejszenie promienia zawracania do 5,5 m. Układ VRS automatycznie wykrywa obecność na oponach łańcuchów przeciwśniegowych i odpowiednio dostosowuje wartość maksymalnego kąta skrętu.

Bezpieczne hamowanie z ABS i EBD

Stosowany w nowym Carnivalu układ hamulcowy ze wspomaganiem oraz hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach zapewnia skuteczniejsze niż dotąd hamowanie przy maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni wewnątrz standardowych 17-calowych obręczy kół. Grubsze wentylowane tarcze hamulcowe o zwiększonej średnicy przy przednich kołach i pełne tarcze hamulcowe przy kołach tylnej osi, którymi zastąpiono hamulce bębnowe stosowane w poprzednim modelu, gwarantują niezawodną, precyzyjną i bezpieczną pracę układu.

4-kanałowy, 4-czujnikowy system ABS współpracujący z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania EBD stanowi standardowe wyposażenie wszystkich modeli Carnival przeznaczonych do sprzedaży w krajach Europy Zachodniej. Większy siłownik podciśnieniowy dwustronnego działania z tłoczyskami o średnicach 8 i 9 cali wspomaga pracę układu. Mechanicznie uruchamiany hamulec awaryjny (postojowy) działa na koła tylnej osi.

Bezpieczeństwo i ochrona

Wychodząc naprzeciw nieustannie rosnącym oczekiwaniom konsumentów odnośnie poziomu bezpieczeństwa czynnego i biernego oferowanego w samochodach, inżynierowie koncernu Kia dołożyli wszelkich starań, aby nowy Carnival był jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w segmencie minivanów.

W modelu Kia Carnival każdy kierowca może się czuć bezpiecznie, będąc przygotowanym na stawienie czoła najróżniejszym sytuacjom drogowym i mając możliwość uniknięcia potencjalnych niebezpieczeństw dzięki doskonałej stateczności pojazdu, precyzyjnemu układowi kierowniczemu, niezawodnym hamulcom z systemami ABS i EBD oraz innym licznym udogodnieniom.

Niezwykle skuteczny układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach, montowany standardowo w modelach Carnival, jest wspomagany pracą systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz elektronicznego systemu umożliwiającego rozdzielanie siły hamowania (EBD). Podczas gwałtownego hamowania system ABS umożliwia kierowcy utrzymanie kierowalności pojazdu i zachowanie kontroli nad torem jazdy. Z kolei system EBD monitoruje poślizg kół na nawierzchniach o obniżonej przyczepności i odpowiednio reguluje siłę hamowania przy kołach tak, aby zachować kierowalność pojazdu.

W standardzie znajduje się także elektroniczny system kontroli stabilności jazdy (ang. Electronic Stability Program – ESP). ESP jest dodatkowo zintegrowany z systemem kontroli trakcji (ang. Traction Control System – TCS) i asystentem hamowania (ang. Brake Assist – BAS). ESP jest systemem w pełni automatycznym, działającym bez przerwy. Pomaga w zachowaniu stateczności pojazdu podczas gwałtownego hamowania, wyprowadzeniu pojazdu z poślizgu, utrzymaniu dobrej przyczepności na mokrej lub oblodzonej nawierzchni oraz zapewnia kierowcy doskonałą kierowalność samochodu podczas gwałtownego przyspieszania.

Standardem jest również system czujników parkowania tyłem, zwiększający bezpieczeństwo jazdy podczas wykonywania manewrów przy małych prędkościach. Gdy podczas cofania na drodze pojazdu znajdzie się przeszkoda, system poinformuje o tym kierowcę za pomocą sygnału ostrzegawczego. W miarę zbliżania się do przeszkody natężenie sygnału będzie wzrastać.

Konstruktorzy i inżynierowie Kia wykorzystali najnowocześniejsze komputerowe techniki projektowe w celu opracowania wytrzymałej, sztywnej klatki nadwozia. Newralgiczne pod względem przenoszonych obciążeń punkty wzmocniono elementami ze stali o podwyższonej wytrzymałości, tworząc strefy kontrolowanego zgniotu zapewniające osobom wewnątrz pojazdu wysoki poziom bezpieczeństwa w razie zderzenia czołowego, bocznego, tylnego i dachowania. W konstrukcji przednich i tylnych drzwi zastosowano wzmocnione belki, które obok wcześniej wspomnianych rozwiązań wchodzą w skład zintegrowanego systemu zapewniającego ochronę użytkownikom pojazdu. Nowy Carnival, dysponujący długim na 4,8 metra i szerokim na 1,9 metra nadwoziem, uzyskał 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych NCAP amerykańskiej agencji NHTSA i 4 gwiazdki w testach zderzeń czołowych i bocznych przeprowadzonych według metodyki EuroNCAP (co stanowi wynik dorównujący rezultatom osiąganym przez większość pojazdów segmentu MPV). Pierwszą linię obrony w modelach Carnival przeznaczonych na rynki europejskie stanowią trzypunktowe pasy bezpieczeństwa montowane przy wszystkich fotelach. Regulacja wysokości zewnętrznego punktu mocowania każdego z pasów umożliwia lepsze dopasowanie go do ciała i przez to podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Pasy montowane przy przednich fotelach wyposażono w pirotechniczne napinacze i ograniczniki napięcia. W momencie zderzenia pas błyskawicznie napina się, przytrzymując ciało w miejscu, po czym stopniowo redukuje napięcie, aby w kontrolowany sposób przejąć energię zderzenia. Zapobiega to występowaniu zarówno skrajnie wysokich wartości naprężeń w systemie pasów, jak i obrażeń spowodowanych nadmiernym uciskiem pasa.

W Polsce nowy Carnival będzie oferowany z dwoma czołowymi poduszkami powietrznymi z przodu, bocznymi poduszkami powietrznymi z przodu oraz kurtynami powietrznymi na całej długości kabiny, podróżnych we wszystkich trzech rzędach foteli. Układ sterowania czołową poduszką powietrzną pasażera wyposażono w przełącznik, umożliwiający dezaktywowanie poduszki w przypadku przewożenia dziecka na przednim fotelu.

Przednie fotele Carnivala wyposażone będą w standardzie w aktywne zagłówki. Przy zderzeniu tylnym takie zagłówki przemieszczają się do przodu i w górę, aby zapobiec uszkodzeniom kręgosłupa wskutek silnego odgięcia głowy do tyłu.

Tylne drzwi nowego Carnivala wyposażono w blokadę uniemożliwiającą dzieciom ich otwarcie. W każdym z foteli drugiego rzędu zainstalowano dwa gniazda mocujące ISOFIX na foteliki dla dzieci.

Źródło: KIA