Concept BlueZero w Detroit

Concept BlueZero w Detroit12.01.2009
Mercedes-Benz pokazuje swoje doświadczenie w tworzeniu proekologicznych pojazdów elektrycznych, prezentując bliski produkcji seryjnej prototyp BlueZERO na Północnoamerykańskim Salonie Samochodowym w Detroit.

Bazując na pojedynczej architekturze konstrukcyjnej, ten modularny koncept umożliwia zbudowanie trzech modeli o różnych konfiguracjach zespołu napędowego, z których każdy spełnia wymagania klientów dotyczące mobilności połączonej z odpowiedzialnością za środowisko:
- BlueZERO E-CELL z akumulatorowym napędem elektrycznym i zasięgiem do 200 km na samym napędzie elektrycznym;
- BlueZERO F-CELL (ogniwo paliwowe) o zasięgu znacznie powyżej 400 km na samym napędzie elektrycznym;
- BlueZERO E-CELL PLUS o napędzie elektrycznym, wyposażony również w silnik spalinowy jako generator prądu (do wydłużenia zasięgu).

Wszystkie trzy warianty BlueZERO korzystają z unikatowej architektury podłogi o "sandwiczowej" budowie, którą Mercedes-Benz wprowadził dziesięć lat temu – początkowo dla Klasy A, potem również B. Jednym z celów powstania tej konstrukcji było zintegrowanie alternatywnych źródeł napędu. Zalety tak zmodyfikowanej konstrukcji obejmują umieszczenie elementów składowych zespołu napędowego na poziomie niskiego środka ciężkości, oszczędność przestrzeni oraz znakomite zabezpieczenie tych elementów we wnętrzu podłogi pojazdu.

Concept BlueZero w Detroit 1 Pięciomiejscowe prototypy BlueZERO ustanawiają również standardy w zakresie lekkości konstrukcji, rozplanowania wnętrza oraz formy karoserii. „Elastyczna koncepcja BlueZERO umożliwia zastosowanie elektrycznego napędu przy wszelkiego rodzaju wymaganiach. Stanowi też potwierdzenie, że Mercedes-Benz jest jedynym producentem motoryzacyjnym na świecie, który już jest przygotowany technologicznie do produkcji samochodów elektrycznych o pełnej użyteczności w życiu codziennym” – oświadczył dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Zasada BlueZERO: elastyczna konstrukcja, kompaktowe nadwozie, obszerne wnętrze.
Wszystkie trzy warianty BlueZERO posiadają te same podstawowe składniki techniczne, a ich design oraz wymiary są identyczne. Mierząc zaledwie 4,22 m długości, modele BlueZERO łączą w sobie zwarte kształty nadwozia z przestronnym, świetnie zaprojektowanym i wszechstronnym wnętrzem oraz dużym bagażnikiem. Pięć wygodnych siedzeń, ładowność ok. 450 kg i bagażnik o pojemności 500 l czynią z tych aut niezwykle praktycznych towarzyszy codziennych podróży. Dzięki "sandwiczowej" konstrukcji z uniesioną wysoko pozycją foteli pasażerów, samochody te zapewniają też wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa zderzeniowego – nie wspominając już o widoczności.

W porównaniu z elektrycznymi samochodami bazującymi na konwencjonalnych platformach samochodowych i zaprojektowanych pierwotnie do wykorzystywania w połączeniu z silnikami spalinowymi, koncepcja BlueZERO ma następujące zalety:
· Przestrzeń we wnętrzu nie ucierpiała w najmniejszym stopniu. Ponieważ akumulatory/generatory energii zintegrowano w przestronnej, podwójnej podłodze, nie trzeba iść na żadne kompromisy w zakresie miejsca dla pasażerów, bagażu, czy użyteczności.

· Wbudowanie elementów zespołu napędowego w podłodze umożliwia obniżenie środka ciężkości, a w konsekwencji zapewnia pewne i dynamiczne prowadzenie auta.
· Bezpieczeństwo zderzeniowe utrzymano na wyjątkowo wysokim, typowym dla Mercedesa poziomie dzięki budowie "sandwiczowej" oraz umieszczeniu najważniejszych elementów napędu między osiami.

Concept BlueZero w Detroit 2 W efekcie modele BlueZERO mocno różnią się od konwencjonalnie skonstruowanych pojazdów elektrycznych, które dźwigają ogromną i ciężką baterię akumulatorów np. w bagażniku lub pod tylnymi siedzeniami.

Modularna konstrukcja umożliwia elastyczność i wydajność
"Nasz modularny system umożliwia różne konfiguracje napędowe dostosowane do zapotrzebowania klienta" – mówi dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za korporacyjne badania i rozwój w grupie Mercedes-Benz Cars. "Zmodyfikowana podłoga "sandwiczowa" jako platforma to idealna baza dla szerokiej palety modeli z różnymi rodzajami napędu elektrycznego. Opracowujemy też nową, dodatkową platformę dla przyszłych modeli kompaktowych z jednostkami napędowymi bazującymi na zoptymalizowanych silnikach spalinowych. Inteligentne połączenie obu architektur pozwala nam tworzyć nasze portfolio produktowe w nadzwyczaj elastyczny i wydajny sposób. Poczynając od 2009 roku będziemy wytwarzać na niewielką skalę samochody Mercedes-Benz z ogniwami paliwowymi. Produkcja Mercedesów z napędem wyłącznie elektrycznym (akumulatorowym) na małą skalę rozpocznie się w roku 2010. A to znaczy, że jesteśmy znakomicie przygotowani na przyszłość”

Wszystkie trzy modele BlueZERO mają przedni napęd, co jest typowe dla aut tej klasy. Inżynierowie Mercedesa stworzyli modularny system obejmujący kilka składników napędowych, które można bardzo elastycznie łączyć ze sobą. Są to m.in. najnowocześniejsze, chłodzone cieczą, litowo-jonowe akumulatory o pojemności do 35 kWh oraz kompaktowy silnik elektryczny o maksymalnej mocy 100 kW (moc stała: 70 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Wszystkie trzy warianty przyspieszają do 100 km/h w czasie poniżej 11 s. Ich prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 150 km/h, by zapewnić optymalny zasięg i wydajność.

Concept BlueZero w Detroit 3 Elektryczne systemy napędowe o zasięgu 100, 200 i ponad 400 km
Dzięki pojemności 15 kWh potężne akumulatory litowo-jonowe w modelach BlueZERO E-CELL i BlueZERO E-CELL PLUS mogą w pół godziny zgromadzić energię potrzebną do przejechania 50 km. W przypadku jazdy wyłącznie z napędem na prąd, jedna lub dwie godziny ładowania wystarczają na pokonanie odpowiednio 100 lub 200 km. Oba wymienione modele BlueZERO wyposażone są w elektroniczny sterownik wspierający inteligentne stacje ładowania i systemy naliczania.

W tylnej części modelu BlueZERO E-CELL PLUS umieszczono jako mechanizm wydłużający zasięg ten sam turbodoładowany silnik benzynowy, który napędza smarta fortwo. Niewielka jednostka trzycylindrowa rozwija moc 50 kW przy stałych obrotach 3500/min. Jeśli sytuacja tego wymaga, może ona doładować 17,5-kilowatogodzinowy akumulator wykorzystując podobną moc alternatora. Zasięg na jednym zbiorniku wynosi wtedy do 600 km. Zasięg bezemisyjny, czysto elektryczny, to 100 km. BlueZERO F-CELL z ogniwem paliwowym ma zasięg 400 km w trybie bezemisyjnym (wg NEDC).

Konstrukcja BlueZERO: elegancka i funkcjonalna
We wszystkich trzech wariantach BlueZERO w atrakcyjny sposób zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Elegancki przedni pas nadwozia zdominowany jest przez grill z centralnie umieszczoną gwiazdą. Znakomita aerodynamika BlueZERO to po części zasługa przedniego spoilera, który skonstruowano tak, że można było wyeliminować wloty powietrza. 20-calowe koła zoptymalizowano również pod kątem opływowości, a opony o niskich oporach toczenia dopełniają obrazu.

Wyraziste linie boczne modeli BlueZERO dodają im dynamiki i akcentują bioniczny charakter. Zespolonym tylnym lampom konceptów BlueZERO nadano kształt litery L.

Concept BlueZero w Detroit 4 Inteligentna technika na widoku
Przezroczyste płaszczyzny ukazują to, co zwykle jest ukryte – tylna klapa wykonana jest w całości z leciutkiego, ale niezwykle trwałego Lexanu, który pozwala zaglądać do wnętrza struktur aluminiowych wzmocnień i usztywnień. Widać też wnętrze auta oraz konstrukcję "sandwiczową" i jej wszystkie zalety: swobodny dostęp do bagażnika i mnóstwo przestrzeni w kabinie.

"Bardzo chcieliśmy, żeby design konceptów BlueZERO odzwierciedlał zasadę Mercedesa – Fascynacja i odpowiedzialność" – mówi główny projektant Mercedesa, Gorden Wagener. "Świadomość ekologiczna i przyjemność z jazdy w przyszłości częściej będą iść w parze”.

Projektanci Mercedesa wprowadzili także trzy nowe kolory ALU-BEAM. Każdy z trzech wariantów BlueZERO ma własny znak: BlueZERO E-CELL pomalowano na żółty ALU-BEAM, F-CELL zielony, a tchnący pewnością siebie pomarańczowy ALU-BEAM wyróżnia BlueZERO E-CELL PLUS.

Źródło: Mercedes-Benz