Szybki Internet dla samochodu przyszłości

Szybki Internet dla samochodu przyszłości02.11.2009
Całkowicie oparty na Internecie system przepływu informacji myCOMAND marki Mercedes-Benz pomyślnie przeszedł pierwszy test praktyczny na drodze. W trakcie forum Nokia Siemens Networks Solutions 2009 w Monachium uruchomiono ...


...myCOMAND w bezprzewodowej sieci telefonii komórkowej o wielkiej przepustowości 4G LTE (Long Term Evolution, LTE). Jazda próbna prototypem Klasy S dała bardzo obiecujący wynik: wszystkie funkcje myCOMAND działały równomiernie i sprawnie, z niezwykle dużą prędkością i w wyższej rozdzielczości. Wynik potwierdza: wraz z wprowadzeniem sieci telefonii komórkowej o dużej przepustowości, jak LTE, również w płynnym ruchu drogowym zapewniona jest możliwość wykorzystywania w samochodzie rozwiązań internetowych usługi, do tego w pełnym zakresie i bez utraty stabilności połączenia. Pierwsza próba stanowi kamień milowy na drodze do seryjnego wprowadzenia funkcji i aplikacji myCOMAND.

Projekt badawczo-rozwojowy myCOMAND – opracowanie kompletnie nowego, opartego na rozwiązaniach internetowych systemu przepływu informacji w samochodzie, został wdrożony w 2008 roku. Koncepcja: poprzez połączenie internetowe następuje stała aktualizacja danych i funkcji, jak nawigacji, radia, telefonii i wielu innych, co zapewnia nieprzerwany dostęp do najświeższych informacji. Atrakcyjnie ukształtowana powłoka użytkownika umożliwia intuicyjną obsługę.

Do tej pory funkcje myCOMAND były testowane poprzez połączenia przewodowe lub połączenia bezprzewodowe o wąskim paśmie przenoszenia, jak UMTS. Żeby skorzystać z pełnego potencjału nowatorskich aplikacji informacyjnych i telematycznych w samochodzie, do dyspozycji musi być połączenie internetowe o szerszym paśmie przenoszenia, niż dotychczas. Jest to jeden z technicznych warunków seryjnego wprowadzenia takich funkcji, jak oferowane przez myCOMAND.

Operatorzy telefonii komórkowej i eksperci techniczni są zdania, że upłynie jeszcze kilka lat, zanim łącza internetowe o koniecznej przepustowości i pokrywające odpowiednio duże obszary będą dostępne. Mercedes-Benz udowadnia jednak już teraz, że krótsze czasy reakcji i szersze pasmo przenoszenia mogą zapewnić szybkie i komfortowe korzystanie z opartych na Internecie funkcji myCOMAND.

Na terenie testowym w Monachium uruchomiono sieć LTE umożliwiającą prędkość transferu danych od 5 do 25 MB/s, przy założeniu, że wiele pojazdów przemieszcza się równocześnie ze średnią prędkością 40 km/h. Odpowiada to przepustowości do ośmiu razy większej, niż zapewniają współczesne sieci telekomunikacyjne. Taki wzrost wydajności jest istotny: większość funkcji myCOMAND działa bardziej równomiernie, mapy są szybciej ładowane, zapewniony jest streaming audio i wideo o wyższej jakości, a obrazy i zdjęcia o doskonałej rozdzielczości mogą być szybko pobierane.

myCOMAND: wszechstronne usługi osobiste i rozrywka bez granic
"To oparte na Internecie rozwiązanie w dziedzinie informacji i rozrywki oferuje niezwykłe zalety, w porównaniu z wykorzystywanymi obecnie w samochodach systemami" - wyjaśnia Johann Jungwirth, kierownik laboratorium badawczo-rozwojowego Mercedes-Benz w kalifornijskim Palo Alto. Poprzez Internet myCOMAND aktualizuje się automatycznie przy każdym uruchomieniu silnika, na bieżąco utrzymując swoje oprogramowanie na najnowszym poziomie. Również wszystkie wywoływane dane i informacje są zawsze aktualne i pasażerowie mają do nich stały dostęp, bez skomplikowanych czynności przy obsłudze systemu. W porównaniu z aktualnymi urządzeniami mobilnymi, jak również z dostępnymi obecnie systemami zintegrowanymi na stałe z pojazdem, myCOMAND poprzez Internet nie tylko zapewnia stałą aktualizację funkcji i aktualność danych, ale jest również znacznie bardziej przyjazny dla użytkownika i tym samym bezpiecznej zintegrowany z funkcjami pojazdu. System oferuje kierowcy indywidualnie dopasowane do sytuacji usługi internetowe, zapewniając jednocześnie użytkownikowi niezawodne i bezpieczne prowadzenie przez obsługę menu.

Dzięki olbrzymiej różnorodności informacji w Internecie optymalna integracja oraz aktualność z dokładnością co do sekundy zapewniają duży zakres funkcji. Najważniejsze nowe usługi myCOMAND to:
• Nawigacja off-board. Nie tylko wykorzystuje zawsze najnowszy materiał kartograficzny, ale przy wyznaczaniu trasy uwzględnia również dostępne w Internecie informacje o ruchu drogowym. Oprócz konwencjonalnego widoku mapy istnieje możliwość wyświetlania zdjęć satelitarnych, co zapewnia lepszą orientację w terenie. Wyszukiwanie celów nie musi już następować według ustalonego formatu, gdyż możliwe jest wprowadzanie dowolnych danych. Cele mogą być przy tym powiązane z aktualnymi informacjami tak, że kierowca może na przykład łatwo znaleźć oferującą tańsze paliwo stację benzynową w okolicy aktualnej pozycji pojazdu lub wzdłuż trasy.
• Trip Assist. Ta usługa automatycznie wykorzystuje dużą liczbę dostępnych w Internecie informacji i przedstawia je kierowcy we właściwym czasie i w optymalnie przetworzonej formie. W ten sposób system jest w stanie oferować aktualne informacje i proponować korzystanie z różnych usług. Trip-Assist w myCOMAND przedstawia na przykład pogodę panującą wzdłuż aktualnej trasy i informuje o ofercie hotelowej oraz możliwościach rekreacyjnych w miejscowości docelowej. Również zarezerwowanie hotelu z samochodu nie stanowi problemu; Trip-Assist umożliwia też szybkie, proste i bezstresowe rezerwowanie stolika w restauracji czy biletów do teatru.
• World Radio. Poprzez Internet dostępna jest praktycznie każda stacja radiowa na całym świecie – również w drodze można odbierać audycje radiowe z drugiego końca świata. Poprzez World Radio w myCOMAND kierowca może wyszukiwać stacje radiowe według kategorii odpowiadających jego osobistym upodobaniom muzycznym. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia w Internecie własnej audioteki, dostępnej w samochodzie w każdej chwili i z każdego zakątka świata.
• Telefonia internetowa. Tak, jak wszystkie inne usługi, również telefonia w myCOMAND wykorzystuje zalety Internetu. Dzięki protokołowi VoIP (Voice over Internet Protocol) myCOMAND umożliwia bezpłatne, wzgl. tańsze połączenia telefoniczne oraz przekazywanie wiadomości SMS poprzez Internet, jak również jednoczesną transmisję głosu i danych.
• Jest oczywiste, że w systemie przewidziano również przeglądarkę, zapewniającą surfowanie w Internecie.

myCOMAND jest tak zaprogramowany, że wszystkie informacje konieczne do realizacji usługi – czy to opisy hoteli, prognozy pogody, czy informacje o wolnych miejscach parkingowych – są samoczynnie wyszukiwane w Internecie, bez konieczności korzystania z przeglądarki przez użytkownika, i zestawiane w ramach żądanej usługi. Przez to dostęp do danych jest znacznie szybszy.

Atrakcyjny wygląd, intuicyjna obsługa
myCOMAND nie tylko oferuje wiele nowych możliwości; ma również atrakcyjny wygląd i zapewnia intuicyjną obsługę funkcji. Centralnie zamontowany wyświetlacz charakteryzuje się doskonałą rozdzielczością, a umieszczenie go w polu widzenia kierowcy zapewnia jednoczesne kontrolowanie rozwoju sytuacji na drodze. Kontroler myCOMAND, ergonomicznie ukształtowane pokrętło z przyciskiem, zapewnia prostą i jednocześnie bezpieczną obsługę.

Ekran startowy przedstawia stylizowaną kulę ziemską. Wokół niej, na skutek obracania pokrętła z przyciskiem, obracają się wszystkie dostępne funkcje; naciśnięcie powoduje wybranie punktu menu znajdującego się na pierwszym planie. Rozmieszczenie menu wokół symbolicznego globusa to nie tylko optyczny highlight, jest to zarazem maksymalne ułatwienie obsługi za pomocą zsynchronizowanego pokrętła z przyciskiem.

Poprzez dwa przyciski, umieszczone obok centralnego pokrętła z przyciskiem można wywoływać dodatkowe funkcje, jak na przykład opcje menu. Ponadto przycisk "wstecz" umożliwia szybkie korygowanie ewentualnych błędów przy wprowadzaniu znaków. Przewidywane w przyszłości powiązanie z LINGUATRONIC umożliwi również głosową obsługę funkcji myCOMAND.

myCOMAND jest kamieniem milowym dla optymalnego wykorzystywania Internetu w samochodzie. Projektanci Mercedes-Benz zakładają jednak, że minie jeszcze kilka lat, nim sieci LTE będą rozpowszechnione na całym świecie, co umożliwi montowanie takich systemów w pojazdach seryjnych.

Źródło: Mercedes-Benz