Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style02.03.2010
Mercedes-Benz za pomocą pojazdu badawczego F 800 Style pokazuje przyszłość samochodu klasy Premium z nowej perspektywy. Pięcioosobowa limuzyna klasy wyższej łączy bardzo efektywne technologie z wyjątkowymi funkcjami ...

...bezpieczeństwa i komfortu oraz emocjonalnym językiem formy, interpretującym nowoczesną stylistykę Mercedes-Benz z uwzględnieniem sportowego charakteru. Model F 800 Style oferuje przestronne wnętrze z inteligentnymi rozwiązaniami takimi jak nowy sposób sterowania funkcjami multimedialnymi. Niepowtarzalna wśród dużych limuzyn jest również nowo opracowana platforma wielonapędowa. Nadaje się ona zarówno do napędu elektrycznego z ogniwami paliwowymi (wtedy zasięg wynosi prawie 600 kilometrów), jak również do napędu hybrydowego Plug-in Hybrid, na którym można przejechać do 30 kilometrów z wykorzystaniem samej energii elektrycznej. Oba warianty F 800 Style umożliwiają w ten sposób poruszanie się bez emisji spalin, połączone z pełną przydatnością w życiu codziennym i dynamiczną jazdą.

Spojrzenie w przyszłość wyznaczającej trendy limuzyny klasy wyższej
Przy długości zewnętrznej 4,75 m w modelu F 800 Style wszystkie komponenty efektywnych i ekologicznych, alternatywnych napędów – Plug-in Hybrid oraz napędu na ogniwa paliwowe – są umieszczone w sposób niezajmujący dużo miejsca w komorze silnika oraz w podwoziu pojazdu. Oba napędy wymagają stosunkowo mało miejsca do montażu. Dotyczy to w szczególności zoptymalizowanego, kompaktowego i zarazem mocnego napędu elektrycznego zasilanego ogniwami paliwowymi. Dzięki konsekwentnej redukcji wymiarów wnętrze pozostaje całkowicie zachowane i oferuje obszerną ilość miejsca dla pięciu pasażerów.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 1 F 800 Style z napędem hybrydowym Plug-in Hybrid: suwerenna moc przy emisji tylko 68 gramów CO2 na kilometr
Dzięki bardzo mocnemu napędowi hybrydowemu Plug-in Hybrid model F 800 Style ucieleśnia szczególnie dynamiczną realizację tematu „fascynacja i odpowiedzialność“. Jego zespół napędowy składa się z silnika benzynowego V6 z wtryskiem bezpośrednim nowej generacji o mocy prawie 220 kW (300 KM) oraz modułu hybrydowego o mocy prawie 80 kW (109 KM), dzięki czemu do dyspozycji jest prawie 300 kW (409 KM) mocy całkowitej. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności >10 kWh można ładować w stacjach przeznaczonych do ładowania lub za pośrednictwem domowych gniazdek elektrycznych. Dzięki mocnemu i o wysokim momencie obrotowym modułowi hybrydowemu F 800 Style może poruszać się po mieście wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej i nie emitując w ten sposób lokalnie spalin. Wysoki moment obrotowy już przy ruszaniu zapewnia także w przypadku trybu elektrycznego osiągi na poziomie silnika benzynowego V6. Zasięg elektryczny F 800 Style z napędem hybrydowym Plug-in Hybrid wynosi maksymalnie 30 kilometrów. Pojazd badawczy F 800 Style pokazuje dojrzałość konstrukcji napędu Plug-in Hybrid. Już w następnej generacji Klasy S Mercedes-Benz zastosuje w produkcji seryjnej napęd hybrydowy S 500 Plug-in HYBRID.

Dzięki efektywnemu napędowi i obniżonej emisji CO2 ze względu na elektryczną jazdę z wykorzystaniem akumulatora F800 Style osiąga zużycie paliwa na poziomie zaledwie 2,9 l benzyny na 100 kilometrów. Z tego wynika ekstremalnie niski poziom emisji CO2, wynoszący tylko 68 gramów na kilometr. Dzięki wspaniałej efektywności F 800 Style z napędem hybrydowym Plug-in Hybrid realizuje mimo to osiągi na poziomie samochodu sportowego (0–100 km/h w ciągu 4,8 s, prędkość maksymalna 250 km/h). Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 120 km/h. Dzięki temu F 800 Style może spełnić wymagania także w ruchu pozamiejskim.

Tak jak w przypadku mającego debiut latem 2009 pojazdu Mercedes-Benz S 400 HYBRID i w wersji S 500 Plug-in HYBRID, moduł elektryczny o mocy prawie 80 kW modelu F 800 Style jest całkowicie zintegrowany w obudowie 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów 7G-TRONIC. Akumulator litowo-jonowy jest umieszczony w nowym pojeździe badawczym pod kanapą tylną, nie zajmując dużo miejsca. Położenie montażowe zapewnia niski punkt ciężkości i najlepsze możliwe bezpieczeństwo w razie zderzenia.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 2 Elektryczne komponenty napędu F 800 Style z Plug-in Hybrid dowodzą wszechstronności modularnej konstrukcji systemu hybrydowego Mercedes-Benz, który w zarówno pod względem mocy i spektrum zastosowań oferuje wiele możliwości rozbudowy: na tej podstawie można łączyć różne moduły hybrydowe i akumulatory różnej mocy z oszczędnymi i o wysokim momencie obrotowym silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi – od aktualnego Mildhybrid aż po Plug-in-Hybrid, umożliwiający czysto elektryczną jazdę na dłuższych dystansach. W F 800 Style z napędem Plug-in Hybrid inżynierowie Mercedesa położyli szczególny nacisk na dalszy rozwój czysto elektrycznej jazdy w ruchu miejskim. Dzięki wysokim rezerwom mocy model F 800 Style świetnie radzi sobie w ruchu miejskim w trybie elektrycznym, nie emitując lokalnie zanieczyszczeń. Dzięki nowemu modułowi hybrydowemu prędkość maksymalna w F 800 Style z napędem Plug-In Hybrid mogła zostać zwiększona w trybie elektrycznym w porównaniu do wersji S 500 Plug-in HYBRID do 120 km/h, a emisja CO2 została obniżona z 74 gramów na kilometr do tylko 68 gramów na kilometr.

Elastycznie, bezpiecznie, całkowicie użyteczny w życiu codziennym: F 800 Style z napędem elektrycznym na bazie technologii ogniw paliwowych
F 800 Style oferuje czystą przyjemność jazdy także jako wariant z napędem elektrycznym na bazie technologii ogniw paliwowych. Silnik elektryczny o mocy prawie 100 kW (136 KM) rozwija wysoki moment obrotowy 290 Nm. Prąd do jazdy wytwarzany jest przez ogniwa paliwowe wskutek reakcji chemicznej z wodoru i tlenu na pokładzie; przy tym jako jedyny emitowany produkt tej reakcji powstaje tylko czysta para wodna.

Komponenty napędu z ogniwami paliwowymi pochodzą z modularnego systemu E-Drive, który został opracowany przez Mercedes-Benz dla najróżniejszych pojazdów elektrycznych. Te elastycznie wykorzystywane komponenty są już montowane w małej serii w Klasie B F-CELL. Nadają się też do różnych konfiguracji napędów; i tak np. w F 800 Style połączone są z napędem z tyłu. Poza tym te same komponenty stosowane są w pojazdach użytkowych. Prekursorem jest tutaj nowy autobus w technologii ogniw paliwowych typu Citaro, napędzany dwoma systemami zaczerpniętymi z samochodów osobowych F-CELL.

W nowym prototypie Mercedes-Benz ogniwo paliwowe jest umieszczone w przedniej części pojazdu, podczas gdy kompaktowy silnik elektryczny jest zamontowany w obszarze osi tylnej. Umieszczony za fotelami tylnymi akumulator litowo-jonowy jest chroniony w najlepszy możliwy sposób przed skutkami wypadków, tak jak łącznie cztery zbiorniki wodoru. Każdorazowo dwa zbiorniki znajdują się w tunelu środkowym pomiędzy pasażerami ew. pod kanapą tylną.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 3 F 800 Style z kolejnymi innowacjami w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa
Oprócz niepowtarzalnej platformy wielonapędowej dla dużych limuzyn oraz połączenia różnych alternatywnych technologii napędu F 800 Style oferuje jeszcze inne innowacje techniczne. Zaliczają się do nich nowa koncepcja obsługi i wskaźników oraz HMI (Human Machine Interface) z touchpadem ze zintegrowaną kamerą. Wyświetlacz pokazuje w porównaniu do tradycyjnych zestawów wskaźników liczne funkcje dodatkowe. W przypadku koncepcji obsługi i wskaźników F 800 Style ma miejsce po raz pierwszy koncentracja na parametrach i funkcjach elektrycznej jazdy.

HMI z touchpadem ze zintegrowaną kamerą do intuicyjnej i bezpiecznej obsługi
Nowy touchpad z kamerą HMI jest inteligentnym rozszerzeniem systemu COMAND. Mercedes-Benz od lat w sposób zaangażowany napędza rozwój innowacyjnych systemów obsługi oraz wskaźników i prezentuje w F 800 Style szczególnie przyjazną dla użytkownika innowację. Panel obsługi składa się z touchpada w konsoli środkowej oraz kamery, rejestrującej zdjęcia wideo z ręki użytkownika na touchpadzie. Na ekranie live ręka jest prezentowana transparentnie na centralnym wyświetlaczu konsoli środkowej: użytkownik widzi kontury swoich palców, przesuwające się po ekranie, nie zakrywając przy tym niczego. Wszystkie funkcje aktualnego menu pozostają widoczne i mogą być obsługiwane poprzez lekkie naciśnięcie na touchpad. Podobnie jak w przypadku klawiatury laptopa także tutaj odbywa się lekkie potwierdzenie dotykiem; akcje realizowane poprzez nacisk palca są w ten sposób rejestrowane także poprzez zmysł dotyku.

System touchpada z kamerą HMI rozpoznaje ruchy palców na powierzchni obsługi takie jak wycieranie, przesuwanie, obracanie i powiększanie oraz pozwala na intuicyjne sterowanie układem klimatyzacji, telefonem, systemem Audio i nawigacji oraz usługami internetowymi. Ponieważ obsługa odbywa się bardzo prosto i komfortowo oraz w sposób nie odwracający uwagi kierowcy od wydarzeń na drodze, system przyczynia się także do dalszego ulepszenia aktywnego bezpieczeństwa jazdy. Poza tym wyświetlacz systemu HMI z touchpadem ze zintegrowaną kamerą w przeciwieństwie do tradycyjnych ekranów dotykowych jest wolny od śladów palców.

W przypadku tradycyjnych touchpadów położenie dłoni lub palca jest prezentowane z reguły tylko jako mały punkt na wyświetlaczu. Ich nieprzejrzyste wskazanie czyni wprowadzanie danych podczas jazdy bardzo ryzykownym, ponieważ mocno odwraca ono uwagę kierowcy od wydarzeń na drodze.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 4W przeciwieństwie do tego system HMI z touchpadem ze zintegrowaną kamerą można obsługiwać łatwo i bezpiecznie także podczas jazdy. Osoby testujące potwierdziły bardzo prostą i bezpieczną obsługę systemu HMI z touchpadem ze zintegrowaną kamerą – przede wszystkim dzięki transparentnemu odzwierciedleniu dłoni.

Range on Map: graficzne wskazanie zasięgu w trybie jazdy elektrycznej
Dzięki funkcji „Range on Map“ inżynierowie Mercedesa prezentują kolejną przyjazną dla użytkowników innowację. System pokazuje dostępny zasięg podczas jazdy elektrycznej jako widok 360° na mapie. Jeśli w przyszłości samorządy miast będą chciały dopuścić tylko ruch samochodowy wyłącznie z napędem elektrycznym, kierowca za pomocą funkcji „Range on Map“ będzie mógł ustalić, czy elektryczny zasięg jego pojazdu wystarczy na wjazd i wyjazd z obszaru miejskiego. W tym celu system łączy informacje o aktualnym poziomie naładowania akumulatora z danymi systemu nawigacji.

Dzięki nowej koncepcji obsługi i wskaźników Mercedes-Benz realizuje rozwiązanie, oferujące nieosiągalną dotychczas ilość informacji w równie przejrzystej formie. W ten sposób zrealizowany jest cel opracowania obszernego i równocześnie łatwego w obsłudze systemu informacji i sterowania dla przyszłych pojazdów z napędami elektrycznymi ew. częściowo elektrycznymi. Na dalszym etapie rozwoju system można wykonać dodatkowo do wyświetlania stacji ładowania prądu.

Wyświetlacz lustrzany chroni oczy
Lustrzany wyświetlacz innowacyjnego systemu prezentacji HMI z touchpadem ze zintegrowaną kamerą usuwa różnicę pomiędzy widokiem z bliska i z daleka i poprawia tym samym bezpieczeństwo. Wyświetlane informacje odnośnie jazdy i pojazdu są prezentowane za pośrednictwem lusterka w zestawie wskaźników i wydają się być optycznie oddalone. Dzięki temu wydłuża się odległość obserwacji i oczy nie muszą się tak bardzo przestawiać pomiędzy widokiem z bliska a z daleka.

Nowy DISTRONIC PLUS Traffic Jam Asisstant odciąża jeszcze bardziej kierowcę
Dzięki DISTRONIC PLUS Mercedes-Benz już w 2006 roku wypuścił na rynek pierwszy na świecie system regulacji odległości i prędkości, który pracuje aż do całkowitego zatrzymania pojazdu. Odciąża on wyraźnie kierowcę podczas jazdy w gęstym ruch: DISTRONIC PLUS reguluje odległość do poprzedzającego pojazdu, także przy niskich prędkościach aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 5Dzięki nowej funkcji DISTRONIC PLUS Traffic Jam Asisstant (asystent jazdy w zatorach drogowych) Mercedes-Benz prezentuje w modelu F 800 Style pierwszy na świecie system, który jest w stanie podążać za poprzedzającym pojazdem na zakrętach. System rozpoznaje przy tym różnicę pomiędzy jazdą na zakręcie a skrętem, czyli nie podąża na „ślepo“ za poprzedzającym pojazdem, na przykład jeśli ten zmienia pas ruchu w celu zjazdu z autostrady.

Efekt: kierowca nie musi sam kierować pojazdem. Funkcja jazdy w korkach przejmuje za niego do prędkości ok. 40 km/h zarówno przyspieszanie i hamowanie pojazdem, jak i samo kierowanie. Kierowca może oprzeć się wygodnie – z rękoma na kierownicy. Przy prędkościach powyżej 40 km/h Traffic Jam Asisstant jest łagodnie wyłączany poprzez sukcesywne zmniejszanie momentu skrętu, utrzymującego w pasie ruchu. Naturalnie kierowca może w każdej chwili sam przejąć sterowanie samochodem. Aktywne ingerencje skrętu są rozpoznawane przez czułe czujniki, automatyczna regulacja poprzeczna systemu jest wyłączana.

„System DISTRONIC PLUS Traffic Jam Asisstant jest konsekwentną kontynuacją filozofii wspomagania jazdy i podnoszenia bezpieczeństwa przez Mercedes-Benz. To kolejny kamień milowy na drodze innowacyjnych systemów, dzięki którym będziemy mogli dalej rozwijać typowy dla Mercedesa wysoki komfort jazdy w pojazdach przyszłości“, powiedział prof. Bharat Balasubramanian, dyrektor działu innowacji produktowych & technologii procesowych w badaniach koncernu i rozwoju. Konieczne do tego dane generują czujniki radarowe odległości oraz dodatkowa kamera stereo.

PRE-SAFE 360° poprawia ochronę w przypadku wypadków w tylnej części pojazdu Podczas gdy funkcja Traffic Jam Asisstant zwiększa komfort i aktywne bezpieczeństwo jazdy, innowacyjny system ochrony pasażerów PRE-SAFE 360° poprawia jeszcze bardziej bezpieczeństwo bierne. PRE-SAFE 360° bazuje na opracowanym przez Mercedes-Benz, proaktywnym systemie ochrony pasażerów PRE SAFE®. PRE-SAFE 360° obserwuje dodatkowo otoczenie pojazdu z tyłu. Wynik: prawie 600 milisekund przed grożącym zderzeniem system aktywuje hamulce. Decydująca zaleta: jeśli już stojący pojazd zostanie wyhamowany w przypadku zderzenia, można uniknąć wypadków wtórnych – jak na przykład niekontrolowane wyrzucenie uderzonego pojazdu w obszar skrzyżowania lub na przejście dla pieszych. Naturalnie system PRE-SAFE 360° pozostawia stale kierowcy możliwość dowodzenia: jeśli na przykład doda on gazu, ponieważ chce wyminąć zbliżający się pojazd z przodu, hamulce są natychmiast zwalniane.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 6 Tylne drzwi przesuwne zapewniają maksymalny komfort wsiadania
Szczególnie przyjazną dla klientów innowację F 800 Style stanowią jego drzwi tylne: podczas gdy drzwi przednie są umieszczone tradycyjnie na słupku A i otwierają się daleko do przodu, drzwi tylne zawieszone na umieszczonym wewnątrz ramieniu uchylnym cofają się podczas otwierania. Ponieważ są one prowadzone blisko nadwozia, wsiadanie i wysiadanie w wąskich miejscach parkingowych jest znacznie łatwiejsze.

Poza tym elegancki F 800 Style nie posiada w ogóle słupka B, wskutek czego cała przestrzeń pomiędzy słupkiem A i C jest całkowicie dostępna przy otwartych drzwiach. Pomimo rezygnacji ze słupka B model F 800 Style dysponuje nadzwyczaj stabilną i równocześnie lekką strukturą surowego nadwozia, spełniającą typowe dla Mercedesa, wysokie wymagania w punkcie bezpieczeństwa w razie zderzenia.

Typowa dla marki Mercedes-Benz stylistyka – zinterpretowana na nowo
Model F 800 Style jest prekursorem technologii i pojazdem demonstracyjnym w jednym. Pojazd badawczy powstał przy ścisłej współpracy pomiędzy działami badań technicznych i rozwoju oraz studiami Advanced Design Studio w Sindelfingen i włoskim Como. Jego wygląd zewnętrzny jest nacechowany długim rozstawem osi, krótkimi zwisami nadwozia i poprowadzoną zmysłowo linią dachu.

Szef designu marki Mercedes-Benz, prof. hab. Gorden Wagener: „Intrygująca linia dachu, przypominająca modele coupe oraz wyważone proporcje zapewniają stylowy, sportowy wygląd, rozwijający dalej stylistykę Mercedes-Benz i podkreślający monumentalny charakter pojazdu. Wynik“, powiedział dalej Gorden Wagener, „jest wyrazistą harmonią stylu i funkcjonalności.“

Widok z przodu z charakterystycznymi reflektorami w technologii LED
Widok z przodu pokazuje wariację typowej dla modeli sportowych Mercedesa atrapy chłodnicy z centralną gwiazdą. Bionicznie drgające płytki poprzeczek atrapy chłodnicy obejmują płynnie tubus gwiazdy marki Mercedes-Benz. Niepowtarzalne i mocne reflektory wykonane w technologii LED wraz z szeroką atrapą chłodnicy i dużymi wlotami powietrza podkreślają dynamiczny wygląd tego pojazdu badawczego. Reflektory przednie są podzielone na poszczególne segmenty dla świateł dziennych, kierunkowskazów i reflektorów głównych. W nowoczesną technologię LED wyposażone są także światła cofania modelu F 800 Style.

Pojazd badawczy: Mercedes-Benz F 800 Style 7Umożliwiają one intrygujące oddziaływanie wzajemne pośredniego oświetlenia i bezpośredniego strumienia światła, co podkreśla akcentowany widok tyłu F 800 Style w nocy. Wynikiem tego jest atrakcyjny, nie do pomylenia i łatwy do zapamięta wizerunek samochodu.

Drewno i światło dbają o dobre samopoczucie we wnętrzu
We wnętrzu F 800 Style powierzchnie drewniane oraz duża ilość światła zapewniają wysoki komfort. Na pierwszy rzut oka zwraca uwagę lekkość: elementy funkcjonalne, takie jak kokpit oraz oparcia drzwi z podłokietnikami, wydają się unosić we wnętrzu jak rzeźby. Innowacyjne, lekkie fotele w F 800 składają się z siedziska wykonanego z magnezu oraz oparcia z laminatu włókien węglowych, na którym rozciągnięta jest wytrzymała tkanina siatkowa. Siedzisko jest również wykończone prawdziwym drewnem. W tym celu inżynierowie Mercedes-Benz wykorzystali innowacyjną technologię, opracowaną specjalnie do oklejania brył trójwymiarowych. Za pomocą nowej, opracowanej przez Mercedes-Benz procedury trójwymiarowego powlekania powierzchni wykonane zostały także elementy drewniane na konsoli środkowej, drzwiach oraz na kokpicie. Elementy drewniane w obszarze kokpitu, drzwi i konsoli środkowej zostały wykonane jako części z drewna warstwowego w technologii 3D z wkładkami aluminiowymi. Aluminiowe jądro zwiększa znacząco bezpieczeństwo w razie zderzenia.

Udany transfer z fazy badawczej do produkcji seryjnej
Od początku lat osiemdziesiątych Mercedes-Benz zaprezentował 13 pojazdów badawczych. Seria tych fascynujących i wyznaczających trendy pojazdów – od auta 2000 roku 1981 do aktualnego F 800 – dokumentuje, jak konsekwentnie i przewidująco inżynierowie Mercedes-Benz badają kluczowe tematy badawcze i technologiczne oraz rozwijają innowacyjne rozwiązania przyszłości. Wiele systemów z pojazdów badawczych, które przed wieloma laty uważane były za rewolucyjne, są dzisiaj wykorzystywane w produkcji seryjnej Mercedes-Benz. Należy do nich na przykład tempomat regulacji odległości DISTRONIC. Został on zastosowany po raz pierwszy w 1991 roku w modelu F 100 a w 1998 roku świętował swoją premierę w Klasie S. [AKAPIT} F 800 Style kontynuuje tą drogę. Tak jak jego poprzednicy wyznacza dzięki ważnym innowacjom w zakresie technik napędu, komfortu i bezpieczeństwa oraz swojemu awangardowemu stylowi drogę do produkcji seryjnej przyszłych pojazdów Mercedes-Benz oraz łączy w przekonywujący sposób fascynację i odpowiedzialność.

Zobacz więcej zdjęć Mercedesa F800 Style na naszym fotoblogu.

Źródło: Mercedes-Benz