Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL09.01.2012
Zupełnie nowy Mercedes-Benz SL kontynuuje znamienite tradycje swoich poprzedników. Już od 60 lat jego imię jest jeżdżącym synonimem sportowego sznytu, stylu i komfortu. I tak jak poprzednie pokolenia, roadster przoduje w dziedzinie innowacji.

Po raz pierwszy w historii został niemal całkowicie wykonany z aluminium. Efekt? Masa własna niższa o 140 kg. Wyrafinowane doznania za kierownicą potęgują benzynowe silniki BlueDIRECT - jeszcze mocniejsze, a do tego o 29 proc. bardziej oszczędne od stosowanych w poprzedniku. Wraz z nowym SL-em debiutują także unikalne elementy wyposażenia. System oczyszczania przedniej szyby MAGIC VISION CONTROL dostarcza płyn bezpośrednio do piór wycieraczek, a unikalne nagłośnienie FrontBass czyni z wnętrza roadstera salę koncertową na kołach.

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL 1 Mercedes-Benz SL to ucieleśnienie lekkoatletycznej zwinności i wyjątkowego w klasie roadsterów poziomu komfortu. I właśnie połączenie wszechstronności na co dzień z pełnym pasji wyrafinowaniem tworzy jego legendę.

Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak nasz SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką - trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera. Wszystko albo nic. - podkreśla dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Lżejszy i sztywniejszy: wyrafinowane nadwozie z aluminium
Nowa odsłona legendarnego roadstera wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A - wysokowytrzymałe rury stalowe.

Aluminiowa struktura waży zaledwie 254 kg, o 110 kg mniej od porównywalnego nadwozia ze stali. Lekkość daje nowemu SL-owi znakomitą przewagę nad konkurencją i… poprzednikiem – dla przykładu, masa własnego nowego SL 500 wynosi o 125 kg mniej od poprzednika (1785 kg), a SL 350 - aż o 140 kg mniej (1685 kg). - Zupełnie, jakby pasażer wagi ciężkiej wysiadł z samochodu i zabrał ze sobą jeszcze ciężką walizkę podróżną - mówi dr Thomas Rudlaff, odpowiedzialny za aluminiowe nadwozia w Mercedes-Benz. - Efekt jest mierzalny i odczuwalny. Niższa masa przekłada się na większą dynamikę jazdy i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL 2 Przyjemność z jazdy: wydajne, mocne silniki i zwinny układ jezdny
Przyspieszanie bez wysiłku i niedościgniona pewność siebie na krętych drogach - nowy SL to generator przyjemności z jazdy. Potencjał wydajnych silników do ostatniej kropli wykorzystuje sportowo skrojone, ale wciąż komfortowe zawieszenie. Skuteczny kompromis udało się osiągnąć dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji układu jezdnego. Przykład? Zwrotnice przedniej osi wykonano z aluminium w celu zmniejszenia masy nieresorowanej. To samo dotyczy praktycznie wszystkich elementów mocowania kół tylnej osi.

Nowy Mercedes-Benz SL dostępny jest z jednym z dwóch typów zawieszenia: półaktywnym, z regulacją siły tłumienia (standardowo) lub aktywnym, z systemem Active Body Control (opcjonalnie). Polecenia kierowcy przekazuje do przednich kół nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Direct-Steer z funkcją dostosowania siły wspomagania do prędkości i przełożenia do kąta skrętu kół. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałe wyczucie podczas jazdy na wprost i potęguje zwinność SL-a w ciasnym zakrętach, a dodatkowo ułatwia manewrowanie.

Nowy motor V8 pod maską SL 500 z pojemności 4663 ccm generuje moc 320 kW (435 KM) - o 12 proc. wyższą od poprzednika, i to mimo pojemności mniejszej o 0,8 litra. Średnie zużycie paliwa spadło o 22 proc., a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 32 proc. - z 530 do okrągłych 700 Nm.

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL 3 Nowy silnik V6, napędzający model SL 350, ma pojemność 3499 ccm i legitymuje się mocą 225 kW (306 KM) oraz 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Apetyt tej wersji wynosi średnio 6,8 l/100 km, o 30 proc. mniej od poprzednika.

Obie odmiany seryjnie dysponują funkcją ECO start/stop oraz zoptymalizowaną pod względem efektywności i wygody przekładnią automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Skromne zapotrzebowanie na paliwo silników BlueDIRECT nie przeszkodziło w uzyskaniu sprinterskich osiągów. SL 350 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s (o 0,3 s szybciej od poprzednika), a SL 500 w zaledwie 4,6 s (o 0,8 s szybciej od poprzednika).

Design: przyszłość naznaczona tradycją
Wyważone proporcje nowego roadstera - z długą maską, odsuniętą do tyłu kabiną i muskularnym tyłem – styliści doprawili stylowymi akcentami. Charakterystyczne kratki wentylacyjne to ukłon w stronę legendarnych przodków SL-a. Przynależność do rodziny sportowych Mercedesów podkreśla szeroki, pionowy wlot powietrza i wyraziste spojrzenie lamp, seryjnie wyposażonych w inteligentny system oświetlenia ILS.

Choć linie deski rozdzielczej od razu zdradzają sportowe konotacje nowego SL-a, perfekcyjne wykończenie i pierwszorzędne materiały bez wahania kojarzą się tylko z jedną marką - Mercedes-Benz. Szeroka konsola łączy przytulną atmosferę gran turismo z bezkompromisowym klimatem, charakterystycznym dla sportowych aut. Do wyboru są trzy gatunki drewna i dwa rodzaje okładzin aluminiowych.

W porównaniu do poprzednika, nowa generacja SL-a jest o 50 mm dłuższa (4612 mm) i o 57 mm szersza (1877 mm), a co za tym idzie – ma bardziej przestronną kabinę. Szerokość wnętrza na wysokości ramion wzrosła o 37 mm, a na wysokości łokci - o 27 mm.

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL 4 Dach vario z technologią MAGIC SKY CONTROL jako opcja
Szósta generacja SL-a w ciągu 20 sekund może z roadstera przeobrazić się w coupe, w zależności od pogody i preferencji kierowcy. W przeciwieństwie do poprzednika, dostępne są trzy warianty dachu: lakierowany, ze szklanym oknem lub panoramiczny dach vario z technologią MAGIC SKY CONTROL, przyciemniany za naciśnięciem przycisku. Rama każdej z wersji dachu wykonana jest z magnezu, co czyni ją o około sześć kilogramów lżejszą od stosowanej w poprzedniku i sprzyja obniżeniu środka ciężkości pojazdu.

Aerodynamika: nowe standardyBREAK} Magnetyczna stylizacja nowego SL-a idzie w parze z dopracowaną aerodynamiką nadwozia. Roadster zbiera w swoim segmencie najlepsze noty w czterech kluczowych dziedzinach:

  • najniższy współczynnik oporu powietrza (Cd=0,27 dla SL 350);
  • najniższy poziom hałasu, praktycznie na równi z limuzynami;
  • wysoki komfort podczas szybkiej jazdy z otwartym dachem;
  • praktycznie wyeliminowano gromadzenie się brudu na bocznych oknach.

Światowe premiery: FrontBass i MAGIC VISION CONTROL
Dzięki kolejnym innowacjom, nowy Mercedes-Benz SL pozostaje wierny tradycji wpisanej w swój dotychczas życiorys - tradycji technologicznego trend settera:

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL 5

  • MAGIC VISION CONTROL to inteligentny, wydajny system czyszczenia przedniej szyby. Układ specjalnych kanalików dostarcza płyn do przedniej szyby tuż przy krawędzi pióra wycieraczki, zgodnie z kierunkiem jego ruchu. W rezultacie, podczas spryskiwania szyby nikt już nie dostrzeże strumieni płynu, nie ma mowy o zakłócaniu widoczności przez rozlany płyn, a przednia szyba jest przejrzysta i idealnie czysta.
  • FrontBass - unikalny system nagłośnienia wykorzystuje okolice miejsca na nogi aluminiowej struktury nadwozia jako przestrzeń rezonansową dla głośników niskotonowych. Wyraźne, soczyste basy czynią z wnętrza nowego SL-a salę koncertową, nawet gdy dach schowany jest za plecami kierowcy i pasażera.

Obie innowacje należą do standardowego wyposażenia nowego modelu.

HANDS-FREE ACCESS: bezdotykowe otwieranie
Kolejna nowość to system bezdotykowego otwierania tylnej klapy HANDS-FREE ACCESS - by uzyskać dostęp do kufra, wystarczy przesunąć nogę pod tylnym zderzakiem. Mercedes-Benz jako jedyny oferuje nie tylko funkcję automatycznego podnoszenia pokrywy bagażnika, ale i jej zamykania.

Active Parknig Assist: bezstresowe parkowanie
Nowy Mercedes-Benz SL został wyposażony w system Active Parking Assist. Czujniki ultradźwiękowe wykrywają wolną przestrzeń i automatycznie obracają kołem kierownicy, ułatwiając zajęcie miejsca parkingowego.

Sport, luksus i wolność: nowy Mercedes SL 6 Rozrywka: system COMAND z dostępem do internetu
Nawet podstawowa odmiana SL-a ma na pokładzie system multimedialny COMAND z funkcją Bluetooth. Lista opcji obejmuje dodatkowo system COMAND Online z dostępem do internetu i zmieniarką płyt DVD. Podczas postoju zapewnia on dostęp do przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnych, takich jak prognoza pogody, serwis społecznościowy Facebook czy Google Maps. Opcjonalne aplikacje umożliwiają nawet sprawdzenie cen akcji lub odnalezienie najbliższego parkingu.

Obie wersje systemu COMAND dysponują wysokiej rozdzielczości, kolorowym wyświetlaczem TFT o przekątnej 17,8 cm (rozdzielczość 800x480 pikseli).

Ceny:

  • SL 350 BlueEFFICIENCY: 431 000 złotych;
  • SL 500 BlueEFFICIENCY: 540 000 złotych.

Dla uczczenia premiery nowego modelu, tradycyjnie już Mercedes-Benz przygotował limitowaną wersję "Edition 1" w wyjątkowym kolorze designo crystal silver magno. Lista wyposażenia obejmuje m.in.: panoramiczny dach vario, zestaw ospojlerowania AMG, sportowe zawieszenie, 19-calowe obręcze aluminiowe, skórzaną tapicerkę nappa designo z kontrastowymi przeszyciami, system AIRSCARF, podgrzewane fotele oraz nagłośnienie Harman/Kardon® Logic7®.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji filmowej z premiery szóstej generacji Mercedesa SL podczas North American International Auto Show w Detroit.


Źródło: Mercedes-Benz