MotoNews.pl

Nowy Nissan LEAF

23 kwietnia 2013

Marka, model | ,
Nissan LEAF 21

Nowy LEAF ma ten sam kształt nadwozia, co poprzednia wersja, jednak jest bardziej zwrotny, dzięki szeregowi modyfikacji podwozia, a także jest w stanie dojechać dalej bez konieczności ładowania. Za sprawą wprowadzonych udoskonaleń zasięg według NEDC wzrósł ze 175 do 199 km. Z kolei nowa, dostępna opcjonalnie szybka ładowarka pokładowa umożliwia skrócenie czasu wymaganego do pełnego naładowania akumulatora o połowę.

Silnik i akumulator
Najbardziej spektakularna zmiana widoczna w nowym Nissanie LEAF została wprowadzona w układzie napędowym – rezultatem szeregu modyfikacji jest zwiększenie zasięgu pojazdu. Pierwotnie ładowarka i falownik znajdowały się w przedziale bagażowym samochodu, za tylną kanapą. Pomimo względnie kompaktowych wymiarów urządzenia te zajmowały całą szerokość bagażnika. Poza zmniejszeniem pojemności bagażnika falownik i ładowarka uniemożliwiały uzyskanie płaskiej krawędzi załadunku.

Obecnie elementy te znajdują się w przedniej części samochodu i są zintegrowane z silnikiem elektrycznym, dzięki czemu nie tylko udało się powiększyć przestrzeń bagażową o 40 litrów, lecz również uzyskano bardziej płaską podłogę przy złożonej kanapie tylnej.

Pomimo iż synchroniczny silnik zmiennoprądowy rozwija moc do 80 kW, taką samą, jak w przypadku poprzednika, wprowadzono do niego nowe elementy, które uczyniły tę jednostkę jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska i wydajniejszą. W nowym silniku zredukowano siłę bezwładności o 5%, zwiększając jego ogólną wydajność.

Cała konstrukcja stała się wyższa poprzez zintegrowanie ładowarki i falownika z silnikiem, jednak inteligentne rozmieszczenie wszystkich komponentów pozwoliło zachować taką samą linię maski pojazdu oraz niezmieniony rozkład masy.

Tak jak dotychczas silnik zasilany jest opracowanym przez Nissana 48-modułowym kompaktowym akumulatorem litowo-jonowym, zamontowanym w jednym pakiecie pod przedziałem pasażerskim, tak aby środek ciężkości pojazdu znajdował się jak najniżej. Zestaw akumulatorowy został umieszczony w mocnej metalowej obudowie, która zapewnia dodatkową ochronę w przypadku uderzeń bocznych.

Osiągi pojazdu niemal nie uległy zmianie. Prędkość maksymalna wynosi 144 km/h (to o 1 km/h mniej niż dotychczas), rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy (o 0,4 sekundy szybciej niż do tej pory), a dzięki udoskonaleniu aerodynamiki, obniżeniu masy i innym zmianom technicznym zasięg pojazdu według NEDC wzrósł ze 175 do 199 km.

Z kolei walory praktyczne tego modelu zwiększa opcjonalna ładowarka pokładowa 6,6 kW, która umożliwia korzystanie z domowych i publicznych ładowarek 32 A.

Podwozie i inne udoskonalenia techniczne
Każdy nissan LEAF wyprodukowany w brytyjskim Sunderland na rynek europejski posiada podwozie specjalnie zestrojone przez specjalistów z centrum Nissan Technical Centre Europe (NTCE), zlokalizowanego w Cranfield w Wielkiej Brytanii.

Zmiany te zostały wprowadzone z myślą o wyższych średnich prędkościach i bardziej wymagających nawierzchniach, charakterystycznych dla europejskich dróg. W efekcie powstał samochód, który zapewnia wciągającą jazdę i komfort, niezależnie od jakości nawierzchni.

Ustawienie amortyzatorów, praca układu kierowniczego oraz działanie układu hamulcowego zostały specjalnie zoptymalizowane pod kątem europejskich użytkowników. Nowe zestrojenie amortyzatorów zapewnia bardziej dynamiczną jazdę bez negatywnego wpływu na komfort, z kolei system wspomagania układu kierowniczego został skalibrowany z myślą o lepszym wyczuciu pojazdu i mniejszej wrażliwości podczas jazdy z wysoką prędkością. Wszystkie elementy korzystają z wyjątkowego układu komponentów elektrycznego napędu, który – dzięki umieszczeniu zestawu akumulatorowego pod podwoziem – pozwolił obniżyć środek ciężkości pojazdu.
Hamulce działają teraz w sposób bardziej progresywny, a system odzyskiwania energii został udoskonalony, tak aby zapewnić lepsze wykorzystanie siły hamowania. Wydajność systemu zwiększono o 6%, do 94%, a minimalna prędkość, przy której możliwe jest odzyskiwanie energii, spadła z 7 do 3 km/h.

Zmodyfikowano również tryb jazdy Eco, dodając nową pozycję „B” do skrzyni biegów. Tryb B powoduje intensyfikację procesu odzyskiwania energii podczas hamowania, a oddzielny przycisk Eco, znajdujący się na kierownicy, zmienia charakterystykę pedału przyspieszenia, zapobiegając gwałtownemu przyspieszaniu, które skraca zasięg pojazdu. W przypadku pierwszej wersji modelu LEAF oba systemy współpracowały ze sobą, a intensywniejsze odzyskiwanie energii było dostępne jedynie w trybie Eco. Teraz oba systemy mogą pracować niezależnie od siebie, umożliwiając odzyskiwanie energii w większym stopniu podczas hamowania, a zarazem swobodne przyspieszanie.

Wnętrze
Znaczące zmiany we wnętrzu Nissana LEAF to nowe fotele. Zostały one zmodyfikowane w celu zapewnienia lepszego trzymania. Fotele przednie posiadają regulację wysokości i nowy kształt, zapewniający nawet do 53 mm więcej przestrzeni dla pasażerów podróżujących z tyłu. Udało się to osiągnąć poprzez specjalne wyprofilowanie fotela kierowcy i pasażera, tak aby pasażerowie tylnej kanapy mogli umieścić stopy pod fotelami przednimi, zyskując więcej miejsca.

Jednocześnie w wersjach Acenta i Visia wprowadzono nową tapicerkę z biotkanin.. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna fotele wykończone są czarną skórą, a we wszystkich wersjach dostępne jest praktyczne, ciemne wykończenie wnętrza, dopasowane do europejskich warunków zimowych.

Inne zmiany we wnętrzu pojazdu obejmują nowy hamulec parkingowy obsługiwany stopą, dzięki któremu zyskano miejsce na dodatkowy schowek w konsoli środkowej, gdzie do tej pory znajdował się włącznik hamulca elektrycznego.

Nowe elementy wyposażenia
Nowy LEAF wyposażony jest w zaktualizowaną wersję słynnego systemu nawigacji satelitarnej Nissana o nazwie Carwings. Jest bogatsza o wiele nowych funkcji, w tym udoskonalony system zdalnego sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją, lepszą integrację ze smartfonami, udoskonalone opcje rozpoznawania mowy oraz informacje o najbliższych punktach ładowania aktualizowane w czasie rzeczywistym. System obsługuje dziewięć dodatkowych języków: duński, szwedzki, fiński, norweski, polski, grecki, czeski, słowacki i węgierski.

System nawigacji został zaktualizowany i obejmuje funkcję Eco-Routing, która automatycznie oblicza trasę według najniższego zużycia mocy, uwzględniając ukształtowanie terenu i omijając ostre podjazdy.
Wyposażony w duży kolorowy ekran dotykowy, nawigację satelitarną i łącze Bluetooth do obsługi telefonów i odtwarzaczy muzyki – z możliwością wyświetlania okładki aktualnie odsłuchiwanego albumu – nowy system obsługuje również technologię Google Send-To-Car, umożliwiającą planowanie podróży przy użyciu komputera lub tabletu w domu lub w biurze, a następnie przesyłanie gotowych wskazówek dojazdu do samochodu.

W wersji Visia w ramach opcji można wybrać system nawigacji Connect 2. Posiada on dodatkowe zaawansowane funkcje, w tym dostęp do wyszukiwania punktów POI w Google, aktualnej prognozy pogody, cen paliwa w okolicy oraz informacji na temat lotów.

System nawigacji wyposażony jest w opcję widoku wyjazdów z autostrady wraz ze wskazaniem pasa, który należy zająć, a także wyświetla ograniczenia prędkości i emituje ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe programowane przez użytkownika, informujące o przekroczeniu określonej prędkości przez samochód.
Innowacyjny Around View Monitor (AVM – system kamer 360°) opracowany przez Nissana jest elementem wyposażenia standardowego nowego Nissana LEAF w wersji Tekna. System AVM wykorzystuje sieć kamer do wygenerowania obrazu pojazdu „od góry”, który wyświetlany jest na ekranie, ułatwiając kierowcy parkowanie i wykonywanie innych skomplikowanych manewrów.

Kolejnym elementem jest specjalnie zaprojektowany system audio marki Bose®, który – podobnie jak AVM – jest dostępny w wersji Tekna. System siedmiu głośników składa się z dwóch neodymowych głośników niskotonowych 25 mm, po jednym w obu słupkach A, dwóch głośników szerokopasmowych 165 mm wbudowanych w drzwi przednie, dwóch głośników szerokopasmowych 130 mm wbudowanych w drzwi tylne oraz głośnika niskotonowego 115 mm Nd® Richbass® w specjalnej obudowie, zamontowanego w bagażniku.

Rozszerzona gama
Nissan LEAF oferowany jest teraz w trzech wersjach, dzięki czemu nabywcy mają większy wybór niż dotychczas. Zgodnie z zasadami Nissana wersją podstawową jest wersja Visia, następnie Acenta, a najwyższa wersja nosi nazwę Tekna.

 

Zdjęcia: Nissan