Golf GTI - nowa stylistyka, nowy silnik

Golf GTI - nowa stylistyka, nowy silnik07.10.2004
Jeszcze jesienią tego roku klienci otrzymają pierwsze egzemplarze Golfa napędzanego silnikiem z turbosprężarką o mocy 147 kW / 200 KM. Nowy model jest kolejnym wyczynowcem ze szkoły GTI ...

Jeszcze jesienią tego roku klienci otrzymają pierwsze egzemplarze Golfa napędzanego silnikiem z turbosprężarką o mocy 147 kW / 200 KM. Nowy model jest kolejnym wyczynowcem ze szkoły GTI, która zadebiutowała na świecie w 1976 roku. Mimo, że pierwszą i piątą generację dzieli prawie trzydzieści lat, łączy je ten sam cel: przyjemność jazdy bez kompromisów.

Podobnie jak u protoplasty tej klasy pojazdów, także w oferowanym obecnie dwu – i czterodrzwiowym Golfie GTI dominuje sportowy wygląd zewnętrzny i sportowa stylistyka wnętrza, bardzo dynamiczny silnik i sportowe zawieszenie.

Golf GTI - nowa stylistyka, nowy silnik 1 Skrót GTI jest fenomenem. Zna i łączy go z Golfem 93,2 % Europejczyków oraz 98,5 % Niemców. GTI = Golf = Volkswagen. Teraz rozpoczął się piąty rozdział pełnej sukcesów historii GTI. Na bazie piątej generacji Golfa powstał GTI, który świadomie nawiązuje do swojego przodka i interpretuje na nowo typowe dla GTI wartości poprzez zachwycającą dynamikę napędu i zawieszenia oraz piękny, wyrażający siłę design.

Silnik GTI: W Golfie GTI Volkswagen zastosował nowy silnik FSI z turbosprężarką. Ten dwulitrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o stopniu sprężania 10,5:1 i mocy 147 kW / 200 KM dzięki korzystnemu przebiegowi momentu obrotowego (280 Nm od 1 800 do 5 000 obr./min) jest idealną jednostką napędową dla modelu GTI. Współpracując z sześciobiegową przekładnią przyspiesza Golfa GTI od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy, a na przyspieszenie od 60 do 100 km/h na 5-tym biegu potrzebne jest tylko 7,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, a średnie zużycie paliwa - 8,0 l na 100 km. Jako opcja dostępna jest także przekładnia DSG. Samochód wyposażony w tę skrzynię biegów przyspiesza do 100 km/h w 6,9 sekundy.

Wygląd zewnętrzny GTI: Wygląd zewnętrzny Golfa GTI świadczy o jego sile. Typowe dla GTI są: czarna kratownica osłony chłodnicy z czerwonym obramowaniem, wyraźnie zaznaczone krawędzie oraz tylny spojler z podwójną rurą wydechową, niepowtarzalne 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich (z szerokimi oponami 225) i czerwone zaciski dużych hamulców tarczowych. Charakterystyczne dla GTI są również duże zderzaki, czarne elementy szerokich progów, błyszczące osłony przy słupku B, szyby termoizolacyjne o niebieskim odcieniu i przyciemnione obudowy reflektorów.

Ponadto przód nowego Golfa GTI różni się bardziej niż kiedykolwiek od pozostałych przedstawicieli tego modelu: ukośne linie pokrywy silnika sięgają aż do czarnej osłony chłodnicy w kształcie tarczy herbowej. Poniżej trzy duże otwory wlotów powietrza w zderzaku zaopatrują silnik GTI w powietrze. Także tutaj, jak w osłonie chłodnicy, zastosowano kratownice w kształcie rombów.

Wnętrze GTI: Jeżeli istnieje coś takiego jak klasyczna stylistyka wnętrza, na pewno można ją znaleźć w pierwszym Golfie GTI z 1976 roku. Wnętrze nowego Golfa GTI charakteryzuje się podobną klasyką, lecz wykorzystującą nowe technologie i elementy stylistyczne. Na przykład nowe fotele gwarantują najwyższy komfort przy doskonałym trzymaniu bocznym i sportowym wyglądzie. Ich wysokie oparcia i optycznie zintegrowane, lecz regulowane zagłówki mają sportowy charakter i są bardzo funkcjonalne. O perfekcję zadbano w każdym szczególe, czego wyrazem może być na przykład logo GTI na zagłówkach. Analogicznie do pierwszego Golfa GTI, także nowy model posiada trójramienną kierownicę z aluminiowymi elementami ozdobnymi, pokrytą seryjnie przyjemną w dotyku, perforowaną skórą. Aluminiowe elementy znajdziemy także na gałce drążka zmiany biegów oraz na pedałach. Kolejną cechą charakterystyczną GTI jest czarna podsufitka.

Wyposażenie GTI: We wnętrzu GTI znajdują się instrumenty w nowej formie, klimatyzacja (Climatic), wskaźnik wielofunkcyjny, oświetlenie przedniej przestrzeni wokół nóg, automatycznie zaciemniane lusterko wewnętrzne, czujnik deszczu, funkcja oświetlenia Coming-Home i Leaving-Home oraz wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach. Na zewnątrz Golfa GTI charakteryzują reflektory przeciwmgielne i obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie. GTI posiada pełen pakiet zwiększający bezpieczeństwo, który obejmuje m.in. elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, aktywne przednie zagłówki, trzy zagłówki na tylnej kanapie i sześć poduszek powietrznych.

Historia GTI: W czerwcu 1976 roku rozpoczęła się seryjna produkcja pierwszego Golfa GTI, który lakierowany był tylko w kolorze srebrnym i czerwonym. Początkowo planowano limitowaną edycję 5.000 egzemplarzy. Ale stało się inaczej. Golf GTI o mocy 81 kW / 110 KM, rozwijający prędkość maksymalną 182 km/h podbił serca klientów i zapoczątkował klasę GTI. Ilość 5.000 egzemplarzy przez cztery generacje urosła do ponad 1,5 miliona.