Studyjny Volkswagen Iroc

Studyjny Volkswagen Iroc29.08.2006
Comeback cieszącej się powodzeniem idei: przed 33 laty Volkswagen zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie sensacyjne coupé. Było ono kompaktowe, niepowtarzalne, dynamiczne i przestronne ...

Comeback cieszącej się powodzeniem idei: przed 33 laty Volkswagen zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie sensacyjne coupé. Było ono kompaktowe, niepowtarzalne, dynamiczne i przestronne. Volkswagen nazwał je Scirocco. Samochód ten doskonale wpasował się w swój czas: na świecie wyprodukowano ponad pół miliona Scirocco pierwszej generacji. Teraz nastąpił kolejny przełom: na sierpień 2006 roku największy producent samochodów w Europie zapowiedział światową premierę nowej interpretacji idei Scirocco – samochodu studyjnego Iroc.

Studyjny Volkswagen Iroc 1 Nowa stylistyka sportowego Volkswagena: Podobnie jak pierwsze Scirocco ze swoją optyczną prostoliniowością, także Iroc z jego nowocześnie ukształtowaną osłoną chłodnicy oraz wyraźną zmysłowością form stanowi stylistyczny punkt zwrotny. Koncepcja obu tych Volkswagenów jest mocno ze sobą powiązana, mimo że dzielą je ponad trzy dziesięciolecia. Scirocco pierwszej generacji zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro. Z czterema pełnymi miejscami siedzącymi, obszernym bagażnikiem, szeroką pokrywą bagażnika oraz dużą dozą pewności siebie Scirocco stało się motoryzacyjną supergwiazdą lat 70-tych. Studyjny Iroc powraca do tej fascynującej idei.

Rasowy samochód sportowy zamiast klasycznego coupé: W przeciwieństwie do "pra-Scirocco" Iroc nie jest klasycznym coupé, lecz nowocześnie wystylizowanym samochodem sportowym z ekstremalnie długim dachem i stosunkowo stromym tyłem. Ma to dwie zalety. Po pierwsze: Iroc ma wyraźne proporcje. Szczególnie oglądając go z tyłu od razu można zauważyć, że długi dach wraz z bocznymi oknami opiera się na bardzo szerokich i masywnych partiach "barków". Po drugie: Iroc ma także z tyłu miejsce dla dwóch dorosłych osób i dużego bagażu. Podsumowując: prowokacyjnie zaprojektowany Iroc łączy w sobie wysoką przydatność w życiu codziennym, czystą przyjemność z jazdy i ekspresyjną stylistykę Volkswagena, który mógłby pojawić się w przyszłości.

Zielony Vipern połączony z ciemnym Karbonem: Iroc demonstruje wiele ciekawych rozwiązań detali. Na przykład lakier: zastosowana zieleń jest nawiązaniem do Scirocco pierwszej generacji, dla którego ten odcień (od roku modelowego 1976) stał się cechą charakterystyczną. Zarówno wtedy, jak i teraz nazywa się on "zielony Vipern metalik". Ta jaskrawa zieleń wyjątkowo dobrze wygląda w połączeniu z kontrastowymi odcieniami czerni, na przykład Karbonu. Centralny element dachu wykonany jest z ciemnego szkła i opiera się na konstrukcji pokrytej Karbonem, do której należy również podłużny wspornik z tego samego materiału. Pokryte Karbonem są także progi Iroca. Widoczna z zewnątrz struktura progu znajduje swoją kontynuację we wnętrzu.

Atrakcyjne wymiary: Ze swoimi krótkimi zwisami Iroc wykorzystuje maksymalnie rozstaw osi 2.680 milimetrów, zapewniając przestronność wnętrza. Wysokość tego modelu studyjnego to 1.400 milimetrów, długość 4.240 milimetrów a szerokość 1.800 milimetrów. Specjalnie zaprojektowane dla Iroca obręcze kół ze stopu metali lekkich i opony 235 mają rozmiar 19 cali.

Twincharger i DSG: Iroc będzie napędzany silnikiem TSI, zwanym Twincharger. Za zmianę przełożenia odpowiedzialna jest dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Kilka informacji o Twincharger: zastosowane po raz pierwszy w 2006 roku w Golfie GT silniki TSI są obecnie najwydajniejszymi czterocylindrowymi silnikami benzynowymi na świecie. Standardy na przyszłość wytycza w tym przypadku połączenie kompresora i turbosprężarki. Kompresor likwiduje typową dla normalnych silników benzynowych z turbosprężarką słabość w dolnym zakresie prędkości obrotowych, turbosprężarka natomiast daje moc przy wyższych prędkościach obrotowych. Połączenie obu sprężarek w silnikach produkowanych seryjnie jest światowym wyjątkiem. W modelu studyjnym zastosowano wersję TSI o mocy 155 kW/ 210 KM. Zasadniczo w Irocu może być wykorzystywane szerokie spektrum silników z doładowaniem. Jednak każda jednostka, która może być teoretycznie zamontowana w tym aucie, musi gwarantować jedno: przyjemność z jazdy.

Stylistyka przodu

Filozofia osłony chłodnicy: O tym, że Iroc jest samochodem w każdym calu ukierunkowanym na dynamikę, świadczy nowy język stylistyki tego studyjnego modelu. Najlepiej widać tę cechę spoglądając na przód auta. Osłony chłodnicy o takim kształcie nie było dotąd w żadnym Volkswagenie. Koncern manifestuje w ten sposób swoją decyzję o wprowadzeniu charakterystycznych dla modeli i segmentów "twarzy Volkswagena". Już dzisiaj zasada ta jest praktykowana na przykład przy Golfie, który w wersjach Trendline, Comfortline, Sportline i Individual ma grill chłodnicy typowy dla Golfa, natomiast w sportowych wersjach GT, GTI i R32 zastosowano różne wariacje osłony w kształcie tarczy herbowej.

Sześciokąt z aluminium: Zewnętrzne krawędzie zaprojektowanej specjalnie dla modelu studyjnego Iroc sportowej osłony chłodnicy wykonane są z jasnego, szczotkowanego aluminium. Struktura plastra miodu w grillu chłodnicy jest od momentu debiutu w aktualnie oferowanym Golfie GTI symbolem sportowych Volkswagenów. Pomyślana jako sześciokątny wlot powietrza osłona sięga głęboko w dół, aż do ciemnego dolnego spojlera. Z lewej i prawej strony znajdują się dwa kolejne wloty powietrza do chłodzenia hamulców. Podczas gdy górna poprzeczka osłony chłodnicy kończy się na wysokości pokrywy komory silnika, krótkie boczne części ramy skierowane są bezpośrednio na ksenonowe reflektory Iroca. Widać tu wyraźnie, że sześciokątny kształt osłony jest prawie wymuszony przez formę reflektorów. Sam korpus reflektorów jest stosunkowo wąski i pociągnięty daleko w kierunku błotników. Razem z osłoną chłodnicy reflektory doskonale współgrają z zielenią lakieru.

Kształt "V" aż do przednich słupków: Kontynuując linie osłony chłodnicy - dwie wypukłe, ostro zarysowane krawędzie dzielą pokrywę silnika na trzy strefy. Największa z tych płaszczyzn - środkowa i lekko zagłębiona - przedłuża formę "V" grilla chłodnicy w kierunku przednich słupków. Samych słupków prawie nie widać (patrząc na przód), ponieważ są przykryte szeroką przednią szybą. Dwie pozostałe płaszczyzny pokrywy silnika przechodzą w rozstawione szeroko błotniki.

Stylistyka sylwetki

Połączenie płaszczyzn: Jeżeli ktoś przesunie dłonią od przodu najpierw przez reflektor, potem przez błotnik i drzwi poczuje, że płaszczyzny przenikają się wzajemnie. Efekt ten jest szczególnie wyczuwalny przy "linii pasa" powyżej przednich nadkoli i uchwytów drzwi do górnej krawędzi pociągniętych daleko w bok tylnych świateł. W zależności od perspektywy i padania światła bok samochodu wygląda za każdym razem inaczej, jest fascynujący i pełen napięcia jak mięsień sportowca.

Bezkreśnie długi dach: Niewidoczny słupek B, charakterystycznie opadający słupek C oraz wkomponowane w niego boczne tylne okna razem z niezwykle długim dachem nadają sylwetce wyjątkowej elegancji i dynamiki. Płaskie szyby boczne rozciągają zwarte nadwozie Iroca. Więcej nawet: odwracają znane z klasycznych samochodów sportowych proporcje: krótki dach, długa pokrywa komory silnika. I to sprawia, że kształty Iroca są wyjątkowe. Ponadto wbudowany w tej strefie spojler dachowy pod względem funkcjonalnym jak i stylistycznym znacznie przyczynia się do zwiększenia dynamiki. Niepowtarzalny kontrapunkt dla zielono – czarnej kombinacji kolorów tego samochodu koncepcyjnego stanowią uformowane przestrzennie i rzucające się w oczy światła tylne.

Stylistyka tyłu

Typowy a jednocześnie całkiem nowy tył: Przestrzenna forma tylnych świateł jest najbardziej widocznym elementem tyłu tego auta. To typowy a jednocześnie całkiem nowy tył Volkswagena. Charakter samochodu określa tutaj stosunek proporcji między dachem a linią barków, a tym samym "talia" sylwetki. Ostro zarysowana "talia" tworzy klasyczne linie samochodu sportowego. I dokładnie taka jest ona w Irocu. Ze względu na sięgający daleko do tyłu dach udało się stylistom mocno "wciągnąć" boki i osadzić kabinę – dach plus słupki B i C – na bardzo masywnych "barkach", lub raczej "biodrach". Dzięki temu i tak już szeroki rozstaw kół wydaje się być jeszcze szerszy. Rezultat: w tym przypadku proporcje stoją w pełnym napięcia kontraście względem raczej sztywno zarysowanych głównych elementów partii tylnej.

Tylne światła jak oczy: Efekt ten jest podkreślany przez kontur poziomo ustawionych świateł tylnych, prawie przypominających kształtem oczy. Światła te, sięgające daleko na błotniki, zdają się być kontynuacją słupków C. Czysty i zredukowany kształt tylnej szyby odcina się wyraźnie od dolnej części tylnej pokrywy i tylnego spojlera. Całość – szeroki rozstaw kół, zaznaczona talia dachu i spojler dachowy oraz podkreślony optycznie dyfuzor w dolnym tylnym spojlerze – sprawia, że wygląd tego modelu wyraźnie zdradza drzemiącą w nim siłę. Nawet płaskie i trapezowe rury wydechowe poddają się dyktatowi dynamiki, powielając kształt dyfuzora.

Wnętrze

Czteroosobowy samochód z możliwością powiększenia bagażnika: Jak już wspomnieliśmy, Iroc jest samochodem czteroosobowym. Pod otwierającą się szeroko (i zachodzącą daleko na dach) tylną pokrywą znajduje się duży bagażnik o pojemności ponad 300 litrów, co odpowiada wartości w pierwszym Scirocco. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika znacznie wzrasta. W powstałej w ten sposób płaskiej powierzchni ładunkowej oraz w złożonych oparciach siedzeń umieszczono prowadnice, do których można zamontować wielofunkcyjny system zabezpieczenia bagażu.

Sportowe wyposażenie: Dynamiczna idea studyjnego Iroca znajduje odzwierciedlenie również w jego wnętrzu. Przednie kubełkowe fotele wyposażono w zintegrowane pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Głównym elementem sportowej stylistyki są wskaźniki i elementy obsługowe: dwa duże i całkowicie nowe, okrągłe zegary tworzą optyczne centrum kokpitu - w ciemnej akrylowej obudowie połyskują niebieskawo oba główne instrumenty. Kierowca spogląda w dwa cylindry z dwunastoma świecącymi paskami; które tworzą trójwymiarową segmentację wewnątrz zegarów. Zegary są otoczone dwoma jasnymi, metalowymi pierścieniami.

Iroc łamie konwencje: Zasadniczo zastosowano zasadę, iż wszystkie materiały w sposób kreatywny odcinają się od tego, co znane lub wyuczone. Styliści – specjaliści od Color-and-Trim połączyli kontrastujące kolorystycznie materiały takie jak neopren w kolorze zielonym Vipern, skórę o strukturze skóry wężowej ("bicolor" – czarny – antracyt) oraz oddychającą tkaninę Hightech "Space-Fabric" (w kolorze tytanowo – czarnym). Obok bryły tablicy rozdzielczej wyłożonej czarną skórą, elementy drzwi, dachu i przestrzeni wokół nóg pokryte czarną warstwą karbonu tworzą ramy dla najważniejszych bloków funkcyjnych. Inny przykład - klamki w drzwiach: masywne pałąki, przypominające z wyglądu aluminium, korespondują pod względem formy i koloru z kompaktową konsolą środkową. Albo drążek zmiany biegów: W stanie spoczynku leży płasko na konsoli i podnosi się do pozycji roboczej dopiero po włączeniu zapłonu – to innowacyjne zabezpieczenie przed kradzieżą, a zarazem fascynujące rozwiązanie stylistyczne. O tym, jak wielka jest miłość do detali i do samochodów w Volkswagenie świadczą dwa przykłady związane z armaturą: sześciokątne wyloty klimatyzacji w matowym, srebrnym kolorze świadomie nawiązują do kształtu osłony chłodnicy. Cytatem ze świata wielkich samochodów sportowych jest rząd klasycznych przełączników kołyskowych.

Źródło: VW