MotoNews.pl

SsangYong Korando 2.0 e-xDi200 4WD Sapphire

15 lipca 2011

Kategoria | Testy samochodów
SsangYong Korando 32

Zerwanie z niechlubną przeszłością marki i ponowne przekonanie do siebie europejskich klientów to zadanie, które stoi przed najnowszą, trzecią już generacją SsangYong Korando. Po zaledwie czterech latach obecności na polskim rynku w 2009 roku koreański producent wycofał się, aby w 2010 roku powrócić z nowym SUVem. Najnowsza odsłona modelu zaprezentowanego po raz pierwszy w 1983 roku będzie musiała zmierzyć się w walce o względy klientów z takimi modelami jak Kia Sportage, Renault Koleos, Nissan Qashqai i Hyundai ix35. Przed producentem z Azji nie tylko trudne zadanie powrotu na rynek, ale jeszcze trudniejsze – odzyskanie zaufania klientów.

Wygląd pojazdu
Kontrowersyjny wygląd poprzednich modeli SsangYonga był najczęstszym argumentem podnoszonym przez przeciwników marki. Design Actyona lub Kyrona do dzisiaj w świecie motoryzacyjnym budzi wiele dyskusji i niewybrednych żartów. Odcięcie się od nieatrakcyjnego wizerunku z przeszłości było najważniejsze w przypadku nowego modelu i dzięki pomocy włoskiego projektanta Giorgetto Giugiaro udało się to wyśmienicie. Tym razem widać, że wzięto pod uwagę preferencje stylistyczne Europejczyków. Samochód został zaprojektowany tak, aby sprostać najnowszym trendom w segmencie SUV. Nadwozie jest nowoczesne i proporcjonalne. Chromowane elementy, dwukolorowe zderzaki, duże aluminiowe 18-calowe felgi czy podwójna końcówka wydechu sprawią, że SsangYoung będzie doskonale prezentował się na parkingu pod biurem. Natomiast zwiększony prześwit, osłony nadkoli i napęd na obie osie sprawią, że będzie on idealnym towarzyszem weekendowych wypraw.

Wysoko umieszczone reflektory główne z romboidalnymi światłami przeciwmgielnymi współgrają z otoczonym chromowaną obwódką wlotem powierza i masywnym zderzakiem. Opadająca linia dachu i wznosząca się linia okien to ostatnio często stosowany zabieg stylistyczny, który także Korando nadaje lekkości i smukłości nadwoziu. Dach zwieńczony jest niedużym spoilerem, który wkomponowano pomiędzy masywne słupki C.

Wygląd zewnętrzny nowego Koreańczyka to jego największy atut. Korando jest dotychczas niewątpliwie najładniejszym samochodem spod znaku „bliźniaczych smoków”.

Wnętrze pojazdu
Kabina jest minimalistyczna i nie sprawia wrażenia tak nowoczesnej jak design zewnętrzny pojazdu. Dobrze doświetlone wnętrze to zestawienie twardych dobrze spasowanych plastików i czarnej skórzanej tapicerki. Luksus podróżowania na skórzanych fotelach zarezerwowany jest tylko dla posiadaczy najdroższej wersji wyposażenia – Sapphire, w tańszych odmianach Crystal oraz Quartz musimy zadowolić się tapicerką materiałową. Fotele przednie są obszerne i wygodne. Z tyłu zadziwiająco dużo miejsca. Dodatkowo tylna dzielona asymetrycznie kanapa posiada funkcję regulowania pochylenia oparcia co zwiększa komfort podróżowania. Ilość miejsca w kabinie jest wzorowa i nawet najwięksi malkontenci nie powinni narzekać.

Rozglądając się po kabinie zauważymy mnóstwo schowków, wieszaków i półeczek – przydatnych drobiazgów, bardzo często pomijanych przez innych producentów. Uzupełnieniem praktycznych schowków jest bagażnik o pojemności 486 litrów, który poprzez składane oparcie tylnej kanapy (otrzymamy płaską powierzchnię) możemy powiększyć do 1312 litrów. Przestrzeń bagażowa również została zaprojektowana z myślą o użyteczności i ergonomii. Haczyki na siatki z zakupami, siatka zapobiegająca przesuwaniu się bagażu czy schowany pod unoszoną podłogą bagażnika schowek podzielony na praktyczne przegrody to elementy często niespotykane nawet w rodzinnych vanach.

Mało innowacyjna i nowoczesna deska rozdzielcza przypadnie do gustu kierowcom lubiącym szablonowe i proste rozwiązania. Zegary i wyświetlacz komputera pokładowego przypominają te spotykane w Renault. Wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą umożliwia obsługę radioodtwarzacza i telefonu. Sterowanie komputerem pokładowym zostało przeniesione z prawej dźwigni wycieraczek na konsolę centralną. W standardowym miejscu przełączania komputera pokładowego znajduje się przycisk aktywujący spryskiwacze. Po kilkukrotnym niezamierzonym spryskaniu przedniej szyby szybko przyzwyczaimy się do nietypowego usytuowania przycisków. Obraz wnętrza psuje cyfrowy zegarek z lat osiemdziesiątych i przeciętnie grający radioodtwarzacz. Na szczęście producent podąża z duchem czasu i nie zapomniał o jakże niezbędnych obecnie gniazdach usb i aux in.

W codziennym użytkowaniu pasażerowie docenią elektryczny szyberdach, podgrzewanie przednich i tylnych foteli, a ceniący prywatność – przyciemnianie tylnych szyb. Wnętrze nowego SUVa pod względem wykonania śmiało może konkurować np. z francuskimi projektami.

Do wyboru mamy trzy wersje wyposażenia z których już w najuboższej (Crystal) dostaniemy w standardzie pakiet systemów bezpieczeństwa uzupełniony czterema poduszkami powietrznymi i kurtynami, 16-calowe obręcze kół, klimatyzację manualną. Sterowanie elektryczne lusterkami oraz wszystkimi szybami dodatkowo może zachęcić nas do zakupu tej kompletacji wyposażenia. Uzupełnieniem bogatej listy jest radioodtwarzacz CD, tempomat i system bluetooth.

Dopłacając 11400 zł możemy kupić Korando w wersji wyposażenia Quartz. Otrzymamy o cal większe felgi, spoiler dachowy, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Uzasadnieniem wysokiej dopłaty może być również klimatyzacja automatyczna, podgrzewanie foteli przednich oraz tylne czujniki parkowania, które również znajdą się na liście wyposażenia standardowego.

Dla spragnionych luksusu w ofercie przewidziano wersję Sapphire za 103900 zł. Za taką kwotę lista wyposażenia zostanie uzupełniona o 18-calowe felgi, podgrzewanie tylnych foteli i tapicerkę skórzaną.

Każdą z trzech wersji możemy doposażyć w lakier metalizowany za 2000 zł lub szyberdach za dwukrotność tej kwoty. Dodatkowo wersje Quartz i Sapphire oferują możliwość zamówienia automatycznej sześciostopniowej przekładni za 6000 zł oraz napędu 4WD za 7000 zł.

Silnik i właściwości jezdne
Silnik to najsłabsze ogniwo w tym modelu. Ogniwo, którego niestety na razie nie możemy wyeliminować, ponieważ producent oferuje tylko jedną jednostkę napędową. Pomimo obiecujących 175KM i 360nM momentu obrotowego nie zachwyca ona kulturą pracy i odczuwalnymi osiągami. Głośną pracę jednostki o pojemności 1998 l rekompensuje niskie spalanie wynoszące średnio około 7 litrów/ 100 km i precyzyjnie pracująca 6-stopniowa skrzynia biegów. Gładko pracująca skrzynia to w tym modelu istotna rzecz, ponieważ maksymalny moment obrotowy dostępny jest tylko w przedziale od 2000 do 3000 obrotów i aby go wykorzystać trzeba często zmieniać biegi. Pomimo pewnych niedoskonałości silnik pozwala sprawnie poruszać się zarówno w mieście jak i podczas jazdy terenowej. W tym drugim przypadku jest to niewątpliwie zasługa wysokiego momentu obrotowego oraz napędu 4WD. Korando radzi sobie z niewielkimi przeszkodami terenowymi, jednak jak to w typowym SUVie, wjeżdżając w teren na oponach szosowych należy zachować umiar i rozsądek. Prześwit 180 mm, kąt natarcia 22,8 stopnia, kąt zjazdu 28,2 stopnia, kąt rampowy 18,5 stopnia oraz głębokość brodzenia 300 mm pozwolą nam bezpiecznie poruszać się po zabłoconych leśnych duktach. W przypadku dobrej przyczepności napędzane są tylko koła przedniej osi, które w razie utraty przyczepności mogą być wspomagane dzięki automatycznie przekazanej części mocy na koła tylne. Funkcja istotna nie tylko w terenie, ale nieoceniona w przypadku mokrej lub pokrytej błotem pośniegowym asfaltowej nawierzchni. W aucie zabrakło reduktora, który był w poprzedniej generacji Korando, obecny natomiast tryb blokady napędu na wszystkie koła, pozwala na rozdzielenie mocy przy prędkościach nie przekraczających 45km/h.

Przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona oraz tylne wielowahaczowe sprawiają, że jazda dość wysokim (1647 mm) i ważącym prawie 1700 kg pojazdem nawet z prędkościami autostradowymi jest stabilna i nie jest obarczona nadmiernymi przechyłami nadwozia. Do dobrze wyciszonego wnętrza dopiero przy prędkościach przekraczających 120km/h zaczynają docierać bardziej dokuczliwe odgłosy opon lub szumu opływającego nadwozie powietrza. Niski poziom hałasu wewnątrz to również zasługa konstrukcji wału napędowego, gdzie zamiast standardowych rur stalowych i uniwersalnych przegubów zastosowano przeguby homokinetyczne oraz gumowy łącznik, które pozwalają na redukcję poziomu hałasu przy dużych stałych prędkościach oraz dodatkowo umożliwiają redukcję wstrząsów i wibracji podczas pokonywania zakrętów.
Według danych producenta Korando przyspiesza do 100km/h w 10 sekund i osiąga maksymalną prędkość 179km/h.

Podsumowanie
SsangYong nie oferuje bezkonkurencyjnej ceny jak Dacia Duster, nie może się pochwalić siedmioletnią gwarancją jak KIA Sportage lub agresywną stylistyką Hyundaia ix35. Pod hasłem promocyjnym modelu: „Classy Utility Vehicle Korando. Wszechstronność z Klasą” kryje się egzotyczny SUV za 87000 zł. Czas pokaże czy jest to oferta, która może zainteresować polskiego klienta. Jeżeli koreański producent będzie systematycznie wzbogacał swoją propozycję o kolejne atrakcyjne modele, poszerzy swoją gamę silnikową o nowocześniejsze jednostki i zainwestuje w umocnienie wizerunku marki ma szanse znaleźć swoje miejsce w segmencie SUV.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
– Pojemność skokowa – 1998 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 129 (175) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 2000 – 3000

Osiągi:
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 10.0

Zużycie paliwa:
– Cykl miejski (l/100 km) – 7.9
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.5
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6.4
– Emisja CO2 (g/km) – 169

Pojemność zbiornika paliwa: – 57 l

Wymiary:
– Długość (mm) – 4410
– Wysokość (mm) – 1675
– Szerokość (mm) – 1830
– Rozstaw osi (mm) – 2650
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1573
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1558

Napęd:
– 4×4

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 10.8

Koła i opony:
– Wymiary opon standardowych – 225/55 R18
– Standardowe obręcze kół – 18

Masa (kg):
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1672 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2260 kg
– Masa maksymalna przyczepy hamowanej – 2000kg
– Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 750 kg

Pojemność bagażnika: – 486 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód w wresji Sapphire wyposażony był między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
  • Antena dachowa
  • Asystent ruszania na podjeździe
  • Czujnik zapięcia pasów
  • Czujniki parkowania z tyłu
  • EBD – system elektronicznego rozdziału siły hamowania
  • Elektryczne wspomaganie kierownicy
  • ESP – system elektronicznej kontroli toru jazdy
  • Fotel kierowcy z regulowaną wysokością położenia
  • Fotel kierowcy z regulowanym wsparciem lędźwiowym
  • Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne
  • Głośniki 6 szt.
  • Gniazdka 12V (przód i bagażnik)
  • Immobiliser
  • Klamki w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Koło zapasowe
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne przednie i tylne
  • Lampki do czytania dla kierowcy i pasażera
  • Lampy przeciwmgielne
  • Lusterka zewnętrzne ogrzewane, regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia z kierunkowskazami LED
  • Lusterko zewnętrzne z oświetleniem
  • Napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeństwa
  • Odmrażacz przednich wycieraczek
  • Ogrzewane fotele przednie i tylne
  • Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami
  • Oświetlenie bagażnika
  • Ozdobne nakładki progowe
  • Podłokietnik tylny
  • Poduszki powietrzne boczne
  • Poduszki powietrzne przednie
  • Podwójne, chromowane końcówki wydechu
  • Przedni podłokietnik ze schowkiem
  • Przyciemniane tylne szyby
  • Radio CD z funkcjami RDS/MP3
  • Regulacja wysokości przednich pasów
  • Regulacja wysokości przednich świateł
  • Regulowane zagłówki przednie i tylne
  • Relingi dachowe
  • Roleta przestrzeni bagażowej
  • Schowek na górze deski rozdzielczej
  • Schowek na okulary
  • Schowki w oparciach przednich foteli
  • Schowki w podłodze bagażnika
  • Siatka zabezpieczająca bagaż
  • Skórzana gałka zmiany biegów
  • Skórzana kierownica
  • Spojler
  • Srebrne klamki wewnętrzne
  • Sterowanie audio w kierownicy
  • System kontroli trakcji
  • System Stereo Bluetooth sterowany z kierownicy
  • System zapobiegający dachowaniu pojazdu
  • Szyba kierowcy z funkcją automatycznego opuszczania i podnoszenia
  • Szyby sterowane elektrycznie przednie i tylne
  • Szyby zatrzymujące promieniowanie słoneczne
  • Tapicerka skórzana
  • Tarcze kół alum. 18” 225/55R
  • Tempomat z funkcją Eco
  • Trzecie światło stop LED
  • Tylna kanapa składana, dzielona 60/40 – płaska podłoga
  • Wejście USB
  • Wspomaganie nagłego hamowania
  • Wycieraczka tylnej szyby
  • Wykończenie wnętrza Carbon Effect
  • Wyłącznik poduszki pasażera
  • Zagłówki przednie aktywne
  • Zdalnie sterowany zamek centralny z alarmem i funkcją Panic

Wyposażenie dodatkowe:

  • Lakier metalizowany
  • Szyberdach sterowany elektrycznie

Test przeprowadzony w dniach 22 – 27 czerwiec 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Ssangyong Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

 

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert